Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Samco


lars667

Tror det er litt viktig for Hyundai at du skal kunne bruke ting når du er ute og camper, om det så er stikk inni bilen, utafor bilen eller kjøling og varming. Derav denne "utility mode". På langt nær like godt implementert som hos Tesla, med dog mode og camping mode, men du skal kunne klare deg. Tesla er i en helt annen klasse når det kommer til programvare, der er det ingen tvil. Hvis ikke de gamle fossilprodusentene skjerper seg med dette snart, er det over og ut. Det er ikke mange i de yngre generasjonene som aksepterer at en bil til en halvmillion er dummere enn dingsen de drasser på i lomma til et par tusenlapper.

Dette er et stort ankepunkt mot IONIQ5 i forhold til Tesla, men kjørekomforten er så til de grader bedre for meg som har en del ujevne veier, at jeg velger å svelge kamelen og håpe at de kommer til å videreutvikle programvaren (holder ikke pusten). Jeg har også savnet mer kontroll over drivlinja (kraftfordeling) i teslaen, og har syntes den var primitiv der den halser etter ABS/ESP for å gi grep etter at kjerra har mista det.

Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

nordmannisverige

Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Tror det er litt viktig for Hyundai at du skal kunne bruke ting når du er ute og camper, om det så er stikk inni bilen, utafor bilen eller kjøling og varming. Derav denne "utility mode". På langt nær like godt implementert som hos Tesla, med dog mode og camping mode, men du skal kunne klare deg. Tesla er i en helt annen klasse når det kommer til programvare, der er det ingen tvil. Hvis ikke de gamle fossilprodusentene skjerper seg med dette snart, er det over og ut. Det er ikke mange i de yngre generasjonene som aksepterer at en bil til en halvmillion er dummere enn dingsen de drasser på i lomma til et par tusenlapper.

Dette er et stort ankepunkt mot IONIQ5 i forhold til Tesla, men kjørekomforten er så til de grader bedre for meg som har en del ujevne veier, at jeg velger å svelge kamelen og håpe at de kommer til å videreutvikle programvaren (holder ikke pusten). Jeg har også savnet mer kontroll over drivlinja (kraftfordeling) i teslaen, og har syntes den var primitiv der den halser etter ABS/ESP for å gi grep etter at kjerra har mista det.

Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
På hvilken måte syns du dog/camp mode er bedre enn utility mode?

lars667

Ikke at jeg har studert utility mode nøye, men med dog/camp mode har de differensiert mellom noen situasjoner som gir litt forskjellige settings. F. eks. med tanke på alarm aktivert ute og inne. Dog mode gir også forbipasserende stor opplysende tekst om at hunder har det bra og riktig temperatur. Skal du ha flere detaljer blir jeg svar skyldig, det er mulig det finnes noen utility mode-settings som gjør dette til et like bra eller bedre oppsett.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

moby666

For meg så virker ikke Utlity Mode ferdig utviklet. Der går feks ikke å låse bilen, når du setter den på. Dette kan overstyres med å gjøre det fra appen, men tungvint.

turfsurf

#110
Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Nå vet jeg ikke sikkert på TMY, men ingen av de andre Teslaene har det. Tesla er gode på plassutnyttelse, men små praktiske detaljer er de ikke glad i.

Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Jeg har også savnet mer kontroll over drivlinja (kraftfordeling) i teslaen, og har syntes den var primitiv der den halser etter ABS/ESP for å gi grep etter at kjerra har mista det.
Ja, synd de ikke i det minste har override for permanent AWD. S/X har i det minste det når det er under 2 grader. Kan vel overstyre det i P bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Ja, men de anbefaler vel ikke å kjøre i track mode eller hva det heter, hvor du kan overstyre på performance, til vanlig. Nå har jeg kjørt I5 noen dager, og prøvde TM3-en igjen i dag. Merkbart hvordan det knekker og bråker bare for at den skal dra seg opp en halvbratt grusvei med svinger. Ikke tegn til noe slikt på I5-en, men en ser at den tar i bruk framaksling rett som det er i Normal-modus. Ellers må jeg si om 2020/21 TM3, at den er utrolig kompakt og fin. Selv på vaskebrett og hullete vei er det ikke  en lyd i interiør. Men fjæringa er litt hardere, og gir litt mer "kontraslag" ved humper i vei. Antar at I5 sin lange akselavstand er det som gjør den stødigere i så måte. Den er veldig fin til å være så høy.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

johnsalf

Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Lastenettet som følger med I5, og som festes i 4 kroker funker mye bedre enn jeg trodde. Både små og større ting holdes på plass av det - for eks en bøtte med innhold som ikke må velte, handleposer, innkjøpte planter i potte og annet. Så selv om lasterommet er stort og åpent, ligger ikke ting løst inni det

RayBomb

Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Tror det er litt viktig for Hyundai at du skal kunne bruke ting når du er ute og camper, om det så er stikk inni bilen, utafor bilen eller kjøling og varming. Derav denne "utility mode". På langt nær like godt implementert som hos Tesla, med dog mode og camping mode, men du skal kunne klare deg. Tesla er i en helt annen klasse når det kommer til programvare, der er det ingen tvil. Hvis ikke de gamle fossilprodusentene skjerper seg med dette snart, er det over og ut. Det er ikke mange i de yngre generasjonene som aksepterer at en bil til en halvmillion er dummere enn dingsen de drasser på i lomma til et par tusenlapper.

Dette er et stort ankepunkt mot IONIQ5 i forhold til Tesla, men kjørekomforten er så til de grader bedre for meg som har en del ujevne veier, at jeg velger å svelge kamelen og håpe at de kommer til å videreutvikle programvaren (holder ikke pusten). Jeg har også savnet mer kontroll over drivlinja (kraftfordeling) i teslaen, og har syntes den var primitiv der den halser etter ABS/ESP for å gi grep etter at kjerra har mista det.

Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Tenk om Tesla hadde kommet med snow-mode. På skikkelig glatt føre slipper tm3 når du trykker på gassen og slipper gassen, spreller som en laks som nettop er dratt på land. Ikke noen behagelig opplevelse. Hadde den bare hatt ett slags vinter/snø/glatt modus da hadde nok jeg ikke vært inne på denne siden om Ioniq 5..
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

z4rd

Angående krok i lasterom... Siden det ble nevnt noen innlegg lenger opp, så må jeg nesten komme med en liten korrigering:

TMX har krok i trunk, mens TMY ikke har det. Men hvem vet, plutselig gjør de en endring...

Referansebilde til TMX - to sorte fester man "drar ut", på hver sin side - nesten helt bakerst:


2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

advale

#115
Bagasjeplass: er det så sikkert at Y har større plass enn Ioniq...?!

Teslabjørn bananaboks viser at Ioniq kun er 3 kasser bak Model X. Så i beste fall ser jeg for meg Model Y kun tar 1 kasse mer enn Ioniq. Men mest sannsynligvis likt siden Y har kraftigere bue på taket.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 05. august 2021, klokken 09:58

Jeg kan i hvert fall ikke huske sist gang jeg hadde plass til en oppvaskmaskin med eske på inni bilen min. Bilde fra Model Y (skal visstnok være 30" (76cm), men må jo legge ned setene:

Hmm, jeg kan ikke huske sist gang jeg måtte ta vekk esken på oppvask/vaskemaskin for å få plass i bilen.. de fleste biler (utenom sedan osv) skal vel greie dette uten skurring?

Den dekket godt til på Y og syns det var ikke så imponerende i grunn. Heller motsatt. Den kraftige buen på taket gjorde vel at de måtte dytte den langt inni passasjer-rommet for å få den med.

turfsurf

Sitat fra: z4rd på onsdag 11. august 2021, klokken 07:14

TMX har krok i trunk, mens TMY ikke har det. Men hvem vet, plutselig gjør de en endring...

Det der er ikke krok, mere hengsler. Fint for å feste nett i, men kan f.eks ikke henge handleposer på. Det fine med Tesla er at handleposene kan gå i rommet under.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 10:42
Bagasjeplass: er det så sikkert at Y har større plass enn Ioniq...?!

Teslabjørn bananaboks viser at Ioniq kun er 3 kasser bak Model X. Så i beste fall ser jeg for meg Model Y kun tar 1 kasse mer enn Ioniq. Men mest sannsynligvis likt siden Y har kraftigere bue på taket.

Bananbokser sier noe om hvor mange bananbokser. Er mere opptatt av hvor mye jeg for plass til i lasteområdet opp til seteryggtoppen. Med rommet under og grunn er jeg helt sikker på at TMY har bedre plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

#118
Joda, brønnen under tar 1 bananaboks så den er med i testen ;) samt mente å huske at frunken er plass til 1 til.

Men likevel er Ioniq bare totalt 3 bak Model X. Model Y skal ta mindre enn X så vi får se. Muligens din grense går ved seteryggen, men folk stapler opp der det er plass når det er behov

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 12:16
Joda, brønnen under tar 1 bananaboks så den er med i testen ;) samt mente å huske at frunken er plass til 1 til.
Poenget mitt var mere at bananbokser kun er egnet til å måle bananbokser, ikke faktisk plass. Når jeg har bruk for mye plass er det stort sett en god variasjon av bagger, handleposer, sko, diverse treningsutstyr og annet rart som sjelden er like stort, firkantet eller hardt som de. Altså får man utnyttet plassen bedre. F.eks i det ekstra rommet under i 5 seteren.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA