Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

calefranco

Ja, jeg har bestemt at dette er noe jeg ønsker å ha. Da er (det vanskelige) valget mitt å bare vente til desember, eller å avbestille nå, og bestille på nytt om 6 måneder, for eksempel, basert på ideen at det kan være gunstigere pakkepriser da. Noen som har erfaring av etron lansering i 2018 (?), og hvordan (nybil)prisene endret seg i perioden rett etterpå? Er forøvrig fornøyd med prisen jeg har fått, men leser stadig i det siste at elbilpriser kommer til å falle fremover nå.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


daktari

Ja, når salget i 2019 dabbet av og alle på venteliste hadde signert, kom det nye kampanjemodelker og rente- og servicekampanje.  Først solgte de ut "edition one", så kom "adv. Business og exclusive, så kom "fast track"-modellen og ble faktisk levert foran de som hadde stått på venteliste. Dette skjedde i perioden desember 2018 tom mars/april 2019 og litt utover sommeren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

carlings

360-kamera frister men jeg hater hvor dyre disse fordømte pakkene er.

Utfordring: Hva skal prioriteres hvis man 'bare' skal legge på 100k i utstyr?

Chimp

Sitat fra: Elbilmannen87 på torsdag 13. mai 2021, klokken 12:46
Jeg fraråder dere å bestille uten 360-kamera. Har det på e-tron 50, og ville aldri kjøpt uten. Genial for å se om du er tett nok inntil på lukeparkering uten å kantkjøre felger.

Man må ikke ha 360. Det gir litt verdi, men veldig ofte er bildet verdiløst og man kunne klart seg like bra med ryggekamera og sensorene. De fleste som klarer å kjøre bil trenger ikke 360 for å unngå å kantkjøre felgene.
Når det er sagt ville jeg ikke speccet denne bilen til 650-700 000 og droppet 360. Det blir dyrt på bruktmarkedet.
Men skal du som forrige taler spare inn på utstyret dropper du business plus-pakken med 360.

Uten quattro vil jeg si du også kan droppe hengerfeste.
Og du trenger ikke noe mer enn standardsetene så lenge du velger 40:20:40 slik at man har "skiluke"
Stylingpakkene er dyre, kanskje begrense seg til mørke bakruter. Men tror kanskje det er lurt å legge advanced pakken i bunn, mye "must" der samt det er rabatt på utstyret.

Trond.m

Sitat fra: Chimp på torsdag 13. mai 2021, klokken 20:23
Uten quattro vil jeg si du også kan droppe hengerfeste.
Ja vel ? Ser ikke sammenhengen der. De fleste bruker hengere bare om sommeren (båt, sykkelstativ, hagehenger, campingvogn), og da er vel lang rekkevidde viktigere enn 4-hjulsdrift som likevel ikke kobles inn med mindre du skal opp en bratt bakke med løs grus.

Chimp

Lavere hengervekt uten quattro vel, det blir ikke mange båter og campingvogner bakpå der da. Sykkelfeste ja. Også kjekt å ha kraft på alle hjul hvis du har en bratt bakke eller liknende med tilhenger bak.
Poenget her er at dersom du ikke har behov for hengerfeste selv ser jeg ingen grunn til å ta det bare for å tenke videresalg. Det blir sikkert en veldig populær bil blant de litt yngre, i byene, kanskje uten hage eller ikke avhengig av å kjøre bort kvist til stadighet. Du trenger ikke ha hengerfeste for å selge en Golf/A3/Q3 i dag. Dette er en litt mer urban bil enn gamle e-tron.

carlings

#126
Ok, jeg har rundet konfiguratoren flere ganger nå... og kommet frem til at sweetspot'en for tilleggsvalg ligger på 70-100k.

Businesspakke er et must. Det er derimot ikke vinterpakke, for Møller gjorde meg oppmerksom på at førklimatisering er standard. Da er det mindre fristende å betale 7k for å få rattvarme.

Varmepumpe + business blir 55k, som vel må anses som et et absolutt minimum. Da har vi rundet 500k for 2wd-utgaven.

Å spekke opp HUD og selvkjøring krever pakker som gjør det dritdyrt. Så tenker jeg heller går for interiørpakke 1 med skinnseter, etter å ha oppdaget at setene faktisk uansett må oppgraderes for å få 40-20-40 bakseter (koster 2800 men umulig å kjøpe alene).

Usikker på hvor mye interiørkvalitetem ellers øker utover selve setene, men bedre materialer i førermiljøet virker greit.

Så kan man droppe Matrix til fordel for fjernlysassistent, legge på elseter og voila:

En relativt luksuriøs bil til under 540k før vinterdekk.

Selvsagt ikke epler mot epler, men synes det virker som et godt Model Y-alternativ hvis man prioriterer kjørekomfort og kvalitetsfølelse over teknologi.

1317142119

Sitat fra: Chimp på fredag 14. mai 2021, klokken 10:05
Også kjekt å ha kraft på alle hjul hvis du har en bratt bakke eller liknende med tilhenger bak.
Opp bratte bakker legger vekten seg på bakhjulene. Det er dermed bakhjulene som får mest grep. Ergo er AWD mindre viktig på en elbil med RWD i en slik situasjon.

Det er 2 hovedårsaker til at det er en del myter om AWD som kan avlives:

1. Moderne biler (både fossile og elbiler) har samme teknologi på drivhjulene som biler med AWD. Det vil si at hjulet som har godt grep tildeles mer kraft. Det er en stund siden dette var noe som var unikt for AWD-biler.
2. Nå som vi går tilbake til RWD på biler uten AWD, er litt av poenget med AWD borte. Hovedgrunnen til at AWD var så mye bedre enn FWD, er at vekten blir flyttet bakover til bakhjulene når du kjører opp en bakke. Forhjulene får da dårligere grep og biler med AWD fikk da utnytte det ved at bakhjulene ble aktivert. Nå som RWD blir standard igjen vil du alltid ha drift på det hjulsett som har mest grep opp en bakke (bak). Husk også at den tunge motoren i front Nå er erstattet med en tung batteripakke mellom akslingene (vekten er flyttet lenger bak i bilen), noe som ytterligere hjelper RWD-biler opp og reduserer vekten (og dermed grepet) over forhjulene.

Er ikke dermed sagt at AWD er meningsløst, men det er nok en del som har en litt i overkant stor tro på hvor overlegent AWD er nå.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 10:46
Er ikke dermed sagt at AWD er meningsløst, men det er nok en del som har en litt i overkant stor tro på hvor overlegent AWD er nå.
Og du har kjørt mye med begge deler?

Jeg har 40k km i TMS med RWD, og 120k km i i3 (2016 og 2019 mod) med RWD. Begge de er isolert sett gode biler på vinterføre. Men fakta er at på samtlige av de har jeg måttet bruke autosokk, hurtigkjetting og diverse ekstra strøing / graving fordi jeg har stått fast med de. Ikke bare i bratte veier, men like mye om enn ikke mere på dårlig brøytede veier og gårdsplasser.

Med TMS85D, TMX, I-Pace og TM3 LR over 160k km og kjøring i over 30cm våt snø har jeg enda ikke måttet ty til noe av dette.

Her er en liten hemmelighet: spinner ett hjul på en RWD bil er det kun ett hjul igjen som skal sørge for fremdrift av bilen (gitt at det er diffsperre eller tilsvarende systemer). På en AWD bil er det tre. Dvs den har da tre ganger så mye friksjon tilgjengelig til fremdrift.

Ja, man kan fint greie seg med RWD, men det er noe helt annet med fremkommelighet for AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:05
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 10:46
Er ikke dermed sagt at AWD er meningsløst, men det er nok en del som har en litt i overkant stor tro på hvor overlegent AWD er nå.
Og du har kjørt mye med begge deler?

Jeg har 40k km i TMS med RWD, og 120k km i i3 (2016 og 2019 mod) med RWD. Begge de er isolert sett gode biler på vinterføre. Men fakta er at på samtlige av de har jeg måttet bruke autosokk, hurtigkjetting og diverse ekstra strøing / graving fordi jeg har stått fast med de. Ikke bare i bratte veier, men like mye om enn ikke mere på dårlig brøytede veier og gårdsplasser.

Med TMS85D, TMX, I-Pace og TM3 LR over 160k km og kjøring i over 30cm våt snø har jeg enda ikke måttet ty til noe av dette.

Her er en liten hemmelighet: spinner ett hjul på en RWD bil er det kun ett hjul igjen som skal sørge for fremdrift av bilen (gitt at det er diffsperre eller tilsvarende systemer). På en AWD bil er det tre. Dvs den har da tre ganger så mye friksjon tilgjengelig til fremdrift.

Ja, man kan fint greie seg med RWD, men det er noe helt annet med fremkommelighet for AWD.
Ikke bare har jeg kjørt mye med begge deler. Jeg har flere års erfaring med terrengkjøring og 4x4, noe de færreste av AWD-personbilene er kapable til. Mao har jeg mer erfaring enn du forutså. Jeg har til og med kjørt opp ubrøytede vinterveier med FWD-biler. Også der AWD-biler har stått i grøften fordi førerne ikke kommer opp. Mao er mangelen på fremdrift i stor grad avhengig av IBTW, ikke bilen.

Men hva har det eller noe av det du svarte av relevans for tyngepunkt og generelt å kjøre opp bratte bakker med henger? Det har ikke vært snakk om snø, is, grus eller asfalt her. Det er det som er relevansen her, ikke at du står fast på flatmark på gårdsplassen din som du selv er ansvarlig for å måke, eller at du synes det er fryktelig gøy å kjøre oppå nesten en halvmeter med tettpakket kram snø. Rimelig spesifikke situasjoner for deg.

For øvrig glemte du å nevne i hemmeligheten din at forhjulene har betydelig dårligere grep i nevnte bratte bakke, siden hovedtyngden er på hjulene bak. Ergo: du har ikke 3 ganger så mye friksjon tilgjengelig. Det er også rimelig sjeldent du stopper helt opp og står fast på rullende veier tilfeldigvis på begge for- eller bakhjulene, slik de tester AWD i bilmagasiner. Og at man kommer over speilblank is som tilfeldigvis ikke er større enn akkurat mindre enn akselavstanden til bilen, slik at enten hjulsettet foran eller bak har grep til enhver tid. Normalt er ikke hele kjørebanen speilblank (hvis det er tilfellet kommer du tross alt ikke opp uansett hvor mange hjul du spinner på). Da kjører du med en side av bilen på det glatte og flytter den andre siden av bilen over på et underlag med mer friksjon. Dette er bilkjøring i vinter-Norge 101. Ergo: en FWD eller RWD har i de fleste tilfeller tilstrekkelig friksjon til å komme seg opp den også.

Det skal derimot sies at det er enklere å være en dårlig sjåfør med AWD, for da trenger man sjeldent å forholde deg til nettopp det å lese forholdene foran bilen. Helt til man står fast uten å forstå hvorfor. Det er udiskutabelt og noe jeg er helt enig i. Der har AWD et overtak.

PS: I både 2017 og 2018 vant en forhjulsdrevet bil Rally Dakar. Foran alle 4x4-bilene. Mer krevende løype enn det har du bare ikke på gårdsplassen din eller opp til hytta.

tromsø

Relevante punkter fra begge to siste talere. Ønsker tilføye en til punkt: andre brukere av bilen enn en selv. Ja, noen av oss bilnørder er sikkert bedre enn middelsføreren på kjøring (i glatt føre) men det er slett ikke sikkert at fruen, barna, vennen etc. som også bruker bilen er god... og da gir 4WD en bedre trygghet.

Sist, på moderne elbiler så er ikke forskjellen større enn ~5% mer rekkevidde for 2WD og da "taper" man ikke mye i det hele tatt på å velge 4WD med den ekstra tryggheten.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Colabrus

Dere har strengt tatt begge rett. De av oss som har vokst opp i bratte bakker med bakhjulstrekkere, vet at med litt øvelse og ekstra vekt bak (full tank osv) kommer de seg stort sett opp overalt, i motsetning til FWDerne. Den fordelen har moderne elektriske RWD alltid med seg.

Allikevel er det liten tvil om at det er enklere og mer idiotsikkert med AWD. For de av oss som ikke er profesjonelle rallysjåfører, og som ønsker fremkommelighet i alskens norsk ruskeføre med eller uten brøyting, så kommer AWD godt med i blant. Om enn mindre kritisk enn for 15 år siden.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 13:23
Men hva har det eller noe av det du svarte av relevans for tyngepunkt og generelt å kjøre opp bratte bakker med henger? Det har ikke vært snakk om snø, is, grus eller asfalt her. Det er det som er relevansen her, ikke at du står fast på flatmark på gårdsplassen din som du selv er ansvarlig for å måke, eller at du synes det er fryktelig gøy å kjøre oppå nesten en halvmeter med tettpakket kram snø. Rimelig spesifikke situasjoner for deg.

For øvrig glemte du å nevne i hemmeligheten din at forhjulene har betydelig dårligere grep i nevnte bratte bakke, siden hovedtyngden er på hjulene bak. Ergo: du har ikke 3 ganger så mye friksjon tilgjengelig. Det er også rimelig sjeldent du stopper helt opp og står fast på rullende veier tilfeldigvis på begge for- eller bakhjulene, slik de tester AWD i bilmagasiner. Og at man kommer over speilblank is som tilfeldigvis ikke er større enn akkurat mindre enn akselavstanden til bilen, slik at enten hjulsettet foran eller bak har grep til enhver tid. Normalt er ikke hele kjørebanen speilblank (hvis det er tilfellet kommer du tross alt ikke opp uansett hvor mange hjul du spinner på). Da kjører du med en side av bilen på det glatte og flytter den andre siden av bilen over på et underlag med mer friksjon. Dette er bilkjøring i vinter-Norge 101. Ergo: en FWD eller RWD har i de fleste tilfeller tilstrekkelig friksjon til å komme seg opp den også.
Når bilen er i fart er situasjonen ganske annerledes enn ved start og stopp. Er ikke enig i det du påstår om at det er lite start og stopp. Det er både lyskryss og innpåkjørsler fra sideveier til hovedveier som fort fører til at man blir stående å spinne med 2WD.

På dagens elbiler er tyngedpunktet under senter for forhjulet, så selv i bratte bakker får man tyngde på forhjulene. Tilfeldig nok kjørte vi opp på hytta med en stor skaphenger på vår TM3 i mars. Da inntraff akkurat det at bakhjulene begynte å spinne, og vi ble reddet nettopp av det at fremhjulene fant feste.

Og å kunne bevege seg sidelengs for å finne feste er vel ikke akkurat det enkleste med RWD og henger eller? Prøv det opp hårnålssvinger (som det er mange av i Norge) på vei opp på fjellet med møtende trafikk. Eller på en smal hyttevei med brøytekanter. Fakta er at RWD fort drar deg ut til siden og du ender opp med å tverre bilen hvis det er noen cm med bløt snø.

Selv om man stort sett kan komme seg frem med 2WD i Norge, så er det ingen tvil om at AWD er vesentlig bedre og sikrere, og man kan ikke drive å kjøre med offroadteknikker på offentlig vei.

2WD har blitt bedre med elbiler, men det samme har AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Enig at alle ikke har behov for AWD og at en RWD bil gir bedre kjøreopplevelse på tørr asfalt.

* hvis man lurer på om man har behov for awd eller 4x4 , så har man neppe det.

Mange moderne AWD biler (ice) er i utgangspunktet satt opp med FWD og ved behov slår inn et av bakjulene, slik at i beste fall er det maks 2 hjul i drift.

Ekte 4x4 system, har minst 1 hjul i drift pr aksel, slik min gamle audi quattro, altid 50% trekk på et hjul framaksel + et hjul bakaksel. Ved lave hastigheter
er begge hjul på bakaksel + 50 prosent på et av hjulene framaksel


* skal jeg bytte bil , så er det kun til annet kjøretøy med trekk på begge aksler, vurderer 80X og evt. Om id4 kommer i en Alltrack variant. Har ikke så mye teknisk info på «firehulstrekksystemene» som kommer, men forstått at det ikke er noe fører kan styre, dvs ingen bryter for 2x4, 4x4 låsemodus ?

Men siden audi kaller sitt system quattro, så er jeg nyskjerrig på om q4 enten får permanent låsing mellom framaksel og bakaksel 50/50 eller 40/60 ? Eller om det er noe jeg kan justere selv via skjermen ?

Eller er det kun 1 hjul bak og ved spinning litt et hjul foran ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

tromsø

#134
Vanlig e-tron har permanent firehjulstrekk men med friksjonsbalansering, se:
https://www.audimedia.tv/en/audimediatv/video/electric-all-wheel-drive-of-the-audi-e-tron-animation-4300

Vet dog ikke hvordan Q4 etron jobber? Den er jo effektivere så kanskje normalt sett kun kjører på 2WD?
Kudos til Urbs72 som fant linken.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA