Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avansert førerassistanse - Nyheter og diskusjon rundt "selvkjøring"

Startet av Jorn01, torsdag 25. mars 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

Strøm Tycoon


OhmPaPa

Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.

Electric cars in Norway

Sitat fra: model3citizen på søndag 18. april 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 21:48
Storg  :+1: enig.

Dette blir for dumt :-1:

Måtte de straffes de ansvarlige bak denne kjøringen. Det må sitte en med hendene ved rattet i forsetet. Punktum

https://www.theverge.com/2021/4/18/22390612/two-people-killed-fiery-tesla-crash-no-driver

De døde i ulykken

model3citizen ja jeg så dessverre dette da jeg la inn artikkelen og bildet.

Jeg mente jo selvfølgelig for alle andre situasjoner og personer

Rett og slett at det må være krav om å sitte fysisk i førersetet gitt at teknologien er bare der den er i dag. I fremtiden blir det annerledes.

Jalla

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. april 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.
Jeg synes nesten du bør forklare hva som er "saftige rykter" og usaklig journalistikk fra VG i denne saken.

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. april 2021, klokken 07:13
Sitat fra: model3citizen på søndag 18. april 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 21:48
Storg  :+1: enig.

Dette blir for dumt :-1:

Måtte de straffes de ansvarlige bak denne kjøringen. Det må sitte en med hendene ved rattet i forsetet. Punktum

https://www.theverge.com/2021/4/18/22390612/two-people-killed-fiery-tesla-crash-no-driver

De døde i ulykken

model3citizen ja jeg så dessverre dette da jeg la inn artikkelen og bildet.

Jeg mente jo selvfølgelig for alle andre situasjoner og personer

Rett og slett at det må være krav om å sitte fysisk i førersetet gitt at teknologien er bare der den er i dag. I fremtiden blir det annerledes.

Det må man regne med er at folk kan finne på å legge lodder eller sekker i setet for å lure teknologien. Da kan man vel takk seg selv, men det hjelper kanskje ikke med sensor i setet om man uansett ikke følger med som han som kjøre rett i enden på en veideler eller hva det var for en tid tilbake.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OhmPaPa

Sitat fra: Jalla på mandag 19. april 2021, klokken 10:28
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. april 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.
Jeg synes nesten du bør forklare hva som er "saftige rykter" og usaklig journalistikk fra VG i denne saken.

Saftige rykter er når VG sin ansatte får dollartegn i øynene pga ord som omkom, førerløs og Tesla i samme artikkel. Da glemmer VG alt som har med journalistikk å gjøre som å sjekke kildene sine og verifisere sannhetsgehalten i rykter før man skriver om det. Her er det om å gjøre å få mest mulig clickbait.

daktari

Tesla sitt system legger opp til at folk sine dumme handlinger faktisk får alvorlig konsekvens. Audi sin selvstyring, som forøvrig var like god som Tesla sin, vil aldri kunne aktiveres på svingete, smale veier. Den skrur seg også av uten varsel, slik at man faktisk hele tiden MÅ passe på. Tesla sitt derimot er "nå har bilen kontrollen" og lar folk slappe litt for mye av. Styrer du for mye sammen med Tesla AP så ender du med en deaktivering. Den vil ikke ha hjelp.

Et annet eksempel: EQS kommer med level 3, ekte autonom kjøring i 2022. Men bare motorvei, bare max 60 km/t. Da sikrer tyskerne seg at farten er så lav at ingen antagelig vil stryke med i en eventuell krasj.

Tesla derimot tester FSD i byen, og folk tester de vanskeligste scenarier som systemet ikke takler. Konseptet er samme som over, du må være passiv inntil du skrur av. Bilen er som en 3-åring, "skal klare sjøl". Det er en risikabel tilnærming.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Grosor

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: Jalla på mandag 19. april 2021, klokken 10:28
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. april 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.
Jeg synes nesten du bør forklare hva som er "saftige rykter" og usaklig journalistikk fra VG i denne saken.

Saftige rykter er når VG sin ansatte får dollartegn i øynene pga ord som omkom, førerløs og Tesla i samme artikkel. Da glemmer VG alt som har med journalistikk å gjøre som å sjekke kildene sine og verifisere sannhetsgehalten i rykter før man skriver om det. Her er det om å gjøre å få mest mulig clickbait.


Rykter og rykter, "fake news" er jo populært når man ikke liker det som står der.  :P

Alle medier som rapporterer saken refererer til følgende uttalelse fra politiet som håndterte ulykken.

Sitat"Our investigation has determined that one of the victims was in the front passenger seat, one was in the back seat," Mark Herman, a constable for Harris County Precinct 4, told KHOU, adding that police were "100% certain that no one was in the driver's seat."

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jalla

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: Jalla på mandag 19. april 2021, klokken 10:28
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. april 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.
Jeg synes nesten du bør forklare hva som er "saftige rykter" og usaklig journalistikk fra VG i denne saken.

Saftige rykter er når VG sin ansatte får dollartegn i øynene pga ord som omkom, førerløs og Tesla i samme artikkel. Da glemmer VG alt som har med journalistikk å gjøre som å sjekke kildene sine og verifisere sannhetsgehalten i rykter før man skriver om det. Her er det om å gjøre å få mest mulig clickbait.
Akkurat i denne saken synes jeg de rapporterer helt greit, men at det faktisk er du som er helt på jordet. Du kommer med påstander som åpenbart er feil i denne saken, og som tyder på at det er du og ikke vg som her har en "agenda"

OhmPaPa

Sitat fra: Jalla på mandag 19. april 2021, klokken 13:42
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: Jalla på mandag 19. april 2021, klokken 10:28
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. april 2021, klokken 22:52
Sitat fra: Storg på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Synd at AP ikke forhindrer idioti.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-menn-omkom-i-en-antatt-foererloes-tesla.N46Wqn1xm?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Kan ikke forvente at AP stopper VG fra å blåse opp saftige rykter som inneholder ordet Tesla. Slik usaklig "journalistikk" har VG drevet med i årevis.
Jeg synes nesten du bør forklare hva som er "saftige rykter" og usaklig journalistikk fra VG i denne saken.

Saftige rykter er når VG sin ansatte får dollartegn i øynene pga ord som omkom, førerløs og Tesla i samme artikkel. Da glemmer VG alt som har med journalistikk å gjøre som å sjekke kildene sine og verifisere sannhetsgehalten i rykter før man skriver om det. Her er det om å gjøre å få mest mulig clickbait.
Akkurat i denne saken synes jeg de rapporterer helt greit, men at det faktisk er du som er helt på jordet. Du kommer med påstander som åpenbart er feil i denne saken, og som tyder på at det er du og ikke vg som her har en "agenda"

Beklager at jeg sporet av tråden bort fra tema i tittelen. Kanskje det kommer flere fakta i saken frem etterhvert.

Espen Hugaas Andersen

#26
Bilen hadde ikke FSD og autopilot var ikke aktivert:

https://twitter.com/elonmusk/status/1384254194975010826

Det som er galt med mediadekningen er at media alltid antar at autopilot er aktivert når det er en ulykke, og som regel finner man i etterkant ut at autopilot ikke var aktivert. Media er ikke like raske med å dementere sine tidligere artikler, og om de gjør det, så er det som regel ikke profilert på samme måte på forsiden med store blinkende bannere o.l.

Det er for øvrig masse ulykker med førerløse biler som ikke får lignende dekning. F.eks: https://ranano.no/mann-i-60-aarene-klemt-i-hjel-mellom-traktor-og-bil/15.04-06:45
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cougar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. april 2021, klokken 08:50
Bilen hadde ikke FSD og autopilot var ikke aktivert:

https://twitter.com/elonmusk/status/1384254194975010826



Så bilen kjørte uten noen i førersetet, uten at autopilot var aktivert?
Det er da enda mer merkelig..
2019 Ioniq El + mange andre biler

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:29Så bilen kjørte uten noen i førersetet, uten at autopilot var aktivert?
Det er da enda mer merkelig..

Jeg tenker at politiet har ment at det ikke har vært noen i førersetet når de ankom stedet. Jeg tenker det mest sannsynlige scenariet er at sjåføren krasjet bilen i høy hastighet, forsøkte å komme seg ut ved å flytte seg over til passasjersetet og døde der.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:29Så bilen kjørte uten noen i førersetet, uten at autopilot var aktivert?
Det er da enda mer merkelig..

Jeg tenker at politiet har ment at det ikke har vært noen i førersetet når de ankom stedet. Jeg tenker det mest sannsynlige scenariet er at sjåføren krasjet bilen i høy hastighet, forsøkte å komme seg ut ved å flytte seg over til passasjersetet og døde der.

Er det det? Vi får spørre oss hvor sannsynlig vi tror det er at to venner i en Model S kjører rundt hvor ene sitter i baksetet?

Høres akkurat like sannsynlig ut som at dette var en TikTok-video in the making spør du meg.

Utover det, så liter jeg større tro til uttalelsene til redningsmannskapene enn til noen av oss. De har tross alt sett noen ulykker i sin tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA