Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

moby666

Blir ihvertfall ikke riktig å sammenligne id4 og ioniq5.  Id blir levert uten anlegg, dvs tar du bort subben i ioniq5 eller kjøper uten, så er bagasjerommet vesentlig større. Da kan du senke gulvet 15 cm. I tillegg kan du skyve seter frem og fortsatt ha like god plass I kupé.

turfsurf

Sitat fra: advale på fredag 08. oktober 2021, klokken 10:55
I5 vinner hvis man regner volum og ikke tar med de ekstra rommene. Tar man med de ekstra rommene så vinner MY med "knapt" margin.  Ser man på bananboks-testen så gjenspeiler den faktisk det samme, dvs bananboks-testen vinner MY med bare en mer.

Her er ytre målene for i-Pace vs I5:
L 4,68 vs 4,63
B 1,9 vs 1,9
H 1,56 vs 1,6

Ganske like, men ser man på hele profilen på I-pace så buer den innover fra øvre halvdel. Samt skråtaket bak er mer ekstremt. I-pace ser romslig utenfra men for min del har den aldri har vært noe klasseledende på plass pga design-løsningene (nedre del av karosseriet er "feit", mens øvre del er "slank").

Det holder ikke bare å åpne bagasjerommet og se på bredden og lengden (der er faktisk målene til i5 og i-pace ganske like). Men hva med høyden og utformingen av skråtaket etc? Det må også inn i kalkulasjonen.
Hvorfor skal man ikke regne med de ekstra rommene? De er da bagasjeplass de og. Faktisk de som er mest brukt for egen del.

I-Pace er helt klart ikke en plassvinner, men når det gjelder I-Pace vs I5 så har I5 hjulbuer som ødelegger mye for bagasjerommet, og tar man med rolloen så blir det enda værre. Regner dog med at de fleste hiver ut den.

Selv laster jeg så godt som aldri over seteryggen, ihvertfall ikke uten lastsikring. Er ikke så opptatt av hvilken bil jeg klarer å stappe mest opp til taket med bananbokser eller litersbokser, men hvilke biler som har mest plass uten å overfylle. Ønsker fremdeles å kunne se ut vinduene. Helst vil jeg ha et deksel i kant med toppen av seteryggen. Kommer nok til å kjøpe det til TMY hvis vi går for den etter hvert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#197
Synes ikke rommet under gulvet i I5`en byr på særlig plass. Der har jeg bare original ladekabel og noe annet småtteri. Målte for moroskyld med tommestokk og kom til ca 12cm ekstra høyde om plata fjernes i sin helthet, med mindre jeg skulle revet ut filten. Og sub`en tar mye av plassen uansett.
ID4`en jeg hadde var ikke utstyrt med nivåplate for bagasjerom, så det var ganske høyt og romslig. Målte aldri høyde fra gulv og opp til veggfeste for nivåplate i den, men det var ganske stort og firkantet rom.
I I5`en er bakluka veldig skrå og rommet er lavt ved bagasjeluken. Antakelig derfor hattehylla er så lav også, så jeg får ikke plass til kjøleboksen under den slik jeg hadde den i IX3`en.

Nå har vi vært på to langturer med I5`en, og bagasjerommet fungerer helt greit. Kjører setene litt frem for ekstra lengde, men ikke så langt at jeg kan begynne å stappe bag`er bak baksetene. I frunk`en ligger ladekabel, liten Xiaomi luftkompressor, noen lastestropper og 12v batterimåler. Da er den full.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:26
Hvorfor skal man ikke regne med de ekstra rommene?

I-Pace er helt klart ikke en plassvinner, men når det gjelder I-Pace vs I5 så har I5 hjulbuer som ødelegger mye for bagasjerommet, og tar man med rolloen så blir det enda værre. Regner dog med at de fleste hiver ut den.

Selv laster jeg så godt som aldri over seteryggen, ihvertfall ikke uten lastsikring.

Hvordan du velger å laste, halvfult, 1/4 eller fult er vel opp til deg og ser ikke helt relevansen. Hver mann (eller kvinne) velger selv hvordan man laster inn.. Plassen er jo der for at man skal utnytte ved behov. Ellers hadde det holdt med en sedan.

Hører også noen trekker frem at det er dype lommer ved hjulbuene på Y som en fordel. Men ser man på bildene viser det at I5 har jo beste løsning. Der har man plass i "alle" retninger ved hjulbuene. Mens for Y (og delvis i-Pace)  har de valgt å skjule hjulbuene helt med en vegg så det er ingen ekstra plass overhodet.

- I volum vinner I5 uten de ekstra rommene(med lite margin). Det stemmer med bananboks-testen. Der får Y en bananboks mindre (fordi rommene tar -2 bokser)
- med de ekstra rommene vinner Y. Det stemmer med bananboks-testen. Der får Y en bananboks mer.

Svolar


Er TMY like tail happy som I5? Etter min smak er den altfor kjapp til å slenge ut rumpa. Merkelig oppsett når resten av bilen er så "comfort"-aktig. På vått føre må en passe på, er det EV dekkene kanskje?


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svolar på søndag 10. oktober 2021, klokken 21:41

Er TMY like tail happy som I5? Etter min smak er den altfor kjapp til å slenge ut rumpa. Merkelig oppsett når resten av bilen er så "comfort"-aktig. På vått føre må en passe på, er det EV dekkene kanskje?

TMY sitter som limt på veien, og 4wd-oppsettet inviterer ikke til drifting/logring....da må en ha Tesla Model 3 Performance, og putte den i Track Mode -> Drifting...var gøy det på store snøkledde parkeringsplasser...en stund...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. oktober 2021, klokken 00:05
TMY sitter som limt på veien, og 4wd-oppsettet inviterer ikke til drifting/logring
Er ikke Y standard RWD på lik linje med 3?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. oktober 2021, klokken 00:05
TMY sitter som limt på veien, og 4wd-oppsettet inviterer ikke til drifting/logring
Er ikke Y standard RWD på lik linje med 3?
Selges ikke TMY SR+ i Europa ennå, så alle er foreløpig LR, som er 4WD. Også TMYP vil være 4WD når den treffer våre markeder.

Håper dog TMY SR+ kommer snart, eller et priskutt. Men først og fremst må de løse nyttelast-problematikken...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andy99

Tror @turfsurf mente at MY er RWD til vanlig og fronthjul slår inn inn når det er glatt. Og jo MY er RWD til vanlig, ikke permanent 4WD.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Sitat fra: andy99 på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:51
Tror @turfsurf mente at MY er RWD til vanlig og fronthjul slår inn inn når det er glatt. Og jo MY er RWD til vanlig, ikke permanent 4WD.
Mulig at det var det han mente.
:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:58
Sitat fra: andy99 på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:51
Tror @turfsurf mente at MY er RWD til vanlig og fronthjul slår inn inn når det er glatt. Og jo MY er RWD til vanlig, ikke permanent 4WD.
Mulig at det var det han mente.
:)
Det var det ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

TM3 LR er ganske så "tailhappy" på vinterføre om du spør meg. Sitter så absolutt ikke som limt på veien. Forhjula begynner å trekke når det slipper, for manges smak litt for sent  (bedre med chill mode). Tesla har også veldig brede dekk, noe som ikke er en ubetinget fordel på snøføre. Jeg tror Hyundais AWD-system er mer sofistikert, det har også en snømodus. Om den er tailhappy nå overrasker meg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på mandag 11. oktober 2021, klokken 11:07
Tesla har også veldig brede dekk, noe som ikke er en ubetinget fordel på snøføre. Jeg tror Hyundais AWD-system er mer sofistikert, det har også en snømodus. Om den er tailhappy nå overrasker meg.
Brede dekk er hovedsaklig en fordel på snøføre. Ihvertfall det jeg har sett av tester som har sammenlignet. Det er vel kun på løst underlag (dyp snø, slapseføre) at smale dekk er bedre.

At Hyundais AWD er mere sofistikert en Teslas tror jeg ikke det er noe grunnlag for å si. Jeg har ihvertfall ikke sett noen tester som har sammenlignet de. At Hyundai har en knapp for snøføre har ikke så mye med det å gjøre, for alt man vet er det bare å slå på permanent AWD. Dog skulle jeg gjerne hatt en slik knapp på TMY/3 og.

Hadde vært interessant og sett en grundig test av AWD mellom E-GMP - MEB - TMY - XC40 - Mach-e, og gjerne I-Pace som referanse, som påstår å ha ett avansert AWD system.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Har bare testet Model 3 èn gang på de svingete veiene opp til hytta, men enig i at den var litt tailhappy ja.
I Ioniq 5`en har jeg testet litt forskjellige kjøremodus;
- I Eco er bilen 4wd opp til ca 25kmt, deretter  rwd inntil et visst pådrag.
- I Sport er bilen permanent 4wd.
- I I-pedal modus er bilen 4wd uansett kjøremodus.

Blir artig å teste den på vei opp til hytta i vinter, spesielt mtp. å finne ut hvor mye elektronikken begrenser, hvor mye lek som tillates etc.

Ettersom Hyundai har begrenset I5 til 72kWh (mot 77kWh på EV6) var det interessant å lese av Canbus at batteriet bare er på 97% når bilen viser 100%. Og på 5% når bilen viser 0%. Bilen regenererte fortsatt når den var ladet til 100%, så det kan tyde på at en får lov å utnytte mer enn 100%-0% om behovet skulle oppstå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#209
Min TM3P var den beste bilen jeg har kjørt på glatt føre, og la ikke merke til noe tail happy, utenom når jeg skrudde på Drift Mode. Mulig det var fordi dekkene CVC7 var så råe og forutsigbare...de skrev nesten i brevform når de vurderte å slippe. Mulig jeg var ekstra fornøyd ettersom bilen før den var en Model S RWD (bakhjulstrekk) jeg kjøpte i 2014 som hadde Pirelli dekk, som var av den mer kontinentale sorten. På tross av det var Model S den beste vinterbilen jeg hadde hatt frem til det.

Så jeg skjønner ikke dette tailhappy-greiene. Får prøve å fremprovosere dette når snøen kommer på vinterhytta.

Ser forøvrig at Bjørn Nyland (Tesla-Bjørn) var ekstremt fornøyd med forbruket på Model Y. Han hadde imidlertid endret til 18" i stedet for standard 19".
https://youtu.be/vhPXY3eZC0o
Er forøvrig ikke helt venn med Model Y setet og litt stive fjøringer, så vil anbefale å teste bilene i en halvtime eller mer.

1000km test:
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA