Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

ID4

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring? Del det gjerne i denne tråden.

Del både positive og negative funn, samt tips og triks til andre eiere.

Olemann

#1
Har eid og kjørt bilen i 4 dager nå.  1St utgaven uten Max.   Lettere å beskrive når det sammenlignes med andre biler, dette er min 9. elbil, den av mine tidligere som det er mest naturlig å sammenligne med er eNiro, som jeg vet flere andre her inne også har hatt.

Bilen oppleves 2 klasser opp. Helt annen stabilitet på veien, følelse av tyngde og soliditet. Akselavstand, tyngde og 20" 255 dekk vs 17" 215 sier  jo endel.  (Men husk at dekkskifte er ca kr. 4-5000.- dyrere pga dette...)
Takler unnamanøver vesentlig bedre/tryggere. eNiro får en "ettersleng" som er skummel ved litt hard kjøring, ID4 er heller ingen Ferrari, men bedre avstemt.  Mindre vindfølsom (sidevind) og mindre sporing.

ID4 er sløvere i forbikjøringer over 70 km/t, merkbart daffere over 90.  I bytrafikk merkes ikke dette. Bilen kunne trengt 50-100 hk mer, men dette merkes kanskje best av dem som  også har kjørt Polestar, XC40, TM3 etc. Kommer man fra en dieselpurke er bilen sprek.

Appen er uferdig, kun 2 funksjoner har jeg fått til å virke, posisjon og forvarming.  Alt av ladestyring virker ikke. Men kommer iflg. selger.

Setene er bedre enn i eNiro for de over 170, for de som er lavere enn 160 cm er seteputa for lang. Savner el innstilling, samt ventilasjon og minne. Noe av dette finnes jo på Max (men ville ikke betale 80.000.- for dette ettersom alt det andre på Max ikke er noe jeg trenger.)
Hvilestillingen for venstre fot er ikke god, for spiss vinkel tilbake.
Sidestøtten er optimal, ikke Recaro-kondom og ikke USA sofa.

Bagasjerom er topp. Både volum og utforming. Stort rom under gulvet, også på 1st uten hevegulv var dette stor nok for alt jeg drasser med meg av leamikk.
Likevel skuffende at de ikke klarte få inn en frunk i en dedikert elbil. Men mer enn nok plass bak.
12V uttak bak er bra, for intet av dette foran.

Kun 2 USB C uttak foran, begge med data, så skaper kluss for bl.a. dashcam som jo kun skal ha spenning og ikke kobles som minne. Må derfor kobles bak, der det er 2 USB C ladeuttak.
Savner klassiske USB A uttak.

Skjermen er flott, liker best 10" og ikke 12" ettersom den siste kommer for høyt, og oppløsningen og info ikke krever mer enn 10".  Vesentlig bedre oppløsning og ryggekamera enn på eNiro, men ikke så bra som på BMW i3 med Navi Pro.
Sveip funksjonene på skjerm krever øvelse, det er 3 "høyder" med ulike funksjoner, under kjøring blir dette  krevende. Men, mye kan også betjenes fra ratt og ikke minst med talekommandoer som er en praktisk funksjon. F.eks. "Spill NRK Nyheter" så kommer den på. Eller "Jeg er kald" besvares med at temp settes opp.

De har spart på hurtigknapper, men med øving funker alt.  Kunne tenkt meg hurtigknapper for sete og rattvarme.

Savner visning av dekktrykk, ikke mulig å se Bar/psi, kun et OK, og dermed vet man bare at forhåndsinnstilt trykk ikke avviker fra predefinert varians.

Bilen har en fantastisk svingradius, kan ikke husk sist jeg har kjørt en bil på nesten 4.60 som matcher dette.

Hengerfeste er svært enkelt å betjene og virker solid. 

Service kun hvert 2 år, og ikke hvert år/15kkm som med eNiro, det sparer tid og penger - som jo brukes opp igjen når man må bytte dekk  ;)
255 bak og 235 foran betyr at swap ikke går an, dermed vil nok bak slites kjappere og må byttes oftere.

eNiro er bedre på info om lading og innstillinger, ID4 kan f.eks. ikke vise kW det lades med, kun "idiot-faktoren" der man får info om antall km kjørelengde man lader pr time.
Den kan heller ikke ha ulike innstillinger for max lading på AC og DC, kun ett valg.

Safety innstillingene er mange, ACC og avstand er litt mer nervøs på ID4, men kan tunes på følsomhet.
ID4 mangler mulighet til å skru av traction kontroll, det er jeg spent på hvordan er når man står fast i snø. Både i3 og eNiro hadde innstillinger for å redusere den, det handler ikke om å slenge med rumpa for morro skyld, men framkommelighet.

Lyd:  Bedre enn Harman Kardon i i3 og bedre enn JBL i eNiro. Spesielt mellomtonen er mer akustisk og naturlig. Er man sugen på bass er de 2 nevnte mer hardtslående.

Forbruk: Testet litt på E18 og inntrykket er ca 15-20% over eNiro. Men med 20% mer kapasitet så bør dette borge for at jeg også med denne klarer kjøre fra Stavanger til Drammen uten lading, som jeg har gjort med eNiro.

Regen; Savner mulighet for å stille inn i flere nivåer, gjerne pr. kjøremodus.  Har bare 2 posisjoner, og den hardeste har litt for lite regen etter min smak.  Men, ryktene går om at ekstra gir på regen settes inn ved bruk av bremsepedal.
"Gasspedalen" er litt for hard, slik at effektiv en-ped-kjøring blir litt slitsomt.

Ambiente belysningen er morsom og gjør bilen mer high tech enn de jeg her sammenligner med.

Støy; 2 klasser opp. Vindsus omtrent borte, noe støy fra 20" Bridgestone sommer. Men fin karakteristikk, ikke rumling, ikke hyling. Blir nok vesentlig bedre med 19" og gjerne GoodYear vinter.

ID4 er en klasse opp, både i stabilitet på veien og i volum.  Den er daffere og innbyr til roligere kjørestil.
Plass i baksetet er en klasse opp, selv om eNiro også er bra der.

Det var noen inntrykk etter 4 dagers eie og kjøring.

Bjoris

Dette lover bra, får en dag i demobilen i morgen til søndag. Spennende å teste selv, men med så mye bra omtale kan jo forventningene ha blitt for høye...

Gnilre

Fin omtale.
I går fikk jeg endelig sett bilen utvendig jeg bestilte på tirsdag. Må si jeg ble overbevist om at det er et godt valg. Bilen fremstod som adskillig mer massiv enn ID3, spesielt panseret. Her blir det plass til all bagasjen jeg trenger når jeg drar på tur. Jeg har minst to måneder å vente på bilen, men dropper prøvekjøring.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

magfred

Noen som har fått bilen levert med 19" Loen vinterdekk? Er det 255/50 dimensjon bak og 235/55 foran?

Litt forvirrende slik det står beskrevet i prislistene, hvor det kan se ut som det er lik dimensjon foran og bak på 1st-versjonene kontra de andre.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Trond.m

#5
Det står vel i prislisten for 1St og 1St Max (+ alle med 77 kwh)

19" Volkswagen Loen aluminiumsfelg i sølv med 235/55 R 19 og 255/50 R 19 vinterdekk

Regner med at det er det vi får. Det er brede dekk, men det er jo vanlig å benytte samme dimensjon på piggfrie vinterdekk som sommerhjulene. Men fint om noen som har fått bilen kan bekrefte at kart og terreng stemmer.

Olemann

På 20" har den 45 profil på 255 (bak) og 50 profil på 235 (foran)

19" er pakket inn, så sjekker siden :-)

magfred

#7
Sitat fra: Trond.m på lørdag 20. mars 2021, klokken 15:46
Det står vel i prislisten for 1St og 1St Max (+ alle med 77 kwh)

19" Volkswagen Loen aluminiumsfelg i sølv med 235/55 R 19 og 255/50 R 19 vinterdekk

Regner med at det er det vi får. Det er brede dekk, men det er jo vanlig å benytte samme dimensjon på piggfrie vinterdekk som sommerhjulene. Men fint om noen som har fått bilen kan bekrefte at kart og terreng stemmer.

Ser at jeg sjekket en prisliste som var lastet ned når jeg la inn bestilling i september i fjor, der står det kun benevnt 235/55 på 19", mens 20" (både sølv og svart) står med begge dimensjonene foran og bak. Lastet ned en siste versjon nå, og der kommer det fram, som du skriver, at alle variantene med 77kWh batteri har ulik dimensjon foran og bak uavhengig av 20" eller 19".

Gikk vel egentlig utifra dette, men greit å få det bekreftet av noen som faktisk har fått bilen. Har kjøpt hurtigkjetting som skal passe på 255/50 R19, så dumt om bilen kom med 235/55 :)
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Dyreborg

Setevarme kan du aktivere ved i bruke to fingre og trykke på både pluss og minus på klimaanlegget for din side. Da slipper du å måtte langt inn i menuene

hELgenen

#9
Noen som har bilen og kan svare på om satelitt visning i Android auto (AA) faktisk fungerer.
Har hatt dette som default kartvisning i alle biler med AA,men snodig nok har jeg ikke hørt noe hvordan dette fungerer med id.4. Vet at oppløsning på skjerm har stor betydning og aner heller ikke hva slags oppløsning skjermene har. Må si jeg ble skuffet over Polestar 2 og deres manglende satelittvisning og hadde vel antatt at det var på plass. Var vel 2015 eller 2016 jeg begynte å bruke satelittvisning på AA og det er jo litt old school nå.som 3D visning på google maps er standard mulighet på nettbrett...så jeg antar jo at id.4 har en god løsning for satelittvisning via  AA og ikke avspiser kunden med et 2013 oppløsning på skjermen...Så fungerer det?

ENTO

Sitat fra: Gnilre på lørdag 20. mars 2021, klokken 07:18
Fin omtale.
I går fikk jeg endelig sett bilen utvendig jeg bestilte på tirsdag. Må si jeg ble overbevist om at det er et godt valg. Bilen fremstod som adskillig mer massiv enn ID3, spesielt panseret. Her blir det plass til all bagasjen jeg trenger når jeg drar på tur. Jeg har minst to måneder å vente på bilen, men dropper prøvekjøring.
At ikke du finner deg en på finn.no dersom farge osv stemmer med ditt ønske ? Da får du bil på dagen.

Gnilre

Sitat fra: ENTO på søndag 21. mars 2021, klokken 23:11
At ikke du finner deg en på finn.no dersom farge osv stemmer med ditt ønske ? Da får du bil på dagen.
Jeg har bestilt en ID4 hos en forhandler. Hvorfor skal jeg da kjøpe en på finn.no? Fint å ha ny bil levert med sommerdekk til sommerferien.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Bjoris

Fikk gleden av å kjøre ca 300 km med ID4 i helgen, en kollega vurderer å kjøpe og etter at hun hadde prøvd overtok jeg og viste den til forskjellige interessert i venneflokken. Det er jo en ting at jeg syns denne bilen er bra, når en har kjøpt og gjort sine valg er det vanskelig å være helt objektiv, men tonen var gjengs hos alle som prøvde. Veldig god å kjøre, overraskende stillegående selv om det er litt vindstøy i kuling motvind og 80-100 km/t. Gode seter, overraskende gode LED hovedlys så hvis jeg nå ikke prøver Matrix blir jeg knallfornøyd med 1ST uten MAX:)

Vel, ingen av oss klarte å finne noe særlig negativt, ikke alle damene liker det brune innslaget i dørene og setene. Noen syns det blir for mye komfort og lite sporty, men denne stod på 19 vinter med litt for lite luft så dette bedrer seg nok vesentlig med sommerhjul/mer luft. Men vedkommende som var mest opptatt av dette kjører Tesla. Aksen er noe jeg har fryktet at skulle bli nedtur, men den er tilstrekkelig vil jeg si, ikke noe du skremmer vannet av passasjerene med, men helt greit og mer enn det til vårt bruk iallefall.

Jeg fikk også bedre høyde i baksete uten MAX, da denne kanten fra panoramataket tok i siden på hodet der så alt i alt veldig fornøyd og kan ikke se at det er noen som leverer en slik pakke til 420-450 alt etter hva du nå har gitt for bilen.

jonnyjb

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. mars 2021, klokken 18:37
Noen som har bilen og kan svare på om satelitt visning i Android auto (AA) faktisk fungerer.
Har hatt dette som default kartvisning i alle biler med AA,men snodig nok har jeg ikke hørt noe hvordan dette fungerer med id.4. Vet at oppløsning på skjerm har stor betydning og aner heller ikke hva slags oppløsning skjermene har. Må si jeg ble skuffet over Polestar 2 og deres manglende satelittvisning og hadde vel antatt at det var på plass. Var vel 2015 eller 2016 jeg begynte å bruke satelittvisning på AA og det er jo litt old school nå.som 3D visning på google maps er standard mulighet på nettbrett...så jeg antar jo at id.4 har en god løsning for satelittvisning via  AA og ikke avspiser kunden med et 2013 oppløsning på skjermen...Så fungerer det?
Det fungerer i allefall i ID.3, så veldig rart om det ikke skulle fungere i ID.4. Selv bruker jeg det ikke; synes bare det blir vanskeligere å se det som er viktig med satelittvisning.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

hELgenen

Sitat fra: jonnyjb på mandag 22. mars 2021, klokken 13:13
Sitat fra: hELgenen på søndag 21. mars 2021, klokken 18:37
Noen som har bilen og kan svare på om satelitt visning i Android auto (AA) faktisk fungerer.
Har hatt dette som default kartvisning i alle biler med AA,men snodig nok har jeg ikke hørt noe hvordan dette fungerer med id.4. Vet at oppløsning på skjerm har stor betydning og aner heller ikke hva slags oppløsning skjermene har. Må si jeg ble skuffet over Polestar 2 og deres manglende satelittvisning og hadde vel antatt at det var på plass. Var vel 2015 eller 2016 jeg begynte å bruke satelittvisning på AA og det er jo litt old school nå.som 3D visning på google maps er standard mulighet på nettbrett...så jeg antar jo at id.4 har en god løsning for satelittvisning via  AA og ikke avspiser kunden med et 2013 oppløsning på skjermen...Så fungerer det?
Det fungerer i allefall i ID.3, så veldig rart om det ikke skulle fungere i ID.4. Selv bruker jeg det ikke; synes bare det blir vanskeligere å se det som er viktig med satelittvisning.

Tusen takk - for meg betyr det mye - da jeg liker å se terrenget rundt på kartet.
Men ser poenget at dersom det er mange veier rundt er det mer oversiktlig med gamle kart.
Nå kan vi velge og vrake - og det er jo en bra ting. Husker det var noen issues mhp. oppløsning - håper skjermen på id.4 har god oppløsning slik at en virkelig får frem detaljene. Må si jeg virkelig elsker 3D visning på google maps når jeg skal forberede en tur i ukjent terreng - så kanskje det kommer en "dronevisning" av veien sett fra luften en gang i fremtiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA