Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:53
Er det mulig at man også har overdrevet dybdejusterigen slik at rattet kan kjøres tilbake og tiltes nedover til det går flush med dashbordet?

Det er i alle fall ingen ulempe at rattet kan stues vekk litt enklere!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

boppus

Jeg avventer bestilling til jeg vet om et tradisjonelt ratt kan leveres, og aller helst med tradisjonelle hendler for blinklys, viskerblad og "gir".

Den Yoke-en blir litt for moderne for meg.

-Gubben

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

JorEl

Spekulering..
Hva om man tar tak Yoken og skubber den/vipper den et lite hakk frem, og bilen settes i Drive.
Eller man vipper et hakk bak og bilen går i Reverse?
Er man i høy fart så pusher man hele Joken inn ett par cm, og Yoken får mindre utslag som passer når man kjører i 300km/t. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: JorEl på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:07
Spekulering..
Hva om man tar tak Yoken og skubber den/vipper den et lite hakk frem, og bilen settes i Drive.

Ja!

Bilen står stille med brems + "vipping" fremover -> Bilen settes i D
Bilen står stille med brems + "vipping" bakover -> Bilen settes i R

Tror ikke jeg vill savnet "stælken" et sekund om det var på denne måten.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Noe av poenget er vel å fjerne mekaniske løsninger, ikke erstatte de med andre..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:26
Noe av poenget er vel å fjerne mekaniske løsninger, ikke erstatte de med andre..
Men man kan kanskje samle flere mekaniske løsninger på èn plass?

RuneW tenkte bedre enn meg, må selvfølgelig holde inn bremsen :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:19
Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler.

Og den grunnen er at ingen har klart å implementere det på en god nok måte. Ingen vet før dette er testet av folk, men er det jo ikke helt umulig at Tesla har funnet på noe genialt når det gjelder hvordan dette rattet føles ("intelligent progressiv" styring eller noe slikt).
Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.

Ved lukeparkering var styringen lett som en fjær, og det var bare 1,5  omdreining av rattet fra lock til lock. I 100 var rattet vesentlig mindre følsomt for input. Det funket bra. Video: https://youtu.be/unL8HpMeVTA

Men hvis Tesla skal ha det rattet, så er det ikke komfy å svinge mer enn 180 grader loc-to-lock. Teknisk kan de sikkert fikse det. MEN, Du har ikke noe sted å flytte henda. Det blir neppe noe digg ved lukeparkering.  Drifting kan bli meget interessant også, fordi du trenger en enorm variasjon i ratio mellom høy fart og lav fart =uforutsigbarhet. Det handler jo om å trene opp et visst muskelminne som håndterer bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øggen

Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».

Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282

Vis meg reglene på at dette ikke blir godkjent igjen?

https://www.elbil24.no/nyheter/flere-fordeler-med-tesla-rattet/73358117
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

fredag

Accidental Tech Podcast (ATP) har snakket om nye Tesla Model S i de to siste episodene. ATP er en podcast om teknologi med fokus på Apple, Mac og iOS, UX, men også mye om biler. Verdt å høre på diskusjonen om nye Model S. En av programlederne der kjører Model S, og er på sin andre Model S.

https://atp.fm/

De oppsummerer godt hvordan jeg også føler det. Yoke-rattet, mangel på stalks, flere touch-kontroller på rattet og mangel på takluke er regresjoner, som gjør bilen vesentlig dårligere. Spesielt rattet er en dealbreaker.

Sorry Elon, nå kræsjer du Model S like hardt som nye Starship SN9. Her må det itereres litt mer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


RuneW

Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 21:04
Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.

Ved lukeparkering var styringen lett som en fjær, og det var bare 1,5  omdreining av rattet fra lock til lock. I 100 var rattet vesentlig mindre følsomt for input. Det funket bra. Video: https://youtu.be/unL8HpMeVTA

Men hvis Tesla skal ha det rattet, så er det ikke komfy å svinge mer enn 180 grader loc-to-lock. Teknisk kan de sikkert fikse det. MEN, Du har ikke noe sted å flytte henda. Det blir neppe noe digg ved lukeparkering.

Hele poenget er jo at om et slikt ratt skal fungere så må det implementeres en helt ny type styrings-kontroll som gjør det unødvendig å flytte hendene på rattet, selv under lukeparkering. Har BMW dette altså? Da lærte jeg i så fall noe nytt i dag.

Og igjen, det slett ikke sikkert Tesla har laget noe genialt. Kanskje de bare har en god, gammeldags "dum" progressiv styring. I så fall tror jeg ikke dette rattet blir noen suksess.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

z4rd

Ingen her vet hvordan Tesla-Yoke virker da ingen har prøvd det eller sett noen gjøre det. At BMW har noe som ligner ved utseendet betyr ikke at de virker på samme måte, eller har jeg misforstått noe her?

Foreløpig kan jeg strekke meg til å si at det ser fett ut.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: RuneW på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:15
Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 21:04
Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.

Ved lukeparkering var styringen lett som en fjær, og det var bare 1,5  omdreining av rattet fra lock til lock. I 100 var rattet vesentlig mindre følsomt for input. Det funket bra. Video: https://youtu.be/unL8HpMeVTA

Men hvis Tesla skal ha det rattet, så er det ikke komfy å svinge mer enn 180 grader loc-to-lock. Teknisk kan de sikkert fikse det. MEN, Du har ikke noe sted å flytte henda. Det blir neppe noe digg ved lukeparkering.

Hele poenget er jo at om et slikt ratt skal fungere så må det implementeres en helt ny type styrings-kontroll som gjør det unødvendig å flytte hendene på rattet, selv under lukeparkering. Har BMW dette altså? Da lærte jeg i så fall noe nytt i dag.

Og igjen, det slett ikke sikkert Tesla har laget noe genialt. Kanskje de bare har en god, gammeldags "dum" progressiv styring. I så fall tror jeg ikke dette rattet blir noen suksess.
Ja og nei, BMW har variabel ratio styring, men ikke i så stor grad som behøves hos Tesla med dette rattet. Det kreves mye større variasjon i ratio, og det kan bli skillelig funky IRL mener jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: z4rd på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:23
Ingen her vet hvordan Tesla-Yoke virker da ingen har prøvd det eller sett noen gjøre det. At BMW har noe som ligner ved utseendet betyr ikke at de virker på samme måte, eller har jeg misforstått noe her?

Foreløpig kan jeg strekke meg til å si at det ser fett ut.
BMW har 4unde ratt, men variabel ratio styreutslag. Du snurrer mindre på rattet i lav fart for å vinkle hjulene like mye som når du må svinge mer på rattet i høy fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OleJA

Model S refresh oppdaget på service senter i USA - med normalt ratt. 'Yoke confirmed as option by service center'. Tar det som vanlig med en bøtte med salt.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/lm0vs8/model_s_refresh_spotted_in_toledo_oh/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA