Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading

Startet av BMW850, søndag 07. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#1
I vilkårene på de nye bilene har vel Tesla lagt inn en klausul som sier at de fritt kan endre på slike ting i ettertid. Hvis jeg ikke husker feil.

Uansett er dette en viktig prinsipiell sak. Hvem eier bilen etter salget? Om de er ser seg nødt til å "ta tilbake" noen av egenskapene som ble solgt inn og betalt for pga sikkerhet etter levering av kjøretøyene er det i utganspunktet svært problematisk å gjøre det uten at eierne engang er informert på forhånd og langt mindre har gitt samtykke. Når de i tillegg avfeier all dialog når kundene prøver å ta det opp blir totalen temmelig ufin. Mange eiere har betalt Tesla for å gjøre diagnose på problemet, og bare endt opp med tilbakemelding om at alt er normalt.

Selv har jeg ikke kapasitet til å ta saken opp, men vi har to biler som er rammet av dette. I praksis utgjør det 5-6 timer ekstra lading en vei fra Nordmøre til Spania, noe som betyr at vi ikke klarer det på 3 dager lenger. Og da er smerteterskelen passert og bilene er ikke lenger brukbare til dette formålet, slik at det blir fly om vi skal ta turen flere ganger. Et mer kortreist problem er at jeg til tider ikke lenger rekker ferger jeg tidligere hadde god tid på. Det er ikke greit når det er kveldens siste avgang.

Nevnte dette i en mail til Tesla sammen med noen andre punkter like etter at det manifesterte seg. Alle punkter utenom dette med ladehastigheten ble besvart, så de visste nok at noe var endret.

Regner med vi kommer til å se massiv tåkelegging med henvisning til aldring og slitasje på batteriene som isolert sett er viktige poenger, men ikke tydelig nok relatert til akkurat denne brå reduksjonen i ladehastighet. Her ble jo alle bilene med aktuell batterikjemi cappet samtidig, uavhengig av om de var kjørt veldig lite og var relativt nye, eller veteraner med høy kilometerstand.

Stikkkontakt

For oss utenfor Tesla-boblen, hva dreier det seg om?
Hva var og er typisk ladehastighet på disse bilene? Og er det bestemte årsmodeller med over et visst antall SuC-kWh?

Klykken

Ladekurven var veldig lik det du ser på 75D i dag, mener jeg. Altså at du holdt over 100kw opp til 40% før det sank jevnt.

Nå er det rundt 90/100/110-SoC som gjelder i grove trekk. Altså en kort periode over 100kw, frem til du passerer 10-15% SoC før det faller fort. Ved 50% SoC har du et sted mellom 40 og 60kW inn.

Her ser du litt:
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

Det skal bli veldig spennende å følge med på denne rettssaken. Det var jo ingen stor dag, da man for første gang kjører inn på en Supercharger og den for min bil ikke lenger er Super, bare Charger. Jeg har vanskelig for å forstå at en leverandør kan nedgradere et solgt produkt og slippe unna uten noen form for kompensasjon til de som har blitt fratatt noe de har kjøpt. Og nå får vi jo svar på det fra dansk domstol. Spennende!

daktari

#5
Legger ved bilde av min plottede ladefart med mars 2017 S90D det året jeg hadde den. Den ladet med godt over 100 til over 50% stort sett alltid. Ta gjerne kontakt hvis dette er verdifullt for noen.
Noterer meg at det kanskje er smart å fortsette å kartlegge hurtigladefarten man opplever i tilfelle noe slikt skjer igjen. I mine øyne, hvis batteriet ikke tåler å ha den kurven etter bare 2-3 år, så burde dette medført en tilbakekalling - ikke en total devaluering av ladefarten.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


twinpeaks

Sitat fra: daktari på mandag 08. mars 2021, klokken 14:25
Legger ved bilde av min plottede ladefart med mars 2017 S90D det året jeg hadde den. Den ladet med godt over 100 til over 50% stort sett alltid.

Reduksjon av ladehastigheten som diskuteres her gjelder 85 kWh-batteriet (og 70 kWh-batteriet slik som jeg forstår).
Denne diskusjonen er for øvrig inkludert i tråden om reduksjon av batterikapasitet som rammet noen med 85 kWh-batteri, mens begrensning av ladehastighet gjelder alle biler med disse batterier (kanskje burde en moderator slå sammen disse tråder?).
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.1005

Legger også ved tilsvarende bilde av ladekurven for min 85D, sammenlignet med referansen fra "Abetterrouteplanner" (ligger også i nevnt tråd).
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=47039.0;attach=74040;image
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

kirky

Trøsten får være at det ikke er noe (særlig) bedre kurve på 100D fra 2019.... Langt unna "supert" og Audi e-tron og andre konkurrenter. Mulig helt nye LR er bedre, og spesielt M3, men ikke Model S fra siste årene....
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Muffinman

Sitat fra: Klykken på mandag 08. mars 2021, klokken 13:24
Ladekurven var veldig lik det du ser på 75D i dag, mener jeg. Altså at du holdt over 100kw opp til 40% før det sank jevnt.
Våre holdt full fart, dvs 118-116kW opp til 22% før de startet å gi seg. Falt under 100kW på 31%. Da var det nok med oppunder 30 grader batteritemp for å få full pupp. Nå kreves det nærmere 40 grader på batteriet for optimal hastighet, og den er i tillegg vesentlig redusert. Har opplevd å komme inn på lader med godt og varmt batteri på lav soc, se 125kW i 2 sekunder før det raste ned under 100kW allerede ved 8%. Nå er det sjelden mye over 50kW ved 50%.

Selv på chademo har en mistet effekt, noe som gjør ladesesjonene lengre og dyrere. Tidligere toppet det på 48kW ved 67%, men effekten begynner å falle tidligere etter cappingen. Nå ser jeg 38kW ved 67%.

Interessant nok indikeres resterende ladetid på skjermen veldig mye kortere enn det reelle.

692

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. mars 2021, klokken 08:05
Uansett er dette en viktig prinsipiell sak. Hvem eier bilen etter salget? Om de er ser seg nødt til å "ta tilbake" noen av egenskapene som ble solgt inn og betalt for pga sikkerhet etter levering av kjøretøyene er det i utganspunktet svært problematisk å gjøre det uten at eierne engang er informert på forhånd og langt mindre har gitt samtykke. Når de i tillegg avfeier all dialog når kundene prøver å ta det opp blir totalen temmelig ufin. Mange eiere har betalt Tesla for å gjøre diagnose på problemet, og bare endt opp med tilbakemelding om at alt er normalt.
Ja, det er det som er pointen og ladehastigheden er den juridiske vej til at adressere den pointe.

buylove

Hei!

Dette forklarer hvorfor min Tesla Mod S fra 2013 har blitt veeeldig mye treigere og lade. Sjelden den er over 90kw på super laderene selv om batteriet er omtrent tomt og så går den raskt ned på 47kw. Slik var det ikke når bilen var ny. Har forsøkt å ringe inn til Tesla om dette men får bare sånne svar som at batteriet er kaldt osv. Batteriet er vel ikke kaldt når en har kjørt milevis på motorvegen men det ville de ikke høre.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Muffinman

Sitat fra: daktari på mandag 08. mars 2021, klokken 14:25
Legger ved bilde av min plottede ladefart med mars 2017 S90D det året jeg hadde den. Den ladet med godt over 100 til over 50% stort sett alltid. Ta gjerne kontakt hvis dette er verdifullt for noen.
Noterer meg at det kanskje er smart å fortsette å kartlegge hurtigladefarten man opplever i tilfelle noe slikt skjer igjen. I mine øyne, hvis batteriet ikke tåler å ha den kurven etter bare 2-3 år, så burde dette medført en tilbakekalling - ikke en total devaluering av ladefarten.
90 har ulik kjemi i forhold til 85 (og tidlige 70/60). De har også en capping etter et visst antall ladinger, men det er ikke samme problemstillingen. Ladekurve for 90-batterier er nok ikke relevant i den sammenhengen her dessverre :)

Sense

Sitat fra: kirky på mandag 08. mars 2021, klokken 15:55
Trøsten får være at det ikke er noe (særlig) bedre kurve på 100D fra 2019.... Langt unna "supert" og Audi e-tron og andre konkurrenter. Mulig helt nye LR er bedre, og spesielt M3, men ikke Model S fra siste årene....

Nei, det stemmer. Har en 2019 100d Raven som ikke lenger lader over 120 kw, der hurtiglading er benyttet maks 20-25 ganger.
Men jeg ønsker heller redusert ladehastighet hvis det gir bedre levetid og rekkevidde på batteriet over tid.
Sånn sett er jeg veldig interessert i å se om E-tron får tilsvarende redusert hurtiglading eller nedbryting av batteriet over tid. Men de har kanskje så mye gjemt top buffer at batteriet aldri lader så høyt som indikatoren tilsier.
Med nesten halve rekkevidden av model S, men neste like stort batteri (95 kw) har de sikkert mer å gå på mht. ladekurven enn Tesla`S 100 kw batteri.

BMW850

Du er sannsynligvis ikke i nærheten av reduksjonen som vi med eldre 85-batterier. Når man må bruke 40-50% lenger tid på superlading er det ikke akseptabelt. Fordi om det gir bedre levetid og rekkevidde på batteriet over tid. Det hadde rett og slett vært på plass med ett nytt batteri eller en betydelig kompensasjon. Det irriterer meg mest er at Tesla aldri har kommet med noen forklaring eller begrunnelse på strupingen. Mener bestemt å huske at Tesla oppga tidsbruk for lading til en viss prosent på sine sider, muligens 0-80%, da jeg bestillte bilen høsten 2013. Skulle vært fint å funnet det igjen svart på hvitt...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA