Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bildeling og bilabonnement

Startet av eisa01, søndag 31. januar 2021, klokken 12:26

« forrige - neste »

wa11in

Sitat fra: Tesla88 på fredag 04. mars 2022, klokken 22:35
Noen av disse venninnene som ble skeptisk til elbil?
Nei, heldigvis er de oppegående folk ;)

eisa01

Bilkollektivet har lagt ned i Stavanger, Kolumbus har startet

Bilkollektivet har lansert Klikk og kjør uten månedsavgift, og et storbruker abonnement med 40% rabatt til 1250 kr/mnd

Beast har kommet med forhåndsbooking

Fleks har kommet med Tesla Model 3 & Y og Kia EV6

eisa01

#17
Viser seg at Hertz bildeling (tidligere bilpool) fakturer veiledende pris for alle bompasseringer, dette betyr at som elbilist må du betale tilsvarende fossilbiler flere steder. Dette er det ikke opplyst om i vilkårene eller prislisten, kun i "Ofte stilte spørsmål"... Dette er nok også årsaken til at "bompasseringene" er momsbelagt, siden de ikke viderefakturerer, men bruker det som en inntektskilde

Vet ikke hvordan praksisen er hos alle de andre, men Bilkollektivet har bompenger innbakt i km-avgiften og hos Hyre så får man riktig autopass-pris (inkl. 20% rabatt)

Hertz har også restrukturert hvordan de fakturerer, slik at tidskomponenten nesten kun er forsikring som har 0% moms. Det høres veldig merkelig ut å ikke ta det på km-avgiften, og høres nesten ut som noe Skatteetaten burde se på

Hertz bildeling er nok fortsatt billigst med DNB rabatt + Large medlemskap (spesielt ID4 som er feilkategorisert i prismodellen deres), men å være så uprofesjonelle gir en liten bismak


DennisB

Ny bildelingstjeneste

Tapcar
tapcar.no

* Tilgjengelig i hele Norge
* Leveres i samarbeid med forsikringsselskapet Tryg.
* P2P-tjeneste. Er basert på at bileiere legger inn sin bil for deling. Andre brukere av tjenesten spør eieren om å bli godkjent. Godkjente brukere betjener seg selv og låser opp/starter med mobilen.
* Benytter bilens eget hardware, dvs ingen installering av "boks" i bilene.
* Eier kan la bilen være synlig på nett og få forespørsler, eller skjule den og sende personlige invitasjoner.
* Må laste ned app for se tilgjengelighet
* Kan kjøre spontant, eller reservere frem i tid
* Betaling via Vipps/efaktura
* Bruk fra 30 minutter og oppover
* For øyeblikket kun Tesla. Flere bilmerker legges til utover høsten og vinteren
* Gratis å legge inn bruker og bil

Vaduz

Ser egentlig veldig bra ut, men ender alltid for meg med at bil er litt personlig med særlig barneseter og utstyr som ligger i den fast og orker egentlig ikke drive å rydde den klar for at andre skal bruke. Kanskje mest for folk uten barn som bruker bilen lite, bor sentrumsnært og parkerer på gata primært.

DennisB

@Vaduz Det er nettopp det som er annerledes her, tenker jeg. Det er ikke alminnelig utleie. Det er ikke meningen at barneseter skal fjernes, bilen vaskes, osv. Du deler bilen med en gruppe faste folk du kjenner "som den er". De vet at om de bruker bilen din så er det f eks. et barnesete i bilen, og de vet de kan bruke bilen om den er ledig (som du styrer i kalenderen). Mye lettere og greiere både for bileieren og for de som bruker bilen.

Vaduz


eisa01

Nå har Vy lagt ned Vybil

Tapcar virker som et interessant konsept, en mer åpen versjon av Share

Ser Bislet Bilutleie faktisk har en app nå (de pleide å være i Hyre), men den er bugget på registrering...

Electric cars in Norway

#23
Sitat
Nå har Vy lagt ned Vybil

Antar vi ser disse nå ligger på Finn, trolig er de blitt solgt på lukket forhandler auksjon. Ser minst 2 stk hvite 40 modl med rundt 20-30 tusen på tellern... disse vil nok bli nok så raskt solgt i bruktbilmarkedet. De er jo både kort kjørt og godt servert. Bøtta følger ikke med på disse bilene.

elektro

Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektro på fredag 14. oktober 2022, klokken 08:02
Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.

Da hadde jeg nok gått for en privat leieløsning og ikke via disse selskapene...

Sjekket dette for en tid siden med Hyre som jeg bruker her i Oslo - det ble dyrt.

eisa01

Hyre er ikke ment for månedsleie.

Det du trenger er bilabonnement, for eksempel Fleks. Noen bilforhandlere har også slike løsninger

turfsurf

Vi bruker fleks.no. Fant ikke noe som var billigere, men vi leier mindre biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vesttrønder

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. oktober 2022, klokken 17:02
Vi bruker fleks.no. Fant ikke noe som var billigere, men vi leier mindre biler.
Brukte Fleks ein mnd i sommar, og hadde ein EV6, det var supert det. Men trur kanskje dei har tilsv tull med bompengar som nemnt over for der har det rydd inn med betalingskrav...

eisa01

Det høres veldig rart ut, kan ikke huske at det var noe tull med det når jeg hadde Fleks. Er heller ikke nevnt noe slikt om "veiledende" pris eller lignende i vilkår eller spørsmål på Fleks sine sider

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA