Kundetilfredshet elbiler i Norge

Startet av Carboy, onsdag 27. januar 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. mars 2021, klokken 08:00
Sitat fra: Marzo på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:22
Hvordan sjekker man tilstand?

I forbindelse med bytte av hjul ser en lufteskruen på kalipperen. Monter en gjennomsiktig slange på den og løsne lufteskruen. Normal vil det automatisk tyte ut nok veske til at en får inntrykk av tilstanden. Blank eller gul klar veske = OK til neste år, orange betyr at en enten bruker 5min på å suge ut av reservoaret og fylle på ny veske og så pumper gjennom systemet til vesken som kommer ut blir lysere, eller setter det på listen over neste jobber. uklar eller sort betyr bytt vesken nå. ;)

Denne videoen viser bytte av 13 år gammel bremseveske:

Pengene spart kan settes inn på en konto for bompenger, brukes på kvalitetstid med partneren, eller settes inn på konto for nytt kjøretøy. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=n1NvtUwfRJc&ab_channel=ChrisFix

Man kan også si opp forsikringen på huset sitt, og sette pengene på sparekonto.
De fleste trenger aldri denne.

Logikken er den samme...

hanche

Apropos ned fra fjellet, så gjorde jeg en gang en kjempetabbe og startet ned fra fjellet med fullt batteri. Jeg var ikke kommet halvveis ned en gang da bilen sluttet å regenerere, og jeg måtte bruke bremsene resten av veien ned. Det luktet godt av varme bremser da jeg var helt nede! Heldigvis var bilen så godt som ny, så bremsevæsken var i hvert fall fersk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ingeniøren

Sitat fra: hanche på fredag 12. mars 2021, klokken 09:53
Apropos ned fra fjellet, så gjorde jeg en gang en kjempetabbe og startet ned fra fjellet med fullt batteri. Jeg var ikke kommet halvveis ned en gang da bilen sluttet å regenerere, og jeg måtte bruke bremsene resten av veien ned. Det luktet godt av varme bremser da jeg var helt nede! Heldigvis var bilen så godt som ny, så bremsevæsken var i hvert fall fersk.

Neppe en tabbe - det fleste lader vel fullt når man skal reiser langt og gjør vel skifte av bremsevæske vel så aktuelt på elbil som fossil....

Gjorde det samme på en bedriftshytte før jeg skulle kjøre ned fra fjellet til Kleivi i Ål, og der er det bratt men gikk helt fint med ny bil.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

elektrolux

Sitat fra: Marzo på fredag 12. mars 2021, klokken 09:27
Man kan også si opp forsikringen på huset sitt, og sette pengene på sparekonto.
De fleste trenger aldri denne.

Logikken er den samme...

Forstår ikke sammenhengen på å spare penger å bruke 1/2t hjemme på å bytte bremsevæske i stedet for alt stresset og ikke minst kostnadene med å levere og hente bilen på verksted og spare penger på å ikke forsikre huset.

Tvert imot, kan en bruke pengene en sparer på slik forsikring. Koster gjerne omtrent det samme. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jalla

Hver sjette bil har for dårlig bremsevæske, viser en ny telling som riktignok ble gjort for noen år siden. Men når man leser her så høres det ikke ut som det er noe bedre nå.

Bremsevæsken sørger for at du til enhver tid har riktig trykk når du tråkker på bremsepedalen. Gammel væske kan føre til at bremsene slutter å virke ved kraftig eller vedvarende bremsing.

Bremsevæsken skal motstå varmen som utvikles i bremsesystemet og tåle temperaturer på opp mot 250 grader. Når den kommer i kontakt med luft, trekker den til seg fuktighet. Det skaper kondens og reduserer kokepunktet. Kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader.

Vi har fire årstider, mye vær og mye fukt store deler av året. Det går utover bremsevæsken.

Så selvsagt bør bremsevæsken byttes hvert annet år, eller hva som står oppført for vedkommende bil.

elektrolux

Helt enig i at det er viktig å bytte ut dårlig bremsevæske, men tror alt for mye fullt brukbar bremsevæske blir byttet unødvendig ofte.

På min 5 år gamle MC er bremsevæsken fremdeles som ny og blir heller ikke byttet i år.

På Mercen fra 2007 har vi byttet 1 gang.

Føles mye mer riktig å bytte på tilstand enn på tid.

Kjørte f.eks en Honda XL600 nesten 2 år uten å rense luftfilteret, men med en gang jeg kom ned til Tunisia på rally Optic2000 måtte jeg rense filteret hver kveld etter dagens etappe.

Samme med motorolje. Byttes ut fra bruk. Mercen måler antakelig dette ut fra mengden drivstoff og antall kaldstarter fra sist bytte og gir beskjed om den bør byttes på 10 000 km eller 30 000 km
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. mars 2021, klokken 14:03
Helt enig i at det er viktig å bytte ut dårlig bremsevæske, men tror alt for mye fullt brukbar bremsevæske blir byttet unødvendig ofte.

På min 5 år gamle MC er bremsevæsken fremdeles som ny og blir heller ikke byttet i år.

Kjørte f.eks en Honda XL600 nesten 2 år uten å rense luftfilteret, men med en gang jeg kom ned til Tunisia på rally Optic2000 måtte jeg rense filteret hver kveld etter dagens etappe.

Samme med motorolje. Byttes ut fra bruk. Mercen måler antakelig dette ut fra mengden drivstoff og antall kaldstarter i tillegg til tid fra sist bytte og gir beskjed om den bør byttes på 10 000 km eller 30 000 km
Stavanger:

Marzo

Utfordringen er å være trygg på at væsken har god nok kvalitet.
Det er ingen som ønsker å finne ut hvor lenge bremsevæske faktisk varer.

Jeg har heller ikke sett noen tester som viser at bremsevæske holder lengre enn produsentene anbefaler.
Ingen vil neppe gå god for noe sånt.

Det bør du også være ydmyk nok til å innrømme og være forsikig med anbefalinger her til folk som tror på det du skriver.

Samme med motorolje. Byttes ut fra bruk. Mercen måler antakelig dette ut fra mengden drivstoff og antall kaldstarter fra sist bytte og gir beskjed om den bør byttes på 10 000 km eller 30 000 km

Problemet med å bytte bremsevæske ut i fra behov er at feil på bremsevæske vanligvis har større konsekvenser.

elektrolux

Problemet med å bytte bremsevæske ut i fra behov er at feil på bremsevæske vanligvis har større konsekvenser.
[/quote]

Det er en myte alle som tjener penger på bremseveske bytte håper en skal tro på.

Hvor mange ulykker tror du kan spores til dårlig bremseveske? Tipper null. Inkludert den som ble nevnt lengre oppe. Det står ingenting om at det var bremsevesken sin feil. Mest sannsynlig var det lekkasje i enkrets systemet.

Har selv opplevt koking av bremseveske nedover mot Dalen i en 2,5t bobil. Litt kjapp pumping av bremsene gav ny bremseeffekt, nok til å stoppe og kjøle ned systemet før videre nedfart mot Dalen. Vel hjemme byttet vi vesken som selvfølgelig burde vært byttet før denne turen.

Når det er så enkelt å sjekke bremsevesken som indikert tidligere, bør alle ta seg tid til dette i forbindelse med hjulskift, og bytte ved behov.
Stavanger:

Moas

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:29
Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?
I så fall er det en uaktuell bil å kjøpe. Dette er ikke tilfelle på de bilene jeg har.
Men regner med at det er Kona eiere som kan avkrefte/bekrefte dette.
Min januar 2019 64 kWh Kona nærmer seg 90k service med stormskritt. Her er det ingen kjølevæskeutskiftning når det gjelder batteriet, men jeg hadde girkasseoljebytte på 60k. Kostet 3800. Ellers ligger servicene på underkant av 1800 hos merkeforhandler, dvs. 1/3 prisen jeg betalte hos BOS på en Soul ev tidligere. Der var servicene svindyre!
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Burger

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. mars 2021, klokken 12:46
Forstår ikke sammenhengen på å spare penger å bruke 1/2t hjemme på å bytte bremsevæske i stedet for alt stresset og ikke minst kostnadene med å levere og hente bilen på verksted<snip>
For meg så er det rett og slett ting jeg ikke vil lære meg og/eller ha ansvar. Jeg har vedlikeholdsarbeide hjemme og i båten, nok nye ting å lære på jobb for å holde jobben interessant. Så det er faktisk en verdi for meg å ikke sette inn i ting. Eller fokusere på det jeg vil kunne. Hopper over å lære meg å smøre ski igjen, kjøper felleski og konsentrerer meg om å lære meg å gå på ski igjen etter 25 års pause. Jeg har hørt at av og til er smørte ski bedre på noen typer føre, men det overlater jeg til andre og er ikke interessert å høre om. Fortell meg heller om det jeg vil høre, hvordan forbedre teknikken min på ski.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Daniel_0007

Det er og mange som ikke har garasje så frister lite å sitte ute å skifte bremsevæske, smøre bremser og skifte hjul, i tillegg finnes mange som ikke vet forskjell på en skrue og spiker spesielt det motsatte kjønn.
Husker flere år siden så var det flere steder man kunne komme å skru på bilen med løftebukk nå er det ingen igjen såvidt jeg vet i oslo området, nye og moderne biler har rett og slett blitt for vanskelig å skru på uten at man er mekaniker eller elektro ingeniør.
Model 3 2019 LR Rwd

Ferry

Sitat fra: Burger på lørdag 20. mars 2021, klokken 13:44
Hopper over å lære meg å smøre ski igjen, kjøper felleski og konsentrerer meg om å lære meg å gå på ski igjen etter 25 års pause. Jeg har hørt at av og til er smørte ski bedre på noen typer føre, men det overlater jeg til andre og er ikke interessert å høre om. Fortell meg heller om det jeg vil høre, hvordan forbedre teknikken min på ski.

Off topic, men teknikk trenger du ikke ofre en tanke om du ikke har riktige felleski til vekt, teknikk og kondis. Min erfaring med felleski er at de aldri er ubrukelige, og aldri supre. Nå har jeg riktignok bare prøvd de felleskia jeg har.
Skjønner ellers resonnementet ditt. Det er for få timer i døgnet til å sette seg inn i alt.

Jalla

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 20. mars 2021, klokken 19:35
Det er og mange som ikke har garasje så frister lite å sitte ute å skifte bremsevæske, smøre bremser og skifte hjul, i tillegg finnes mange som ikke vet forskjell på en skrue og spiker spesielt det motsatte kjønn.
Husker flere år siden så var det flere steder man kunne komme å skru på bilen med løftebukk nå er det ingen igjen såvidt jeg vet i oslo området, nye og moderne biler har rett og slett blitt for vanskelig å skru på uten at man er mekaniker eller elektro ingeniør.
Det har nok like mye med HMS krav og forsikring som gjør at disse bukkene er borte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA