Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk ID.4

Startet av Peacock, søndag 21. mars 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

golo

Selgeren min godtok også at bilen leveres med vinterdekk med lik dimensjon foran og bak.

hELgenen

Hva er formålet med slike bytter - er det bare for å spare penger?

Olemann

Jeg tipper 3 hensikter,  lengre rekkevidde og spare penger på nye dekk, samt swappe dekk. Noen mener også bedre framkommelighet på snø

Dilemma er at vognkort ikke åpner for dette, min forhandler har derfor sagt at ved et bytte fraskriver Møller seg ansvar for skader som kan ha sammenheng med bruk av dekk utenfor godkjent spec.


Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:43
Hva er formålet med slike bytter - er det bare for å spare penger?

Roy Aasen

Min blir levert med 21" sommerdekk, ulik dim. foran og bak.  Kunne også få den levert på like 19" vinterhjul rund baut hvis jeg ønsket det.

Vinterhjul blir 235/60-18 på 8x18" felg på alle fire, men de trenger jeg ikke på denne siden av midtsommer.
Om jeg bytter 21" sommerhjul til 18" eller 19" når de må byttes..vurderes når jeg kommer så langt

hELgenen

Sitat fra: Olemann på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:51
Jeg tipper 3 hensikter,  lengre rekkevidde og spare penger på nye dekk, samt swappe dekk. Noen mener også bedre framkommelighet på snø

Dilemma er at vognkort ikke åpner for dette, min forhandler har derfor sagt at ved et bytte fraskriver Møller seg ansvar for skader som kan ha sammenheng med bruk av dekk utenfor godkjent spec.


Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:43
Hva er formålet med slike bytter - er det bare for å spare penger?

Takker - om det er slik at Møller fraskriver seg ethvert ansvar er det jo temmelig uaktuelt for mange vil jeg tro - i3 hadde jo en lignende sak der de kjørte staggered på sommer, men helt plain på vinter.
Dette er altså utenfor spec her skjønner jeg....

Trond.m

18 tom er en dimensjon Møller bare tilbyr sammen med lite batteri. Det er kanskje mulig å oppfylle krav til innpress og diameter, men hvordan kjøreegenskapene blir er det vil ingen som kan vite. Ganske ekstremt å gå fra 21 tom sommerdekk til 18 tom piggfri.

Radial

Sitat fra: Olemann på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:51
Dilemma er at vognkort ikke åpner for dette, min forhandler har derfor sagt at ved et bytte fraskriver Møller seg ansvar for skader som kan ha sammenheng med bruk av dekk utenfor godkjent spec.

De sammenhengene skull jeg likt å finne ut av🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

golo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:51
Jeg tipper 3 hensikter,  lengre rekkevidde og spare penger på nye dekk, samt swappe dekk. Noen mener også bedre framkommelighet på snø

Dilemma er at vognkort ikke åpner for dette, min forhandler har derfor sagt at ved et bytte fraskriver Møller seg ansvar for skader som kan ha sammenheng med bruk av dekk utenfor godkjent spec.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:43
Hva er formålet med slike bytter - er det bare for å spare penger?
Jeg ønsker det hovedsakelig pga rekkevidde. Rekkevidden er allerede kortere på vinteren og da ønsker jeg ikke at brede dekk bak reduserer den ytterligere. Men nå ble jeg litt usikker. Er det lov å gå ned til 235 på bakdekket hvis 255 er oppført i vognkortet? Endrer man sporvidden?

hELgenen

Hvor mye rekkevidde kan en hente på dette? Eller sagt på en annen måte,hvor mye håper en å få?

Moas

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 17:18
18 tom er en dimensjon Møller bare tilbyr sammen med lite batteri. Det er kanskje mulig å oppfylle krav til innpress og diameter, men hvordan kjøreegenskapene blir er det vil ingen som kan vite. Ganske ekstremt å gå fra 21 tom sommerdekk til 18 tom piggfri.
rart da at andre tyske elbiler med enda større batterier og vekt fint fungerer med 17" "knøttedekk".
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

golo

Har sjekket litt rundt regelverket og finner "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon"

Betyr det at det ikke er lov å endre bredden til kun bakdekket, må bredden for dekkene foran endres tilsvarende?

Olemann

Interessant.  Har du linken?

Den leser jeg som klar, endrer man bakdekkene fra 255 til 235, så må dekkene foran endres til 215. Da blir det straks mer plundrete for de som vil ha smalere dekk bak.  Ikke funker swap lenger heller.

Min konklusjon er at dette gidder jeg ikke begynne med. 255 bak funker bra, og som andre har sagt, det er kun de lettere bilene med mindre batteri som smalere bak i spec.

Sitat fra: golo på tirsdag 23. mars 2021, klokken 22:47
Har sjekket litt rundt regelverket og finner "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon"

Betyr det at det ikke er lov å endre bredden til kun bakdekket, må bredden for dekkene foran endres tilsvarende?

golo

#27
Sitat fra: Olemann på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:28
Interessant.  Har du linken?

Den leser jeg som klar, endrer man bakdekkene fra 255 til 235, så må dekkene foran endres til 215. Da blir det straks mer plundrete for de som vil ha smalere dekk bak.  Ikke funker swap lenger heller.

Min konklusjon er at dette gidder jeg ikke begynne med. 255 bak funker bra, og som andre har sagt, det er kun de lettere bilene med mindre batteri som smalere bak i spec.

Sitat fra: golo på tirsdag 23. mars 2021, klokken 22:47
Har sjekket litt rundt regelverket og finner "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon"

Betyr det at det ikke er lov å endre bredden til kun bakdekket, må bredden for dekkene foran endres tilsvarende?
Infosider hos de fleste dekkforhandlerne, f.eks. Dekk1, se avsnitt etter punkt 6.
https://www.dekk1.no/om-dekk/alternative-dimensjoner-p%c3%a5-dekk

Olemann

Bra.  Dette viser til kjøretøyforskriften 6.1.h   Klare krav der om endring av størrelse også foran ved endring bak.
Eller; man man skaffe en godkjenning fra VW, eller skaffe en TUV godkjenning. Det kan nok kreve noen mailer før den er i boks :D
Så i praksis blir nok valget, enten beholde bilen som den er /255/235) eller håpe det går bra selv om det ikke er tillatt....


Sitat fra: golo på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Olemann på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:28
Interessant.  Har du linken?

Den leser jeg som klar, endrer man bakdekkene fra 255 til 235, så må dekkene foran endres til 215. Da blir det straks mer plundrete for de som vil ha smalere dekk bak.  Ikke funker swap lenger heller.

Min konklusjon er at dette gidder jeg ikke begynne med. 255 bak funker bra, og som andre har sagt, det er kun de lettere bilene med mindre batteri som smalere bak i spec.

Sitat fra: golo på tirsdag 23. mars 2021, klokken 22:47
Har sjekket litt rundt regelverket og finner "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak, skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon"

Betyr det at det ikke er lov å endre bredden til kun bakdekket, må bredden for dekkene foran endres tilsvarende?
Infosider hos de fleste dekkforhandlerne, f.eks. Dekk1, se avsnitt etter punkt 6.
https://www.dekk1.no/om-dekk/alternative-dimensjoner-p%c3%a5-dekk

Peacock

Flere fine innspill her. Jeg kommer til og bruke 19x8 tom`s felger med 235 dekk sommer og vinter alle hjul. Ifølge TÜV kan man ha 255 bredde på 19x8 felger. Setter da på 255 bak hvis det blir trøbbel. Noe jeg tror det ikke blir. Megahjul anbefaler 235 på alle. Det er i seg selv ingen dokumentasjon. Tar med dokumentasjon på innpress (sporvidde), loadindeks og rulleomkrets i forhold til hva bilen skal ha. Forskriftene sier at de «kan» be om dokumentasjon fra bilprodusent eller TÜV. Ved eventuell kontroll viser jeg dokumentasjon på felgene mine i forhold til spor,load og omkrets. Tror dette uansett løser seg da dette er et hett tema på forumer også i andre land, og bilprodusent og eller TÜV kommer nok på banen angående dette. Møller leverer 235 på alle vinterhjul til de som ber om det, kan jo ikke være helt forbudt da.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA