Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk ID.4

Startet av Peacock, søndag 21. mars 2021, klokken 12:01

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Peacock på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:37
Møller leverer 235 på alle vinterhjul til de som ber om det, kan jo ikke være helt forbudt da.

I min enkle verden finnes ingen mellomting - enten er det lov, eller så er det ikke lov.
Delvis forbudt, ikke helt forbudt, delvis lovlig osv..er jo flotte gloser å dra opp når lovens
lange arm står der......men for meg høres dette veldig merkelig ut

golo

Han advarte meg mot lovligheten da jeg ba om lik bredde foran og bak men kunne levere det jeg ønsket og at det var på eget ansvar. Jeg feiget ut og ba selger reversere ønsket mitt om lik bredde både foran og bak.

I en av de første utgavene av prislisten er 19" Loen kun oppført med  235/55 R 19

DeepFu

ID.4 City og Style kommer med 235/60-18 på alle 4 som standard så vidt jeg kan se.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Trond.m

Sitat fra: DeepFu på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:50
ID.4 City og Style kommer med 235/60-18 på alle 4 som standard så vidt jeg kan se.
Ja, men det er en bil med mye lavere egenvekt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:58
Sitat fra: DeepFu på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:50
ID.4 City og Style kommer med 235/60-18 på alle 4 som standard så vidt jeg kan se.
Ja, men det er en bil med mye lavere egenvekt.

De 235/60-18 som finnes på det norske markedet er enten LI103 eller LI107.
LI103 tilsvarer 1750 kilo på 2 dekk. Maks aksellast bak på ID4 Pro er 1540 kilo.
Altså har egenvekten ingenting med dette å gjøre.

Trond.m

#35
Tung bil med høyt dekkprofil på myke piggfrie dekk er åpenbart en dårlig kombinasjon. Selv om dekkene tåler lasten, så vil jo kjøreegenskapene uansett påvirkes negativt. Det er mulig at det også gir konflikt med bremsene.

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. mars 2021, klokken 16:45
Tung bil med høyt dekkprofil på myke piggfrie dekk er åpenbart en dårlig kombinasjon. Selv om dekkene tåler lasten, så vil jo kjøreegenskapene uansett påvirkes negativt. Det er mulig at det også gir konflikt med bremsene.

Tja.
Syns i-pace funker helt greit med 18",men 20 er nok ideelt. Forøvrig enda tyngre bil med dobbelt så mye effekt og vesentlig hvassere oppsett.

amrois

Kanskje et dumt spørsmål,  men jeg tenker at det må jo være noen gode grunner til st VW har hått for den dekkkonfigurasjonen de har. Så hvorfor skal man anta at man vet bedre? Bilen har jo ganske gode resultater på rekkevidde og kjøreegenskaper i originalt oppsett.
ID4 Pro Perf Tech

hELgenen

Sitat fra: amrois på onsdag 24. mars 2021, klokken 17:25
Kanskje et dumt spørsmål,  men jeg tenker at det må jo være noen gode grunner til st VW har hått for den dekkkonfigurasjonen de har. Så hvorfor skal man anta at man vet bedre? Bilen har jo ganske gode resultater på rekkevidde og kjøreegenskaper i originalt oppsett.

Tenker også slik - synes dette blir tullete om det ikke gir vesentlig mer rekkevidde.
Hvor mye lengre rekkevidde blir det? Spurte tidligere å tråden og ettersom de som vurderer dette ikke har noen svar antar jeg at det egentlig er marginalt. Det blir derimot en del billigere å drifte 4 like dekk av da man kan rotere - og det kan jo kanskje dreie seg om en sesong ekstra en kan tyne ut av dekkene. Dersom f.eks vinteregenskapene blir bedre - vel da stiller det seg litt annerledes og jeg kunne være villig til å prøve GITT at det er 100% lovlig og forhandler synes det er helt ok.

Stikkkontakt

Jeg tror at forskjellen er med bredere bakdekk er mer synlig enn merkbar. Dvs først og fremst et estetisk grep. Breie dekk har jo alltid vært kult.
Jeg har både 18" og 22" på Jaguaren min.(ikke samtidig) Forskjellen i forbruk er 10-15". Jeg vil tro at ULRR 18" ruller 10% lenger enn 21" på en ID4.

Trond.m

Det er jo enorm forskjell på kjøreegenskapene hvis man går fra 20 eller 21 tom sommerdekk til 18 tom piggfrie vinterdekk. Men uansett så er det vel nå avklart at man ikke lovlig kan fravike typegodkjent dimensjon uten å fremlegge dokumentasjon fra produsent. Det enkleste er vel bare å kjøre på standard dimensjon selv om man kanskje mister et par mil rekkevidde.

Roy Aasen

#41
Tror ikke jeg skal la meg plage av lovligheten når det gjelder dette. Når jeg ser på hva jeg bruker og har brukt av felger og dekk på bil oppigjennom tia..så er jeg meget tilbakelent. :-)

Og for de som vil ha litt mer gummihøyde..kan jo bruke 19" staggered...så blir alle fornøyde

Edit sier:  Har ikke sjekket, men det skulle ikke forbause meg om det er mulig å få til det samme (ulike bredder) også på 18". 

Turist

#42
Har sendt pørsmålet om dekk  dimensjon til Statens Vegvesen:
Her er hele mailsekvensen:
«Hei
Jeg har bestilt en VW ID4. Den har dekkbredde 235 foran og 255 bak.
Jeg ønsker å bruke 235 både foran og bak.
Er dette tillatt?»
Svar 1 fra SVV:
«Hei!
Det spørs hva fabrikant sier. Klarer 235 dekkene de kravene som VW har satt som krav. I coc til bilen står det alternative dekk størrelser som fabrikken anbefaler som bruk.»
Nytt spørsmål fra meg:
«Vet ikke om jeg skjønte dette svaret.
Med "de kravene som VW har satt som krav", mener dere lasteindeks? Eller noen andre krav?
I mellomtiden (jeg sendte spørsmålet for tre uker siden), har vi mottatt bilen.
Dette er oppgitt om dekk på denne bilen: (Se bilde) 
Så da gjentar jeg spørsmålet: kan man sette 235/55R19 på alle fire hjul på denne bilen (forutsatt lasteindeks over 102)?
Bakgrunnen for spørsmålet er at brede dekk har et vesentlig høyere forbruk, og vi ønsker å ha lengst mulig rekkevidde.»
Svar 2 fra SVV:
Har undersøkt lenger inn i typegodkjenningen av kjøretøyet og der ligger bare de alternativene som du viser til.
Da må du nok ta kontakt med VW for å høre om du kan bruke de alternativene du vil. Er en grunn for at de setter opp de dekk størrelsene bak. Hvis du endrer vil da garantien gjelde?
Kan ha noe med sikkerhet, kjøreopplevelse osv.
Du vil også kunne få problemer på PKK kontroll."
Så da er det vel rimelig klart: Man kan ikke endre dimensjonene uten å risikere problemer på PKK
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

hELgenen

Hvor mye ekstra forbruk i kwh/mil vil de typegodkjente 255 dekkene gi sett opp mot 235 dekk? Jeg tror det er ekstremt lite,men har ikke sett tall på dette. Noen som har sett noen tester?

Turist

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:48
Hvor mye ekstra forbruk i kwh/mil vil de typegodkjente 255 dekkene gi sett opp mot 235 dekk? Jeg tror det er ekstremt lite,men har ikke sett tall på dette. Noen som har sett noen tester?
Her er en som testet dette på e-Golf
https://elbilforum.no/index.php?topic=20939.msg352523#msg352523

To cm bredere dekk på betyr der ca 20% økning i forbruket.
Prosentvis antagelig mindre på ID.4, siden det er bare gjelder en aksling, men jeg tror det er ganske merkbart.
Jeg slet forrige helg med å kjøre ID.4 under 20 KWh/100 km, mens datter kjørte samme strekning med e-Golf på 12,9. Blir nok bedre etterhvert, men er ikke imponert over forbruket på ID.4

Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA