Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Autopilot og krav om å bevege på rattet  (Lest 3841 ganger)

royturbodiesel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Autopilot og krav om å bevege på rattet
« på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 22:30 »
Jeg har ikke brukt vår TM3P mye, knapt 100 mil siden 28. desember.
På veg hjem fra 2. gang på service i Drammen, så tenkte jeg at jeg skulle teste autopiloten. (Ikke fsd)
Men det var en skuffende opplevelse.
Ja, den holdt hastigheten, og ja, den holdt bilen innenfor stripene.
Men det at den hvert minutt ville at jeg skulle bevege rattet, ble for dumt for meg. Når du ligger på en rett strekke, så skal du vel fordundre meg ikke begynne å svinge? Prøvde å «nappe» litt i rattet, men det var ikke bra nok. Måtte ta tak og bevege rattet -HVERT BIDIGE MINUTT.
Da kan jeg like gjerne styre bilen selv hele tiden. Etter å ha kjørt bil i mer enn 36 år, så går det automatisk likevel.
Så med mindre jeg har misforstått bruken av dette, så er dette en jippo som er ubrukelig.
Kan noen med litt mer erfaring med dette enn meg komme med info som får meg til å endre innstilling?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Zett

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 116
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #1 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 22:37 »
Det beste er å holde fingre/hånden slik at du gir litt konstant drag på rattet hele tiden, ikke at du napper i det hvert minutt. Jeg hviler typisk hånden på låret og holder med 2-3 fingre på rattet.

Jeg kjørte til i dag fra Oslo til Gardermoen på denne måten uten en eneste masing fra bilen, igjennom både 110+ og en lengre kø som kom litt brått på.

royturbodiesel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #2 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 22:41 »
Skal prøve det du sier, for som jeg skrev, så ble det bare et forstyrrende element i kjøringen, i stedet for en hjelp.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4661
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #3 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 23:04 »
Jeg hviler venstre hånd kl 7 til 8 i rattet og trenger da aldri nappe i rattet.
Avslapende og tryggere enn å ikke holde i rattet.
Å absolutt ikke skulle holde i rattet er feil tankegang.
« Siste redigering: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 23:06 av Handyman »

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2498
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #4 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 23:18 »
Kjører og en TM3P, og bruker EAP (Enhanced Auto Pilot) svært sjeldent av samme grunn, i tillegg til at den på flere veier tror det er 40km/t der det er 80km/t (nye veier for 3 år siden). Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape). Forøvrig styrer jeg heller med lårene enn autopiloten. Er for få lange motorveier her, i tillegg til "grip tak"-problemet.
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9694
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #5 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 06:51 »
Som de fleste andre her holder jeg lett moment i rattet med ett par fingre. Man skal jo holde i rattet uansett. Skal ikke mye til, får sjelden varsler, og jeg bruker AP hele tiden...
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14631
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #6 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 08:19 »
Som de fleste andre her holder jeg lett moment i rattet med ett par fingre. Man skal jo holde i rattet uansett. Skal ikke mye til, får sjelden varsler, og jeg bruker AP hele tiden...

Samme her. Lar venstrehånda hvile på kl. 9 på rattet, det holder lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1255
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #7 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:29 »
Kjære trådstarter, du skal ikke slippe rattet i det heletatt. Hvis bilen maser, gi det litt motstand. Ikke napp i rattet.
Velger å tro du troller.
« Siste redigering: Mandag 29. Mars 2021, klokken 15:44 av Elbilforum admin »

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4661
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #8 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:56 »
Her er hva Tesla skriver i manualen om bruk av Autostyring:

ADVARSEL:
Autostyring er en funksjon som krever en aktiv fører. Du må alltid holde hendene på rattet. (min utheving)
ADVARSEL:
Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.
« Siste redigering: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:58 av Handyman »

snhansen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 58
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #9 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:19 »
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1159
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #10 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:22 »
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?

Nei ikke enda, er vel no lover som sier man skal ha hånd på rattet hele tiden men kan endre seg.
Model 3 LR Rwd

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4661
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #11 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:42 »
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?
Tesla er foreløpig Level 2, uansett hva slags navn de bruker. Level 3 er den store revolusjonen, og der er vel ingen kommersielle systemer enda? Det mangler vel også bestemmelser og krav for L3 i de fleste land.
https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-%E2%80%9Clevels-of-driving-automation%E2%80%9D-standard-for-self-driving-vehicles

https://ww2.frost.com/frost-perspectives/eyes-off-the-road-with-level-3-autonomy-sure-we-can/

Edit: i følge denne artikkelen har Honda godkjenning for L3 i Japan.
https://techxplore.com/news/2020-11-honda-world-first-autonomous-car.html
« Siste redigering: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:46 av Handyman »

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5753
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #12 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 14:38 »
Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4661
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #13 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 14:49 »
Audi sin løsning er mye bedre her. Både fordi du har en håndsensor (det holder å holde inntil rattet) og dermed slipper å dra svakt i rattet, selv om du ble mast på hvert 10.sek.

Men først og fremst fordi du kan skifte fil uten å deaktivere og aktivere AP hele tiden. På Audi og Jaguar ville selvstyringen deaktivere ved lett trykk på blinkern, og når man var over i andre fila bare starter den automatisk igjen. Ingen pling, ingen plong, bare sømløst. Tesla sin har også vesentlig mer fantombremsing der jeg kjører men vil forsøke å kjøre krappe svinger der de andre bare avbrøt. Rent ferdighetsmessig virker de helt like, Tesla har ikke noe forsprang slik jeg opplever det på motorveier.
Hvis du har EAP, nå FSD så skifter man fil uten å deaktivere AP (autostyring). Har man derimot kun AP så er det riktig som du beskriver.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5753
    • Vis profil
Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« Svar #14 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 15:11 »
Har kun AP ja, jeg vil fortsatt hevde at EAPs "automatiske filskifte" er totalt underlegen en sømløs integrasjon mellom fører og bil når det kommer til effektivitet og komfort i filskiftet.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D