Dekk ID.4

Startet av Peacock, søndag 21. mars 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Turist på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:48
Hvor mye ekstra forbruk i kwh/mil vil de typegodkjente 255 dekkene gi sett opp mot 235 dekk? Jeg tror det er ekstremt lite,men har ikke sett tall på dette. Noen som har sett noen tester?
Her er en som testet dette på e-Golf
https://elbilforum.no/index.php?topic=20939.msg352523#msg352523

To cm bredere dekk på betyr der ca 20% økning i forbruket.
Prosentvis antagelig mindre på ID.4, siden det er bare gjelder en aksling, men jeg tror det er ganske merkbart.
Jeg slet forrige helg med å kjøre ID.4 under 20 KWh/100 km, mens datter kjørte samme strekning med e-Golf på 12,9. Blir nok bedre etterhvert, men er ikke imponert over forbruket på ID.4

20% høyres helt hinsides ut. Tviler på at det er mer enn 2-3% maks. Hvis du ikke er imponert over forbruket på ID4 så har du rett og slett for store forventninger. Jeg har kjørt den nå 400 km i 1-5 grader og øspøs og forbruket har stabilisert seg på 1.6 i 60/70 soner og ca 1.8/1.9 i 80/90. Det er veldig innafor i sånt vær og med en bil som veier 2300 kg, kommer lett til å kjøre 500 km med denne bilen om sommeren

Dieselgubben

Mener Teslabjørn fikk et meget pent forbruk i 110 kmt i går på livestream. Kommer vel snart oppsummering. 90 kmt test viste 47-48 mil hvis jeg husker rett.

ID4

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:36
Mener Teslabjørn fikk et meget pent forbruk i 110 kmt i går på livestream. Kommer vel snart oppsummering. 90 kmt test viste 47-48 mil hvis jeg husker rett.

16,7 forbruk 90 km/h test. Rekkevidde 45 mil. Netto batteri 75 Kwh. Fikk ikke med meg resten, var vist en landskamp i fotball.

hELgenen

Oisan..så da har han fått tilgang til en bil å teste. Antar det er 20" eller 21" og med 255 dekk. 20% reduksjon på det oppgitte forbruket vil jo dra forbruket ned på 1.3-1.4 kwh/mil. Det er urealistisk. Så 20% reduksjon med 235 dekk er tull rett og slett. Tipper maks 2-3 % jeg også..altså uvesentlig i praksis.

ID4

Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:29
Oisan..så da har han fått tilgang til en bil å teste. Antar det er 20" eller 21" og med 255 dekk. 20% reduksjon på det oppgitte forbruket vil jo dra forbruket ned på 1.3-1.4 kwh/mil. Det er urealistisk. Så 20% reduksjon med 235 dekk er tull rett og slett. Tipper maks 2-3 % jeg også..altså uvesentlig i praksis.

Testen i går var med 20" dekk. First (ikke max) utgave. Hankook sommer dekk.

turfsurf

Sitat fra: Bjoris på onsdag 31. mars 2021, klokken 08:17
Hvis du ikke er imponert over forbruket på ID4 så har du rett og slett for store forventninger.
Synes og det virker som om VAG har gjort en bra jobb med effektiviteten på MEB plattformen. Dette er jo dog biler med trekk på kun en aksling. AWD pleier å gi ett ganske kraftig innhogg på rekkevidden, blir spennende å se hva de greier der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

Fatter ikke hvor dette med 62 mil WLTP rekkevidde med 235 dekk bak kommer fra.  (20% reduksjon).
OM dette var tilfelle hadde selvsagt VW satt på slike dekk selv. Hvem vil vel ikke selge en bil med 62 mil WLTP?

Min erfaring med forbruk på ID4 etter å ha eid den i drøyt 2 uker er at den går forholdsvis gunstigere i høy hastighet enn eNiro, men at den i lav hastighet/bytrafikk er vesentlig drøyere i forbruk. Og det henger jo på greip, ettersom formen er fin på ID4, mens den har mye mer masse å flytte på ved hyppige hastighetsendringer.

I by kjørte jeg eNiro greit på 12, ID4 ligger på ca. 15.
På E18 gikk eNiro på rundt 18, ID4 på 19-20. 

Trond.m

Kunne være interessant å høre hva slags dekk folk får på id.4 1St. (ikke Max).
Selv fikk jeg Bridgestone Turanza Eco og synes det var litt hjulstøy. Det hjalp imidlertid å redusere trykket til 2,5 bar (de var levert med 3,2 bar !!). Dessuten er man litt ekstra oppmerksom på hjulstøy rett etter at man har byttet fra piggfrie dekk. Og at de satt på en EQC gjør forskjellen enda større 😉

Har hørt rykter om at noen har fått Continental. Har hatt Turanza tidligere og de er nok ikke best på støy. Men jeg tror de ruller lett, men tror ikke nødvendigvis det er bedre med for høyt trykk enn riktig dekktrykk.

hELgenen

Er det kald asfalt og sommerdekk innbiller jeg meg at det støyer en del mer...
Ellers har jeg god erfaring med å dytte litt ekstra i bagasjerommet for å stoppe støyen som kommer derfra.
1 st har ikke doble sidevinduer - det kan ha noe å si for støyen der fremme.
Ellers er det vel alltid slik at går en fra vinterdekk til sommerdekk så støyer det mer - og etter et par dager tenker en ikke mer på det......

Ellers interessant dersom det dyttes ut ulike dekke - trodde sommerdekk var noe som ble bestemt og montert i Tyskland....

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. mars 2021, klokken 15:40

Ellers interessant dersom det dyttes ut ulike dekke - trodde sommerdekk var noe som ble bestemt og montert i Tyskland....

Det er ikke uvanlig.
Jeg har 22" originalhjul på I-Pace med Conti. Det er noen få i Norge som har 22 med Pirelli. I UK og US er Pirelli default. Pirelli er for øvrig 1000 kr dyrere pr dekk, men ruller lettere og støyer mindre. Også på 20" er det ulike leverandører. Jeg tipper at det har med tilgjengelighet å gjøre. Og ingen av dekkene store bilprodusenter originalmonterer er dårlige dekk.

Trond.m

Jeg tror det har mest med at fabrikken ønsker å ha flere leverandører for å være sikret stabile leveransen. Og for å vedlikeholde avtalene kjøper de parallellt fra flere leverandører. Det er helt tilfeldig hva man får, men hos BMW kan man velge om man vil ha Runflat eller ikke.

steffone

Sitat fra: Bjoris på onsdag 31. mars 2021, klokken 08:17
20% høyres helt hinsides ut. Tviler på at det er mer enn 2-3% maks. Hvis du ikke er imponert over forbruket på ID4 så har du rett og slett for store forventninger. Jeg har kjørt den nå 400 km i 1-5 grader og øspøs og forbruket har stabilisert seg på 1.6 i 60/70 soner og ca 1.8/1.9 i 80/90. Det er veldig innafor i sånt vær og med en bil som veier 2300 kg, kommer lett til å kjøre 500 km med denne bilen om sommeren

"En konsekvens av å velge en større felg er at dekk­dimensjonen ofte blir bredere og lavere. Går man opp to størrelser i bredden, for eksempel fra 205 til 225, vil luft­motstanden øke med ca to prosent. Ved landeveis­kjøring vil dette redusere rekkevidden med mindre enn én prosent. Ved bykjøring tilnærmet null."

- Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann (https://www.elbil24.no/nyheter/vaer-obs-pa-dette-nar-du-velger-nye-hjul/70408330)

Tar man også i betraktning at økt bredde kun gjelder bak, så er nok det prosentvise tapet i rekkevidde mindre enn de estimerte 1-2 %.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Trond.m

Å se bort fra rullemotstanden er jo et litt stor forenkling. Ved mye vann i veibanen tror jeg nok det vil skille vesentlig mer, men det er jo mer unntaket enn regelenen på Østlandet. På vestlandet er nok våt vei mer regel enn unntaket  ;)

amrois

Det spekuleres mye om hva man kan oppnå av fordeler med smalere dekk bak, men jeg er fremdeles ikke overbevist. VW har naturligvis svært gode grunner for å ga valgt det de gjorde. Ikke snakk om at 255 bak er brukt fordi noen synes det ser tøffere ut. Er det noen som kan si noe innsiktsfullt om hvilke grunner de har hatt?
ID4 Pro Perf Tech

Carl Anton Stenling

Brede dekk handler vel først og fremst om bedre stabilitet i høy hastighet, f.eks. på Autobahn. Noe smalere dekk foran reduserer styringsulempene (sporing) som bredere dekk kan gi. Bakhjulsdrevne biler med kraftig motor kan også ha fordel av bredere dekk bak for å ta unna kreftene ved akselerasjon.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA