Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Modell 3 Varmepumpe og kupevarmer

Startet av Elbilist2016, søndag 16. juli 2023, klokken 22:34

« forrige - neste »

Elbilist2016

Kan noen forklare hva er forskjellem mellom varmepumpe og kupevarmer på Tesla 3? Hvilken har Tesla 3 modell 2019 og 2020?

OlaM

De som ikke har varmepumpe har en vanlig "panelovn" som bruker mye mer strøm for å varme opp bilen. Varmepumpen kom i tidlig 2021, så hverken 2019 eller 2020 modeller har det.

Forskjellen er ganske komplisert, ikke bare å forklare hvorfor en varmepumpe bruker mindre strøm men den er jo også integrert med resten av klimaanlegget. På vinteren for eksempel, hvis du hurtiglader og forvarmer så blir jo batteriet varmt. Da sender den batterivarmen inn i kupéen etterpå og du bruker mye mindre strøm.

Så bilene med varmepumpe har bedre rekkevidde, pluss litt andre greier. Men 2019 og 2020 er jo billigere, så hvis budsjettet begynner å gjøre litt vondt kan du klare deg helt fint med de.
'21 3LR

Elbilist2016

Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 23:04De som ikke har varmepumpe har en vanlig "panelovn" som bruker mye mer strøm for å varme opp bilen. Varmepumpen kom i tidlig 2021, så hverken 2019 eller 2020 modeller har det.

Forskjellen er ganske komplisert, ikke bare å forklare hvorfor en varmepumpe bruker mindre strøm men den er jo også integrert med resten av klimaanlegget. På vinteren for eksempel, hvis du hurtiglader og forvarmer så blir jo batteriet varmt. Da sender den batterivarmen inn i kupéen etterpå og du bruker mye mindre strøm.

Så bilene med varmepumpe har bedre rekkevidde, pluss litt andre greier. Men 2019 og 2020 er jo billigere, så hvis budsjettet begynner å gjøre litt vondt kan du klare deg helt fint med de.

Takk for detaljert svar. Da betyr det at Tesla 3 modeller før 2021 har hverken kupevarmer eller varmepumpe? Har 2019-2020 kupevarmer?

OlaM

Sitat fra: Elbilist2016 på søndag 16. juli 2023, klokken 23:34Takk for detaljert svar. Da betyr det at Tesla 3 modeller før 2021 har hverken kupevarmer eller varmepumpe? Har 2019-2020 kupevarmer?

2019 og 2020 har kupevarmer ja, det er bare et annet ord for varmeapparat. Du kan ha det godt og varmt når du kjører, forvarme bilen med app osv.
'21 3LR

Elbilist2016

Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Elbilist2016 på søndag 16. juli 2023, klokken 23:34Takk for detaljert svar. Da betyr det at Tesla 3 modeller før 2021 har hverken kupevarmer eller varmepumpe? Har 2019-2020 kupevarmer?

2019 og 2020 har kupevarmer ja, det er bare et annet ord for varmeapparat. Du kan ha det godt og varmt når du kjører, forvarme bilen med app osv.

 :+1:

RJK

#5
Sitat fra: Elbilist2016 på søndag 16. juli 2023, klokken 23:34
Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 23:04De som ikke har varmepumpe har en vanlig "panelovn" som bruker mye mer strøm for å varme opp bilen. Varmepumpen kom i tidlig 2021, så hverken 2019 eller 2020 modeller har det.

Forskjellen er ganske komplisert, ikke bare å forklare hvorfor en varmepumpe bruker mindre strøm men den er jo også integrert med resten av klimaanlegget. På vinteren for eksempel, hvis du hurtiglader og forvarmer så blir jo batteriet varmt. Da sender den batterivarmen inn i kupéen etterpå og du bruker mye mindre strøm.

Så bilene med varmepumpe har bedre rekkevidde, pluss litt andre greier. Men 2019 og 2020 er jo billigere, så hvis budsjettet begynner å gjøre litt vondt kan du klare deg helt fint med de.

Takk for detaljert svar. Da betyr det at Tesla 3 modeller før 2021 har hverken kupevarmer eller varmepumpe? Har 2019-2020 kupevarmer?
Tror du må lese svaret bedre for du bommer med oppsummeringen din.

TM3, før 2021 kom med "Octovalve" (Tesla sin varmpepumpeteknologi), har kupévarmer og batterivarmer.

De som har fått Octovalve (varmpepumpe), har ikke egen kupévarmer, men bruker varmepumpa både for kupévarme og batterivarmer/kjøler.

For å få forklaring på fordelen med varmepumpe, så kan du lese deg opp på hvordan disse virker. I utgangspunktet er prinsippet det samme enten det gjelder i hjemmet ditt, og i bilen din. Så det meste er ganske likt i prinsippet.

Deretter kan du lese deg opp på Octovalve, så får du frem noen fordeler dette har i en bil ved at den kan utnytte varme som oppstår ett sted, til å varme et annet sted istedet for å kvitte seg med varmen, og m,å varme opp kald luft.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

For å si det veldig enkelt så vil du som bruker ikke merke stor forskjell på om bilen har VP eller elektrisk varmeelement (Vifteovn). Forvarming (det du kaller kupevarmer?) har man uansett. Bilene med VP er faktisk noe tregere til å varme opp på vinteren, men bruker mindre energi.
Leamikken under "panseret" er derimot svært forskejllig. "Vifteovnen" er svært enkel, mens VP har mye mer som kan gå i stykker.
Det er fordeler og ulemper med begge deler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 23:42TM3 før 2021 kom med "Octovalve" (Tesla sin varmpepumpeteknologi), har kupévarmer og batterivarmer.
Her skriver du vel motsatt av det du mener.

TM3 kom med "octovalve" varmepumpe f.o.m. -21 modell, som startet leveranse Q4 -20. Alle TM3 med (originale) sorte lister har octovalve.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. juli 2023, klokken 08:04
Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 23:42TM3 før 2021 kom med "Octovalve" (Tesla sin varmpepumpeteknologi), har kupévarmer og batterivarmer.
Her skriver du vel motsatt av det du mener.

TM3 kom med "octovalve" varmepumpe f.o.m. -21 modell, som startet leveranse Q4 -20. Alle TM3 med (originale) sorte lister har octovalve.
Kanskje skrevet litt uklart pga et manglende komma:

" TM3, før 2021 kom med "Octovalve, "...

Da blir setningen lettere å forstå slik jeg mente det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tom

#9
Skal vel være: før 2021 kom TM3 med Superbottle og PTC varmer.fra sent 2020 kom den med varmepumpe og octovalve..

Handyman

Sitat fra: Tom på mandag 17. juli 2023, klokken 14:42Skal vel være: før 2021 kom TM3 med Superbottle og PTC varmer.fra sent 2020 kom den med varmepumpe og octovalve..

Enig, og for de som lurer på hva PTC-varmer er, så er det i praksis en elektrisk vifteovn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mr_frodo

Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 23:04De som ikke har varmepumpe har en vanlig "panelovn" som bruker mye mer strøm for å varme opp bilen. Varmepumpen kom i tidlig 2021, så hverken 2019 eller 2020 modeller har det.

Varmepumpe kom på bilene levert Q4 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA