Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot og krav om å bevege på rattet

Startet av royturbodiesel, tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: snhansen på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:46
Er sikkert en god grunn til at reglene om å holde hendene på rattet er der. Jeg som sikkert de fleste andre skulle ønske at dette kunne gå av seg selv, men jeg kan skjønne at vi enda ikke er der at vi sitte med hendene i fanget mens bilen kjører av seg selv. Synes autopiloten fungerer bra, men det har fortsatt en vei å gå før jeg føler meg helt trygg. Synes den til tider har en plassering i veibanen som gjør både meg og møtende trafikk litt betenkt :-) Spesielt i høyresving har den en tendens til å legge seg litt vel tett opp mot midtstripen, noe jeg ikke er helt fornøyd med når det kommer møtende trafikk som gjerne «kutter» svingen litt ved å plassere seg mot midten av veibanen. På motorvei med flere felt fungerer den veldig bra er min erfaring. Fantom bremsing merker jeg ikke lenger på de veiene jeg ferdes, så noen fremskritt har det vært med autopiloten. Bare å glede seg til neste oppdatering  :+1:
Det er nettopp dette som er APs svakhet.  Jfr Audi så styrer du bare forsiktig uten at sevlkjøring deaktiveres og lar den ta over igjen når du er klar, og da er den allerede igang. Jeg var veldig fascinert av AP2 i 2017 og hadde trodd det skulle være vesentlig bedre nå i -21 med AP3. Rent ferdighetsmessig er konkurransen likeverdige, men Audi og Jaguar har et smartere grensesnitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:18Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape).

At noen i det hele tatt videreformidler idiot-påfunn som dette er svært nedslående.
Samme holdning som å fjerne "tungvinte" sikkerhetsutrustninger på andre farlige maskiner som
vedkløyver, sirkelsager, freser "and, you name it". Bruk vinkelsliper uten vernebriller.... det går fint sa de ;-)
Bruke daumanknappp i båt?

Traff spikeren på hodet der. "Måtte" bruke både Fein multikutter og sirkelsag uten hørselvern på hytta, siden jeg hadde glemt å ta med, samt at jeg måtte trekke vekk sikkerhetsdekselet på sirkelsagen for å senke den ned på streken.
Nå er jeg nok en eksepsjonelt god sjåfør siden jeg kjørte taxi i studietiden med 1000 ville km annenhver helg, og pølsespising på returen, i tillegg til at IQ'en er på Mensa-nivå, og reaksjonsevnen som Haugen i hockey-buret...så dermed klarer jeg å flytte hendene fra låret til rattet på 0,1 sekund. Det kan derimot være vanskeligere å treffe pedalene om føttene ikke er stablet riktig. I tillegg er det mye viktigere at øynene er på veien enn at hendene er på rattet, så jeg ville heller sett at Tesla kunne brukt kameraet ved speilet til å sjekke at sjåføren er årvåken, på samme måte som Volvo gjør. Er jo ingen hjelp i at folk legger sin tunge arm eller kølle på rattet.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:28
Sitat fra: RuneW på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:18Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape).

At noen i det hele tatt videreformidler idiot-påfunn som dette er svært nedslående.
Samme holdning som å fjerne "tungvinte" sikkerhetsutrustninger på andre farlige maskiner som
vedkløyver, sirkelsager, freser "and, you name it". Bruk vinkelsliper uten vernebriller.... det går fint sa de ;-)
Bruke daumanknappp i båt?

Traff spikeren på hodet der. "Måtte" bruke både Fein multikutter og sirkelsag uten hørselvern på hytta, siden jeg hadde glemt å ta med, samt at jeg måtte trekke vekk sikkerhetsdekselet på sirkelsagen for å senke den ned på streken.
Nå er jeg nok en eksepsjonelt god sjåfør siden jeg kjørte taxi i studietiden med 1000 ville km annenhver helg, og pølsespising på returen, i tillegg til at IQ'en er på Mensa-nivå, og reaksjonsevnen som Haugen i hockey-buret...så dermed klarer jeg å flytte hendene fra låret til rattet på 0,1 sekund. Det kan derimot være vanskeligere å treffe pedalene om føttene ikke er stablet riktig. I tillegg er det mye viktigere at øynene er på veien enn at hendene er på rattet, så jeg ville heller sett at Tesla kunne brukt kameraet ved speilet til å sjekke at sjåføren er årvåken, på samme måte som Volvo gjør. Er jo ingen hjelp i at folk legger sin tunge arm eller kølle på rattet.
Du er jammen rask på labben, ja! Gjennomsnittlig reaksjonstid når man er på veldig fokusert er jo ca. 0.5s Prøv gjerne testen på denne siden: https://www.at.no/anlegg/389852
Når man har labben på rattet får man fysisk input tidligere enn om man har hendene i fanget. Det trigger raskere reaksjon.
Når det gjelder bruk av det innvendige kameraet, har jeg en mistanke om at det er i bruk allerede: https://elbilforum.no/index.php?topic=54609.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Tror ikke den testen er veldig god. Jeg er vel en kjapp fyr, men når den konsekvent syns jeg har reaksjonstid som en som er mer enn 30 år yngre, så tviler jeg litt på denne.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Ligger på 240 ms i testen, kan umulig være seriøst at snittet er over 500.

Sitat fra: daktari på torsdag 04. mars 2021, klokken 21:24
Sitat fra: snhansen på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:46
Er sikkert en god grunn til at reglene om å holde hendene på rattet er der. Jeg som sikkert de fleste andre skulle ønske at dette kunne gå av seg selv, men jeg kan skjønne at vi enda ikke er der at vi sitte med hendene i fanget mens bilen kjører av seg selv. Synes autopiloten fungerer bra, men det har fortsatt en vei å gå før jeg føler meg helt trygg. Synes den til tider har en plassering i veibanen som gjør både meg og møtende trafikk litt betenkt :-) Spesielt i høyresving har den en tendens til å legge seg litt vel tett opp mot midtstripen, noe jeg ikke er helt fornøyd med når det kommer møtende trafikk som gjerne «kutter» svingen litt ved å plassere seg mot midten av veibanen. På motorvei med flere felt fungerer den veldig bra er min erfaring. Fantom bremsing merker jeg ikke lenger på de veiene jeg ferdes, så noen fremskritt har det vært med autopiloten. Bare å glede seg til neste oppdatering  :+1:
Det er nettopp dette som er APs svakhet.  Jfr Audi så styrer du bare forsiktig uten at sevlkjøring deaktiveres og lar den ta over igjen når du er klar, og da er den allerede igang. Jeg var veldig fascinert av AP2 i 2017 og hadde trodd det skulle være vesentlig bedre nå i -21 med AP3. Rent ferdighetsmessig er konkurransen likeverdige, men Audi og Jaguar har et smartere grensesnitt.
I praksis er det svært få forskjeller fra slik AP2.5 var i 2017 og slik den er nå i 2021 (med HW3 nå da). Det har ikke skjedd noe som helst revolusjonerende på de årene.

Handyman

Sitat fra: kodax på fredag 05. mars 2021, klokken 07:27
Tror ikke den testen er veldig god. Jeg er vel en kjapp fyr, men når den konsekvent syns jeg har reaksjonstid som en som er mer enn 30 år yngre, så tviler jeg litt på denne.
Den var mest ment for moro skyld. Jeg tror heller ikke den er til å stole på.
Gjorde et søk og fant andre tester som gir ganske forskjellige målinger.
https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime
https://faculty.washington.edu/chudler/java/redgreen.html
Poenget er at reaksjonstid i en vanlig situasjon bak rattet ofte er mye lengre enn mange er klar over.
En ting er å sitte klar med 100% konsentrasjon for å reagere på noe man vet kommer. Vanlige sjåfører klarer ikke å holde et slikt fokus over lang tid, det går ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:42
Sitat fra: snhansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:19
Autopilot fungerer greit om man holder noen fingre på rattet. Men, hva om man har FSD, slipper man holde på rattet?
Tesla er foreløpig Level 2, uansett hva slags navn de bruker. Level 3 er den store revolusjonen, og der er vel ingen kommersielle systemer enda? Det mangler vel også bestemmelser og krav for L3 i de fleste land.
https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-%E2%80%9Clevels-of-driving-automation%E2%80%9D-standard-for-self-driving-vehicles

https://ww2.frost.com/frost-perspectives/eyes-off-the-road-with-level-3-autonomy-sure-we-can/

Edit: i følge denne artikkelen har Honda godkjenning for L3 i Japan.
https://techxplore.com/news/2020-11-honda-world-first-autonomous-car.html
Ny artikkel om Hondas Level 3 system "verdens første L3":
https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Honda-launches-world-s-first-level-3-self-driving-car
Ikke særlig imponerende...
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. mars 2021, klokken 22:25
Nå er jeg nok en eksepsjonelt god sjåfør siden jeg kjørte taxi i studietiden med 1000 ville km annenhver helg, og pølsespising på returen, i tillegg til at IQ'en er på Mensa-nivå, og reaksjonsevnen som Haugen i hockey-buret...så dermed klarer jeg å flytte hendene fra låret til rattet på 0,1 sekund.

Jepp, du er i godt selskap. 90% av alle sjåfører tror de er bedre enn snittet  :laugh:
(samme tall gjelder forøvrig for selvinnsikt)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

royturbodiesel

Som trådstarter, så er det vel på si plass at jeg følger opp:
Fulgte rådene om å holde i rattet og heller la hånden «henge» litt på rattet, og det funka for meg, så nå kan jeg også bruke autopilot.
Men jeg ble litt skræmt et sekund på E18 her i dag, når jeg ligger i venstre felt, passerer en bil, og så plutselig står bilen på bremsen.
Er dette det dere kaller fantombremsing?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

geirci2

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

turfsurf

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 05. mars 2021, klokken 22:23
Er dette det dere kaller fantombremsing?
Ja, skjer som oftest ved passering under bruer og innimellom ved passering av trailere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

En hånd på ratt, en fot over gassen, og du er klar for AP i tesla! Litt svett den første tiden til du lærer hvordan den virker og når den vil forsøke å ta livet av deg, men etter det så er det veldig bra og ville aldri hatt en bil uten igjen:)

Thalgar

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:30
En hånd på ratt, en fot over gassen, og du er klar for AP i tesla! Litt svett den første tiden til du lærer hvordan den virker og når den vil forsøke å ta livet av deg, men etter det så er det veldig bra og ville aldri hatt en bil uten igjen:)

Amen! Og pass opp for møtande lastebilar i venstresvingar...
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:29
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:30
En hånd på ratt, en fot over gassen, og du er klar for AP i tesla! Litt svett den første tiden til du lærer hvordan den virker og når den vil forsøke å ta livet av deg, men etter det så er det veldig bra og ville aldri hatt en bil uten igjen:)

Amen! Og pass opp for møtande lastebilar i venstresvingar...
+1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mthoring

#44
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:30
En hånd på ratt, en fot over gassen, og du er klar for AP i tesla! Litt svett den første tiden til du lærer hvordan den virker og når den vil forsøke å ta livet av deg, men etter det så er det veldig bra og ville aldri hatt en bil uten igjen:)

Min erfaring er at det også går fint å hvile foten ved siden av pedalen. Bilen fantombremser innimellom, men jeg rekker fint å trå litt på gassen for å kansellere nedbremsingen før det blir ubehagelig. AP har blitt et must på korte og lange turer, og jeg opplever at det reduserer "fatigue" betydelig på langtur, så jeg ville heller ikke gått tilbake til en bil uten :)

Ellers så skal (minst) en hånd være på rattet og blikket på veien hele tiden, så det er helt ok for meg at bilen også krever det i form av "naging" om å legge vekt på rattet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA