Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

GOS

En ting er hva en kan dytte inn av store ting, men skal en på vanlig tur og skal hive inn f.eks. 2 store kofferter, 2 små og noen bager (og holde seg under seteryggen) så er jeg også ganske sikker på at Model Y tar mer.

Jeg skal, idag håper jeg, ta med meg dette i Model 3'en og prøve og se hvor mye jeg fyller opp Ionic'en.

Jeg lurer nemlig på å ta ut Ionic istedenfor Model Y.....eller at jeg tar ut begge og selger Model 3'en.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

nordmannisverige

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. august 2021, klokken 12:37
Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 12:16
Joda, brønnen under tar 1 bananaboks så den er med i testen ;) samt mente å huske at frunken er plass til 1 til.
Poenget mitt var mere at bananbokser kun er egnet til å måle bananbokser, ikke faktisk plass. Når jeg har bruk for mye plass er det stort sett en god variasjon av bagger, handleposer, sko, diverse treningsutstyr og annet rart som sjelden er like stort, firkantet eller hardt som de. Altså får man utnyttet plassen bedre. F.eks i det ekstra rommet under i 5 seteren.
Sannsynligheten er stor for at en bil som tar 2 bananesker mer, også får plass til mer bagger, handleposer og diverse treningsutstyr.
Så kan man jo selvsagt velge å innskrenke seg til regler som «det får aldri gå over nakkeputa på baksetet», men gjør man så har man vel allerede bestemt seg for hvilken bil man helst vil ha?

turfsurf

Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 11. august 2021, klokken 12:46
Så kan man jo selvsagt velge å innskrenke seg til regler som «det får aldri gå over nakkeputa på baksetet», men gjør man så har man vel allerede bestemt seg for hvilken bil man helst vil ha?
Nei, for vår egen del er begge biler store nok. Men jeg liker de ekstra rommene i TMY, f.eks det å kunne ha ladekabler i frunk når man har bagasjerommet fullt av bagasje. Eller kunne putte et par bæreposer eller annet i det ekstra rommet i stedet for at de ligger i hovedrommet.

Men jeg savner og kroker og praktiske ting i TMY, så sånn sett blir det hipp som happ. Men jeg tviler sterkt på at det blir bedre plass i Ioniq 5, spesielt hvis man skal ha plass til langbente tenåringer på andre seterad.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

@nordmannisverige: Amen

Det er nettopp poenget med bananboksene. Bananboksen er passe stor og bra som måleenhet. Selvfølgelig ikke perfekt fordi det fins kriker og kroker man ikke får målt, men man kan heller ikke begynne å fylle opp bilen med f.eks. kun toalettmapper og se hvor mange man får inn for sammenligningsgrunnlag. Om bil 1 tar 1-2 flere bananbokser enn bil 2 kan man garantere med veldig høy sannsynlighet at bil 1 tar flere kofferter, bager, handleposer etc.

For de som er veldig opptatt å fylle akkurat opp til seteryggen(og passasjer) så har Ioniq fleksible seter som kan justeres etter behov.

Olemann

Når de oppgir volum i liter med baksetet lengst fram, har de da regnet med den (nokså teite...) sprekken som blir foran og som passer best til løse toalettvesker, gummistøvler og plastposer, om man liker trene ryggen når de skal fiskes opp igjen?  (Merker spørsmålet er noe kritisk...men etter prøvekjøring og test av dette så ble jeg kritisk til utnyttelse av denne sprekken.)

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 15:01

Det er nettopp poenget med bananboksene. Bananboksen er passe stor og bra som måleenhet.
Snakk for deg selv. Noe helt annet å pakke i myk bagasje en bokser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordbø

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. august 2021, klokken 12:37
Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 12:16
Joda, brønnen under tar 1 bananaboks så den er med i testen ;) samt mente å huske at frunken er plass til 1 til.
Trur og det er større plass i TMY. Men banankassetesten er ikkje fordelaktig for I5 (pga bagasjerommets utforming). Den er meir glad i
Poenget mitt var mere at bananbokser kun er egnet til å måle bananbokser, ikke faktisk plass. Når jeg har bruk for mye plass er det stort sett en god variasjon av bagger, handleposer, sko, diverse treningsutstyr og annet rart som sjelden er like stort, firkantet eller hardt som de. Altså får man utnyttet plassen bedre. F.eks i det ekstra rommet under i 5 seteren.
Trur og at det er større plass i TMY. Men banankassetesten er ikkje fordelaktig for I5 (pga bagasjerommets utforming). Den er meir glad i ein "god variasjon av bagger, handleposer, sko, diverse treningsutstyr ..." osv.😉

GOS

Sitat fra: GOS på onsdag 11. august 2021, klokken 12:42
En ting er hva en kan dytte inn av store ting, men skal en på vanlig tur og skal hive inn f.eks. 2 store kofferter, 2 små og noen bager (og holde seg under seteryggen) så er jeg også ganske sikker på at Model Y tar mer.

Jeg skal, idag håper jeg, ta med meg dette i Model 3'en og prøve og se hvor mye jeg fyller opp Ionic'en.

Jeg lurer nemlig på å ta ut Ionic istedenfor Model Y.....eller at jeg tar ut begge og selger Model 3'en.

Da har jeg tatt med meg 2 store kofferter og 2 håndbagasje koffert i Model 3'en og testet med å få dem inn i Ionic 5. Til info så er koffertene henholdsvis 77 * 47 * 30 cm og 58 * 36 * 23 cm.

I tillegg til enkelt å få alle disse inn i hovedbagasjerommet på Model 3, så får jeg også 1 slik reisehåndbagasje i "Frunken" og 1 i "kjelleren" under hovedbagasjerommet.

Som utgangspunkt har jeg justert setene slik at det passer meg som bare er 176 cm høy, jeg justerte baksetet i Hyundai slike at det ble like god plass i baksetet som jeg har på Model 3 slik at det skulle være like god plass til de to bakovervendte barnestolene jeg har til barnebarna.

Resultatet er da at jeg enkelt får 2 av disse store, 4 små, en har da plass til i det minste en stor bag eller en til håndbagasje koffert samt diverse småting i Model 3'en. De to store må ligge på tvers og etter hverandre i Model 3'en da den bare er 97.5 cm bred på det smaleste i bagasjerommet. Legger ved ett bilde hvor disse 4 koffertene er inne i hovedbagasjerommet i Model 3 (I tillegg er det altså også plass til 1 i "frunk" og 1 i "kjeller")
Model Y'en vil nok romme betydelig mer enn Model 3.

Så til min praktiske test av Ionic 5's bagasjeplass. Den første utfordringen er at det bare er 38 cm under "Hattehyllen", mens Model 3 har 53 cm (45 cm ved en bærebjelke). Med "hattehyllen" inne så får jeg bare plass til de to største koffertene og ingen av de 4 små:-(  Det er helt klart at "hattehyllen" ikke kommer til å være med når en skal pakke til tur. Det er ikke så stort problem, da Model Y ikke engang har muligheten for "hattehylle". Tar en vekk "hattehyllen" så får jeg plass til de to store i bunn og de 2 små oppå, eller de 2 store oppå hverandre og de små henholdsvis bakenfor og på siden, men jeg får ikke plass til flere samme hvordan jeg prøver (uten å fylle til taket da). Baksetet er da juster slik at det er 79 cm langs sitteputen og frem til ryggen på forsete. Bagasjerommets lengde mener jeg at jeg da målte til 103 cm (mot Model 3's faste lengde på 106 cm)
Frunken er ikke stor nok til å få inn en handbagasje koffert.

Se bilder.

Om en justerer baksetet langt / helt frem så klarer en antagelig å få inn en koffert til, men da tror jeg at jeg sliter med plassen til barnestolene om en da ikke skviser fører og fremsetepassasjer.

Til tross for dette, så kommer jeg antagelig til å bestille en Ionic 5 en av de neste dagene for å prøve noe annet enn Tesla. Har ikke så stort behov for å drasse med så mye lenger. Jeg avventer da å ta ut min Model Y. Jeg beholder Model 3'en i tillegg og kan ta den når jeg vil ha noe sportsligere eller skal kjøre veldig langt....eventuelt bytter Model 3'en ut i Model Y'en. (ID4, Q4 etron, Enyaq er ikke aktuelle grunnet lav kapasitet på hengerfeste. De andre elbilene er altfor lite energi-effektive)

Blir selvfølgelig en del som er annerledes med Ionic når en har kjørt Tesla i mer enn 7 år, men det er vel helst vanesak!?

Er det noen andre negativ sider med Ionic / Hyundai jeg bør være klar over før jeg skriver kontrakt?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 10:42
Bagasjeplass: er det så sikkert at Y har større plass enn Ioniq...?!

Teslabjørn bananaboks viser at Ioniq kun er 3 kasser bak Model X. Så i beste fall ser jeg for meg Model Y kun tar 1 kasse mer enn Ioniq. Men mest sannsynligvis likt siden Y har kraftigere bue på taket.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 05. august 2021, klokken 09:58

Jeg kan i hvert fall ikke huske sist gang jeg hadde plass til en oppvaskmaskin med eske på inni bilen min. Bilde fra Model Y (skal visstnok være 30" (76cm), men må jo legge ned setene:

Hmm, jeg kan ikke huske sist gang jeg måtte ta vekk esken på oppvask/vaskemaskin for å få plass i bilen.. de fleste biler (utenom sedan osv) skal vel greie dette uten skurring?

Den dekket godt til på Y og syns det var ikke så imponerende i grunn. Heller motsatt. Den kraftige buen på taket gjorde vel at de måtte dytte den langt inni passasjer-rommet for å få den med.

Et poeng med Model X er at den har svære bjelker i taket for å holde måkevingene. Dette gjør at både lange sjåfører og de bak sliter med høyden inni en Model X. Det var en av grunnene til at jeg valgte Model 3 - fordi jeg stanget hodet oppi takbjelken på Model X når jeg tok førersetet bak i ønsket posisjon. Usikker på hvordan eskeplassen ellers er i Model Y vs X.

Mener at jeg har måttet ta av emballasjen på både Toyota Avensis og VW Passat, men det kommer sikkert an på hvor mye emballasje som er rundt. På den som ble vist på bildet var det tydeligvis 8cm på hver side, sånn at den ble 76cm. Vanskelig å finne luke-mål, men ser at VW Golf har ca 10 cm for lav luke til å få den inn uten emballasje...men bagasjefordelen med Y er uansett stor plass under gulvet.

Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: advale på onsdag 11. august 2021, klokken 15:01
Det er nettopp poenget med bananboksene. Bananboksen er passe stor og bra som måleenhet. Selvfølgelig ikke perfekt fordi det fins kriker og kroker man ikke får målt, men man kan heller ikke begynne å fylle opp bilen med f.eks. kun toalettmapper og se hvor mange man får inn for sammenligningsgrunnlag. Om bil 1 tar 1-2 flere bananbokser enn bil 2 kan man garantere med veldig høy sannsynlighet at bil 1 tar flere kofferter, bager, handleposer etc.

Garantien din vil jeg ikke akkurat ta for god fisk..
Se de to bildene vedlagt. Bagasjerommet på den ene bilen fikk plass til 8 bananesker. Den andre fikk plass til 9. Så kan du gjette hvilket av bildene som er fra bilen som fikk plass til 8, og hvilken som fikk plass til 9. Nøyaktig de samme koffertene som ble stappet inn i begge bilene. Bananesker er en altfor stor enhet for å kunne brukes meningsfullt for sammenligning. Literspakkene som brukes i vda er langt bedre. Da får man målinger som passer folk flest. Bananesker blir mer bingo. 

nordmannisverige

Du har jo ikke engang forsøkt å få det til å se likt ut :-1:

Hen9ng

Imponerende dårlig forsøk på bevise at banankasser ikke er en god måleenhet.

Jambo

SurSnasen, ja, litermåling etter VDA er bedre, men man kan ikke stole på tallene som oppgis av produsent. Så å si ingen produsenters tall viser seg å stemme når tyske ADAC sjekker bagasjerommene med kuber som følger standarden. Trenden ifølge dem er at desto mer "Premium" bilen er, desto større avvik måler de fra angivelsen. Det stemmer best for de billigste bilene av en eller annen grunn.

SurSnasen

Sitat fra: Hen9ng på fredag 13. august 2021, klokken 19:01
Imponerende dårlig forsøk på bevise at banankasser ikke er en god måleenhet.

Problemet er at alle har ulike typer enheter å stappe inn i bilen. Og alle biler har ulik utforming av bagasjerommet. Hvorfor ikke heller bruke europaller som måleenhet?

Banankasser på 45 liter kontra standardiserte brikker på 1 liter. Hva tror du gir det beste målet på bagasjerommets lasteevne?

SurSnasen

Sitat fra: Jambo på fredag 13. august 2021, klokken 19:10
SurSnasen, ja, litermåling etter VDA er bedre, men man kan ikke stole på tallene som oppgis av produsent. Så å si ingen produsenters tall viser seg å stemme når tyske ADAC sjekker bagasjerommene med kuber som følger standarden. Trenden ifølge dem er at desto mer "Premium" bilen er, desto større avvik måler de fra angivelsen. Det stemmer best for de billigste bilene av en eller annen grunn.

Her er testen som gjøres:
https://youtu.be/HuhSGwyLw0g

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA