Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot og krav om å bevege på rattet

Startet av royturbodiesel, tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 15:11
Har kun AP ja, jeg vil fortsatt hevde at EAPs "automatiske filskifte" er totalt underlegen en sømløs integrasjon mellom fører og bil når det kommer til effektivitet og komfort i filskiftet.
Vel så lenge det er krav om at fører må kvittere/initiere filskiftet, så er det svært lite stress å slå på bilklyset til første hakk. Resten av filskiftet tar bilen seg helt av på egenhånd..."sømløst".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:38

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Manuelt filskifte er bedre på Jaguar og Audi ja. Men synes de er mye skumlere siden man aldri kan stole på om de er aktive eller ikke. For meg er laneassist på Jaguar noe som kun funker bra på veldig godt merket motorvei. Tesla sin er mye mere anvendelig. Med EAP foretrekker jeg klart Teslaen. Med vanlig AP blir filskift irriterende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:49
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:38
Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Hvis du har EAP, nå FSD så skifter man fil uten å deaktivere AP (autostyring). Har man derimot kun AP så er det riktig som du beskriver.
Igjen da, som både vist og beskrevet i andre tråder, så er det en god del veier Teslaen nekter auto filskifte selv om det er lov, og det er plagsomt som pokker, mens e-Niroen og de fleste andre biler lar meg skifte fil uten å avbryte styreassistanse når en delv initierer det. Kan ikke se noen som helst grunn til at ikke Tesla kunne tillatt det samme.

Forøvrig har jeg akkurat samme irritasjonsmoment som trådstarter, selv etter godt over tre år med EAP/FSD. Hviler tydeligvis ikke nok vekt på rattet, men har kjørt bil i mange år uten at det har vært noe problem... prøver jeg å legge mer vekt på så er det plagsomt/irriterende.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 03. mars 2021, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:49
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:38
Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Hvis du har EAP, nå FSD så skifter man fil uten å deaktivere AP (autostyring). Har man derimot kun AP så er det riktig som du beskriver.
Igjen da, som både vist og beskrevet i andre tråder, så er det en god del veier Teslaen nekter auto filskifte selv om det er lov, og det er plagsomt som pokker, mens e-Niroen og de fleste andre biler lar meg skifte fil uten å avbryte styreassistanse når en delv initierer det. Kan ikke se noen som helst grunn til at ikke Tesla kunne tillatt det samme.

Forøvrig har jeg akkurat samme irritasjonsmoment som trådstarter, selv etter godt over tre år med EAP/FSD. Hviler tydeligvis ikke nok vekt på rattet, men har kjørt bil i mange år uten at det har vært noe problem... prøver jeg å legge mer vekt på så er det plagsomt/irriterende.
Jeg betviler ikke dine problemer. Hvor mange steder/veier det ikke funker, kan jeg ikke si noe om, siden jeg stort sett bare har bare kjørt E18 mellom Kristiansand og Oslo. Der har jeg derimot ikke opplevd at filskifte ikke fungerer. Sommeren -19 kjørte vi ned Sverige, over Øresund, Storebælt opp til Hirtshals uten å oppleve at filskifte ikke ville virke. Jeg kjører "alltid" på AP og bruker filskifte hele tiden.
Dette får meg til å tro at det er stor forskjell på bilene og at de ikke fungerer som det skal hos noen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

royturbodiesel

#19
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:29
Kjære trådstarter, du skal ikke slippe rattet i det heletatt. Hvis bilen maser, gi det litt motstand. Ikke napp i rattet.
Velger å tro du troller.
Nei, jeg troller ikke.
Jeg holder selvsagt i rattet, hvordan kan jeg ellers nappe i rattet? Trådløst?
Når bilen selv styrer, så lar jeg hendene som holder rattet i posisjon kl 5 og 7. men finner det unaturlig å skulle stritte i mot den bevegelsen bilen har i rattet i kurver. Samtidig er det unaturlig å skulle prøve å dreie på rattet på en slette når bilen ligger i riktig flytretning.
Mulig det er verre for oss som er voksne og har kjørt bil i 35-40 år å venne oss til dette. Og det er årsaken til at jeg spør, uten å forvente spydigheter.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Spinner

Sitat fra: royturbodiesel på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:26Jeg holder selvsagt i rattet, hvordan kan jeg ellers nappe i rattet?
Du trenger ikke "nappe" i rattet, bare legge litt vekt på det så bilen registrerer at du er der. Det er et krav at bilen må få input fra fører jevnlig for å beholde selvstyring på. Dette er ikke noe Tesla selv har bestemt, for noen år siden kunne man kjøre 10-15 minutter uten input. Tesla har valgt å løse dette med en "torque sensor" som betyr at bilen må kjenne motstand/bevegelse i rattet for å vite at du er der.

turfsurf

Sitat fra: royturbodiesel på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:26
Når bilen selv styrer, så lar jeg hendene som holder rattet i posisjon kl 5 og 7. men finner det unaturlig å skulle stritte i mot den bevegelsen bilen har i rattet i kurver. Samtidig er det unaturlig å skulle prøve å dreie på rattet på en slette når bilen ligger i riktig flytretning.
Virker som du tror det må mere moment til enn det egentlig gjør. Jeg sitter selv som du gjør, og det er bare å la hånden "henge" pitte litt i rattet.

Og ja, jeg har og kjørt bil i over 30 år uten at det var så vanskelig å venne seg til. Det hjelper mye med en positiv instilling og eksperimentere litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Spinner på torsdag 04. mars 2021, klokken 00:16
Dette er ikke noe Tesla selv har bestemt, for noen år siden kunne man kjøre 10-15 minutter uten input. Tesla har valgt å løse dette med en "torque sensor" som betyr at bilen må kjenne motstand/bevegelse i rattet for å vite at du er der.
Når AP kom var det ikke krav om å holde i rattet i det hele tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 06:52
Sitat fra: Spinner på torsdag 04. mars 2021, klokken 00:16
Dette er ikke noe Tesla selv har bestemt, for noen år siden kunne man kjøre 10-15 minutter uten input. Tesla har valgt å løse dette med en "torque sensor" som betyr at bilen må kjenne motstand/bevegelse i rattet for å vite at du er der.
Når AP kom var det ikke krav om å holde i rattet i det hele tatt.
Men så ble det vel justert til at man måtte ta i det hver 50'ende sekund.
Også hvert 15 sekund som nå.

Ikke noe Tesla ønsker men som de er pålagt. Forhåpentligvis kan kamera over speilet brukes til å se at man følger med snart.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 06:50
Sitat fra: royturbodiesel på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:26
Når bilen selv styrer, så lar jeg hendene som holder rattet i posisjon kl 5 og 7. men finner det unaturlig å skulle stritte i mot den bevegelsen bilen har i rattet i kurver. Samtidig er det unaturlig å skulle prøve å dreie på rattet på en slette når bilen ligger i riktig flytretning.
Virker som du tror det må mere moment til enn det egentlig gjør. Jeg sitter selv som du gjør, og det er bare å la hånden "henge" pitte litt i rattet.

Og ja, jeg har og kjørt bil i over 30 år uten at det var så vanskelig å venne seg til. Det hjelper mye med en positiv instilling og eksperimentere litt.
+1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:18Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape).

At noen i det hele tatt videreformidler idiot-påfunn som dette er svært nedslående.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:18Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape).

At noen i det hele tatt videreformidler idiot-påfunn som dette er svært nedslående.
Samme holdning som å fjerne "tungvinte" sikkerhetsutrustninger på andre farlige maskiner som
vedkløyver, sirkelsager, freser "and, you name it". Bruk vinkelsliper uten vernebriller.... det går fint sa de ;-)
Bruke daumanknappp i båt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wabby

Noen som vet om appelsintrikset fortsatt fungerer?  :P
TM3P 2021 - Oslo

turfsurf

Sitat fra: Wabby på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:31
Noen som vet om appelsintrikset fortsatt fungerer?  :P
Alt som lager moment vil fungere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snhansen

Er sikkert en god grunn til at reglene om å holde hendene på rattet er der. Jeg som sikkert de fleste andre skulle ønske at dette kunne gå av seg selv, men jeg kan skjønne at vi enda ikke er der at vi sitte med hendene i fanget mens bilen kjører av seg selv. Synes autopiloten fungerer bra, men det har fortsatt en vei å gå før jeg føler meg helt trygg. Synes den til tider har en plassering i veibanen som gjør både meg og møtende trafikk litt betenkt :-) Spesielt i høyresving har den en tendens til å legge seg litt vel tett opp mot midtstripen, noe jeg ikke er helt fornøyd med når det kommer møtende trafikk som gjerne «kutter» svingen litt ved å plassere seg mot midten av veibanen. På motorvei med flere felt fungerer den veldig bra er min erfaring. Fantom bremsing merker jeg ikke lenger på de veiene jeg ferdes, så noen fremskritt har det vært med autopiloten. Bare å glede seg til neste oppdatering  :+1:
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA