Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremgangsmåte for å kreve omlakkering

Startet av thebadger, tirsdag 06. april 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

Ampera

Bilen er 12mnd gammel, bestilt første ledige time 25 mai, blir spenende å se hva tesla sier, kun venstre side foran sdet er feil med, de 3 andre hjulbuene er ok.

Ser for meg at det mangler grunning under lakken her, eller an den ikke har festet seg i metallet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kniffen


Ampera

Fikk ikke skriftlig svar enda, men på fredag, fikk jeg muntlig svar om at dems lakk proffen, mente dette var ytre påvirkninger og dekkes ikke av garanti , jeg spurte hvordan er det mulig at det er masse skader kun på 1 av 4 hjulbuene, det kunne ikke kundebehandler svare på.

Ingeniøren

Sitat fra: Ampera på mandag 30. mai 2022, klokken 08:32
Fikk ikke skriftlig svar enda, men på fredag, fikk jeg muntlig svar om at dems lakk proffen, mente dette var ytre påvirkninger og dekkes ikke av garanti , jeg spurte hvordan er det mulig at det er masse skader kun på 1 av 4 hjulbuene, det kunne ikke kundebehandler svare på.

Så bilen er ikke laget for å brukes - da vil man få ytre påvirkning ? Dette skal den da tåle om ikke annet en 5-6 år om de har lagt en robust lakk som tåler ytre påvirkning og som sitter fast i underlaget  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ampera

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. mai 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Ampera på mandag 30. mai 2022, klokken 08:32
Fikk ikke skriftlig svar enda, men på fredag, fikk jeg muntlig svar om at dems lakk proffen, mente dette var ytre påvirkninger og dekkes ikke av garanti , jeg spurte hvordan er det mulig at det er masse skader kun på 1 av 4 hjulbuene, det kunne ikke kundebehandler svare på.

Så bilen er ikke laget for å brukes - da vil man få ytre påvirkning ? Dette skal den da tåle om ikke annet en 5-6 år om de har lagt en robust lakk som tåler ytre påvirkning og som sitter fast i underlaget  :)

Ja, står vennes Subaru forester fra 2011 med 350000km på telleren , han har ikke slike skader i hjulbuen ....

Kniffen

Men mangler Det grunning?
Blir spennende se hvor mye lakk som er igjen på bilene om 5år.

thebadger

Sitat fra: model3pw på mandag 20. september 2021, klokken 15:52
Tesla mobil service var hos meg sist uke og bekreftet det samme. At sideskjørt på enkelte biler produsert har dette problemet og at de har avtale med MPS for fix (lakkere hele).

Det som er synd er at de IKKE likegodt fikser begge sider om ikke begge er skadet. Så jeg må nok gjennom hele prosess på nytt senere - kommer kanskje  til å gå for PPF på hele den delen og bytte ut det lille PPF kittet fra Tesla som har på. Men lakk forsvinner vel om tar av Tesla sin PPF jeg har på idag(!)

Hvor lang tid tok det før dere hørte fra MPS? Tesla sa MPS kom til å kontakte meg. Ikke fått noen tlf/epost etter Tesla godkjente, men «kun» vært en uke.
Hvis du varmer den opp klarer du å ta av selv uten å skade lakken.
Det beste er å bruke en steamer (for å steame klær), eventuelt en hårføner hvis du er forsiktig. Da får du av limet samtidig. Bruk god tid, ikke bli utålmodig underveis eller tenk at "dette går jo bra, kan dra litt hardere" (kjenner andre best på seg selv)

Ampera

Sitat fra: Ampera på mandag 30. mai 2022, klokken 08:32
Fikk ikke skriftlig svar enda, men på fredag, fikk jeg muntlig svar om at dems lakk proffen, mente dette var ytre påvirkninger og dekkes ikke av garanti , jeg spurte hvordan er det mulig at det er masse skader kun på 1 av 4 hjulbuene, det kunne ikke kundebehandler svare på.
Da har jeg fått svar fra Tesla :
Paint damage in front wheel well.
Concern Inspected. This is not a paint defect and is caused by road debris and other external factors, therefore is not covered by Tesla Warranty.

Ingeniøren

Underlig, når de har gjort om designet på mY nettopp da dette fungere dårlig. Det burde de tatt konsekvens av, i hht norsk lov. Hva med Tv2 hjelper deg - dere burde være mange nok.

Hva gjør du nå ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

At noe hevdes å ikke være dekket av en produsents/forhandlers garanti betyr fortsatt ikke at man ikke har rettigheter etter loven, Forbrukerkjøpsloven mht reklamasjon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på torsdag 02. juni 2022, klokken 08:54
At noe hevdes å ikke være dekket av en produsents/forhandlers garanti betyr fortsatt ikke at man ikke har rettigheter etter loven, Forbrukerkjøpsloven mht reklamasjon!

Nettopp - men hvor går man da når selger er vanskelig og ikke forholder seg til loven. Bilen selges på den norske markedet og da må den tåle litt steinsprut og salt. Skal ikke være nødvendig å engasjere advokat.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

#41
Slike diskusjoner er dessverre helt normalt med en bilforhandler, og spørsmålet er bare hvor langt en ønsker å ta det. Med Møller (Audi) ble jeg nødt til å selv begynne å demontere bilen, dokumentere med bilder at problemet var galvanisering/dårlig liming osv., og henvise til forbrukerkjøpsloven, før jeg kom noen som helst vei. De hadde avvist alt frem til det, med herlige argumenter som "gnisseskader fra lykter", som om det i så fall var min feil at de hadde så tette pasninger at hele bakluka rusta i filler. Dessverre har det vel vist seg at Tesla er villige til å bare ignorere, til og med forbrukertvistutvalget eller hva det heter, med fraværsdom osv, helt frem til de må i rettssak. Å gå så langt koster nok mer enn det smaker, men en skriftlig henvendelse med henvisning til paragrafer i forbrukerkjøpsloven osv. bør man kunne koste på seg.

Hallgrim86

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. juni 2022, klokken 10:58
Sitat fra: arthur på torsdag 02. juni 2022, klokken 08:54
At noe hevdes å ikke være dekket av en produsents/forhandlers garanti betyr fortsatt ikke at man ikke har rettigheter etter loven, Forbrukerkjøpsloven mht reklamasjon!

Nettopp - men hvor går man da når selger er vanskelig og ikke forholder seg til loven. Bilen selges på den norske markedet og da må den tåle litt steinsprut og salt. Skal ikke være nødvendig å engasjere advokat.

Du går til forbrukerrådet, de er meget godt kjent med Teslas fremgangsmåte og har blitt felt uttallige ganger. Dette er ikke normal kundebehandling på noe plan.

Kniffen

@ampera Skal ha min inn pga bakluke som ikke vil åpnes automatisk. Jeg skal da nevne mine lakkskader i hjulbuen det ser ut som det er rett til metall og ingen grunning.

Ampera

Sitat fra: Kniffen på søndag 12. juni 2022, klokken 19:01
@ampera Skal ha min inn pga bakluke som ikke vil åpnes automatisk. Jeg skal da nevne mine lakkskader i hjulbuen det ser ut som det er rett til metall og ingen grunning.

Spenende , hvilken avdeling? Jeg vurderer å prøve  hos en annen avdeling da jeg mistet tillit til Oslo nord når de leverte bilen etter service slik:  https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.1620

Sikkert samme proffen som vurderer lakk ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA