Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på mandag 15. august 2022, klokken 23:19
Off-topic men de selger stort sett bare bruktimporterte og den Audien er det. Vet ikke hva ulempene med det evt er med Audi men vanligvis betyr import betydelig avkortet garanti.

Aha...kan visst stå noe i modellkoden om garantilengden ved kjøp i f.eks. Tyskland...og så er det visst noe med batterivarmingen som kan være kjipere på biler laget til det tyske markedet (halv effekt). Kommer nok til å beholde Y-en lenger, selv om førersetet i e-tron er digg for en lang, stor mann. Fikk og beskjed om at takglasset jeg bestilte i mai ser ut til å kunne komme om en måned. Ser ut til at de har fått laget noen flere nå.
Merker at jeg er litt skeptisk til importert. Kan jo være noe der en må bruke reklamasjonsrett og ikke garanti osv.

Er vel litt forbrukstall som dette (min Model Y LR) som gjør at bilprisen holder seg godt :-). De 237km på 32kWh (137 Wt/km) er tur/retur-tall sånn at oppover- og nedoverbakke er like (litt planker på taket den ene veien).
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Husk at det egentlig er hva man drar fra strømnettet som viser aktuelt forbruk totalsett.
Er 7-8% tap der på vår Y med 8kW hastighet.

Men Y er veldig effektiv, absolutt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chimp

Registrerer at kronen har styrket seg. Kanskje det ikke kommer en prisøkning allikevel?


Radial

Venter i spenning på Y RWD med disse nye batteriene...
Sammenligner man prisforholdet mellom LR og SR/RWD i Hong Kong, ligger vi an til en Y med opptil 440km rekkevidde til under 430k eller noe (noen uker siden jeg regna på det)

DET er en god deal, for en så stor bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jonny85

Sitat fra: Radial på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:31
Venter i spenning på Y RWD med disse nye batteriene...
Sammenligner man prisforholdet mellom LR og SR/RWD i Hong Kong, ligger vi an til en Y med opptil 440km rekkevidde til under 430k eller noe (noen uker siden jeg regna på det)

DET er en god deal, for en så stor bil.

Tror du Tesla Y kommer til å falle ned i pris til under 430 000 kr ?
Har en Long Range og en Performance i bestilling som blir levert i desember. Hadde planer om å ta begge ut og selg en av dem. Men er jo risky dersom prisen på disse bilene dropper etter jeg har hentet dem ? Hva tenker du?

Radial

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 17. august 2022, klokken 00:04
Sitat fra: Radial på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:31
Venter i spenning på Y RWD med disse nye batteriene...
Sammenligner man prisforholdet mellom LR og SR/RWD i Hong Kong, ligger vi an til en Y med opptil 440km rekkevidde til under 430k eller noe (noen uker siden jeg regna på det)

DET er en god deal, for en så stor bil.

Tror du Tesla Y kommer til å falle ned i pris til under 430 000 kr ?
Har en Long Range og en Performance i bestilling som blir levert i desember. Hadde planer om å ta begge ut og selg en av dem. Men er jo risky dersom prisen på disse bilene dropper etter jeg har hentet dem ? Hva tenker du?

Du leste hva jeg skrev? En 2hjulstrekk (bak) med 55-60kwh batteri. Altså en billigere versjon av Y, som mangler awd, en del rekkevidde, hurtiglader senere, og trolig mangler noe utstyr.
Har ingenting med LR eller Performance å gjøre egentlig 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Ikke direkte, men lavere inngangspris kan vel fort påvirke bruktmarkedet for LR også. Dessuten må markedet begynne å mettes på et tidspunkt.. ALLE vet at momsen kommer, sikkert sinnsvakt antall som skal leveres før jul.

xerxes

Momsen er bare på det som er over 600.000 kr vel?

Har en Model Y P til bestilling som er estimert i mars 2023.

630.000 med FSD. Da blir det bare moms på 30.000, så ca 6500 kr ekstra, ikke noen big deal i det store bildet.

Skal man ha model x eller s så blir det jo en del peng ut av det.

Radial

Sitat fra: geear på onsdag 17. august 2022, klokken 08:11
Ikke direkte, men lavere inngangspris kan vel fort påvirke bruktmarkedet for LR også. Dessuten må markedet begynne å mettes på et tidspunkt.. ALLE vet at momsen kommer, sikkert sinnsvakt antall som skal leveres før jul.

Sånn sett kan det skje ting i bruktmarkedet, men jeg har ikke sett en veldig negativ trend med 3LR vs 3SR/RWD.
Men på nye bestillinger, virker det som om det er ganske mye SR/RWD det går i.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: xerxes på onsdag 17. august 2022, klokken 10:14
Momsen er bare på det som er over 600.000 kr vel?

Har en Model Y P til bestilling som er estimert i mars 2023.

630.000 med FSD. Da blir det bare moms på 30.000, så ca 6500 kr ekstra, ikke noen big deal i det store bildet.

Skal man ha model x eller s så blir det jo en del peng ut av det.

Nei, 25% momsen slår inn på 500k til nyttår, så du må ut med rundt ~32000kr ekstra for en 630k bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 17. august 2022, klokken 00:04
Sitat fra: Radial på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:31
Venter i spenning på Y RWD med disse nye batteriene...
Sammenligner man prisforholdet mellom LR og SR/RWD i Hong Kong, ligger vi an til en Y med opptil 440km rekkevidde til under 430k eller noe (noen uker siden jeg regna på det)

DET er en god deal, for en så stor bil.

Tror du Tesla Y kommer til å falle ned i pris til under 430 000 kr ?
Har en Long Range og en Performance i bestilling som blir levert i desember. Hadde planer om å ta begge ut og selg en av dem. Men er jo risky dersom prisen på disse bilene dropper etter jeg har hentet dem ? Hva tenker du?

Som du ser i tråden på forrige side (svar #775) så er bruktprisen skyhøy nå på LR. Når mva blir innført på den delen over 500.000 så virker det veldig sannsynlig at en går i pluss hvis en skal selge rett over nyttår. Virker som at verden ikke klarer å produsere nok elbiler rett etter nyttår heller.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. august 2022, klokken 13:36
Fikk og beskjed om at takglasset jeg bestilte i mai ser ut til å kunne komme om en måned. Ser ut til at de har fått laget noen flere nå.
De har inne glasstak nå. Send en melding i app under service requesten din, og spør om status.

PS: Ta bilder av taktrekk og lakk rundt taket før du leverer inn bilen, og sjekk det grundig ved opphenting igjen, ser dessverre ut som det går fort i svingene hos Hurtigruta Carglass (som gjør disse jobbene for Tesla)...  >:( ::)

emurof

Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juni 2022, klokken 07:00Tesla justerer vel hyppigere enn andre og dermed vil de risikere å miste markedsandeler fremover.Ikke lett å kjøre rentekampanjer heller om dagen.

Tesla selger hver eneste bil de klarer å produsere, og slik vil det fortsette i overskuelig fremtid.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA