Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avansert førerassistanse - Nyheter og diskusjon rundt "selvkjøring"

Startet av Jorn01, torsdag 25. mars 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

En annen mulighet er at det var en tredje person som kjørte, som f.eks ikke hadde lappen, og som kom seg unna innen politi og brannvesen dukket opp.

Mer detaljert analyse av loggene fra bilen bør gi et klarere bilde for akkurat hva som har skjedd. Mulig at de også kan hente ut video.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Om det faktisk er en tiktok-ulykke, så må det være ganske idiotisk.

Da må man nesten anta at sjåføren ønsket å aktivere autopilot, aktiverte i stedet cruise control (ettersom det ikke vil være mulig å aktivere autopilot på denne veien), justerte opp ønsket hastighet til f.eks 80 km/t, og så klatret ut av førersetet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. april 2021, klokken 08:50
Bilen hadde ikke FSD og autopilot var ikke aktivert:

https://twitter.com/elonmusk/status/1384254194975010826

Så var det dette med hvor pålitelig informasjonen fra Tesla er. Hvor detaljert er loggen? Hvor ofte logges det? Hele tiden, hvert minutt?

Og Musk lyver når han sier at autopilot ikke fungerer på vei uten markering. Tok meg to sekunder å finne youtube-videoer med nettopp autopilot på veier helt uten markering.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:24Så var det dette med hvor pålitelig informasjonen fra Tesla er. Hvor detaljert er loggen? Hvor ofte logges det? Hele tiden, hvert minutt?
Loggene er svært detaljerte. De logger f.eks posisjon på gass og bremsepedal mange ganger i sekundet.

Jeg vet ikke akkurat hvor lang tid bakover som lagres, og gamle logger skrives fortløpende over, men i hvert fall ved airbag-utløsning lagres loggene mer permanent. Trolig også ved andre hendelser.

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:24Og Musk lyver når han sier at autopilot ikke fungerer på vei uten markering. Tok meg to sekunder å finne youtube-videoer med nettopp autopilot på veier helt uten markering.
Det er nok ikke helt umulig. Men nå vet vi uansett at denne bilen ikke hadde aktivert autopilot, utifra loggene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:24
Og Musk lyver når han sier at autopilot ikke fungerer på vei uten markering. Tok meg to sekunder å finne youtube-videoer med nettopp autopilot på veier helt uten markering.
Ja og nei. Autopilot må se noe den oppfatter som markering. Her har vi noen veier hvor asfalten er lagt i to omganger, på hver sin side av veien. Det oppfattes som god nok markering av autopilot.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Tidligere var det slik at autopilot kunne følge bil foran eller striper. Om en av delene var på plass kan den aktiveres. Om ingen av delene er på plass kan den ikke aktiveres. Annet enn malte striper kan oppfattes som striper, men disse vil jo være sporadiske slik at ordinær AP fort kobler ut igjen når den ikke har noe å følge.

Det Musk sier er at autopiloten ikke var aktivert når de krasjet. Det betyr ikke at autopiloten ikke var aktivert før kollisjonen. Den kan ha blitt deaktivert når føreren hoppet ut av setet, fordi striper/bil foran forsvant eller annet. Når bilen deretter kolliderer er ikke AP aktivert.

Det finnes flere videoer av folk som går ut av førersetet og gjør seg til passasjer i egen bil mens autopilot kjører. Eneste ulempen ved å deaktivere AP automatisk om trykk i setet forsvinner er at folk som da snur seg for å hjelpe noen kjapt i kupeen kan få autopilot deaktivert. Virkemåten burde derfor være audiovisuell alarm dersom vekt i setet forsvinner og automatisk utkobling etter x sekunder.
Darwin sørger nok for at noe da legger vekt i setet og hopper ut av det, men slike folk kan en ikke gardere seg 100% med. De fester sikkert et bilde av eget fjes på hodestøtten også for å lure kamera.....

I utgangspunktet gir jeg blanke i om ulykken skjedde med autopilot aktivert eller deaktivert. Det har ingen ting å si. Autopilot kjører ikke perfekt og er et hands on system. Det tillater rett nok kortere perioder uten full kontroll på veien, men å flytte seg rundt i bilen er langt unna det jeg ville turt på tross av mange tusen km med autopilot uten uheldige opplevelser.
Du skal kunne overta umiddelbart (i praksis i løpet av sekunder) dersom AP ikke kan håndtere situasjonen. Plutselig forsvinner bilen foran og/eller veimarkeringer og AP blir mer usikker på plassering. Sitter du i et annet sete og forsøker å få kontroll samtidig som du forsøker å flytte deg havner du fort i grøfta. Dette er 100% førerfeil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:29
Det er nok ikke helt umulig. Men nå vet vi uansett at denne bilen ikke hadde aktivert autopilot, utifra loggene.

Vi vet det jo strengt tatt ikke. Er vi sikker på at dataloggene rakk å bli utvekslet? Ja, det sendes i teorien ved airbag deployment, men det forutsetter at systemene fungerer for det, og at oppkobling til Teslas server gjennomføres.
Hittil har vi bare en liten tweet fra Musk. En tweet som egentlig ikke bekrefter/avkrefter noe annet enn at bilen ikke hadde FSD.

Men når jeg ser på veien hvor ulykken visstnok har skjedd, så skal det strengt tatt svært mye til for at autopilot var aktivert. Så Musk har nok sine ord i behold, når jeg ved nærmere ettertanke også ser at han skriver at autopilot ikke kan aktiviseres på en vei uten merking.

Så det er nok et tilfelle av en som var litt for aggressiv på wattpedalen, mistet kontrollen, og muligens ikke hadde setebeltet på slik at de ble slengt rundt i bråstoppen.

Amoss

Vel, da kommer det i alle fall frem at en del av de første rapportene fra ulykken ikke var korrekte.

https://www.teslarati.com/tesla-battery-fire-fud-debunked-tx-fire-chief/
Sitat"With respect to the fire fight, unfortunately, those rumors grew way out of control. It did not take us four hours to put out the blaze. Our guys got there and put down the fire within two to three minutes, enough to see the vehicle had occupants. After that, it was simply cooling the car as the batteries continued to have a chain reaction due to damage.

"We could not tear it apart or move it around to get 'final extinguishment' because the fact that we had two bodies in there and it was then an investigation-slash-crime scene. We had to keep it cool, were on scene for four hours, but we were simply pouring a little bit of water on it. It was not because flames were coming out. It was a reaction in the battery pan. It was not an active fire," Buck said.
Kan se ut som om det hele har kommet i fra fantasiene til en politimann?
Model S 85D

Cougar

Ser ut som om myndighetene vil kreve loggene utlevert, så da kan man kanskje få mer detaljert info på dette:

https://www.zerohedge.com/markets/texas-regulator-tells-tesla-he-will-subpoena-data-logs-fatal-crash

Ett lite klipp fra atikkelen:
"Texas police are going to be serving search warrants on Tesla to get the data involved in the fatal crash, Reuters reported late Monday. To matters even more interesting, Mark Herman, Harris County Constable Precinct 4, said he had already obtained witness statements indicating there was no one in the drivers' seat prior to the wreck.

"We have witness statements from people that said they left to test drive the vehicle without a driver and to show the friend how it can drive itself," Herman said."
2019 Ioniq El + mange andre biler


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 22:27
Bra artikkel over status rundt om i verden. Tesla leder ikke ifølge journalisten.
Synes det var en litt dårlig fokusert artikkel. Stor forskjell på selvkjøring på begrensede steder med spesifikk type kjøretøy (leveringsroboter) enn generell selvkjøring på alt mulig av veier.

Men jeg mener Tesla prøver å løse ett mye vanskeligere problem (generell selvkjøring med basic kartdekning kun med kamera) enn de andre. Med HD kart og sensor fusion er det nok mye lettere å komme langt raskere.

Men jeg mener at å være avhengig av HD kart vil aldri komme helt til mål. Kart og terreng vil aldri stemme overrens. Denne typen selvkjøring vil da være begrenset i utbredelse. Men det er dog en farbar vei for robotaxi i tettbebygde områder.

Sensor fusion virker besnærende, og her er jeg ikke sikker på om Tesla gjør det rette. Det er klart at det er en utfordring når kamera, radar og lidar ikke er enige. Samtidig vil man kunne "se" mere enn med kun kamera.

Spørsmålet er om Tesla i det hele tatt løser selvkjøring som i "kjør meg til hytta mens jeg tar en øl" i overskuelig fremtid. Jeg har mine tvil. Selv har jeg mere tro på MobilEye. De har lengre erfaring enn noen, og har en stor erfaringsbase. Det som taler i mot de er at de har en tyngre utviklingsprosess, og krever mange sensorer som skal virke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pst

2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt


Espen Hugaas Andersen

#44
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 15:28
Ser ut som om myndighetene vil kreve loggene utlevert, så da kan man kanskje få mer detaljert info på dette:

https://www.zerohedge.com/markets/texas-regulator-tells-tesla-he-will-subpoena-data-logs-fatal-crash

Ett lite klipp fra atikkelen:
"Texas police are going to be serving search warrants on Tesla to get the data involved in the fatal crash, Reuters reported late Monday. To matters even more interesting, Mark Herman, Harris County Constable Precinct 4, said he had already obtained witness statements indicating there was no one in the drivers' seat prior to the wreck.

"We have witness statements from people that said they left to test drive the vehicle without a driver and to show the friend how it can drive itself," Herman said."
Ser ut som man kan forvente en preliminær rapport innen noen uker: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/amid-confusion-ntsb-release-report-texas-tesla-crash-soon-possible-2021-04-28/

Det kom også ut mer informasjon i Teslas kvartalsrapport.

1. Rattet var deformert, som tyder på at noen var i førersetet.
2. Autopilot kunne ikke aktiveres på denne veien.
3. Det ville ha vært mulig å aktivere ACC på denne strekningen, hvis noen satt i førersetet med setebeltet fastspent.
4. Setebeltet i førersetet var ikke fastspent, som tyder på at ACC ikke var aktivert, eller om det var aktivert, at det var noen bak rattet som deretter tok av seg beltet etter ulykken.
5. ACC ville maks klart å akselerere opp til 30 mph på denne strekningen. Alt tyder på at ulykken skjedde i betydelig høyere fart.

Så alt tyder på at autopiloten er helt uskyldig. Men man får vente på den offisielle rapporten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA