Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading

Startet av BMW850, søndag 07. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

pst

Hva vat Teslas hensikt med å redusere ladehastigheten ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

BMW850

Tesla har aldri kommet med en forklaring eller begrunnelse på dette.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tesla88

Kommer så Tesla til å betale erstatning, eventuelt anke domsavgjørelsen inn for tingretten?

– Vi akter ikke å kommentere saken i det hele tatt, sier Even Sandvold Roland, senior kommunikasjonssjef i Tesla Norge og Island, til Motor.

https://motor.no/forbruker/tesla-domt-for-a-ha-satt-ned-ladehastigheten/199696

arthur

Både forlik og dom i forliksrådet har rettsvirkning og kan eventuelt tvangsfullbyrdes hos namsmannen. Krav som er uimotsagt fra debitor kan etter 1. januar 2006 bringes direkte inn for namsmannen for inndrivelse.

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/om-forliksradet/id2537837/

Ikke veldig smart håndtert av Tesla?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Hvorfor ikke? Å møte i forliksrådet er jo bare kostnader for de. De kan bare anke, og se om det blir tatt videre til tingretten, for så å evt inngå forlik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: pst på lørdag 22. mai 2021, klokken 13:47
Hva vat Teslas hensikt med å redusere ladehastigheten ?
Min spekulasjon er at det er for å redusere sjansen for katastrofal batterikrasj med potensiell brannfare. Grunnen er at oppdateringen dukket opp etter et par branner i 85-modeller som stod parkert. Det er også derfor jeg mener de burde gjort en tilbakekalling istedetfor en sw-oppdatering. Men de har aldri uttalt noe som sagt over her, og denne manglende åpenheten er jo litt av problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Jeg og flere med meg har også tro på at det er en sammenheg der. Det er jo også gjort betydelige endringer i den termiske styringen av batteriet. Så ladehastigheten blir nok ikke levert tilbake uten at noen bruker brekkjern, i overført betydning.

Kramzz

Vil dette kunne påvirke oss som lider av samme begrensning men som ikke har fått fingen ut å blitt med på søksmål?
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

MeTesla

Sitat fra: Kramzz på søndag 23. mai 2021, klokken 11:39
Vil dette kunne påvirke oss som lider av samme begrensning men som ikke har fått fingen ut å blitt med på søksmål?

Vi må nok samle oss og gjøre noe aktivt.

daktari

#39
Sitat fra: Kramzz på søndag 23. mai 2021, klokken 11:39
Vil dette kunne påvirke oss som lider av samme begrensning men som ikke har fått fingen ut å blitt med på søksmål?
Rettsavgjørelser er vel førende for senere like saker, men gjøres individuell vurdering i hver sak. Uansett må du klage, og det må gjøres innen rimelig tid. Det er nok lurt at resterende 85-eiere raskt samler seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Muffinman


Stikkkontakt

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mai 2021, klokken 20:45
Artikkelen får bra slakt i kommentarfeltet :)

Ja, kommentarfelt pleier å sitte på sannheten.

Muffinman

I dette tilfellet er slakten berettiget. Artikkelen, med mindre den er oppdatert i ettertid, er svært lite presis og inneholder mange feil.

Muffinman

Da har Tesla kommet på banen og ønsker å "oppfriske" saken i forliksrådet, siden de ikke har vært kjent med hverken forliksklagen eller tilsvarsfristen.

Nå ble jeg ikke så veldig imponert altså. De er naturligvis uenig i utfallet.

Man blander sammen "reduksjonen" i rekkevidde (som er ordnet og avklart jfr annen tråd her inne) og reduksjonen av ladehastighet i artikkelen. Videre tillater Elbilforeningen seg i å spekulere i tekniske årsaker som mest sannsynligvis ikke er relevante for saken, og bidrar dermed til ytterligere å tåkelegge saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA