Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Radial

#210
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. oktober 2021, klokken 23:42
Er forøvrig ikke helt venn med Model Y setet og litt stive fjøringer, så vil anbefale å teste bilene i en halvtime eller mer.

HELT enig, sliter litt med vinkelen på nakken/knærne/pedaler🙄 beina skulle hatt en penere vinkel på pedalene, da må setet langt bak og tilte litt.
Men da når ikke armene fram til rattet, så da må du fram med seteryggen og da blir vinkelen i nakken feil mot nakkestøtta 🤣
Er bare 185cm også, så lurer på om grunnoppsettet mitt må være helt på bærtur.

Lettere som passasjer, ingen pedaler😄

På Ionic5 var det lett å finne en god posisjon, selv om setene var av typen beinhard 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pew

Jeg har akkurat vært gjennom prosessen med å velge bil. Testet i5, id4, mach e, tm3 og så på enyaq. Tror ikke noen av disse er et dårlig valg og for min del ble det først mach e, men så en helomvending da jeg fikk teste TMY. Det er mange gode biler å velge mellom nå og for min del endte det med Tesla fordi jeg kommer til å kjøre endel over fjellet og ønsket godt ladenettverk og gode egenskaper på vinterføre.

Nordbø

Sitat fra: Pew på mandag 18. oktober 2021, klokken 22:02
Jeg har akkurat vært gjennom prosessen med å velge bil. Testet i5, id4, mach e, tm3 og så på enyaq. Tror ikke noen av disse er et dårlig valg og for min del ble det først mach e, men så en helomvending da jeg fikk teste TMY. Det er mange gode biler å velge mellom nå og for min del endte det med Tesla fordi jeg kommer til å kjøre endel over fjellet og ønsket godt ladenettverk og gode egenskaper på vinterføre.
Hvilke egenskaper er bedre på TMY på vinterføre?

hELgenen

Sitat fra: Nordbø på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Pew på mandag 18. oktober 2021, klokken 22:02
Jeg har akkurat vært gjennom prosessen med å velge bil. Testet i5, id4, mach e, tm3 og så på enyaq. Tror ikke noen av disse er et dårlig valg og for min del ble det først mach e, men så en helomvending da jeg fikk teste TMY. Det er mange gode biler å velge mellom nå og for min del endte det med Tesla fordi jeg kommer til å kjøre endel over fjellet og ønsket godt ladenettverk og gode egenskaper på vinterføre.
Hvilke egenskaper er bedre på TMY på vinterføre?

De har peisbilde på infotainment skjermen...

Tror vi må vente med vintertester før vi får endelig svar på hvor god TMY faktisk er vinterføre.
Men helt gale kan det vel ikke være med AWD?

lars667

Har sett noen skrekkeksempel med TM3 og henger på vinterføre. AWD-systemet til TM3 og TMY har det med å slippe litt bak før de henter seg inn. Dette kan være dråpen som gjør at du mister kontrollen på marginalt føre (har hørt om folk som har mistet kontroll når de har kommet på et plutselig glatt parti i en sving, uten at jeg er Havarikommisjonen og kan si hva som forårsaket det). Med henger blir det enda verre. Ved slipp bak vil noe av energien som vil ut til sida forflytte seg til hengeren, og du vil få større krefter som vil sideveis enn om bilen aldri slapp i utgangspunktet, du trenger derfor enda mer grep for at bilen skal beholde kontroll. Her blir det i alle fall viktig med Chill mode, så bilen er seinere med kraftfordeling. Jeg mener jeg så en video av en TM3 på vei over fjellovergang med henger, det var visst litt nervepirrende nettopp pga denne "fishtailinga". En kunne jo håpe på at de etterhvert har justert hengermodus til å kople inn frammotor tidligere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Vaduz

Det her er vel en ganske så subjektiv diskusjon med mye erindringer som bekrefter egne valg.
Har kjørt AWD model S i 3 år, og hvis du synes disse bilene slipper lett og overstyrer så skjønner ikke jeg hvordan dere overlevde på vinterføre med ICE bil eller bakhjulstrekk. Disse bilene må provoseres voldsomt før de overstyrer på glatta og de går stort sett rett frem når det glir som alle andre.
Kort sagt så kjører du med svært stor risiko om du synes en moderne elbil med 4WD er vanskelig på glatta, det sitter som limt på alt annet enn det mest ekstreme føre og da er det bare pigg som duger.

Øyvind.h

#218
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:47
Har kjørt AWD model S i 3 år, og hvis du synes disse bilene slipper lett og overstyrer så skjønner ikke jeg hvordan dere overlevde på vinterføre med ICE bil eller bakhjulstrekk.
Min (begrensede) erfaring med Model 3 tilsier at den slipper langt lettere bak enn Model S. Har bare èn runde opp/ned til hytta med Model 3, men merket at den var mye mer tailhappy enn Model S.
Ikke noe risiko eller farlig, men merket at baken slang mer enn forventet på en 4wd bil.
Jeg ville ikke vært bekymret for kjøring med henger med Model 3 eller Y på glatta. Kjører du på en slik måte at den bakhjulsslippen resulterer i noe farlig har du ikke kjørt etter forholdene.

Når det gjelder Y vs Ioniq 5 og vinteregenskaper må jeg nesten vente et par måneder til jeg har fått kjørt I5`en noen runder på glatta til hytta. Begge to regner jeg med er gode vinterbiler. Det som trekker ned for Y er det samme som før - rammeløse vinduer og mekaniske håndtak som må vippes ut. I5`en har elektriske håndtak som popper ut (gjenstår å se hvor sterke de er) samt vinduer med ramme. Y`en har raskere og mer responsiv app (fordel ved forvarming) og er ikke begrenset til 15 min forvarming slik I5`en er. Så jeg tenker det er litt hipp som happ. I5 har ikke skikkelig forvarming av batteriet, noe som vil trekke ned ved hurtiglading i kulde. Der tenker jeg Y`en gjør det bedre, selv om I5`en gruser Model Y på hurtiglading når det er varmere (220kW+ ved 50% SOC som eksempel, gitt at du finner rett lader da...).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

3/Y er åpenbart mere tailhappy en S/X grunnet mangelen på permanent AWD. Men de har samtidig bedre AWD en samtlige fossilbiler jeg har prøvd (av personbil type). Mangel på bakkeklaring er selvfølgelig noe man må ta hensyn til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordbø

Eg hadde TM3 DM LR i to år (fra mars 19 til april 21), med piggdekk. Det var nokre utfordringer om vinteren:
- Rammeløse vinduer og dørhåndtak som frøs fast
- Forhjul som låser seg pga regenerering ved "holkeføre" (har bratt bakke ned frå huset)

Har og en grusbakke med krapp sving om mot hytta. Der sleit TM3, både på grus og snøføre, meir enn ein forhjulsdreven Toyota Verso. I5 har ingen problem opp der.


lars667

Skal ikke begynne en ny diskusjon om AWD-systemet til Tesla M3 og Y. Det er ikke likt det som er i S, primært trekker på framhjulene når den er i marsjfart. Omvendt av TM3 og TMY. Den har vel også lenger akselavstand om jeg ikke husker feil. Jeg er ganske sikker på at for den jevne sjåfør vil IONIQ5 føles tryggere og mer forutsigbar på glatt føre, men jeg fikk aldri prøvd min skikkelig på vinterføre. Det hjelper at du kan velge at framhjulene er litt med hele tida.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:14
Det er ikke likt det som er i S, primært trekker på framhjulene når den er i marsjfart. Omvendt av TM3 og TMY. Den har vel også lenger akselavstand om jeg ikke husker feil.
Den største forskjellen på de er at S/X har permanent AWD når det er minusgrader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#223
Sitat fra: Nordbø på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:20
Har og en grusbakke med krapp sving om mot hytta. Der sleit TM3, både på grus og snøføre, meir enn ein forhjulsdreven Toyota Verso. I5 har ingen problem opp der.
Dette tror jeg null og niks på, om du ikke hadde kjettinger på Toyotaen. Om du hører bakhjulene spinne litt betyr det ikke at bilen sliter. Vår gjør det samme, men det betyr ikke at vi blir stående fast (som mange tohjulstrekkere har gjort).

Kjørte opp på hytta som har tilsvarende vei på slutten, med isføre og stor skaphenger i vinter, og den kom seg fint opp.

TMY har i tillegg egen modus for snø/offroad så den bør være bedre enn Model 3 på fremkommelighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordbø

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:47
Sitat fra: Nordbø på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:20
Har og en grusbakke med krapp sving om mot hytta. Der sleit TM3, både på grus og snøføre, meir enn ein forhjulsdreven Toyota Verso. I5 har ingen problem opp der.
Dette tror jeg null og niks på, om du ikke hadde kjettinger på Toyotaen. Om du hører bakhjulene spinne litt betyr det ikke at bilen sliter. Vår gjør det samme, men det betyr ikke at vi blir stående fast (som mange tohjulstrekkere har gjort).

Kjørte opp på hytta som har tilsvarende vei på slutten, med isføre og stor skaphenger i vinter, og den kom seg fint opp.

TMY har i tillegg egen modus for snø/offroad så den bør være bedre enn Model 3 på fremkommelighet.
Om du tror null og niks på det har ingenting å si. I den bakken/svingen er det slik. Og grunnen er nok at tm3 er såpass stiv at den mister veigrep på to hjul pga veihelling i svingen. Eg køyrer den bakken ca 20 ganger i året. Toyota'en (forhjulsdrift) spinner litt, men drar seg opp. Tm3 spinner og hjulene graver seg ned. Må rygge og rette opp bil for å komme opp. I5 kjører rett opp uten hjulspinn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA