Kundetilfredshet elbiler i Norge

Startet av Carboy, onsdag 27. januar 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Husker denne saken om ekstremt dyr kjølevæske service på Hyundai Kona.

Kostnadene på kjølevæske service bør ikke forhindre potensielle kunder i å kjøpe denne flotte bilen. Sannsynligvis skyldes prisen en kombinasjon av tidkrevende tømme og så vakumeringsprosess i forbindelse med selve bytte, og saftige påslag i prisen på selve kjølevæsken.

Gjør en jobben selv er der potensiale for hyggelige besparelser for eiere som kjøper vakumeringsverktøy og kjølevæsken via andre kanaler.

Det vil også frigjør Hyundai mekanikere til andre jobber som virkelig krever deres kompetanse. ;)

Her er god informasjon om kjølesystemer i bl.a elbiler:

https://www.dober.com/electric-vehicle-cooling-systems#requirements_for_liquid_coolants

Her er en god video om service på Hyundai Kona:


https://youtu.be/LJy9Z1no70I

Hyundai UK tilbyr 5 års serviceavtale inkludert alle deler til rundt 1000 kr året, så lurt å gå inn på en slik avtale i forbindelse med bilkjøpet. Spesielt om de samtidig kan melde servicen inn som en EU kontroll ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#31
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: geear på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
Hvorfor gidder du holde på med denne evige forsuringen av miljøet på forumet?
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid. Lurer litt på hva som driver sånne folk? Det er heldigvis bare noen få slike personer på forumet.
Alle biler trenger service nå og da om ikke annet skal bremsevæsken skiftes ca hvert annet år. Oppheng og kuler kan ha fått seg en smell i et hull som kan utvikle seg ti noe farlig om det ikke blir funnet innen rimelig tid mm. Om de ikke har service intervaller så driver de ikke seriøst. Og så er det like artig hver gang å erte de døds religiøse, de biter på hver gang....
Du må være bra glad i å betale service på din Jaguar for å komme med en sånn komisk beslutning :D

Fantastisk at Tesla dropper det servicesurret som henger igjen fra fossilverdenen. Men når man kjøper biler fra produsenter som fortsatt skal late som at elbiler også trenger oljeskift blir det jo sånn..

Som sagt om du tror service bare handler om olje og filter skift så har du bomma. Elbiler introdusere en hel del nye ting som kjølevæske til batteri og motorer, varmepumpe, sirkulasjonspumper mm og ikke minst en masse elektronikk som alt trenger ettersyn i tillegg til det jeg nevnte over på sikkerhetsbiten.

Til det siste så kan jeg nevne en sak på en Mazda jeg hadde. Den begynte å fuske og gå dårlig og fant ikke ut av det. Dette var en bil jeg selv hadde hatt service på over 5 år med olje og filter mm - rundt 10 år. Satte den inn på merkeverksted og de fant feilen med en gang før jeg dro - rusten bensintank og tett bensinfilter, trolig et kjent problem.

Bilen ble satt inn for bytte til ny tank. Dagen etter fikk jeg en telefon - det hadde funnet et kuleledd på høyre side som var så slitt at hjulet nesten datt av. Hadde kjent noe siste tiden men ikke tenkt over det, men fikk ikke ut bilen før dette leddet var byttet. Røsker i hjulet hver gang jeg skiftet hjul men dette hadde jeg ikke funnet, trolig fordi hjulet hang i oppheng.

Mao, om disse karene gjør jobben sin så sitter det i ryggmargen å sjekke sikkerhets punkter som styring, oppheng og bremser. Mye av dette må man ha bilen på bukk for å få sjekket, så mye som ikke står i service heftet som sjekkes om jobben gjøres riktig.

Ta en titt på den videoen med Tesla Bjørn der han sjekket ut sin gamle røde Mod S. Her finner man mange slitte ledd og oppheng. Riktig nok har bilen gått over 300' men vi vet ikke hvor mange ganger dette er skiftet før. Nei Tesla trenger ikke service ??
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ingeniøren

#32
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. mars 2021, klokken 20:54
Sitat fra: Ferry på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid.

Mener du Ingeniøren er en slik person? Jeg syns han har masse bra å komme med. Har plukket opp mange bra tips fra han over flere år.
Om andre biler sikkert. Men Tesla snakker han konsekvent ned.

Stemmer ikke det - har bidratt med mye i Tesla seksjonen. Men, noen ganger klarer ikke ertekråka dy seg for Tesla folket klikker jo som regel i vinkel - ikke vondt ment  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

1317142119

Det som er litt gøy, er at evangelistene faktisk tror på dette rælet om at Tesla aldri krever service.

Tesla har også krav og anbefalinger til service, det er bare det at bilen sier ifra når det er behov. Akkurat som mange andre moderne bilprodusenter - inkludert fossilbiler.

Men hvis man virkelig vil teste trosretningen sin, så kan man jo forsøke å klage til Tesla på at man kolliderte fordi bremsene forsvant, etter å ha kjørt 8 år og 160 000 km på den samme bremsevæsken.

DagfinnN

#34
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:59
Det som er litt gøy, er at evangelistene faktisk tror på dette rælet om at Tesla aldri krever service.

Tesla har også krav og anbefalinger til service, det er bare det at bilen sier ifra når det er behov. Akkurat som mange andre moderne bilprodusenter - inkludert fossilbiler.

Men hvis man virkelig vil teste trosretningen sin, så kan man jo forsøke å klage til Tesla på at man kolliderte fordi bremsene forsvant, etter å ha kjørt 8 år og 160 000 km på den samme bremsevæsken.
Nok et eksempel på at Tesla-haters har en svært negativ språkbruk som jeg heldigvis sjelden jeg ser blant oss som er positive til Tesla. Men det er tydeligvis greit for den delen av befolkningen.
Skulle vi som er positive prøve oss med samme språk, ville nok Forum eksplodere.
Skulle ønske admin var mer aktiv og luket ut slik forsøpling fra dette forumet.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

elektrolux

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:59
Men hvis man virkelig vil teste trosretningen sin, så kan man jo forsøke å klage til Tesla på at man kolliderte fordi bremsene forsvant, etter å ha kjørt 8 år og 160 000 km på den samme bremsevæsken.

Hvorfor skulle bremsene forsvinne på en Tesla som ikke har hatt bremseveskebytte på 8år?

Biler har 2 uavhengige bremsekretser, og sensor som fanger opp trykkforskjeller i systemene. Skulle ene kretsen bli blokkert eller lekk vil en få opp et varsel. Med kun 1 krets i drift kan en kjøre forsiktig hjem, ( eller på verksted ) for å ordne problemet før også den andre kretsen svikter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Teslaer behøver selvfølgelig også service og vedlikehold. Den store forskjellen er at Tesla ikke stiller noe krav om regelmessig service for å opprettholde garanti. Andre bilprodusenter kan være strikse her.

Her er forøvrig Tesla sine serviceanbefalinger:
https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. mars 2021, klokken 07:24
Men, noen ganger klarer ikke ertekråka dy seg for Tesla folket klikker jo som regel i vinkel - ikke vondt ment  ;D
Mulig det ikke er vondt ment, men da kan du kanskje ta til deg at du blir oppfattet som en av de som alltid må lire av seg noe negativt om Tesla.

Jeg oppfattet deg tidligere som en som bidro en del på i3 forumet og etter hvert på I-Pace forumet, men støyen du skaper på Tesla delen har ihvertfall endret min opplevelse av deg fra å være positiv til negativ. Å konstant slenge dritt oppveies ikke av å bidra innimellom. FWIW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:41
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:59
Men hvis man virkelig vil teste trosretningen sin, så kan man jo forsøke å klage til Tesla på at man kolliderte fordi bremsene forsvant, etter å ha kjørt 8 år og 160 000 km på den samme bremsevæsken.

Hvorfor skulle bremsene forsvinne på en Tesla som ikke har hatt bremseveskebytte på 8år?

Biler har 2 uavhengige bremsekretser, og sensor som fanger opp trykkforskjeller i systemene. Skulle ene kretsen bli blokkert eller lekk vil en få opp et varsel. Med kun 1 krets i drift kan en kjøre forsiktig hjem, ( eller på verksted ) for å ordne problemet før også den andre kretsen svikter.

Hvem har fortalt deg dette?

Biler har de siste 40 årene hatt 4 bremsekretser, en til hvert hjul. Bedre kjent som ABS.
Men det er helt avhengig av bremsevæsken for å ha effekt.

Selv biler med nødbrems funksjon har servo på master sylinderen som gjør at bilen stopper ved bruk av bremsevæsken. Svikter bremsevæsken har man ikke bremser.

Jeg kjenner ikke til om det finnes noen systemer som aktiverer elektrisk håndbrekk ved tap av bremseffekt dersom pedalen skulle gå i gulvet, men selv en slik fuksjon vil få store konsekvenser dersom bilen skulle slå på parkeringsbrems i 100km/t..

Produsentene av bremsevæske anbefaler bytte hvert 2. år da væske er hygroskopisk og kokepunktet svekkes uavhengig av bruk, men kun pga alder.

Orbit

#39
Sitat fra: Marzo på torsdag 11. mars 2021, klokken 13:12
Jeg kjenner ikke til om det finnes noen systemer som aktiverer elektrisk håndbrekk ved tap av bremseffekt dersom pedalen skulle gå i gulvet, men selv en slik fuksjon vil få store konsekvenser dersom bilen skulle slå på parkeringsbrems i 100km/t..
i3 har faktisk dette, og det foretas en kontrollert nedbremsing med parkbremsen ved utfall av hydraulikk, inkludert stabilitetskontroll. Det vil naturlig nok bli vesentlig lenger bremsestrekning, siden det bare bremses på en aksel.
Sitat fra: BMW universityAn innovation of the dynamic emergency braking function, which is therefore being used for the first time with BMW, is that when the 2-piston pump in the DSC unit malfunctions a controlled deceleration of the vehicle takes place via the actuators of the electromechanical parking brake. Controlled deceleration means that the slip limits of the rear axle are monitored via the wheel speed sensors. If these are exceeded and an unstable driving situation occurs as a result, the actuators of the electromechanical parking brake of the DSC control unit are released until the performance values for slip at the rear wheels are once again stable. This new function contributes towards a further increase in driving safety for the customer.

Tilsvarende kan en også bruke håndbrekket i fart til å aktivere hydraulisk full brems på alle hjul, fremdeles med DSC (f.eks. ved øvelseskjøring). Det går over til å aktivere parkbremsen når bilen står stille.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Sitat fra: Marzo på torsdag 11. mars 2021, klokken 13:12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:41
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:59
Men hvis man virkelig vil teste trosretningen sin, så kan man jo forsøke å klage til Tesla på at man kolliderte fordi bremsene forsvant, etter å ha kjørt 8 år og 160 000 km på den samme bremsevæsken.

Hvorfor skulle bremsene forsvinne på en Tesla som ikke har hatt bremseveskebytte på 8år?

Biler har 2 uavhengige bremsekretser, og sensor som fanger opp trykkforskjeller i systemene. Skulle ene kretsen bli blokkert eller lekk vil en få opp et varsel. Med kun 1 krets i drift kan en kjøre forsiktig hjem, ( eller på verksted ) for å ordne problemet før også den andre kretsen svikter.

Hvem har fortalt deg dette?

Biler har de siste 40 årene hatt 4 bremsekretser, en til hvert hjul. Bedre kjent som ABS.
Men det er helt avhengig av bremsevæsken for å ha effekt.

Litt utdatert ( Volvo 2 krets ) info der. Uansett, 4 kretser er bare enda bedre, og spørsmålet om plutselig bortfall av bremser grunnet 8 år gammel bremseveske er like legitimt. Pleier selv å bytte på 5-10 års intervaller men som regel ut fra tilstand, og ikke tid. Så lenge bremsevesken er forseglet fra fuktighet inni i et bremsesystem ser jeg liten grunn til overdrevent bytte av denne vesken, spesielt ikke på elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. mars 2021, klokken 16:24
Litt utdatert ( Volvo 2 krets ) info der. Uansett, 4 kretser er bare enda bedre, og spørsmålet om plutselig bortfall av bremser grunnet 8 år gammel bremseveske er like legitimt. Pleier selv å bytte på 5-10 års intervaller men som regel ut fra tilstand, og ikke tid. Så lenge bremsevesken er forseglet fra fuktighet inni i et bremsesystem ser jeg liten grunn til overdrevent bytte av denne vesken, spesielt ikke på elbil.

Jeg byttet på en Leaf for kun kort tid siden og man kunne tydelig se at væsken var svekket.
Mistenker at den har hoppet over et intervall.

Hvordan sjekker man tilstand? 

Å kjøre 5-10 år på samme bremsevæske er direkte livsfarlig!



https://www.audizine.com/forum/showthread.php/768931-Is-this-water-in-my-brake-fluid?s=8a1c859b906612386a277a513087b53f&p=12481287&viewfull=1#post12481287


CitB59EL

Hvis en har oppleved bremse svikt pga gammel bremseveske så vil en IKKE ha det igjen(fossil bil). Opplevede dette på 1 kunde bil engang. 1 litt hard test brems fra 100 km/t  og pedal forsvant i gulvet. Bremsevesken kokte og da har en 0 bremser... pedal går rett i bunn. Hjelper da lite med flere kretser. Fikk bremset med manuelt håndbrekket. 
Når bremse veske er 5-6 år og over har den en betydelig lavere kokepunkt som kan bli synlig hvis en trenger en hard maksbrems eller ned et fjell særlig på fossil biler.
På elbiler så vil naturlig nok regenerering løse problemet ned fjellet samt at at en kan bremse neste ned til nesten  0 ved regenerering.  Elektrisk håndbrekk er uansett en egen fysisk krets og vil fungere uansett bremse bortfall. 

elektrolux

#43
Sitat fra: Marzo på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:22
Hvordan sjekker man tilstand?

I forbindelse med bytte av hjul ser en lufteskruen på kalipperen. Monter en gjennomsiktig slange på den og løsne lufteskruen. Normal vil det automatisk tyte ut nok veske til at en får inntrykk av tilstanden. Blank eller gul klar veske = OK til neste år, orange betyr at en enten bruker 5min på å suge ut av reservoaret og fylle på ny veske og så pumper gjennom systemet til vesken som kommer ut blir lysere, eller setter det på listen over neste jobber. uklar eller sort betyr bytt vesken nå. ;)

Denne videoen viser bytte av 13 år gammel bremseveske:

Pengene spart kan settes inn på en konto for bompenger, brukes på kvalitetstid med partneren, eller settes inn på konto for nytt kjøretøy. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=n1NvtUwfRJc&ab_channel=ChrisFix
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: CitB59EL på fredag 12. mars 2021, klokken 07:24
Hvis en har oppleved bremse svikt pga gammel bremseveske så vil en IKKE ha det igjen(fossil bil). Opplevede dette på 1 kunde bil engang. 1 litt hard test brems fra 100 km/t  og pedal forsvant i gulvet. Bremsevesken kokte og da har en 0 bremser... pedal går rett i bunn. Hjelper da lite med flere kretser. Fikk bremset med manuelt håndbrekket. 
Når bremse veske er 5-6 år og over har den en betydelig lavere kokepunkt som kan bli synlig hvis en trenger en hard maksbrems eller ned et fjell særlig på fossil biler.
På elbiler så vil naturlig nok regenerering løse problemet ned fjellet samt at at en kan bremse neste ned til nesten  0 ved regenerering.  Elektrisk håndbrekk er uansett en egen fysisk krets og vil fungere uansett bremse bortfall.

Har og opplevd dette ned en fjellovergang en gang - sikkert min feil da jeg bremset for lite på girene, men dog.

Og så er det en annen ting og det er at vannet som tas opp i bremsevæsken gjør at bremsesystemet ruster opp fra innside noe man ser på fargen på væskene som trolig er rust produkter.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA