Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avansert førerassistanse - Nyheter og diskusjon rundt "selvkjøring"

Startet av Jorn01, torsdag 25. mars 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

Jorn01

De fleste bilmerker kan i dag tilby relativt avansert systemer for førerassistanse - flere på grensen til at det kan kalles selvkjøring på autopilot. Men så har utrullingen av ny funksjonalitet tilsynelatende stoppet opp, og bilfabrikantene er klare på at bilføreren selv alltid er ansvarlig for sikkerheten - selv om automatikken i praksis gjør selvkjøring under visse/gunstige forhold mulig - men ikke nødvendigvis "helt trygt".

Nivåer av selvkjøring:

  • Førerassistanse - Adaptiv cruisecontrol og andre hjelpesystemer
  • Delvis automatisering - Mer avanserte systemer som tar hånd om deler av kjøringen. Det inkluderer akselerasjon, styring og bremsing. Sjåføren må hele tiden være klar til å ta kontroll over bilen og sjåføren er nødt til å hendene på rattet. Det er i denne kategorien de fleste avanserte biler befinner seg i dag.
  • Automasjon under visse omstendigheter - Her kommer man opp på virkelig selvkjøring hvor du ikke skal trenge å følge aktivt med på veien. Du skal kunne se på film og holde på med mobilen, men fortsatt være tilgjengelig til å ta over hvis bilen varsler deg.
  • Høy automasjon - Refert til som «mind off», du kan sove og slappe helt av mens bilen styrer. Dette er imidlertid begrenset til visse områder, for eksempel motorveier med tydelig veimerking - ikke på alle veier.
  • Full automasjon - En bil som kan kjøre helt på egen hånd, uten noen som helst hjelp fra sjåføren. Det trenger ikke engang være en sjåfør, bilen tar deg dit du trenger, og du trenger aldri å tenke på å ta over styringen. Alle veier, alle slags værforhold, bilen fikser det.[/li
En kan trolig si de fleste bilmerker i dag tilbyr førerassistanse på nivå 2, men at de er tilbakeholdne med å tilby nivå 3, og at de jobber for å komme opp på nivå 4 (og 5).

Mye av det som skrives i mediene om selvkjørende biler i dag handler gjerne om utvikling og uttesting av selvkjøring - og foregår etter spesielle vilkår avtalt mellom utviklere og myndigheter.

Så, når vil vi så se førerassistanse på nivå 3, 4 og 5?

Utkast til regelverk rundt dette er vedtatt i EU og er under innføring i nasjonal lovgivning. For Norge sin del ser det ut til at regelverket kan bli innført i løpet av perioden 2022-2024: https://www.europalov.no/rettsakt/sikkerhetsfororordningen-for-motorvogner-2019/id-25708

Etter dette burde det ligge til rette for spennende nyheter også her.

For de med tid og interesse:

1317142119

Man kan faktisk si at de fleste i dag har nivå 3 "under panseret", men at bilprodusentene ikke tør/ønsker å slippe oss til teknologien. Bilene vet hvor i verden de er, navigasjonsdataene er i stor grad riktig mtp hvordan veien ser ut, de ser skiltene, de ser veien og veioppmerkingen og de ser bilene rundt seg. I tillegg har de radar som en ekstra bekreftelse på hvor biler og hindringer er foran (og delvis bak).

Man kan bare spekulere, men jeg tror de ikke slipper oss til fordi de ikke er trygge nok på at dette fungerer i all slags vær. Da blir de ansvarlige dersom bilen kjører inn i en lastebil som står langs veien, noe de aller fleste bilprodusentene ikke ønsker å risikere.

Jeg tror faktisk ikke vi vil se hverken nivå 3 eller 4. Begge er "mind off" og begge krever at bilen kjører på egenhånd. Det er tullenivåer uten mening, for begge nivåene er omtrent like og krever at en fører brått reagerer. Vi vet allerede at folk ikke klarer å reagere raskt nok når de kjører på kjente veier og en plutselig hendelse oppstår. Åpenbart vil ikke folk reagere raskere når de sitter og ser en film eller sover.

Derfor tror jeg at når bilprodusentene først løser hvordan en bil skal kunne kjøre i all slags vær, så hopper vi rett fra nivå 2 (3 light) til nivå 5.

automat

Sitat fra: 1317142119 på fredag 02. april 2021, klokken 10:06
Man kan faktisk si at de fleste i dag har nivå 3 "under panseret", men at bilprodusentene ikke tør/ønsker å slippe oss til teknologien. Bilene vet hvor i verden de er, navigasjonsdataene er i stor grad riktig mtp hvordan veien ser ut, de ser skiltene, de ser veien og veioppmerkingen og de ser bilene rundt seg. I tillegg har de radar som en ekstra bekreftelse på hvor biler og hindringer er foran (og delvis bak).


Det er ganske stor forskjell på å ha tilgang på disse dataene, og det å klare å bearbeide dem fornuftig. Det er det siste punktet som er vanskelig.

Nivå 3 skal vel takle plutselige uforutsette hendelser (elg krysser veien), uten behov for at sjåføren griper inn.

Et av problemene i dag er å oppdage stillestående gjenstander i veibanen (f.eks. biler i kø). Uten samtidig å få masse falske alarmer, med påfølgende fantombremsinger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1317142119

Sitat fra: automat på fredag 02. april 2021, klokken 10:30
Sitat fra: 1317142119 på fredag 02. april 2021, klokken 10:06
Man kan faktisk si at de fleste i dag har nivå 3 "under panseret", men at bilprodusentene ikke tør/ønsker å slippe oss til teknologien. Bilene vet hvor i verden de er, navigasjonsdataene er i stor grad riktig mtp hvordan veien ser ut, de ser skiltene, de ser veien og veioppmerkingen og de ser bilene rundt seg. I tillegg har de radar som en ekstra bekreftelse på hvor biler og hindringer er foran (og delvis bak).


Det er ganske stor forskjell på å ha tilgang på disse dataene, og det å klare å bearbeide dem fornuftig. Det er det siste punktet som er vanskelig.

Nivå 3 skal vel takle plutselige uforutsette hendelser (elg krysser veien), uten behov for at sjåføren griper inn.

Et av problemene i dag er å oppdage stillestående gjenstander i veibanen (f.eks. biler i kø). Uten samtidig å få masse falske alarmer, med påfølgende fantombremsinger.
Det er vel også det med bearbeiding som er grunnen til at vi ikke slippes helt til på nivå 3. Teknologien er der, men bilprodusentene stoler ikke nok på egne ferdigheter. Mercedes sin S-klasse har vel i flere år kunnet kjøre på navigasjon (på motorvei)? Er i hvert fall flere år siden de presenterte det som en nyhet.

Uforutsette hendelser som elg som løper ut i veien og plutselig kø på motorveien klarer biler på nivå 2 å stoppe for. Det er helt ordinær assistert cruise control (hvis bilen følger en bil foran som plutselig bremser) og nødbrems.

Plutselige fantombremsinger er det vel bare 2 elbilprodusenter som sliter med: Tesla og BMW med i3 som har et urgammelt kamerabasert system. Jeg har i hvert fall aldri opplevd det på andre biler jeg har kjørt.

Edit: Mercedes presenterte det som en nyhet for flere år siden at man i 2020 skulle kunne kjøre på nivå 3 på motorveien. Så da har kanskje dagens S-klasse dette da?

automat

Jeg tenkte ikke på situasjonen å følge en forankjørende bil ned til stans. Det er lett. Å komme som første bil til en stillestående bil i kjørefeltet foran derimot.

Jeg har intrykk av at Tesla systemer fungerer i situasjoner der andre produsenters systemer skrur seg av. Men at prisen man betaler er fantombremsinger. Tesla går lenger, på godt og vondt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pst

Re FSD :

" And they keep on charging suckers $10k for something that will never work "   :o....

2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

RJK

Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 10:53
Jeg tenkte ikke på situasjonen å følge en forankjørende bil ned til stans. Det er lett. Å komme som første bil til en stillestående bil i kjørefeltet foran derimot.

Jeg har intrykk av at Tesla systemer fungerer i situasjoner der andre produsenters systemer skrur seg av. Men at prisen man betaler er fantombremsinger. Tesla går lenger, på godt og vondt.

Det fungerer i all hovedsak greit min bil, men jeg kjører alltid med foten over bremsen for å se om den klarer dette godt nok selv, eller trenger assistanse. Aldr testet når bil plutselig dukker opp bak sving, da bremser jeg selv. For hvis ikke, begynner den noe seint og blir veldig brå på slutten.

Derimot når køen begynner å bevege seg, da burde bilen egentlig klart å følge dette opp selv. Men da har bilen slått ACC delvis av allerede, og må aktiveres. Og jeg synes den er noe brå med å sette i gang, så den gir på, og så må bremse seg selv når den igjen måler avstanden, og finner at "jeg tar jo igjen bilen foran".

Samme i rundkjøringer og store svinger, der den midlertidig mister kontakt med bilen foran. DOg, er det ikke biler foran og man når rundkjøring eller sving, så bremser den ikke ned, men skal absolutt fortsette i samme fart. Her hadde en form for "navigate on GPS" eller prediktiv ACC gjort seg.

Men ellers er bilen veldig flink på å holde seg i sporet selv, også i svinger, så kan bli spennende å se hvordan Ioniq 5 og EV6 sine systemer vil oppleves i praksis, og hva slags assistanse de kan gi. Så lenge de skal være på nivå 2 foreløpig, grense mot nivå 3, så håper jeg at den vil ha prediktiv ACC og "Navigate om GPS", men der sjåfør må vise at man følger med. Om den i tillegg støtter forbikjøring/lane change, så blir jeg smått imponert...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 05. april 2021, klokken 09:57
Plutselige fantombremsinger er det vel bare 2 elbilprodusenter som sliter med: Tesla og BMW med i3 som har et urgammelt kamerabasert system. Jeg har i hvert fall aldri opplevd det på andre biler jeg har kjørt.
Sliter og sliter, har da opplevd det på både Audi og Jaguar. Mye mindre dog. I3 opplevde jeg dog aldri fantombremsing på, bare at den kobler seg ut ved den minste antydning til motlys og skygger. Enda værre var at den gladelig kjørte rett i bilen foran innimellom, selv om ACC var aktiv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. april 2021, klokken 06:37
Sitat fra: 1317142119 på mandag 05. april 2021, klokken 09:57Enda værre var at den gladelig kjørte rett i bilen foran innimellom, selv om ACC var aktiv.
Flere ganger? Håper det gikk bra med dere inni da 🙂

Men for å pense litt inn på topic igjen: det som gjør det så vanskelig å vite når vi får selvkjørende biler (nivå 5), er at det spriker så veldig med informasjon om når dette kommer. For noen år siden skulle Volvo og et eller annet kinesisk selskap samarbeide om å tilby autonome biler i Kina. Det har vel ikke blitt noe av? Ford, som for noen år siden ble sagt var ledende på autonomi, hadde selvkjørende Mondeoer som leverte pizza (med en fører inni for sikkerhets skyld). Hva skjedde med det prosjektet?

Poenget mitt er at det er mange pressemeldinger som lover gull og grønne skoger, men de er nok ikke helt ærlige i de pressemeldingene om hvilke utfordringer de har og hvor vanskelig dette er.

Ingeniøren

De har vel kjørt et prøveprosjekt med autonome minibusser på Kongsberg. Man kunne vel nesten gå raskere enn å ta disse...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. april 2021, klokken 12:23
De har vel kjørt et prøveprosjekt med autonome minibusser på Kongsberg. Man kunne vel nesten gå raskere enn å ta disse...

Så disse i Oslo ved festningen på havna. Artige saker som går frem og tilbake. Som en trikk. Det var med en "fører hele tiden" men han styrte ikke. Dette er fremtiden. Men da i fri dressur over hele Oslo og ikke som trikk.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 10:05
Elon  :+1: er på ballen i dagens twittermelding:
https://twitter.com/elonmusk/status/1383548841438236674

https://www.tesla.com/no_NO/VehicleSafetyReport?redirect=no
De er smarte gitt! De må jo sammenligne like for like. Vi vet jo at AP fungerer best på motorvei og bør bare brukes der. Samt kan være ubehagelig eller funker ikke i tungt snøvær.
Funker ikke i byen. Men allikevel sammenligner Tesla med alle alle andre biler, i alle andre føreforhold.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Electric cars in Norway

#14
Storg  :+1: enig.

Dette blir for dumt :-1:

Måtte de straffes de ansvarlige bak denne kjøringen. Det må sitte en med hendene ved rattet i forsetet. Punktum

https://www.theverge.com/2021/4/18/22390612/two-people-killed-fiery-tesla-crash-no-driver

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA