Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Chimp på fredag 10. februar 2023, klokken 10:27
Det er to vidt forskjellige biler, det skjønner alle. Id3 er en perfekt bybil og nr2-bil, model y uten AWD er midt mellom to stoler.  For stor og for stor svingradius tll å være kongen av byen.
Du får så mye større bruksområde som hyttebil og langturbil med LR for så lite ekstra, så det er det valget jeg mener er klokere. Hver sin smak, og alle trenger ikke AWD, men det blir nok en kjipere opplevelse til vinteren. Og så skal bilen selges igjen også. En LR med AWD holder seg bedre brukt enn den andre, så prisen over 3-4 år kan vippe fort i favør LR uansett.
Her er jeg enig for egen del. TMY LR med AWD som hovedbil, men hadde nok heller gått for en TM3 SR+ om jeg skulle hatt en nr.2 bil. Jeg bor ikke i by, og trenger ikke tenke på svingradius og liten størrelse på en nr2. bil. Men samtidig er jo TMY 2WD en bil som kan erstatte en vanlig 2WD stasjonsvogn eller 2WD SUV som er ganske vanlig på norske veier. Mange kjører heller ikke mange hundre km hver dag så ofte, så selv om TMY 2WD faller mellom to stoler for meg og deg, så tror jeg det kan være en innertier for veldig mange andre, og spesielt til den prisen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på fredag 10. februar 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Chimp på fredag 10. februar 2023, klokken 10:27
Det er to vidt forskjellige biler, det skjønner alle. Id3 er en perfekt bybil og nr2-bil, model y uten AWD er midt mellom to stoler.  For stor og for stor svingradius tll å være kongen av byen.
Du får så mye større bruksområde som hyttebil og langturbil med LR for så lite ekstra, så det er det valget jeg mener er klokere. Hver sin smak, og alle trenger ikke AWD, men det blir nok en kjipere opplevelse til vinteren. Og så skal bilen selges igjen også. En LR med AWD holder seg bedre brukt enn den andre, så prisen over 3-4 år kan vippe fort i favør LR uansett.
Her er jeg enig for egen del. TMY LR med AWD som hovedbil, men hadde nok heller gått for en TM3 SR+ om jeg skulle hatt en nr.2 bil. Jeg bor ikke i by, og trenger ikke tenke på svingradius og liten størrelse på en nr2. bil. Men samtidig er jo TMY 2WD en bil som kan erstatte en vanlig 2WD stasjonsvogn eller 2WD SUV som er ganske vanlig på norske veier. Mange kjører heller ikke mange hundre km hver dag så ofte, så selv om TMY 2WD faller mellom to stoler for meg og deg, så tror jeg det kan være en innertier for veldig mange andre, og spesielt til den prisen.
Det er endel kroner ekstra for å unngå en rask hurtiglading, og 4WD, og tap i kroner er større selv om tap i prosent er identisk, så det er absolutt greit å vurdere om det er verdt forskjellen i pris.

For de som ofte kjører med tilhenger, så vil fort svaret være at det lønner seg. 78 km forskjell i rekkevidde uten henger og ca 40 km med henger bakpå, er en stakkarslig halvtime forskjell i kjøring, men kan bety mye for hvilke ladestasjoner man når.

TMY RWD har i utgangspunktet underkant av 3 timer (2,80 eller ca 2 timer og 50 min) med henger, mens LR da er ca 3 timer og 20 minutter med henger. Den halvtimen kan for mange bety forskjellen mellom en litt stressende tur, og en behagelig tur med henger bakpå.

TM3 så får man nok litt mer rekkevidde, men litt større tap med henger da bilen er lavere, og samtidig er det 600 kg forskjell på hengervekta for de som har B96 eller BE, mellom TM3 og TMY. Så kommer i tillegg forskjellen i nyttelasten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Chimp

#1397
Absolutt, ser at alle har forskjellige behov. Snakker litt av erfaring, hadde ix3 med rwd. Var fast bestemt på at det var tilstrekkelig, og hadde piggdekk for ekstra sikkerhet. Det funket, men hadde det vært en ix3 AWD med ekstra rekkevidde til 70 ekstra så hadde det vært en no-brainer. Var veldig lite interesse på finn da den skulle selges, SUV i Norge er AWD. Teslaen er en del billigere så det blir ikke like tungt å kvitte seg med den, men ved første tur på snø/is hvor den slenger med rumpa i hver sving tror jeg mange angrer seg. Evt når man må stoppe opp og står og spinner for å komme igang igjen:)

ToWalkOrDrive

Det med svingradius må nok avhenge veldig av hvor ofte en kjører i trange parkeringshus osv. Personlig har jeg aldri tenkt på at den har dårlig svingradius. Men jeg foretrekker å ikke svinge så brått når jeg skal parkere, særlig siden det ikke finnes 360-kamera....da er det ryggekamera og sidespeil som gjelder. Men ser ut til at den har 12,1 meter (den eldste). Det som er fint med Model Y er at du veldig lett flipper mellom Drive og Revers på hendelen på rattet, og at du kan putte den i revers før du har stoppet helt frem.....så det er veldig raskt å snu. Ser at andre er mer plaget, som han her:

I googled the actual turning radius numbers, and here they are:
GLC:                               11.8 m (38.7 ft);
X5:                                 11.6 m (38.1 ft);
Tesla Model Y, a whopping 12.1 m (39.8 ft), despite being just 10.2 cm (4 in) longer!
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#1399
Så lenge man kan snu 180 grader på en bygdevei med en fil i hver retning uten å måtte rygge mer enn en gang (få snudd 90 grader eller mer på første), så er jeg fornøyd. ;)


Edit: Innlegg #4545 :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Hvordan er rustbeskyttelsen på Y? Ser 3'n fikk noe pes

Radial

Sitat fra: Svk på lørdag 11. februar 2023, klokken 11:17
Hvordan er rustbeskyttelsen på Y? Ser 3'n fikk noe pes

Bedre. Svakeste punkt er at det ansamles en del møkk og vann i Megacastingen bak, samt at denne støpte aluminium konstruksjonen er nagla og limt i en stålkonstruksjon rett under baksetet.

Alltid veldig spennende med aluminium og stål i fuktige miljøer uten litt ekstra oppmerksomhet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektro12

Sitat fra: Radial på lørdag 11. februar 2023, klokken 12:29
Sitat fra: Svk på lørdag 11. februar 2023, klokken 11:17
Hvordan er rustbeskyttelsen på Y? Ser 3'n fikk noe pes

Bedre. Svakeste punkt er at det ansamles en del møkk og vann i Megacastingen bak, samt at denne støpte aluminium konstruksjonen er nagla og limt i en stålkonstruksjon rett under baksetet.

Alltid veldig spennende med aluminium og stål i fuktige miljøer uten litt ekstra oppmerksomhet.

Er det lov å sprute på med litt Fluid Film i kriker og kroker, eller går garantien enda da?

Svk


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på lørdag 11. februar 2023, klokken 11:17
Hvordan er rustbeskyttelsen på Y? Ser 3'n fikk noe pes

Det er vel mest de som selger rustbeskyttelse som har "funnet ut" at rust er et problem på Model 3. Men kan jo være noen som har problemer. Her er en salt-farer som ikke har fått problem så langt:
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Dette må vel sies å være godt innenfor.
Ikke noe å frykte da

førategangtesla

Jeg har tatt full fluidfilm behandling på min MYP og fått montert ekstra sett for sprut beskyttelse. Jeg lever godt med at jeg har mistet tesla sin rustgaranti som egentlig ikke er verd noenting, den dekker rusthull som en følge av material- eller produksjonsfeil fra innsiden og ut.

Står skrevet tydelig at den dekker ikke: Overflate- eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering av karosseripaneler eller chassiset fra utsiden inn, som følge av for eksempel stensprut eller riper.

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte å rustbehandle bilen, mer eller mindre all rust skjer utenfra og inn og når jeg kikket under bilen min og så hvor mye metall/hulrom og plateskjøter uten lim, med kun grunning hvor sand og stein kan legge seg og sprøte/sandblåse så ville iallefall jeg ha noe beskyttelse. For ikke å snakke om eventuell galvanisk korrosjon mellom aluminium og stål de plassene det er aktuelt.

Det har gitt meg ro i sjela og så har jeg iallfall fått livstid garanti mot rust sålenge jeg følger opp med å etterbehandle hver 2 år.

Jeg har hatt mye biler og felles for alle er at de ruster, jeg går utifra at tesla model y ikke er et unntak. Skal man derimot ikke ha bilen lenger enn 3-5 år så spiller det nok ikke noen rolle.

Svk

Aldri eid tesla. Kjører en 2uker gammal bil som er behandla i drammen av importør.alt er sprayet under.ser veldig bra ut.
Men frister ned en Y pga plass og hengerfeste

førategangtesla

Sitat fra: Svk på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:45
Aldri eid tesla. Kjører en 2uker gammal bil som er behandla i drammen av importør.alt er sprayet under.ser veldig bra ut.
Men frister ned en Y pga plass og hengerfeste

Vi er en familie på fire foreløpig, jeg er ikke redd for familieforøkelse med tanke på plass iallefall. Her sitter toåringen i stol og åtteåring på pute, man kan i model y trekke disse ganske langt ut til sidene pga utforming på sete og det at isofix festene er relativt brede. Så pappa på 90 kilo kan faktisk sitte mellom i baksete, trangt men det går. Mor på 60kg kan sitte mellom pute og stol i baksete helt greit.

Her er knall plass i bagasjerom, jeg bruker stort sett bare rommet under gulvet slik at posene ikke flyr overalt, har plass til 4 gode handleposer bare der.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta deg en tur for å prøvekjøre før du eventuelt legger inn en bestilling.

Svk

Tror ikke prøvekjøring er nødvendig.alle nye biler er vel gode å kjøre.
Spørsmålet er vel om jeg orker å bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA