Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Er det noen som har noen erfaringer fra hvordan utfall det har vært på reklamasjonssaker mot Tesla?

På mandag begynte det å bli trøbbel med luftfjæringen på min 2017 Model X, som nå har gått 133800 km. Etter å ha vært inne hos Tesla sier de nå at luftfjæringen på begge sider foran, kompressor og noe ventiler og slikt må byttes til en kostnad på 37.122 kr. Jeg syns så klart dette bør gå på reklamasjonsretten, ettersom bilen ikke er 4 år en gang, men de kom med noe som virket som et standardsvar, som jeg ikke har sett før:

"Hei. I reklamasjonssaker kan man ikke se bort i fra kjørelengde. I dette tilfelle har bilen gått 133800 kilometer, som tilsvarer 6,69 år hvis man regner 20000km årlig som ett år. Reklamasjonen er derfor avslått og vi ønsker avgjørelse på tidligere sendt prisoverslag. Mvh Tesla Service Drammen"

Og etter jeg insisterte på at kjørelengde ikke er avgjørende, så kom dette svaret også:

"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"

Jeg kommer til å få bilen reparert, men er så klart uenig i at dette ikke er en reklamasjonssak, og kommer til å klage.

Men er tilsvarene fra Tesla bare hersketeknikk? Om det var sånn at 20.000 km = ett år, så er reklamasjonsretten *helt* verdiløs, ettersom reklamasjonsrett og garanti løper ut samtidig. Og dette er en praksis jeg aldri har sett selv antydet noe sted før. Jeg hadde egentlig forventet at de ville påstå at dette var slitasjedeler, men de valgte en helt annen rute.

Men hva er deres erfaringer?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Dette er vel det vanlige (NAF):

Dette betyr at nybilgarantiens varighet er enten fem år eller 100.000 kjørte kilometer, alt ettersom hva som inntrer først. Garantitiden vil i et slikt tilfelle være ute før det har gått fem år hvis man har kjørt mer enn 100.000 km. med bilen. Garantien følger bilen, og vil som hovedregel gjelde ved videresalg
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. januar 2021, klokken 12:02
Dette er vel det vanlige (NAF):

Dette betyr at nybilgarantiens varighet er enten fem år eller 100.000 kjørte kilometer, alt ettersom hva som inntrer først. Garantitiden vil i et slikt tilfelle være ute før det har gått fem år hvis man har kjørt mer enn 100.000 km. med bilen. Garantien følger bilen, og vil som hovedregel gjelde ved videresalg
Ja, det gjelder garantien, som kommer i tillegg til reklamasjonsretten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Ser at noen hevder at NAF sier det er 5 år eller 150.000 km som er gjeldende for reklamasjon, men har ikke sett dette dokumentert.

Viktig å skille mellom reklamasjon og garanti her, dette er særnorsk.

Jeg byttet dempere og kompressor ved 146.000 og måtte betale, og da TOCN tok dette opp med Tesla, var svaret det samme, 20.000 pr år er det normale og bla bla bla, avslått.

Så jeg er spent på hva andre opplever.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"

Siden de "alltid forholder seg til gjeldende lovverk" så kan de sikkert også informere deg om hvor i loven de finner hold i sine påstander? Eller noen rettsavgjørelse som de kan vise til?

Jeg blir stadig forundret over Teslas tolkning av lover og regler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ellemelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med Forbrukerrådet. Når de sier at dette har vært avgjort tidligere, så må det faktisk være avgjort tidligere, hvis ikke så er dette å bevisst forlede kunden bort fra lovpålagte rettigheter.

geear

Merkelig at de ikke bare hevder slitedeler. X5en vi hadde før Model X fikk sitt tredje sett med luftfjærer på 115 000km eller hva det nå var, så dette er absolutt kjent problem i hele bransjen.

Det som uavhengig av luftfjærene, er elendig, er alt det andre de sier må skiftes. Det tyder på at det har oppstått lekkasje i en luftfjær, så har kompressoren gått så lenge at den har havarert, og en har fått partikler inn i systemet slik at også ventilene må skiftes. Her vil jeg påstå at det er en mangel fra Tesla at de ikke har en sikkerhetsfunksjon som forhindrer kompressoren fra å gå til den havarerer. Klarer den ikke oppnå riktig høyde innen et par minutter så burde den åpenbart bli slått av og gi melding på skjerm om feil på luftunderstell, kjør forsiktig til verksted.

z4rd

#7
Hvis du sier ja til deres "tilbud" og de bytter alt - betyr dette at du da har 5 nye år fra datoen de byttet? Og/eller 100.000 nye km til ca. 240.000km? Det skal vel gis garanti/reklamasjonsrett på nye deler også?

Ellers står jo dette her: https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

SitatTeslaen din er dekket av en Begrenset nybilgaranti i fem år eller 100.000 km, hva som enn inntreffer først. Batteri- og drivenheten i Teslaen din er dekket i tidsperioden:

Model S og Model X – 8 år eller 240.000 km, avhengig av hva som kommer først, med minimum 70 % av gjenværende batterikapasitet i garantiperioden.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på fredag 08. januar 2021, klokken 12:40
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med Forbrukerrådet. Når de sier at dette har vært avgjort tidligere, så må det faktisk være avgjort tidligere, hvis ikke så er dette å bevisst forlede kunden bort fra lovpålagte rettigheter.

https://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/10/Forbrukerrådets-undersøkelse-av-bilgarantier-i-2011.pdf

"Forbrukerrådet mener at du har reklamasjonsrettigheter også dersom du har kjørt lengre enn kjørelengde angitt i garantien."

https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/
"Eksempel: Hvis girkassen på bilen havarerer etter tre år og kjørte 60.000 km, tross normalt vedlikehold og normal bruk, bør du reklamere. En girkasse skal normalt vare lenger enn dette. "


Tesla prøver muligens å tolke alt over 20.000km som unormal bruk?

Jeg ville sjekket om forsikringer inkluderer advokat, koblet inn forbrukerrådet og ev. NAF (hvis man er medlem). Tesla prøver å unngå forbrukerkjøpsloven på en ganske frekk måte.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

MaxQ

Flere i samme båt (bil) her, og slik jeg ser det har Tesla en svak sak. Det er soleklar forskjell på garanti og reklamasjonsrettigheter gitt av loven.

Hvilke advokater bruker dere i slike saker? Trenger tips her.

Øyvind.h

#10
Kjenner jeg er litt delt her. På den ene siden vil jeg tro at dempere og kompressor er noe som slites ut og normalt ryker på grunn av slitasje, ikke alder. I hvert fall ikke her i Norge med mye salting og dårlige veier som går hardt ut over understellet, pakninger/gummi mm.
133.800km er en solid distanse å kjøre med originalt understell. Etter så lang distanse kjenner jeg at jeg nok selv ikke ville reklamert på utslitte dempere på en tung sprek bil som Model X. Det finnes jo nok av eksempler fra andre merker på bytte av store deler av understellet med langt kortere kjørelengde enn det, for kundens regning.
Og problemet blir jo da at om en fjær eller del i luftunderstellet ryker, så kan fort kompressor gå med i dragsuget pga urenheter eller for stor belastning. Programvare bør ideelt sett sørge for at det ikke skjer, men ikke alltid programvare klarer forhindre det.


Det jeg synes er litt spesielt er at akkurat i vinter har tilsynelatende svært mange havari på luftunderstell. Veldig sjeldent jeg så noe til dette før, men nå plutselig de siste par månedene virker det som om titalls melder om dette på FB. Det får en til å tro at justert programvare kan ha gått galt avsted og medført massehavari. Det skulle vært interessant å se antallet utbedringer av lufunderstell desember 2020 kontra desember 2019, men slike tall er nok umulig å få tak i. Innlegg på FB er jo heller ikke nødvendigvis noe godt grunnlag. Det kan være så enkelt som at flere deler erfaring med dette nå fordi de ser andre gjør det.

Selv følte jeg det var i grenseland når bilen hadde gått 70k og jeg fikk byttet mye i understellet pga standard knirk. Da tenkte jeg bilen hadde gått såpass at jeg måtte påregne å begynne å betale for slitedeler, men slapp unna gratis uten diskusjon på haugevis av deler.

Når det gjelder utbedring og pris ble det akkurat delt tips i en FB gruppe fra en som hadde kjøpt brukte deler og fått et eksternt verksted til å bytte alt for en brøkdel av prisen. I samme tråd var det også tips ift kjøp av nye deler fra Tyskland. En kan nok komme unna med en veldig mye lavere pris om en tar reparasjonen et annet sted enn hos Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krl

#11
Prisen på reparasjonen høres dessverre normal ut, i alle fall ikke spesielt dyrt. Vi hadde lignende problemer på en tidligere Mercedes, riktignok ved passerte 230.000 km. Luftfjæring er DYRT når det slutter å virke, så vi valgte Model S uten luftfjæring. Det selges dessverre ikke lengre.

Når det gjelder reklamasjonsrett, så er dette litt i grenseland slik jeg ser det. Det finnes ingen absolutt km-grense for reklamasjonsrett, så dette koker vel ned til om dette essensielle systemet regnes som slitedel eller ikke. Og om produsenter bør slippe unna med å designe et kjøretøy som ikke varer mer enn litt over 100.000 km. Miljømessig ville det vært krise.

Kanskje dere kunne fått til et kompromiss hvor du f.eks. betaler halvparten?


Edit: Forøvrig så er dette et kjent problem i Tesla-verden; vi diskuterte dette tidlig for Model S også https://elbilforum.no/index.php?topic=22504.0

daktari

Reklamasjonsretten for forbruker er lovfestet, og selger kan ikke avtale seg vekk fra den. Alt på en bil skal holde 5 år, unntatt slitedeler.
Garanti er til bruk der man ikke har samme lovmessige forbrukervern, dvs utlandet.

Tesla avviser her din reklamasjon og sier at luftfjæringen holder 100.000 km. Etter det er det en slitedel og ingen fabrikasjonsfeil når feil oppstår.

Dere har da en tvist om 137k km er såpass langt at delene må regnes som utslitte eller ikke, dvs 435-45000 km årlig. Denne tvisten må testes rettslig via Forbrukerrådet, så forliksråd, så rettsak.

Tidligere rettsavgjørelser gir presedens, så du kan søke opp dem og se hva man landet på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MaxQ

Sitat fra: daktari på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:19
Reklamasjonsretten for forbruker er lovfestet, og selger kan ikke avtale seg vekk fra den. Alt på en bil skal holde 5 år, unntatt slitedeler.
Garanti er til bruk der man ikke har samme lovmessige forbrukervern, dvs utlandet.

Tesla avviser her din reklamasjon og sier at luftfjæringen holder 100.000 km. Etter det er det en slitedel og ingen fabrikasjonsfeil når feil oppstår.

Dere har da en tvist om 137k km er såpass langt at delene må regnes som utslitte eller ikke, dvs 435-45000 km årlig. Denne tvisten må testes rettslig via Forbrukerrådet, så forliksråd, så rettsak.

Tidligere rettsavgjørelser gir presedens, så du kan søke opp dem og se hva man landet på.

Garanti kan fint være til nytte selv i Norge. Det finnes merker som tilbyr garantier langt utover de 5 årene som forbrukerkjøpsloven gir når det gjelder reklamasjon. Tesla selv tilbyr jo f.eks. 8 år på visse ting.

Garantien på akkurat denne delen er vel fra Tesla sin side 5 år (ikke del av det som gir 8 år) og en kjørelengde på 100k (eller hva de nå har, ser de oppererer med ulike lengder til ulike tider pga oversettelsesfeil i følge noen). Så for garantien sin del er den trolig ikke dekt av Tesla lenger pga kjørelengden.

Men for reklamasjon bli det noe annet.

Forbrukerkjøpsloven, fra §27 "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Det står ikke nevnt noe om at kjørelengde trumfer tiden her. Så med mindre Tesla eller andre kan bevise at det er vanlig å ta hensyn til kjørelengde ved reklamasjonssaker så har ikke Tesla rett her.

Jeg ville ikke gitt meg før noen slengte i bordet dokumentasjon som ga Tesla rett her.

Argumentasjonen om at det skulle være en slitedel som ikke er dekt av reklamasjonsretten er også svak, da det er forskjell på de ulike slitedelene. Slitedelers levetid/varighet er jo sterkt varierende. Det er nok en grunn til at Tesla ikke har dratt "slitedel-kortet" også, de vet nok at dette er ment å vare såpass at 5års-regelen gjelder.

jlan

Jeg synes de burde dekke kompressoren ihvertfall. Det er ikke en typisk slitedel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA