Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

lars667

Plassen er definitivt bedre på TMY. Har du to hundebur i I5, så har du ikke noe mer. Da er det å fylle opp baksetet. Med Y kan du fortsatt ordne noe tilgang til underrommet bak, og du har i tillegg sidelommene og frunken. Disse rommene  betyr også mye for meg i det daglige, siden en har et sted å putte handleposer og forskjellig ræl uten at det flyter fritt i bagasjerommet. Dette går det ikke an å komme unna. Akkurat som en ikke kommer unna at TMY har århundrets stiveste fjæring, og på sikt kanskje kommer til å bli en bil for spesielt interesserte pga det. Sjelden før har jeg plagdes av sebrastriper i veien, liksom. Gøy ja, men i det daglige plagsomt.

TMY har mye bedre fjernlys enn IONIQ5. Ikke minst lyser den opp mer til sidene også.

For mitt vedkommende blir det nå TMY pga plassen, og litt effektivitet/lademuligheter. Den gir meg dessverre ikke samme smil om munnen som da jeg satte meg inn i IONIQ5.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

trykkertor

#181
Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10
Med Y kan du fortsatt ordne noe tilgang til underrommet bak, og du har i tillegg sidelommene og frunken. Disse rommene  betyr også mye for meg i det daglige, siden en har et sted å putte handleposer og forskjellig ræl uten at det flyter fritt i bagasjerommet.
Dette kjenner jeg igjen fra vår Model 3.
Når vi skal på ferie og bagasjerommet "tilsynelatende" er fylt opp, er det helt utrolig hvor mye mer vi får med oss når vi bruker siderommene bak, lagring under platen bak, og ikke minst fyller frunken.

Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "frunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha frunk.

Det herlige med Ioniq 5 er fleksibiliteten mellom benplass bak og bagasjerom. At vi har valg, og kan prioritere den ene foran det andre, og i andre situasjoner prioritere omvendt.

advale

#182
Kom en interessant video av Kia EV6:
https://m.youtube.com/watch?v=jb5bhI1pzTM

Mye mer sportslig satt opp og en mer naturlig sammenligning mot Y. Han nevner at I5 er ment som en komfortabel familiebil. Mer mot ID.4 etc. Så et veldig godt poeng der.

Så hver sin smak og behag.

moby666

Ev6 har mindre bagasjerom enn i5. Men er nok mer sportslig satt opp, men heldigvis ikke like stiv som TMY. Utifra tester så er ikke støydemping like bra i ev6 som IONIQ5,  men antar den uansett er bedre enn TMY. Supert at det kommer flere biler i samme segment, slik at folk kan velge det man foretrekker.

RJK

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. september 2021, klokken 17:48
Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10
Med Y kan du fortsatt ordne noe tilgang til underrommet bak, og du har i tillegg sidelommene og frunken. Disse rommene  betyr også mye for meg i det daglige, siden en har et sted å putte handleposer og forskjellig ræl uten at det flyter fritt i bagasjerommet.
Dette kjenner jeg igjen fra vår Model 3.
Når vi skal på ferie og bagasjerommet "tilsynelatende" er fylt opp, er det helt utrolig hvor mye mer vi får med oss når vi bruker siderommene bak, lagring under platen bak, og ikke minst fyller trunken.

Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.

Det herlige med Ioniq 5 er fleksibiliteten mellom benplass bak og bagasjerom. At vi har valg, og kan prioritere den ene foran det andre, og i andre situasjoner prioritere omvendt.
Her blander du begreper. Trunk=bagasjerom, frunk med f=lagringsplass under panseret. Og i UK kaller de den lagringsplassen for "froot"...

Men ja, Ioniq 5 har bare akkurat plass til ladekablene, men for mange er det tilstrekkelig. Man trenger kun en plass å legge ladekablene slik at de er tilgjengelig om man får bruk for de, uten å måtte tømme bilen for annen bagasje, for de ligger under i et "lurt" avlukke der nede i mørket...

Selvsagt kan man ønske seg frunkplassen (og funksjonene/kontaktene) til Ford F150 Lightning, som får frunken til alle Teslaer til å virke liten. Og som er større enn hva trunken til mange av dagens elbiler, inkludert min.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4


Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10


Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.


Den er så vidt større en frunken til ID.4

trykkertor

Sitat fra: RJK på fredag 24. september 2021, klokken 09:30
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. september 2021, klokken 17:48
Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10
Med Y kan du fortsatt ordne noe tilgang til underrommet bak, og du har i tillegg sidelommene og frunken. Disse rommene  betyr også mye for meg i det daglige, siden en har et sted å putte handleposer og forskjellig ræl uten at det flyter fritt i bagasjerommet.
Dette kjenner jeg igjen fra vår Model 3.
Når vi skal på ferie og bagasjerommet "tilsynelatende" er fylt opp, er det helt utrolig hvor mye mer vi får med oss når vi bruker siderommene bak, lagring under platen bak, og ikke minst fyller trunken.

Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.

Det herlige med Ioniq 5 er fleksibiliteten mellom benplass bak og bagasjerom. At vi har valg, og kan prioritere den ene foran det andre, og i andre situasjoner prioritere omvendt.
Her blander du begreper. Trunk=bagasjerom, frunk med f=lagringsplass under panseret. Og i UK kaller de den lagringsplassen for "froot"...
Riktig.
Har editert innlegget for fremtidige lesere.
Takk.

nordmannisverige

Sitat fra: HelEl på fredag 24. september 2021, klokken 11:06

Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10


Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.


Den er så vidt større en frunken til ID.4
Om ID4 skal få frunk, så må du fram med bobleplasten.

ID4

Sitat fra: nordmannisverige på lørdag 25. september 2021, klokken 11:36
Sitat fra: HelEl på fredag 24. september 2021, klokken 11:06

Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10


Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.


Den er så vidt større en frunken til ID.4
Om ID4 skal få frunk, så må du fram med bobleplasten.

Det var ironi ;)

nordmannisverige

Sitat fra: HelEl på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:19
Sitat fra: nordmannisverige på lørdag 25. september 2021, klokken 11:36
Sitat fra: HelEl på fredag 24. september 2021, klokken 11:06

Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:10


Jeg ble RIMELIG skuffet da jeg så "trunken" på AWD Ioniq 5. Greit at den kan permanent oppbevare ladekablene til bilen, men knapt noe utover det. Så for min del regner jeg ikke Ioniq 5 som å ha trunk.


Den er så vidt større en frunken til ID.4
Om ID4 skal få frunk, så må du fram med bobleplasten.

Det var ironi ;)
Det var mitt inlegg også ;)

advale

#190
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:01
- Tesla oppgir kapasiteten til å være 2100+ liter
- Antall bananesker Bjørn Nyland fikk plass til var 26 stykk. 26 * 45 liter = 1170 liter.

Har veldig vanskelig for å tro (om ikke umulig) at de tallene du oppgir er riktig.

MEN - det var lenge opplest og vedtatt her inne at ID.4 var langt mindre enn MY. Men bananboksen viste tydelig at de er ikke så ulike. Og dette bildet bekrefter nettopp det:
https://i2.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/VW-ID.4-Tesla-MOdel-Y-comparison-hero.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

Så kan man se på målene til I5:
https://www.ioniqforum.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.ioniqforum.com/attachments/i5_boot-2x-png.34610/
Den viser bredden er 102 cm, høyde 74 cm og lengde 99-185cm (baksetet kan justeres 10cm så kunne vært 109-185)

Mål for MY:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements
Bredde 94 cm, høyde 70 cm, lengde 108-200cm.

Regner vi ut volum med baksetet opp-ned: I5 gir 747-1 396 vs MY gir 710-1 316.

Da ser man at I5 vinner på begge. MY har litt mer skråtak. Men MY har mer volum under lasterommet og frunk. Så bananboks-testen stemmer bra. Og igjen, at MY har mye mer plass er bare en optisk illusjon som nevnt. De fysiske tallene lyver ikke (heller ikke bananboks-testen :P).

Hvor har Tesla hentet 2100+ liter fra..?

turfsurf

Sitat fra: advale på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:35
Da ser man at I5 vinner på begge. MY har litt mer skråtak. Men MY har mer volum under lasterommet og frunk. Så bananboks-testen stemmer bra. Og igjen, at MY har mye mer plass er bare en optisk illusjon som nevnt. De fysiske tallene lyver ikke (heller ikke bananboks-testen :P).
Målene lyver ikke, men når man ikke tar med frunk og de ekstra rommene under så sier de ikke alt om hvor mye plass det er. Bananbokstesten er mest interessant for de som flyr rundt med bananbokser bak, og sier heller ikke alt.

Foreslår at den som lurer på hvor mye plass det er i bilene plasserer de ved siden av hverandre og ser selv. Evt tar med "typisk bagasje" og prøver.

Vi får mere inn i Model 3 enn i I-Pacen. Parkerte I-Pacen ved siden av I5 og åpnet bagasjelukene, og I5 er ikke noe større. Model Y har mye mere plass enn Model 3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 06:40
Sitat fra: advale på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:35
Da ser man at I5 vinner på begge. MY har litt mer skråtak. Men MY har mer volum under lasterommet og frunk. Så bananboks-testen stemmer bra. Og igjen, at MY har mye mer plass er bare en optisk illusjon som nevnt. De fysiske tallene lyver ikke (heller ikke bananboks-testen :P).
Målene lyver ikke, men når man ikke tar med frunk og de ekstra rommene under så sier de ikke alt om hvor mye plass det er. Bananbokstesten er mest interessant for de som flyr rundt med bananbokser bak, og sier heller ikke alt.

Foreslår at den som lurer på hvor mye plass det er i bilene plasserer de ved siden av hverandre og ser selv. Evt tar med "typisk bagasje" og prøver.

Vi får mere inn i Model 3 enn i I-Pacen. Parkerte I-Pacen ved siden av I5 og åpnet bagasjelukene, og I5 er ikke noe større. Model Y har mye mere plass enn Model 3.

Enig med deg, og i min verden med det jeg normalt tar med meg og det som er sikkert å laste, så er det mye mer plass til bagasje i Model 3 enn i Ionic 5: Se her  https://elbilforum.no/index.php?topic=55210.msg993760#msg993760
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ToWalkOrDrive

#193
Jeg ble ikke overrasket over at det var god plass i Model Y, men da jeg dro på en tur med "mye bagasje", og etter å ha fylt i under bagasjerommet bak (etter å ha tatt ut de to gulvplatene) og fylt i frunken med en hockeybag, så oppdaget jeg jo at jeg hadde ikke behøvd verken å ta ut gulvplatene eller fylt i frunken...var så stor plass fra før.
Men bredden er ikke så veldig imponerende hvis du skal ta med f.eks. sengegavler til dobbeltseng osv...da må en nesten bruke takbøyler eller tilhenger.
Tesla Model Y                         2021-

advale

#194
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 06:40
Målene lyver ikke, men når man ikke tar med frunk og de ekstra rommene under så sier de ikke alt om hvor mye plass det er. Bananbokstesten er mest interessant for de som flyr rundt med bananbokser bak, og sier heller ikke alt.

Vi får mere inn i Model 3 enn i I-Pacen. Parkerte I-Pacen ved siden av I5 og åpnet bagasjelukene, og I5 er ikke noe større. Model Y har mye mere plass enn Model 3.

I5 vinner hvis man regner volum og ikke tar med de ekstra rommene. Tar man med de ekstra rommene så vinner MY med "knapt" margin.  Ser man på bananboks-testen så gjenspeiler den faktisk det samme, dvs bananboks-testen vinner MY med bare en mer.

Her er ytre målene for i-Pace vs I5:
L 4,68 vs 4,63
B 1,9 vs 1,9
H 1,56 vs 1,6

Ganske like, men ser man på hele profilen på I-pace så buer den innover fra øvre halvdel. Samt skråtaket bak er mer ekstremt. I-pace ser romslig utenfra men for min del har den aldri har vært noe klasseledende på plass pga design-løsningene (nedre del av karosseriet er "feit", mens øvre del er "slank").

Det holder ikke bare å åpne bagasjerommet og se på bredden og lengden (der er faktisk målene til i5 og i-pace ganske like). Men hva med høyden og utformingen av skråtaket etc? Det må også inn i kalkulasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA