Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 15:55Ved å gå inn på 'Design din Model S', åpne opp 'Web developer' meny i nettleser, og velge 'Page source', så ser man html kildekoden som genererer bildet av bilen man får opp på skjermen. Dette avslører også 'option codes' som beskriver de enkelt tilvalgene til bilen, ofte skjult siden de ikke er tilgjengelige valg (enda). Ved å modifisere koden er det mulig å få frem skjulte tilvalg:Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?
Er ganske sikker på photoshop.
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. januar 2021, klokken 19:08Og unnamanøver... greit nok at F1 ungguttene klarer et rektangulært ratt, men de har runde ratt i rally vel..
Jeg tror ikke jeg forstår meningen bak et slikt ratt. Når du svinger så vil du jo kunne ta i hele sirkelen omkrets ettersom du snur rattet, hvis ikke kommer du til et tomrom, og det kan vel ikke være postitivt? Greit nok, du ser IC bedre fra noen vinkler men det er svært sjeldent et problem. Om tanken er som i racing at kvart omdreining er fullt utslag tror jeg bilen blir ekstremt nervøs å kjøre. Personlig liker jeg å kunne holde flere steder på lange turer (bruker ikke AP på landevei).
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. januar 2021, klokken 19:08
Jeg tror ikke jeg forstår meningen bak et slikt ratt. Når du svinger så vil du jo kunne ta i hele sirkelen omkrets ettersom du snur rattet, hvis ikke kommer du til et tomrom, og det kan vel ikke være postitivt? Greit nok, du ser IC bedre fra noen vinkler men det er svært sjeldent et problem. Om tanken er som i racing at kvart omdreining er fullt utslag tror jeg bilen blir ekstremt nervøs å kjøre. Personlig liker jeg å kunne holde flere steder på lange turer (bruker ikke AP på landevei).
Sitat fra: OleJA på fredag 29. januar 2021, klokken 16:30:+1:Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 15:55Ved å gå inn på 'Design din Model S', åpne opp 'Web developer' meny i nettleser, og velge 'Page source', så ser man html kildekoden som genererer bildet av bilen man får opp på skjermen. Dette avslører også 'option codes' som beskriver de enkelt tilvalgene til bilen, ofte skjult siden de ikke er tilgjengelige valg (enda). Ved å modifisere koden er det mulig å få frem skjulte tilvalg:Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?
Er ganske sikker på photoshop.
Her finner en blandt annet:
{\"code\":\"STEERING_WHEEL\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$ST0Y\",\"$ST03\"],\"required\":true,\"exclusive\":true,\"default_options\":[\"$ST0Y\"],\"historical_required\":false,\"name\":\"Steering Wheel\",\"extra_copy\":[{\"type\":\"name\",\"content\":\"Velg Rattvariant\"}]}
Dvs for STEERING_WHEEL er det option codes STOY(oke) og ST03 og velge mellom, default er ST0Y(oke). Koden ser ut til å være forberedt for 'Velg Rattvariant'.
Finner også:
{\"code\":\"TOW_PACKAGE\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$TW01\"],\"required\":false,\"exclusive\":false,\"default_options\":[],\"name\":\"Tow Hitch\"},
Hvorvidt dette blir reelle valg gjenstår å se.
Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:43Med progressiv styring er dette som du sier ikke noe større problem. IMO er det en fordel med dette rattet i og med at det tar mindre plass og sperrer ikke for instrumentpanelet.
Så man må vel ha progressiv styring som vil kreve litt tilvenning men blir spennende, men selv da vil et vanlig ratt være bedre eller like godt.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:34Skal ikke uttale meg om dette rattet vil være enkelt eller vanskelig å tilpasse seg til, men jeg skulle da absolutt klart å kjøre trygt med dette selv. Og hvis du prøver å kjøre en bil med vanlig ratt som om toppen av rattet ikke finnes, merker du fort hvorfor de har fjernet kontrollene på rattstammen. Med et vanlig ratt følger man formen av rattet for å finne hendlene, det blir veldig klønete og unaturlig å finne de når toppen mangler og man er i en sving som i en rundkjøring etc. Veldig mange super/hyper biler har også kvittet seg med hendlene nå (riktignok med rundt ratt), så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem.
Jeg vil ikke klare å kjøre trygt med dette "rattet". Skal man finne opp hjulet på nytt får de pinadø by på betydelige forbedringer i samme slengen, hvis ikke blir det en ren designsak. Jeg ønsker meg også manuelle kontroller på rattstammen til vindusvisker, vindusspyler, blinklys og nær/fjernlys om det ikke er sånn a la matrix lykter på bilen. Ellers ser bilen veldig bra ut.
Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».
Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».
Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282
Sitat fra: Knut Erling Øen på søndag 31. januar 2021, klokken 11:41
4. Ratt eller styre skal være slik plassert og ha slik stilling at føreren gis en gunstig og sikker kjørestilling.
De deler og komponenter av styringen som befinner seg ved førerplassen skal være slik utformet, utstyrt og plassert at førerens klær, smykker mv. ikke kan hake seg fast ved vanlige manøvreringsbevegelser.
Sitat fra: jorgror på søndag 31. januar 2021, klokken 17:05
Hvis dette var en konseptbil (type Roadster) så er jeg enig i at det er mye som kan skje før bilen er i produksjon. Men denne bilen skal levers dette kvartalet, så kan ikke tro annet enn at de nå produserer biler med Yoke.
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 30. januar 2021, klokken 23:01A bad yoke?
Det ligger jo i navnet at dette rattet bare var en spøk fra Tesla sin side. :)
SitatVed godkjenning av bil må det dokumenteres at styringen oppfyller kravene som styresystem i henhold til ECE-regulativ 79, opplyser sjefingeniør Steinar Hagerupsen i Statens Vegvesen i en epost til Elbil24.https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-ingen-krav-om-rundt-ratt/73346759
Han legger til at det ikke er noe spesifikt krav i regulativet om at det skal være 360-graders rattgrep når det gjelder utforming av ratt, og at Tesla-rattet dermed kan vise seg å være lovlig likevel.
Sitat fra: jorgror på søndag 31. januar 2021, klokken 16:34
For at dette rattet skal funke må det være helt mulig å kjøre bilen uten å måtte rotere rattet mer enn +/-90° slik at man aldri slipper taket.
Jeg tenker det er to måter de kan oppnå det på.
Progressivt utslag hvor hjulene endrer vinkel mer aggressivt hvor lengre vekk man kommer fra senter. Her må man ha en mer avansert servostyring som kompenserer litt for høyere motstand på slutten.
Den andre løsningen er adaptiv styring hvor forholdet mellom ratt og hjulvinkel er avhengig av bilens fart. Ved lav fart er utslaget mye større enn ved motorveifart. Denne vet jeg ikke hvordan de skal få til å føles naturlig, så kanskje ikke så veldig realistisk.
Sitat fra: RuneW på mandag 01. februar 2021, klokken 17:59Moementsensitiv styring var det første som slo meg. Det var det de gjorde med stikka på F16. Den hadde ikke bevegelse i det hele tatt. Måtte legge inn litt fake bevegelse etter mye klaging.
Kanskje utslag i lave hastigheter blir avhengig av moment eller noe slikt? Må nesten være noe slikt.
Sitat fra: daktari på mandag 01. februar 2021, klokken 18:45
BMW har hatt progressiv styring i årevis. BMW active steering. Vet ikke om det kunne kombineres med Servotronic?
https://www.ppsl-bmw.sg/insights/Active-Steering
Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56Dere er jo helt sikre i deres sak. Lyver disse, kan de ikke jobben sin eller er det fake news:Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».
Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282
Sitat fra: overskyet på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:20
Viktig å ikke være gammelmodige nå gubber som ikke liker nye ting nå. Embrace the future!
Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07Det kan være mange grunner til at noe ikke går over fra Formel 1 til vanlige biler; pris, utfordringer med masseproduksjon, patenter, godkjenninger etc.
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler...
Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler.
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:53
Er det mulig at man også har overdrevet dybdejusterigen slik at rattet kan kjøres tilbake og tiltes nedover til det går flush med dashbordet?
Sitat fra: JorEl på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:07
Spekulering..
Hva om man tar tak Yoken og skubber den/vipper den et lite hakk frem, og bilen settes i Drive.
Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:26Men man kan kanskje samle flere mekaniske løsninger på èn plass?
Noe av poenget er vel å fjerne mekaniske løsninger, ikke erstatte de med andre..
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:19Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler.
Og den grunnen er at ingen har klart å implementere det på en god nok måte. Ingen vet før dette er testet av folk, men er det jo ikke helt umulig at Tesla har funnet på noe genialt når det gjelder hvordan dette rattet føles ("intelligent progressiv" styring eller noe slikt).
Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».
Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282
Sitat fra: fredag på fredag 05. februar 2021, klokken 16:42
... itereres litt mer.
Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 21:04
Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.
Ved lukeparkering var styringen lett som en fjær, og det var bare 1,5 omdreining av rattet fra lock til lock. I 100 var rattet vesentlig mindre følsomt for input. Det funket bra. Video: https://youtu.be/unL8HpMeVTA
Men hvis Tesla skal ha det rattet, så er det ikke komfy å svinge mer enn 180 grader loc-to-lock. Teknisk kan de sikkert fikse det. MEN, Du har ikke noe sted å flytte henda. Det blir neppe noe digg ved lukeparkering.
Sitat fra: RuneW på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:15Ja og nei, BMW har variabel ratio styring, men ikke i så stor grad som behøves hos Tesla med dette rattet. Det kreves mye større variasjon i ratio, og det kan bli skillelig funky IRL mener jeg.Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 21:04
Bra å være positiv, men som nevnt har BMW dette.
Ved lukeparkering var styringen lett som en fjær, og det var bare 1,5 omdreining av rattet fra lock til lock. I 100 var rattet vesentlig mindre følsomt for input. Det funket bra. Video: https://youtu.be/unL8HpMeVTA
Men hvis Tesla skal ha det rattet, så er det ikke komfy å svinge mer enn 180 grader loc-to-lock. Teknisk kan de sikkert fikse det. MEN, Du har ikke noe sted å flytte henda. Det blir neppe noe digg ved lukeparkering.
Hele poenget er jo at om et slikt ratt skal fungere så må det implementeres en helt ny type styrings-kontroll som gjør det unødvendig å flytte hendene på rattet, selv under lukeparkering. Har BMW dette altså? Da lærte jeg i så fall noe nytt i dag.
Og igjen, det slett ikke sikkert Tesla har laget noe genialt. Kanskje de bare har en god, gammeldags "dum" progressiv styring. I så fall tror jeg ikke dette rattet blir noen suksess.
Sitat fra: z4rd på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:23BMW har 4unde ratt, men variabel ratio styreutslag. Du snurrer mindre på rattet i lav fart for å vinkle hjulene like mye som når du må svinge mer på rattet i høy fart.
Ingen her vet hvordan Tesla-Yoke virker da ingen har prøvd det eller sett noen gjøre det. At BMW har noe som ligner ved utseendet betyr ikke at de virker på samme måte, eller har jeg misforstått noe her?
Foreløpig kan jeg strekke meg til å si at det ser fett ut.
Sitat fra: OleJA på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:05Kult, der ser man forøvrig også girvalgene...
Model S refresh oppdaget på service senter i USA - med normalt ratt. 'Yoke confirmed as option by service center'. Tar det som vanlig med en bøtte med salt.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/lm0vs8/model_s_refresh_spotted_in_toledo_oh/
Sitat fra: Sandvika på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:10
Kult, der ser man forøvrig også girvalgene...
Sitat fra: Amoss på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:24Nei, la oss i det minste håpe at den pappkoppen ikke er den endelige løsningen ;DSitat fra: Sandvika på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:10
Kult, der ser man forøvrig også girvalgene...
Bilen ser ut som en testbil av noe slag - merk alle ledingene som går til ett eller annet skjult av en pappkopp eller noe... Så om dette blir den endelige løsningen gjenstår å se..
Sitat fra: OlaM på torsdag 18. februar 2021, klokken 12:12Det er høyst sannsynlig en test-bil som blant annet brukes til å teste selvkjøring. Det er som er under koppen er en nødstopp-knapp. Dette finner man på alle biler som brukes til å teste ut selvkjøring av fabrikanter i USA.
Er nok et såkalt factory-mule ja. Ser liksom ikke helt for meg at Teslas designutvikling med stadig mer minimalistiske interiør skulle kulminere i Dymo-etiketter i caps lock med DRIVE, NEUTRAL osv. :laugh: Så det kan jo hende rattet også ikke er endelig.
Sitat fra: kirky på søndag 21. februar 2021, klokken 20:31
Ny S refresh observert, rundt styre. Bedre bilde - men bilen mangler trimpaneler i dør og dash.
Sitat fra: kodax på fredag 11. juni 2021, klokken 18:26
Jeg sier det igjen; jeg tror ikke det tar lang tid til mange syns runde ratt føles temmelig gammeldags.
https://twitter.com/i/status/1403225159750852612
https://twitter.com/i/status/1403226784074813442
Sitat fra: Klykken på lørdag 12. juni 2021, klokken 00:03Den automatiske giringen vil vel fortsatt fungere selv om MCU ikke fungerer?
Gøy helt til mcu kneler og bilen plutselig er ubrukelig. Kan være både software- og hardware-relatert.
Sitat fra: Contango på lørdag 12. juni 2021, klokken 08:32Ang knappene, så er vel det kanskje en vanesak akkurat som med andre biler?
Er ikke solgt på noen av de innovasjonene selv. Foreløpig ser det ut for meg som om blikket må flyttes for alle knapp/gir funksjonene. I dag gjør jeg de mens blikket er ut av bilen. Foreløpig har jeg bare skjønt at yoke er annerledes, men jeg forstår ikke hva fordelene er. Så på en av videoene i går. Det er like mange omdreininger som før og derved masse håndmanøvre. Hva er poenget egentlig?
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. juni 2021, klokken 16:37Det kan man få på andre måter også. Peugeot plasserer rattet litt lavere og Ic litt høyere, samt en bredere men lavere skjermstørrelse på ic. Rattet er også noe flatere på toppen.Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. juni 2021, klokken 16:37Bedre plass når man skal inn, skal man ikke undervurdere. Kommer jo an på personens størrelse, men nå har "de store" et godt alternativ om de vil.Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 15:56Jo. Man får bedre sikt til IC, og det blir bedre plass ut og inn av bilen.
Du kan alltid holde et ratt som en yoke, men ikke omvendt. Det gir deg følgelig ingenting utover nytt design.
Sitat fra: Vaduz på søndag 13. juni 2021, klokken 17:22Joda, men ofte blir det ett valg mellom å se hele IC eller ha rattet i riktig stilling for kjøreposisjon. Med yoke ratt er ikke det ett problem.
Du kan stille rattet etter behov, bare ikke ha rattet så høyt at du ikke ser ut;)
Sitat fra: daktari på søndag 13. juni 2021, klokken 19:59Tja, mindre IC er en mulighet. IC montert på rattet er smart, som på ID.4. Men jeg liker ett større IC. Liker ikke HUD i det hele tatt.
Det kan man få på andre måter også. Peugeot plasserer rattet litt lavere og Ic litt høyere, samt en bredere men lavere skjermstørrelse på ic. Rattet er også noe flatere på toppen.
Et HUD kan også kompensere mye for IC. Det viktigste er navi-instruks, instrumenter og fart samt AP-symbol. Alt det Ap-fjaset de fyller IC med i dag er jo bare pynt. Data kan man ha på store skjermen.
Det hadde vært kult hvis de innoverte litt på HUD-fronten og droppet IC. Så valgte de yoke...
Sitat fra: daktari på søndag 13. juni 2021, klokken 19:59
Det hadde vært kult hvis de innoverte litt på HUD-fronten og droppet IC. Så valgte de yoke...
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 20:42
Men det hadde vært interessant med momentbasert styring. Er jo bare Software endring, kunne vært en opsjon.
Sitat fra: cra på tirsdag 15. juni 2021, klokken 13:03Riktig. Noe feedback må man jo ha, men jeg vil tro det holder med noen mm.
Du tenker at hvor hardt man vrir styrer hvor mye utslag man har på sving? Det tror jeg vil være den desidert dårligste løsningen. Ved fysisk bevegelse kjenner man jo hvor man har flyttet hendene slik at man vet hvor mye utslag man har på rattet. Med bare moment får man ikke på langt nær samme taktile feedback.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:22Du har nok rett i det. Kan jo håpe
Mulig det er jeg som har gått glipp av noe, men det er vel ikke steer by wire? Hvis styringen er mekanisk får man jo ikke endret ratio med SW.
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 20:42...Det kan jo hende at de ikke har fått godkjent "momentbasert styring" ennå, og at det derfor foreløpig fungerer likt som for runde ratt. Sånn det er nå så kommer man nok fort borti diverse knapper på rattet, i motsetning til et rundt ratt der hendene lettere treffer riktig på "hjulet". Jeg digger utseendet, hadde likt å kunne se IC bedre, og håper de endrer ratioen etterhvert, men inntil videre tror jeg Yoke er for spesielt interesserte.
Ser heller ikke den store utfordringen med yoke, og designmessig er det en vinner. Men det hadde vært interessant med momentbasert styring. Er jo bare Software endring, kunne vært en opsjon.
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:01
Audi og BMW har hatt et mekanisk system som endrer girutveksling på styringen.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 17:30
Det fins jo bilder av ny Model S med rundt ratt, så mulig det blir valgfritt. Også mulig LR kommer med rundt ratt og Plaid med Yoke.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:30Det er en mulighet for det, men ser ikke sånn utfra videoene.Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:01
Audi og BMW har hatt et mekanisk system som endrer girutveksling på styringen.
Ja, det har vel Plaid også? Variable ratio blir vel variabel utveksling på norsk? Men vi ser jo på video at den ikke er variabel nok, altså fortsatt veldig store rattutslag.
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. juni 2021, klokken 00:02
Men jeg regner også med at man i Tesla har tenkt og vurdert endel, når de kommer med denne løsningen.
Sitat fra: alda på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:16
Helt förfärlig ratt som måste vara helt ubrukelig att använda i praksis. Varför ändra på något som har fungerat i över 100 år?
Är Teslas mål att vara "annorlunda", till vilket pris som helst?
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. juni 2021, klokken 08:42En ting er at du konsekvent snakker ned Tesla av en eller annen grunn, men å påstå at utviklerne til det mest suksessfulle bilmerket de siste 20 årene ikke har "tenkt" nå de utviklet regnsensoren, er et utrolig lavnivå.Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. juni 2021, klokken 00:02
Men jeg regner også med at man i Tesla har tenkt og vurdert endel, når de kommer med denne løsningen.
Slik som for eksempel da de fjernet den dedikerte regnsensoren?
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07Helt enig!
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:12Synes og det ser veldig bra ut. Veldig forfriskende å ikke ha toppen på rattet der.Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07Helt enig!
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:10
..påstå at utviklerne til det mest suksessfulle bilmerket de siste 20 årene ikke har "tenkt" nå de utviklet regnsensoren, er et utrolig lavnivå.
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07840 grader, 2,33 omdr lås-til-lås
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juni 2021, klokken 01:22Har du i det hele tatt lagt merke til hvor lite rattutslag du har i en normal rundkjøring. Snakk om innbilt problem...
Lurer på hvordan det er å blinke seg ut av en rundkjøring når en har x antall grader rattutslag, og blinkerknappen er et vilkårlig sted og gjerne opp/ned :)
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:56
Så den videoen nå. Hjelpes så idiotisk klomsete dette så ut :D
Sitat fra: Thob på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:35Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:56Enig. Ganske latterlig spør du meg, og ikke i nærheten av å være noe forbedring/forenkling.
Så den videoen nå. Hjelpes så idiotisk klomsete dette så ut :D
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 06:45Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juni 2021, klokken 01:22Har du i det hele tatt lagt merke til hvor lite rattutslag du har i en normal rundkjøring. Snakk om innbilt problem...
Lurer på hvordan det er å blinke seg ut av en rundkjøring når en har x antall grader rattutslag, og blinkerknappen er et vilkårlig sted og gjerne opp/ned :)
Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38Pleier ikke justere lyden når jeg lukeparkerer, og heller ikke av og på med blinklys. Derimot hadde i3en CC på rattet, som jeg alltid koblet ut før rundkjøring, og koblet inn igjen på vei ut av rundkjøringen, uten at jeg hadde problemer med det.
Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.
Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38Akkurat dette er jeg og skeptisk til, men har vel ikke noe med rattet å gjøre....
Dessverre ser også "automatikken" for å bestemme hvilken retning man skal kjøre i akkurat så dårlig som jeg forventet. Blir nok kanonbra med snø og is foran p-sensorene. Alt må foregå via skjermen.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:47
Generelt så skal blinklys aktiveres før man svinger, ikke mens. Kanskje det det som er problemet, dårlige vaner?
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:47Er det en dårlig vane å blinke før man legger om fra venstresving til høyresving ut av en rundkjøring? Å blinke etter man har rettet opp eller begynt å svinge høyre er for sent. Man skal indikere hva man skal gjøre før man gjør det. Noe annet blir like dumt som de som bremser før de blinker...Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:38Pleier ikke justere lyden når jeg lukeparkerer, og heller ikke av og på med blinklys. Derimot hadde i3en CC på rattet, som jeg alltid koblet ut før rundkjøring, og koblet inn igjen på vei ut av rundkjøringen, uten at jeg hadde problemer med det.
Tror dessverre at det kan bli et reellt irritasjonsmoment for noen, typisk når man skal blinke ut av en rundkjøring. Har du prøvd å justere lydnivå (mute) eller veksle sang fra rattet mens du driver og svinger? Jeg har iallfall trøbbel med å orientere meg rundt hvilken knapp jeg da trykker på for å ikke mikse opp/ned eller frem/tilbake, og om jeg er på riktig side av rattet.
Jeg ser argumentet med at det er vanskelig å trykke på knapper på rattet med stort rattutslag, poenget mitt er det at når du skal slå på blinklyset i en rundkjøring (enten før selve rundkjøringen eller ved siste utkjørsel før du skal ut) så har du ikke noe voldsomt rattutslag.
Generelt så skal blinklys aktiveres før man svinger, ikke mens. Kanskje det det som er problemet, dårlige vaner?
Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 16:11Nå var det å blinke når man har begynt å svinge til høyre jeg tenkte på da. Klart, med de alt for små rundkjøringene det opereres med innimellom så vil det være en utfordring. Uansett, jeg liker hendler bedre både for blinklys, CC og det meste.
Er det en dårlig vane å blinke før man legger om fra venstresving til høyresving ut av en rundkjøring? Å blinke etter man har rettet opp eller begynt å svinge høyre er for sent. Man skal indikere hva man skal gjøre før man gjør det. Noe annet blir like dumt som de som bremser før de blinker...
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juni 2021, klokken 23:11
Blir nok ikke noen ny Model S på meg uten fullt ratt og stalks for minimum "gir" og blink ser det ut som.
Sitat fra: cra på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:52Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juni 2021, klokken 23:11
Blir nok ikke noen ny Model S på meg uten fullt ratt og stalks for minimum "gir" og blink ser det ut som.
Skikkelig ratt og spake for blinklys og nær-/fjernlys er et must for min del også ja. (Auto-fjernlys er ikke i nærheten av brukbart enda; tre sekunder somling etter møtende bil er altfor lenge ute på landet der jeg bor.
Alternativ girvelger trur jeg at jeg skulle klare å leve med; er vant med "girknotten" til Leaf og flappen fra Think Classic. Men den er veldig snerten å ha der Tesla har den da. Da ønsker jeg meg heller spaken for CC slik jeg er vant med.
Sitat fra: THE på onsdag 30. juni 2021, klokken 09:28
Den beste løsningen ville nok uansett være å plassere symbolene i IC slik at de ikke blir dekket av rattet, det bør være god nok plass i IC til at det er mulig uansett sittestilling og rattposisjon.
Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:48
Rart hvor forskjellige opplevelsene er, jeg syns viskerautomatikken er MYE dårligere enn lysautomatikken. Lysautomatikken er omtrent som på andre biler, mens viskerautomatikken bare er tragedie. Sitter som regel og gir manuelt trykk på spaken riiiimelig hyppig.
Sitat fra: cra på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:18Ca alle med lysautomatikk (ikke adaptive/matrix) er for trege med slå de på. Det Tesla er gode på er at de slår på fjernlysene selv om det er litt gatelys, i motsetning til mange andre.
Deler forsåvidt inntrykket. Har ikke prøvd andre biler med lysautomatikk, men alt som ikke setter på fjernlys et par billengder før møtende bil er bak meg er for seint. Viskerautomatikken hjelper litt, men er enig i at det (for) ofte må trykkes på knappen.
Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 15:28
At det er en bra ting med Tesla er jeg uenig i, hvorfor skal man kjøre med fjernlys når det er gatelys?
Sitat fra: cra på fredag 02. juli 2021, klokken 09:50Jo, fordi i bynære strøk, så er det fortau og sykkelstier, sykkelfelt også, og det ferdes folk der, og er ikke noe kult å kjøre rundt å blende de. Og på firefelts vei er det helt noldus om noen kommer med fullt lys bakfra, i laaaang tid fremt io bilen endelig syns den er nær nok til å blende ned.Sitat fra: geear på onsdag 30. juni 2021, klokken 15:28
At det er en bra ting med Tesla er jeg uenig i, hvorfor skal man kjøre med fjernlys når det er gatelys?
Jeg spør heller hvorfor skal man ikke det?? Gatelysene lyser nedover, billysene lyser bortover. Fjernlys vil lyse opp personer og andre hindringer langs vegen mye bedre enn gatelysene, ikke minst dersom personen er ansvarlig nok til å bruke refleks når det er mørkt. Greit; man har et "special case" når det er motorvei der folk ikke har lov å ferdes (jeg har sett folk slike steder likevel), men de fleste veier - både med og uten gatelys - er nå ikke motorveier.
Hvorvidt der er gatelys eller ikke har ingen relevans for om man skal blende ned for møtende trafikk.
Sitat fra: geear på fredag 02. juli 2021, klokken 21:39Det var vel du som startet det. Det er ihvertfall mange steder med gatelys hvor lysautomatikk på bmw, jaguar, Mercedes m.fl ikke bruker fjernlys hvor jeg savner det og hvor Tesla bruker det. Helt klart en fordel for min del.
Men herregud da, rull inn, det er jo ikke det som er poenget.
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.
Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50Sa jeg ikke skulle svare, men når du drar regelverkskortet så vil jeg påpeke at du også lærte at du ikke skal blende andre trafikanter, inkludert myke trafikanter på gang/sykkelstier. På ene firefelten her er møtende kjøretøys lykter skjult av midtdeler/autovern, og Teslaen blender derfor ikke ned der heller, noe som gjør at den blender lastebiler og busser osv.
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre
Sitat fra: MuskElBil på søndag 04. juli 2021, klokken 16:16Dette er bare de tre ekstra diodene i hver frontlykt. De lyser opp grøfta på venstre og høyre side av bilen alt etter rattuslag. Kom med facelift-lyktene.Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.
Lov å håpe.
Klippet fra usa owners manual:
Adaptive Front Lighting System
(AFS)
If equipped, the Adaptive Front Lighting System (AFS) automatically adjusts the beam
of the headlights to improve your driving view.
Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre
Sitat fra: eisa01 på søndag 04. juli 2021, klokken 16:50
Mener jeg lærte på kjøretimer for 16 år siden at man skulle bruke fjernlys også i vanlige 30-soner tettsted-gater for å se bedre
Sitat fra: MuskElBil på søndag 04. juli 2021, klokken 16:16De gamle lyktene på S og X er jo ganske elendige. De nye på TM3 har ett bra om en litt snodig lysbilde, og har etter sigende 100(?) separat styrbare dioder. Så når jeg skriver adaptive så tenker jeg på adaptive som i å styre lysbildet fleksibelt. Det som noen kaller matrix.Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 13:19
Gidder Tesla implementere adaptive lys så blir lysene blant de beste.
Lov å håpe.
Klippet fra usa owners manual:
Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:53Sikkert ikke dumt med noe taktilt. Men nederste knappen er venstre blinklys og den øverste er høyre. Likt som hendelen - ned for venstre, opp for høyre. (Når hendelen er plassert på venstre side av rattet.)
Stadig blandede rapporter på TMC. En fyr ønsket profiler på blinklysene for enklere gjenkjenning.
Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57Det har du helt rett i. :)
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:24Helt enig. Rattet er kult. Manglende taktile knapper er ikke det. Tipper på at det blir fikset.
Virker jo ikkesom om det yoke de fleste misliker, men de touch-sensitive bryterne i kombinasjon med yoke. Noe som er mere forståelig.
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:55Faktisk 2 år tilbake:
Ekte journalister som også reporteren om det som er negativt/kritisk blir til og med blokket på Twitter av EM/tesla, slik Fred Lambert fra Electrek nettopp ble. Det at MB i det hele tatt sier noe som helst ikke utelukkende positivt om yoke sier mye.
Sitat fra: JorEl på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:34Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57Det har du helt rett i. :)
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Så da vet vi i hvert fall at Yoken duger på en rett strekning i uvanlig stor fart. Når man skal kjøre i lave hastigheter, så har man jo bedre tid, og ulykkene blir mindre farlige. Dessuten så tror jeg en bruker kan slappe litt ekstra av når man kjører i verdens raskeste bil, og derfor kan man søndagskjøre i lav hastighet med stor tålmodighet. Jeg har i hvert fall ingenting i mot Yoken, før jeg har prøvd den. Og får jeg prøve den eller enda bedre, eie den... :) :)
Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:45Det er riktig. Mitt innlegg var bare for å vise at denne konflikten har vart i årevis.
Nei det skjedde nå nylig, forrige uke tror jeg, de snakker om det på siste podcast.
Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49
Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner.
Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49Prøvde meg på en positiv vinkling av Yoken sin duglighet :)Sitat fra: JorEl på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:34Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. juli 2021, klokken 20:57Det har du helt rett i. :)
Jeg skjønte ikke helt, kjørte hun ikke bare rett frem?
Så da vet vi i hvert fall at Yoken duger på en rett strekning i uvanlig stor fart. Når man skal kjøre i lave hastigheter, så har man jo bedre tid, og ulykkene blir mindre farlige. Dessuten så tror jeg en bruker kan slappe litt ekstra av når man kjører i verdens raskeste bil, og derfor kan man søndagskjøre i lav hastighet med stor tålmodighet. Jeg har i hvert fall ingenting i mot Yoken, før jeg har prøvd den. Og får jeg prøve den eller enda bedre, eie den... :) :)
Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner. Mulig jeg misforstår argumentasjonen din helt eller at det er noe humor der som går over hodet mitt.
Uansett kan du se at de på pikes peak hadde et vanlig ratt, noe som gir mening når man faktisk skal kjøre i til dels krappe svinger.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 12:07Jeg skrev «et av de tilfellene» med det i tankene ja, er nok litt hissigere ratio på F1 og ville nok av mange blitt karakterisert som noe nervøs på landevei! Men med oppsettet slik tesla har det nå så velger racersjåfører å bytte til rundt ratt noe som gir mening. Jaja, tror ikke det blir ny S/X på meg uansett da de er blitt vel dyre biler samt mange spennende utfordrere nå om man først skal opp på mill+Sitat fra: Vaduz på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:49
Drag racing er jo et av de tilfellene der yoke har vært vanlig, nettopp fordi man ikke behøver å svinge utover små korreksjoner.
Sett et Formel 1-ratt fra de siste 25 årene? 😉
Hva som brukes i forskjellige typer racing er jo uansett ganske irrelevant for daglig bruk.
EDIT: Mitt innlegg nummer 1000! 🎉
Sitat fra: JorEl på fredag 30. juli 2021, klokken 09:46
Yoke-driving. Er det best å være rund i kantene? Eller A4? :P
https://youtu.be/Wvi36dp3dGs?t=443
Sitat fra: overskyet på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:13Har Consumer Reports alltid rett? De har bare nettopp begynt å teste dette rattet.
Jeg trodde ærlig talt at Yoke (fra nå av omtalt med j) kom til å være kult. Men alt tyder på at det suger like mye eller mer enn kritikerne sa det kom til å gjøre. Faktisk så mye at det burde være en fullstendig deal breaker for de fleste. Antakelig er den eneste grunnen til at den har joke, hypegenerering. Tesla fikk massivt med gratis PR pga den joken.
Ingen fordeler med Joke utover at du kan se dashboardet, som man uansett kan i biler hvor interiøret er offret litt tanke. Bare ulemper. Mange ulemper.
https://www.youtube.com/watch?v=YWtJu0q3sBQ
Sitat fra: kodax på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:00Sitat fra: overskyet på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:13Har Consumer Reports alltid rett? De har bare nettopp begynt å teste dette rattet.
Jeg trodde ærlig talt at Yoke (fra nå av omtalt med j) kom til å være kult. Men alt tyder på at det suger like mye eller mer enn kritikerne sa det kom til å gjøre. Faktisk så mye at det burde være en fullstendig deal breaker for de fleste. Antakelig er den eneste grunnen til at den har joke, hypegenerering. Tesla fikk massivt med gratis PR pga den joken.
Ingen fordeler med Joke utover at du kan se dashboardet, som man uansett kan i biler hvor interiøret er offret litt tanke. Bare ulemper. Mange ulemper.
https://www.youtube.com/watch?v=YWtJu0q3sBQ
Brownlee var også negativ i begynnelsen, men sier nå at han ikke ville gått tilbake til rundt ratt: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-yoke-is-better-critic/
Mener du at han lyver, eller er han et unntak?
Sitat fra: kodax på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:00
Mener du at han lyver, eller er han et unntak?
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:17
Men hva er egentlig fordelene med yoke, bortsett fra enormt med PR for Tesla?
Sitat fra: cra på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 12:02
Man ser dashboardet bedre, det er klart. Og det er nok topp for de som vil ha noe som skiller seg ut (ikke noe galt i det).
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:42
Ikke kan man kjenne på rattet hvor mye man svinger,
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:42
når man skal blinke og spyle så må man flytte hendene bak rattet
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:41Så da er det ikke noe vi trenger å ha meninger om?
Det er selvfølgelig naturlig at man ser på hva man er vant til ift noe nytt som kommer, men jeg tror dere kanskje henger dere for mye opp i det
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:41
Det er selvfølgelig naturlig at man ser på hva man er vant til ift noe nytt som kommer, men jeg tror dere kanskje henger dere for mye opp i det
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:42
Ikke kan man kjenne på rattet hvor mye man svinger, når man skal blinke og spyle så må man flytte hendene bak rattet, flere deler som kan gå i stykker, ser stygt ut med ekstra hendler og stort rundt ratt som stjeler sikten til IC
Sitat fra: kodax på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:29
Jeg er helt enig i at det er vanskelig å se fordelene/lett å se for seg ulempene med Yoke, men samtidig er jeg naturlig skeptisk til alle som er skråsikre på noe uten at de selv har erfaring med det.
Sitat fra: overskyet på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:14Saklig...
Snart kommer de også med rektangelformede hjul og alle blondfansa vil argumentere like hardt for hvor fantastisk det er.
Sitat fra: kodax på torsdag 07. oktober 2021, klokken 16:37
Én fordel med touch-knapper er at det er lettere å gjøre endringer: https://www.teslarati.com/tesla-steering-yoke-update-new-features/