Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kundetilfredshet elbiler i Norge

Startet av Carboy, onsdag 27. januar 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?

Ingeniøren

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:53
Tesla har ingen faste service, så blir en del billigere:)

Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DagfinnN

Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?
I så fall er det en uaktuell bil å kjøpe. Dette er ikke tilfelle på de bilene jeg har.
Men regner med at det er Kona eiere som kan avkrefte/bekrefte dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:29
Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?
I så fall er det en uaktuell bil å kjøpe. Dette er ikke tilfelle på de bilene jeg har.
Men regner med at det er Kona eiere som kan avkrefte/bekrefte dette.
Hyundai elsker service. Hadde 15000km intervall på en bensin i20. Helt galskap!

geear

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:53
Tesla har ingen faste service, så blir en del billigere:)

Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
Hvorfor gidder du holde på med denne evige forsuringen av miljøet på forumet? Kommer stadig slike helt meningsløse stikk mot Tesla overalt hvor det ikke er relevant.

Model X-en min har vært en haug med ganger på verksted, men det er helt irrelevant for Tesla sitt fravær av servicekrav. På 3,5 år er det ikke en ting de har gjort med den som ellers ville blitt dekket av service. Her skal vi alle dammen være sjeleglad for at noen tør å gå ut og ikke kreve service, det legger et seriøst press på de trauste gamle som finner på ting for å fortsatt kunne kreve dyr service på elbiler, som å sjekke dekktrykk og mønsterdybde.

elektrolux

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:53
Tesla har ingen faste service, så blir en del billigere:)

Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)

:D  Morsomt poeng. Alt trenger ikke være døds seriøst. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

#21
Sitat fra: geear på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
Hvorfor gidder du holde på med denne evige forsuringen av miljøet på forumet?
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid. Lurer litt på hva som driver sånne folk? Det er heldigvis bare noen få slike personer på forumet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

#22
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:29
Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?
I så fall er det en uaktuell bil å kjøpe. Dette er ikke tilfelle på de bilene jeg har.
Men regner med at det er Kona eiere som kan avkrefte/bekrefte dette.

Med tanke på at det kreves energimerking av hvitevarer etc. burde det vært tilsvarende merking av økonomien med å drifte bilene. Da bør forbruk og servicebehov og bilens forventede levetid tas med i karakteren. Kunne gjerne vært et felt for typisk småskade med montering av ny frontlykt og skjerm også.

Eks. UW OD krever inspeksjonsservice hver 20 000 km/2 år til 2000 kr og storservice med bytte av alle kjemikalier til 5000 kr hvert 5 år. Forventet levetid er 10 år/200 000Km, altså trenges kun en storservice. Total kostnad 13 000 kr/10 år eller 1300 kr/året / 0,065 kr/km = Gul merking Småskade koster typisk 10 000 kr = Grønn markering

Eks Asiana Konk krever inspeksjonservice hver 10 000 km/1 år til 3000 kr, og storservice med bremseveske og alle andre kjemikalier hver 25000 km/ 2 år til 10 000 kr. Forventet levetid er 10 år/200 000 km så siste service trenges ikke. Total kost: 25 000 kr eller 2500kr året/ 0,125 kr/km = Rød merking Småskade koster typisk 60 000 kr = illrødt.

Slik merking ville vært en tankevekker for forbrukerne, og insentiv til bilprodusentene til å bli mer edruelige med servicebehovet.

Samtidig burde det være et krav om at resett av serviceindikatoren står beskrevet i bilens instruksjonsbok. Det er mange som selv sjekker at bilen fungerer, og selv bytter kjemikalier og  pusser rust av skivebremsene, og da er det fint å slippe å spørre forhandleren om hvordan en resetter serviceindikatoren selv. Ofte vet de ikke det, slik som Møller da jeg spurte. Da jeg fant ut av det viste de vistnok likevel, men ville bare ikke si det....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: geear på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
Hvorfor gidder du holde på med denne evige forsuringen av miljøet på forumet?
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid. Lurer litt på hva som driver sånne folk? Det er heldigvis bare noen få slike personer på forumet.
Alle biler trenger service nå og da om ikke annet skal bremsevæsken skiftes ca hvert annet år. Oppheng og kuler kan ha fått seg en smell i et hull som kan utvikle seg ti noe farlig om det ikke blir funnet innen rimelig tid mm. Om de ikke har service intervaller så driver de ikke seriøst. Og så er det like artig hver gang å erte de døds religiøse, de biter på hver gang....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:16
Og så er det like artig hver gang å erte de døds religiøse, de biter på hver gang....
Du trives med mobbe-rollen ja. Trist. Vurdert å heller fokusere på det du interesserer deg for, istedenfor å komme med stadige stikk til merker du ikke liker?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid.

Mener du Ingeniøren er en slik person? Jeg syns han har masse bra å komme med. Har plukket opp mange bra tips fra han over flere år.

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Sitat fra: geear på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:58
Det er vel fordi bilen må inn stadig vekk pga andre ting og da tas servicen da.... :)
Hvorfor gidder du holde på med denne evige forsuringen av miljøet på forumet?
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid. Lurer litt på hva som driver sånne folk? Det er heldigvis bare noen få slike personer på forumet.
Alle biler trenger service nå og da om ikke annet skal bremsevæsken skiftes ca hvert annet år. Oppheng og kuler kan ha fått seg en smell i et hull som kan utvikle seg ti noe farlig om det ikke blir funnet innen rimelig tid mm. Om de ikke har service intervaller så driver de ikke seriøst. Og så er det like artig hver gang å erte de døds religiøse, de biter på hver gang....
Du må være bra glad i å betale service på din Jaguar for å komme med en sånn komisk beslutning :D

Fantastisk at Tesla dropper det servicesurret som henger igjen fra fossilverdenen. Men når man kjøper biler fra produsenter som fortsatt skal late som at elbiler også trenger oljeskift blir det jo sånn..

DagfinnN

Sitat fra: Ferry på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:18
Trist med de som bare skal inn med sure oppgulp, alltid.

Mener du Ingeniøren er en slik person? Jeg syns han har masse bra å komme med. Har plukket opp mange bra tips fra han over flere år.
Om andre biler sikkert. Men Tesla snakker han konsekvent ned.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:29
Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?
I så fall er det en uaktuell bil å kjøpe. Dette er ikke tilfelle på de bilene jeg har.
Men regner med at det er Kona eiere som kan avkrefte/bekrefte dette.
Var visst ikke 9.000,-
Er 11.000,-

RJK

Sitat fra: trykkertor på onsdag 10. mars 2021, klokken 00:14
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:09
Så trenger ikke elbiler mange liter svindyr olje. Den er en ikke ubetydelig del av serviceprisen.
Men var det ikke til eksempel Kona Electric som trengte bytte av batteri kjølevæske til 9.000,- på 60.000km service?

Det gjelder visstnok bare 2020 facelift-modellen/refreshen. Er ikke kommet noe info om at dette er påkrevd på biler fra før den refreshen. Men gjelder nok og 2021-refreshen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA