Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

SFJ

Har byttet begge frontlykter 2 ganger på garanti. Dette er en svakhet, og noe jeg opplagt hadde gått videre med som reklamasjon. Er du NAF-medlem?

Handyman

Har fått to sett frontlykter på reklamasjon/garanti grunnet rim innvendig. No question asked.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SFJ

Handyman

Litt usikker på hva du tenke på. Jeg meldte inn saken i appen og fikk nye lykter. Usikker på om de kategoriserte det som reklamasjon eller garanti. Uansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst. 

What-a-watt

SitatUansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst.

Skulle bare mangle. Tipper jag har fått utbedret feil og mangler for nærmere 100K i garantiperioden uten diskusjon. Kun én gang var det litt murring da de for 3dje gang byttet baklykter og ladeport. De mente jeg hadde brukt for sterk såpe. (Kanskje også riktig...)

SFJ

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 03. mai 2025, klokken 00:37
SitatUansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst.

Skulle bare mangle. Tipper jag har fått utbedret feil og mangler for nærmere 100K i garantiperioden uten diskusjon. Kun én gang var det litt murring da de for 3dje gang byttet baklykter og ladeport. De mente jeg hadde brukt for sterk såpe. (Kanskje også riktig...)

Ja, det skulle bare mangle. Men jeg skrev det ikke, siden jeg anser det som en selvfølge. Også når LED-stripene slutter å lyse.

JRF

Til dere som prater om forbrukserrådet og rettssak her. Har dere faktisk prøvd dette selv? Litt kjipt å betale mangfoldige titusener, eller hundretusener til en advokat uten noe som helst garanti for å vinne saken. Og forbrukerrådet er vel akkurat det, altså et råd uten noe som helst makt ovenfor leverandøren.

Tesla (og en haug med andre butikker) spekulerer bevisst i dette ved at de satser på at de aller fleste forbrukere ikke tar kostnaden med en rettssak. Og hvis de kanskje må betale ut til en og annen ivrig kriger så lønner det seg likevel med alle de som har bitt i det sure eplet og betalt for reparasjon.

Luring

Forliksrådet kan idømme inntil kr. 125 000 sjølv om partene er uenige, opptil kr. 200 000 om partene er enige.
Ingen andre kostnader enn rettsgebyr på kr. 2023 sjølv om ein taper saka om ein sjølv har fremma den.
Kan ankes videre i rettsystemet.
Telsa har vel ein vane for ikkje å stille i forliksrådet og heller ta saka rett til tingretten,
så poenget ditt til slutt står seg vel relativt godt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Luring på fredag 30. mai 2025, klokken 06:55Forliksrådet kan idømme inntil kr. 125 000 sjølv om partene er uenige, opptil kr. 200 000 om partene er enige.
Ingen andre kostnader enn rettsgebyr på kr. 2023 sjølv om ein taper saka om ein sjølv har fremma den.
Kan ankes videre i rettsystemet.
Telsa har vel ein vane for ikkje å stille i forliksrådet og heller ta saka rett til tingretten,
så poenget ditt til slutt står seg vel relativt godt.

Men kanskje forliksrådet er en fin måte å finne ut om en kommer til å vinne i tingretten, så sånn sett er det jo nyttig. Tesla har jo og en vane for å vente til rett før tingrettsdatoen kommer opp å komme med forslag til løsning, for å unngå å få en rettskraftig dom mot seg, som så kan skape presedens for lignende saker.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Har nylig erfaring med Forliksrådet, to ganger faktisk, og det er et ordentlig supperåd. Kjenner også til en nylig sak hvor en bekjent ble saksøkt av en profesjonell aktør, ingen avklaring i Forliksrådet, men vant med tilkjent saksomkostninger i Tingretten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA