Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

JorEl

Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge?  :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

apehest

#31
Sitat fra: JorEl på fredag 29. januar 2021, klokken 12:26
Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge?  :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:

I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.

EDIT: Utfallet til trådstarter er i tråd med gjeldende praksis hos bilbransjen i Norge generelt, men jeg må si at formuleringen ikke er noe jeg hadde vurdert å benytte selv.
Tolkning av loven på internettforum er ikke noe jeg ønsker å delta i.

arthur

Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
Sitat fra: JorEl på fredag 29. januar 2021, klokken 12:26
Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge?  :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:

I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.

Takk for en grei avklaring, men kan du for ordens skyld vise til noen rettsavgjørelser som vel vil være grunnlaget for denne praksisen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

krl

Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Jeg har vært borti flere saker hvor fabrikker og forhandlere prøver seg på slikt. Men dere kommer ikke langt med dette mot en kunde som kjenner lovverket. Det blir bare slitsomt for begge parter, og kunden vinner mest sannsynlig.

Dette minner litt om når skjermprodusentene lagde en "bransjestandard" som sier at man må akseptere pixelfeil. Som kun bransjen selv kjenner til. Hvis du har en lysende prikk på TV-en eller dataskjermen, så får du allikevel ny når du reklamerer. Fordi det er en mangel.

I virkeligheten er det 5 år som gjelder, det finnes ingen km-begrensning. Annet enn hvis det er snakk om slitedeler. Og f.eks. dørhåndtak er ikke slitedeler. Skjerm er ikke slitedel. Datamaskin er ikke slitedel. Varme i seter er ikke slitedel etc. etc...

Faktisk så er ikke grensen på 5 år absolutt den heller. En kjent produsent av byggematerialer ble dømt for å produsere grunnmurblokker som varte langt mer enn 5 år. Men langt under det som bør kunne forventes av en grunnmur. På samme måte vil du kanskje kunne nå frem med sak på f.eks. gjennomrusting av kanaler eller en annen farlig feil på en bilmodell -- når dette ikke kun skjer på din bil. Selv om det har gått over fem år. Fordi det da ikke er snakk om reklamasjon men annet lovverk som må anvendes. I slike tilfeller er det antageligvis greiest å diskutere med NAF eller en advokat som kjenner lovverket godt :)

apehest

Sitat fra: krl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 15:33
Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Jeg har vært borti flere saker hvor fabrikker og forhandlere prøver seg på slikt. Men dere kommer ikke langt med dette mot en kunde som kjenner lovverket. Det blir bare slitsomt for begge parter, og kunden vinner mest sannsynlig.

Dette minner litt om når skjermprodusentene lagde en "bransjestandard" som sier at man må akseptere pixelfeil. Som kun bransjen selv kjenner til. Hvis du har en lysende prikk på TV-en eller dataskjermen, så får du allikevel ny når du reklamerer. Fordi det er en mangel.

I virkeligheten er det 5 år som gjelder, det finnes ingen km-begrensning. Annet enn hvis det er snakk om slitedeler. Og f.eks. dørhåndtak er ikke slitedeler. Skjerm er ikke slitedel. Datamaskin er ikke slitedel. Varme i seter er ikke slitedel etc. etc...

Faktisk så er ikke grensen på 5 år absolutt den heller. En kjent produsent av byggematerialer ble dømt for å produsere grunnmurblokker som varte langt mer enn 5 år. Men langt under det som bør kunne forventes av en grunnmur. På samme måte vil du kanskje kunne nå frem med sak på f.eks. gjennomrusting av kanaler eller en annen farlig feil på en bilmodell -- når dette ikke kun skjer på din bil. Selv om det har gått over fem år. Fordi det da ikke er snakk om reklamasjon men annet lovverk som må anvendes. I slike tilfeller er det antageligvis greiest å diskutere med NAF eller en advokat som kjenner lovverket godt :)

Joda, det går fint 365 dager i året, og har gjort det i mine 16 år hos et av de største bilmerkene. Unntak finnes, men de er det langt og lenge mellom.

Men takk for at du minnet meg om at jeg skal reklamere på et dødt piksel på skjermen. Den lille luringen hadde jeg glemt.

mthoring

Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:38
Joda, det går fint 365 dager i året, og har gjort det i mine 16 år hos et av de største bilmerkene. Unntak finnes, men de er det langt og lenge mellom.

Men takk for at du minnet meg om at jeg skal reklamere på et dødt piksel på skjermen. Den lille luringen hadde jeg glemt.

Det er null grunn til at reklamasjonsretten skal være svakere på feks en bilradio enn det er for en mobiltelefon, og vi kan vel alle huske det sviende nederlaget Nokia gikk på i Høyesterett i 2007. Så det går nok helt fint å vilkårlig kilometerbegrense reklamasjonsretten, helt til man møter en tilsvarende Nokia-kverulant som tar saken til retten, og da går det nok ikke så fint lenger.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

apehest

Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.

Carl Anton Stenling

Tesla kunne nok ha vært ryddigere i sin håndtering av reklamasjonssaken, selv om de sannsynligvis har rett i at kunden skal betale her.

De avslår vel egentlig pga. at luftfjæringen er en slitedel som har en viss sannsynlighet for å kreve reparasjon etter 100.000 km, selv om mange kan kjøre en god del lengre før det oppstår feil. Man har jo 5 års rett til å reklamere, men det er ingen ubetinget rett til å få kostnadsfri reparasjon disse 5 årene. Kunden må bevise at det har vært en mangel når feilen kommer til syne senere enn 6 måneder etter kjøpet, dvs. at feilen skyldes at bilen ble levert med produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil i luftfjæringen. Eksemplene nedenfor tyder på at feil i luftfjæringen er noe som kan skje relativt tidlig for flere andre bilmerker. Det er ikke uten grunn at mange er skeptisk til å kjøpe bil med luftfjæring pga. vedlikeholdsbehovet.

Flere av de andre bilimportørene vil være minst like tøffe rundt reklamasjoner. Tesla burde imidlertid være ryddig og ikke gjøre omregninger mellom km og år. Er det gått mindre enn 5 år så skal det brukes andre argumenter for å avslå en reklamasjon enn at bilen er kjørt lengre enn vanlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

krl

Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Nei, du tar helt feil. Dette dreier seg ikke om forumet, men om norsk lov.

Bransjen bestemmer ingen ting angående dette. Bransjen må følge norsk lov. Garanti derimot, som ytterligere gir forbruker rettigheter, det kan bransjen gi. Men garanti er noe annet enn lovpålagt reklamasjonsrett.

Kundeservice kan også forhandler og bilmerker velge å gi. Dere kan altså velge å skjule forbrukers rettigheter fremfor å komme kunden i møte. Dårlig service gir dårlig rykte. Og da blir dere valgt bort. Heldigvis. Det går fort nedoverbakke.

Dessverre er det litt for få forbrukere som ønsker å bruke tid på å korrigere f.eks. en bilforandler. Jeg gjør det når det er nødvendig, men da sjekker jeg selvsagt at jeg har rett FØR jeg blir påståelig. Akkurat som nå. Du er garantert å tape denne diskusjonen når du påstår at bilbransjen bestemmer lovverk rundt reklamasjonsrett. Det er så feil det kan få blitt.

apehest

Sitat fra: krl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 22:41
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Nei, du tar helt feil. Dette dreier seg ikke om forumet, men om norsk lov.

Bransjen bestemmer ingen ting angående dette. Bransjen må følge norsk lov. Garanti derimot, som ytterligere gir forbruker rettigheter, det kan bransjen gi. Men garanti er noe annet enn lovpålagt reklamasjonsrett.

Kundeservice kan også forhandler og bilmerker velge å gi. Dere kan altså velge å skjule forbrukers rettigheter fremfor å komme kunden i møte. Dårlig service gir dårlig rykte. Og da blir dere valgt bort. Heldigvis. Det går fort nedoverbakke.

Dessverre er det litt for få forbrukere som ønsker å bruke tid på å korrigere f.eks. en bilforandler. Jeg gjør det når det er nødvendig, men da sjekker jeg selvsagt at jeg har rett FØR jeg blir påståelig. Akkurat som nå. Du er garantert å tape denne diskusjonen når du påstår at bilbransjen bestemmer lovverk rundt reklamasjonsrett. Det er så feil det kan få blitt.

Joda. Det går fint det og har gjort det i årevis, og vi er høyt oppe i norsk kundebarometer år etter år etter år etter år etter år etter år etter år, og gjeldende praksis består.
At du kan argumentere betyr ikke at du din mening reflekterer virkeligheten.
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.

Ellemelle

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Du fremstår som akkurat det. Spot on. Innertier.

Moas

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. februar 2021, klokken 07:53
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Du fremstår som akkurat det. Spot on. Innertier.
Tipper han jobber i BOS..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Counterpointer

Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota

Polestar

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
Quote apehest:
As a former toyota employee (aftermarket, 16 years), I'd like to remind you that one of the major reasons for toyota dragging their feet is the fact that their aftermarket is their real moneymaker, and the reduced maintenance requirements of EV's will hit them very hard indeed.
It will put a lot of people out of work, and was one of the reasons I left. I do not want to be a part of the decline.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

apehest

#44
Jupp, bytta beite. Gjør samme jobb for et merke som faktisk har elbil.
Samme praksis her som på forrige arbeidsplass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA