Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot og krav om å bevege på rattet

Startet av royturbodiesel, tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

royturbodiesel

Jeg har ikke brukt vår TM3P mye, knapt 100 mil siden 28. desember.
På veg hjem fra 2. gang på service i Drammen, så tenkte jeg at jeg skulle teste autopiloten. (Ikke fsd)
Men det var en skuffende opplevelse.
Ja, den holdt hastigheten, og ja, den holdt bilen innenfor stripene.
Men det at den hvert minutt ville at jeg skulle bevege rattet, ble for dumt for meg. Når du ligger på en rett strekke, så skal du vel fordundre meg ikke begynne å svinge? Prøvde å «nappe» litt i rattet, men det var ikke bra nok. Måtte ta tak og bevege rattet -HVERT BIDIGE MINUTT.
Da kan jeg like gjerne styre bilen selv hele tiden. Etter å ha kjørt bil i mer enn 36 år, så går det automatisk likevel.
Så med mindre jeg har misforstått bruken av dette, så er dette en jippo som er ubrukelig.
Kan noen med litt mer erfaring med dette enn meg komme med info som får meg til å endre innstilling?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Zett

Det beste er å holde fingre/hånden slik at du gir litt konstant drag på rattet hele tiden, ikke at du napper i det hvert minutt. Jeg hviler typisk hånden på låret og holder med 2-3 fingre på rattet.

Jeg kjørte til i dag fra Oslo til Gardermoen på denne måten uten en eneste masing fra bilen, igjennom både 110+ og en lengre kø som kom litt brått på.

royturbodiesel

Skal prøve det du sier, for som jeg skrev, så ble det bare et forstyrrende element i kjøringen, i stedet for en hjelp.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Handyman

#3
Jeg hviler venstre hånd kl 7 til 8 i rattet og trenger da aldri nappe i rattet.
Avslapende og tryggere enn å ikke holde i rattet.
Å absolutt ikke skulle holde i rattet er feil tankegang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Kjører og en TM3P, og bruker EAP (Enhanced Auto Pilot) svært sjeldent av samme grunn, i tillegg til at den på flere veier tror det er 40km/t der det er 80km/t (nye veier for 3 år siden). Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape). Forøvrig styrer jeg heller med lårene enn autopiloten. Er for få lange motorveier her, i tillegg til "grip tak"-problemet.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Som de fleste andre her holder jeg lett moment i rattet med ett par fingre. Man skal jo holde i rattet uansett. Skal ikke mye til, får sjelden varsler, og jeg bruker AP hele tiden...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. mars 2021, klokken 06:51
Som de fleste andre her holder jeg lett moment i rattet med ett par fingre. Man skal jo holde i rattet uansett. Skal ikke mye til, får sjelden varsler, og jeg bruker AP hele tiden...

Samme her. Lar venstrehånda hvile på kl. 9 på rattet, det holder lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

#7
Kjære trådstarter, du skal ikke slippe rattet i det heletatt. Hvis bilen maser, gi det litt motstand. Ikke napp i rattet.
Velger å tro du troller.

Handyman

#8
Her er hva Tesla skriver i manualen om bruk av Autostyring:

ADVARSEL:
Autostyring er en funksjon som krever en aktiv fører. Du må alltid holde hendene på rattet. (min utheving)
ADVARSEL:
Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snhansen

Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Daniel_0007

Sitat fra: snhansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:19
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?

Nei ikke enda, er vel no lover som sier man skal ha hånd på rattet hele tiden men kan endre seg.
Model 3 2019 LR Rwd

Handyman

#11
Sitat fra: snhansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:19
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?
Tesla er foreløpig Level 2, uansett hva slags navn de bruker. Level 3 er den store revolusjonen, og der er vel ingen kommersielle systemer enda? Det mangler vel også bestemmelser og krav for L3 i de fleste land.
https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-%E2%80%9Clevels-of-driving-automation%E2%80%9D-standard-for-self-driving-vehicles

https://ww2.frost.com/frost-perspectives/eyes-off-the-road-with-level-3-autonomy-sure-we-can/

Edit: i følge denne artikkelen har Honda godkjenning for L3 i Japan.
https://techxplore.com/news/2020-11-honda-world-first-autonomous-car.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:38
Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Hvis du har EAP, nå FSD så skifter man fil uten å deaktivere AP (autostyring). Har man derimot kun AP så er det riktig som du beskriver.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Har kun AP ja, jeg vil fortsatt hevde at EAPs "automatiske filskifte" er totalt underlegen en sømløs integrasjon mellom fører og bil når det kommer til effektivitet og komfort i filskiftet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA