Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kundetilfredshet elbiler i Norge

Startet av Carboy, onsdag 27. januar 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

Carboy

Elbil24 har undersøkt blant sine lesere hvilke elbileiere som er mest fornøyd.

Her er oversikten:
https://www.elbil24.no/nyttig/sa-fornoyde-er-vi-med-elbilene-vare/73327460?fbclid=IwAR3mcu170hCtAJZt61Hw3W_b3c0DHElUi8djbwIMyxxEpOnzMmP4jAuIvJo

Rangering (1 er mest fornøyd):
1. Mercedes-Benz EQC
2. Jaguar I-Pace
3. Kia e-Niro
4. Hyundai Kona
5. Hyundi Ioniq
6. Tesla Model 3
7. Tesla Model S
8. Tesla Model X
9. Peugeot 208
10. Polestar 2
11. Audi E-tron
12. Kia Soul
13. MG ZD EV
14. Opel Ampera-e
15. BMW i3
16. VW E-golf
17. VW iD.3
18. VW up!
19. Nissan Leaf
20. Renault Zoe
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Daniel_0007

Lurer på hva som gjør at zoe er så langt nede, har ikke hørt om så mye problemer med den untatt lading på it nett.
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 27. januar 2021, klokken 22:50
Lurer på hva som gjør at zoe er så langt nede, har ikke hørt om så mye problemer med den untatt lading på it nett.

Kanskje en kombinasjon av at Renault (forhandler) ligger langt nede på kundetilfredshet og ladeproblemene?

I teorien burde Renault Zoe og Opel Ampera ha dominert elbilmarkedet i Norge, men produsent/forhandler ødela for seg selv.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vaduz

Hvorfor er Soul så mye lavere enn niro og kona?

trykkertor

Soul hadde vel et hav av 12V problemer og problemer med varmepumpen.
(Eller husker jeg feil nå??)

hanche

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. januar 2021, klokken 19:40
Soul hadde vel et hav av 12V problemer og problemer med varmepumpen.
(Eller husker jeg feil nå??)
Jeg tror ikke du husker helt feil, men om det var et hav er jeg mindre sikker på. Det er jo alltid slik at det er de som har problemer man hører mest fra, naturlig nok.

Men ser man på grafen i artikkelen, ser man jo at det ikke er veldig mye som skiller mellom modellene. Det kunne forresten vært av interesse å sammenligne «gamle» og «nye» soul. Bortsett fra likhetene i karosseriet er det jo nær totalt forskjellige biler.

Og så er det jo litt synd at de bare måler såkalte terningkast, uten å stille litt mer detaljerte spørsmål. Er det feil og mangler, bagasjeplass, benplass, kjørekomfort? Elt dette vil jo vektes forskjellig av den enkelte. Av og til kan det kanskje være småting som gjør at eierne gir lavere terningkast. Den dårlige kvaliteten på kartet i Soul irriterer meg grenseløst, for eksempel, men selv jeg er ikke tilstrekkelig irritert til at jeg vil trekke et poeng for det. For enkelte andre kan det være annerledes.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Thomas Parsli

#6
"Vi fikk inn over 1000 besvarelser, og resultatene levner ingen tvil"

Jeg er i tvil om hva resultatet ikke levner tvil om, alle den tid 1000 besvarelser fordelt på 20 modeller er et snitt på 50 per modell.

Og man "sammenligner" modeller som har vært på markedet i 10 år (Leaf) med modeller som bare er noen måneder gamle (ID.3).

Uten at vi ser fordelingen (og antall) av svar per modell, er dette ren underholdning. Og ikke spesielt god underholdning heller.

(og undersøkelsen gjelder altså kun gjelder lesere av elbil24...)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

chargedup

At EQC troner på toppen er ingen overraskelse. Bilen har lite feil (ifølge facebook gruppen vs andre elbilers grupper) og forhandlernettverket (feks Erik Arnesen og tidligere Star Autoco, usikker på om BOS har dette) har mobil service tilgjengelig 24/7 til å fikse endel alvorlige og enkle feil. Ved å løse enkle feil hjemme hos folk (eller på veien) når som helst på døgnet får man ekstremt mye goodwill fra kundene, i forhold til når kundene må bruke timesvis på å taue bil / levere bil, styre med leiebil, hente bil osv.

Tesla har jo begynt med noe av det samme med sin mobile service, men ikke 24/7 (mer som små enkle reparasjoner fram i tid) og heller ikke uten at kunde først må godkjenne beløpet raparsjon koster, selv om reparasjonen skal være/er gratis.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Ja, er det rart elbil eiere er fornøyd med så lave servicekostnader :+1:

https://www.tv2.no/a/11977222/

Polestar

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mars 2021, klokken 18:05
Ja, er det rart elbil eiere er fornøyd med så lave servicekostnader :+1:

https://www.tv2.no/a/11977222/
Hvilken elbil har du, Electric cars in Norway?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mars 2021, klokken 18:05
Ja, er det rart elbil eiere er fornøyd med så lave servicekostnader :+1:

https://www.tv2.no/a/11977222/

Det som var skremmende å se iden artikkelen, var prisen per service på de andre elbilene, som lå høyere enn ICE og Hybridversjonene. Eneste grunn til at elbilene likevel kom best ut totalt sett, var serviceintervall på kun annet hvert år mot hvert år for ICE og hybrid.

Hadde de og gjort det riktig, hadde de lagt til ett år til på ICE og hybridbilene for også der vise til service for de 6 første årene. Det ville vært mer reelt enn 5 år på ICE og hybrid, og 6 år på elbilen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#11
"Service" prisene var ordentlig skremmende. Rart at folk i det hele tatt bruker pengene sine på dette i stedet for å investere i noen fastnøkler og en kjeledress og kose med bilen selv. Nå er jo våren "like om hjørnet" og med det en perfekt tid for litt kos med eget kjøretøy. F.eks ved å kombinere hjulbytte med bremseservice: https://www.tv2.no/a/4073121

Jentungen sin nye scooter var klar for første gang service og jeg sa til henne at grensen for om det svarer seg er rundt 1000 kr. ( Samme som jeg betalte for førstegangservice på Dieselmercen inkludert 9,5l motorolje) Det er tross alt litt verdi i å slippe diskusjonen om at manglende service var årsaken til at instrumentet sluttet å virke*. ( *En kjent feil på Piaggio Medley, og allerede fikset på vår scooter)

Det viste seg at servicen kostet 2850.- og bestod av motorolje og filter bytte, noe med innsprøytningen og software oppdatering i tillegg til sjekk av funksjoner.

Nærmere undersøkelser viste at det ikke er frigitt ny software til denne scooteren og at den kun trenger 1l motorolje. Scooteren fungerer perfekt, så vi så ingen grunn til verken ny firmware eller å se på innsprøytningen etter kun 750 km.

Dermed bar det avgårde til Biltema for å kjøpe en 24mm fastnøkkel og en trakt etter litt kompetanseheving på temaet via Utube. Totalt kr 120.- Filteret til 50 kr var utgått, og vi hadde ikke tid å bestille et til 30 kr via e-bay, så da ble det forhandlerens pris på 275.- Oljen, 5W30 fra Mobil1 hadde jeg kjøpt på tilbud hos Europris. Tror det var 275.- for en 4l kanne.

Dermed kom førstegangs servicen på under 700 kr eller 1/4 av kostnaden på å levere scooteren fra oss. Ytterligere besparelser både på tid og kostnader med å slippe kostnadene med å levere og hente den på verkstedet er ikke innregnet. I stedet fikk jeg kvalitetstid med jentungen, og slapp unna hagearbeid i den halvtimen vi holdt på. Vinn vinn vinn situasjon spør du meg. ;)

Olje vi kjøpte holder til minst 2 neste oljeskiftservice og verktøyet bør holde like lenge som scooteren, og klok av økonomisk skade på oljefilteret kjøper vi noen slike på neste utenlandstur.

Ingen tvil om at Elbileierne kan spare enda mer penger på service. Liker godt denne videoen som viser "service" på en i-Miev:

https://youtu.be/xwsHidbzfmw


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marius Kotsbak

Minsteprisen på service i garantitiden er nok ikke lavere i praksis på elbiler, men det er flere slitasjedeler som kan komme i tillegg for fossilbiler. Og etter garantitiden går det mer på hvor ofte og dyre ekstraordinære servicer fossilbil trenger, mens elbilene stort sett klarer seg med rutineservice.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Vaduz

Tesla har ingen faste service, så blir en del billigere:)

DagfinnN

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 09. mars 2021, klokken 17:46
Minsteprisen på service i garantitiden er nok ikke lavere i praksis på elbiler, men det er flere slitasjedeler som kan komme i tillegg for fossilbiler. Og etter garantitiden går det mer på hvor ofte og dyre ekstraordinære servicer fossilbil trenger, mens elbilene stort sett klarer seg med rutineservice.
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA