Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: jorgror på søndag 31. januar 2021, klokken 17:05
Hvis dette var en konseptbil (type Roadster) så er jeg enig i at det er mye som kan skje før bilen er i produksjon. Men denne bilen skal levers dette kvartalet, så kan ikke tro annet enn at de nå produserer biler med Yoke.

Greit å merke seg at de IKKE har fått den oppgraderte bilen typegodkjent av veimyndighetene i USA før oppdateringen ble lansert, de fant først ut av dette via media og sjekker visstnok nå hva dette er for noe. Regner ikke med at prosessen har kommet lengre i EU/EØS.
Model S 85D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HKS

Da har svaret fra Statens Vegvesen kommet:

SitatVed godkjenning av bil må det dokumenteres at styringen oppfyller kravene som styresystem i henhold til ECE-regulativ 79, opplyser sjefingeniør Steinar Hagerupsen i Statens Vegvesen i en epost til Elbil24.

Han legger til at det ikke er noe spesifikt krav i regulativet om at det skal være 360-graders rattgrep når det gjelder utforming av ratt, og at Tesla-rattet dermed kan vise seg å være lovlig likevel.
https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-ingen-krav-om-rundt-ratt/73346759

For de som er veldig interesserte er det link til ECE-79 her:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R079r4e.pdf

Blir spennende å se!
Tesla har uansett fått masse gratis PR... Jeg tipper Model S og X kommer med nytt ratt.
Tesla Model 3 Long Range

RuneW

Sitat fra: jorgror på søndag 31. januar 2021, klokken 16:34
For at dette rattet skal funke må det være helt mulig å kjøre bilen uten å måtte rotere rattet mer enn  +/-90° slik at man aldri slipper taket.

Jeg tenker det er to måter de kan oppnå det på.

Progressivt utslag hvor hjulene endrer vinkel mer aggressivt hvor lengre vekk man kommer fra senter. Her må man ha en mer avansert servostyring som kompenserer litt for høyere motstand på slutten.

Den andre løsningen er adaptiv styring hvor forholdet mellom ratt og hjulvinkel er avhengig av bilens fart. Ved lav fart er utslaget mye større enn ved motorveifart. Denne vet jeg ikke hvordan de skal få til å føles naturlig, så kanskje ikke så veldig realistisk.

Tror kanskje begge disse tingene har vært prøvd før, med mer eller mindre hell.

Jeg tror at om dette skal bli bra, må Tesla trylle litt og gjøre rattet "intelligent" på en annen/bedre måte enn andre har gjort før.

Jeg ser for meg at det er i lave hastigheter utfordringene er størst. Når man skal lirke seg baklengs ut av en trang garasje, er kanskje ikke stort utslag med hjulene det man er ute etter. Samtidig trenger man kanskje stort utslag i akkurat samme hastighet i en annen setting (lukeparkering?).

Kanskje utslag i lave hastigheter blir avhengig av moment eller noe slikt? Må nesten være noe slikt. Jeg skal ikke dømme dette rattet nord og ned på forhånd i alle fall.

Touch-knapper for blinklys derimot... omg...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

BMW har hatt progressiv styring i årevis. BMW active steering. Vet ikke om det kunne kombineres med Servotronic?
https://www.ppsl-bmw.sg/insights/Active-Steering
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Birds eye view med visualisering av bilens bane vil kunne hjelpe noe ift manøvrering i lav fart
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: RuneW på mandag 01. februar 2021, klokken 17:59

Kanskje utslag i lave hastigheter blir avhengig av moment eller noe slikt? Må nesten være noe slikt.
Moementsensitiv styring var det første som slo meg. Det var det de gjorde med stikka på F16. Den hadde ikke bevegelse i det hele tatt. Måtte legge inn litt fake bevegelse etter mye klaging.

Sånn kan de gjøre det her og. Desto større moment, jo større utslag. Hadde vært skikkelig effektivt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: daktari på mandag 01. februar 2021, klokken 18:45
BMW har hatt progressiv styring i årevis. BMW active steering. Vet ikke om det kunne kombineres med Servotronic?
https://www.ppsl-bmw.sg/insights/Active-Steering

Ja, progressiv styring er gammelt nytt, men jeg tror dette rattet krever mer en gammeldags progressiv styring.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».

Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282
Dere er jo helt sikre i deres sak. Lyver disse, kan de ikke jobben sin eller er det fake news:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-steering-wheel-yoke-approved-netherlands/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Sandvika

Sikkert langt ute akkurat nå. Sett litt på rattet og ser ikke noen åpenbar fordel med dette designet, bortsett fra noe som potensielt kan være en genistrek...

Er det mulig at man også har overdrevet dybdejusterigen slik at rattet kan kjøres tilbake og tiltes nedover til det går flush med dashbordet?

På denne måten får man plutselig et hav a plass når man skal inn og ut, sitter på SC eller i en eller annen fremtid skulle få godkjennning selvkjøring...

overskyet

Viktig å ikke være gammelmodige nå gubber som ikke liker nye ting nå.  Embrace the future!


Amoss

Sitat fra: overskyet på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:20
Viktig å ikke være gammelmodige nå gubber som ikke liker nye ting nå.  Embrace the future!

Ikke alt som lanseres av en leverandør er "fremtiden". Det vi diskuterer her er om vi synes at dette er "fremtiden" eller en om det bare blir en flopp...
Model S 85D

daktari

De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler. Peugeot sine nye ratt/cockpit er en mellomting. Et veldig lite og noe mer avlangt ratt. (samt et høyere plassert IC gir god visuell tilgang.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler...
Det kan være mange grunner til at noe ikke går over fra Formel 1 til vanlige biler; pris, utfordringer med masseproduksjon, patenter, godkjenninger etc.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: daktari på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:07
De har jo hatt slike type ratt i Formel-1 i ti-år nå. Det er vel en grunn til at de ikke har blitt vanlige i normale biler.

Og den grunnen er at ingen har klart å implementere det på en god nok måte. Ingen vet før dette er testet av folk, men er det jo ikke helt umulig at Tesla har funnet på noe genialt når det gjelder hvordan dette rattet føles ("intelligent progressiv" styring eller noe slikt).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA