Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

advale

#450
Hvorfor tror folk at etterspørselen er umettelig og det vil føre til økt etterspørsel om Tesla setter opp prisen? Prisen er allerede satt opp fra ca 465' til 540'.

Bare å se på registreringsstatistikken så langt, bare 3500 model Y i september og det gjenstår 2 dager igjen. Det er alt annet enn imponerende når det er snakk om 2,5 års kø. Model 3 selger fortsatt bra til nesten 2000.

tornaldo

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 15:46
Model Y må jo ikke ned i pris for å være konkurransedyktig i hvertfall. Skal man ha en ID4 med "stort" batteri, firehjulstrekk, panoramatak, tonede ruter, elektrisk justerbare seter, "stor" skjerm, etc. (alt som er standard utstyr i Model Y) ender man opp i underkant av 540k. Da har man fortsatt en bil som er mindre, tregere, har kortere rekkevidde, dårligere lading, dårligere infotainment, lavere hengervekt, høyere forbruk etc. enn Model Y. Sikkert mange som likevel lar seg lure av lav startpris på ribba biler ("Men ID4 koster jo 200k mindre enn Model Y, og ID4 GTX koster 100k mindre!").

Nå er du veldig snever i vurderingen av konkurransen.

Det er jo ikke bare andre nye merker Model Y konkurrerer mot. Det er kanskje allerede eksisterende Tesla kunder, som ikke har dårlig tid, som ikke er villig til å betale mer for en vare enn det den egentlig er verdt for den enkelte (meg selv). Eller det er folk som har en fossilbil eller annen elbil de er relativt godt fornøyd med, og dermed ikke kjøper en TMY til høy pris bare fordi det er "hot".

Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre. Og jo lenger man sitter på gjerdet, jo flere alternative biler ruller forbi, og til slutt ender man plutselig med noe annet enn Tesla, selv om det en gang var planen.

Jeg er høyst usikker på at det er en så voldsom stor etterspørsel etter Model Y i Europa/Norge til dagens pris. Er ikke veldig meningsfullt å fokusere for mye på hva alternative elbiler koster, for markedet i Europa er ikke akkurat dominert av elbiler, som i lille Norge.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Otkristo

Sitat fra: advale på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:42
Hvorfor tror folk at etterspørselen er umettelig og det vil føre til økt etterspørsel om Tesla setter opp prisen? Prisen er allerede satt opp fra ca 465' til 540'.

Bare å se på registreringsstatistikken så langt, bare 3500 model Y i september og det gjenstår 2 dager igjen. Det er alt annet enn imponerende når det er snakk om 2,5 års kø. Model 3 selger fortsatt bra til nesten 2000.
Ikke imponert ? 😂
Nesten 5000 biler på 1,5 måned. Det vil se de har solgt ut det de fikk til Norge dette kvartalet.
I tillegg virker det som at en del venter på bil fra Berlin når den kommer.


advale

Du mener nesten 5000 biler akkumulert over 2.5 år.. Model 3 solgte over 15 000 første året og gikk for å være en bil egentlig ingen vil ha - men Y.

Tror prisen er allerede for høyt. Men de har iallfall priset den riktig i forhold til antallet de sendte over med skip. Setter de opp prisen vil selfølgelig etterspørselen gå ned. Er det det Tesla ønsker?

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 28. september 2021, klokken 17:42
Du mener nesten 5000 biler akkumulert over 2.5 år.. Model 3 solgte over 15 000 første året og gikk for å være en bil egentlig ingen vil ha - men Y.

Tror prisen er allerede for høyt. Men de har iallfall priset den riktig i forhold til antallet de sendte over med skip. Setter de opp prisen vil selfølgelig etterspørselen gå ned. Er det det Tesla ønsker?

- En kan ikke sammenligne med Model 3 da konkurransen var mye mindre da den ble lansert.
- Mange har sagt: "jeg vil ikke kjøpe en bil uten å ha prøvd den før, evt prøvesittet". De som har fått bil til nå har kjøpt den usett.
- Allerede etter så kort tid er det den 5. mest solgte elbilen i Norge i 2021
- Allerede etter så kort tid er det den 3. mest solgte elbilen som er lansert i Norge i år, og knuser Q4 E-tron, BMW iX3 og Hyundai Ioniq5 og Enyaq
- Mange ser på Model Y som en forbedret utgave av Model 3, samtidig som Model 3 i år ser ut til å bli den mest solgte elbilen i Norge.
- Tesla bruker 0 kroner på Reklame, sånn at mange ikke kjenner til Model Y før de ser den hos naboer og venner, mens e-tron-reklamene var på skistadioner, kjøpesentre, TV og over alt. Dermed kan en få en Model 3-effekt på Y og, sånn at folk får øynene opp for Y-en etterhvert.

Når det er sagt så pleier ikke Tesla å "melke oksen". Dersom den norske kronen nå styrker seg fordi alle vil kjøpe oljeaksjer etter den flotte olje- og gassprisutviklingen i det siste, så kan de selvsagt sette prisen ned i Norge for å justere for valuta. Tesla har for vane å justere prisen på etablerte biler flere ganger i året (noe 7 prisøkninger på Model Y i USA i 2021 er et eksempel på). Men en teori på at de beholder en "sterk pris" er at de planlegger den nye versjonen, og ønsker å slippe å justere prisen opp igjen når Berlin-versjonen kommer.
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Det var bare et av flere poenger... Minst like relevant som å sammenligne hva man må betale for en ID4, når man snakker om konkurransen Model Y/Tesla står ovenfor.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Dieselgubben

Tror det ser mørkt ut for prisnedgang på TMY uansett hvor overpriset den er. Tesla er jo nesten den eneste som kan levere, Musk og aksjonærene ler hele til banken.

https://edition.cnn.com/2021/09/28/business/auto-industry-supply-chain-problems/index.html




Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Det var bare et av flere poenger... Minst like relevant som å sammenligne hva man må betale for en ID4, når man snakker om konkurransen Model Y/Tesla står ovenfor.

Priser på andre kontinenter, noe en bitteliten og spesielt interessert andel av bilkjøpere tenker på, er minst like relevant som å sammenligne med den bestselgende konkurrenten når det er snakk om konkurransen Model Y står ovenfor? Ja vel, deg om det...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tornaldo

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:59
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Det var bare et av flere poenger... Minst like relevant som å sammenligne hva man må betale for en ID4, når man snakker om konkurransen Model Y/Tesla står ovenfor.

Priser på andre kontinenter, noe en bitteliten og spesielt interessert andel av bilkjøpere tenker på, er minst like relevant som å sammenligne med den bestselgende konkurrenten når det er snakk om konkurransen Model Y står ovenfor? Ja vel, deg om det...

Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:54
Tror det ser mørkt ut for prisnedgang på TMY uansett hvor overpriset den er. Tesla er jo nesten den eneste som kan levere, Musk og aksjonærene ler hele til banken.

https://edition.cnn.com/2021/09/28/business/auto-industry-supply-chain-problems/index.html

Wow. Det der var ikke lystig lesning for de som håper på billigere biler. Glad jeg fikk tak i Model Y til en billig penge.

Nå som folk står i mange timers kø i England for å få tak i bensin så vil en gjerne få en sterk salgsøkning på elbiler der borte og...men litt dillete med ratt på feil side, så tar gjerne litt tid før de suger ut kapasitet fra elbilprodusentene og presser prisen ytterligere opp...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:05
Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?

Selvfølgelig snakker jeg om Norge (og Europa). Hva som er den bestselgende konkurrenten på andre kontinenter er like relevant for folk flest som hva bilen deres koster i Langtvekkistan. Tenker jeg setter strek for mitt engasjement i denne diskusjonen. Du kan godt diskutere dette videre om du er interessert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:12
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:05
Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?

Selvfølgelig snakker jeg om Norge (og Europa). Hva som er den bestselgende konkurrenten på andre kontinenter er like relevant for folk flest som hva bilen deres koster i Langtvekkistan. Tenker jeg setter strek for mitt engasjement i denne diskusjonen. Du kan godt diskutere dette videre om du er interessert.

For å spinne enda mer rundt dette så er Tesla Model Y sinnsykt mer konkurransedyktig på pris i Norge enn f.eks. England og de fleste land i Europa...pga avgifter. Når amerikanere og engelskmenn hører at du kan få en Model Y for samme pris som en RAV4 i Norge så detter de av stolen og slår halebenet. #superchargers
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:12
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:05
Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?

Selvfølgelig snakker jeg om Norge (og Europa). Hva som er den bestselgende konkurrenten på andre kontinenter er like relevant for folk flest som hva bilen deres koster i Langtvekkistan. Tenker jeg setter strek for mitt engasjement i denne diskusjonen. Du kan godt diskutere dette videre om du er interessert.

Tusen takk, det er storsinnet av deg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

abbababba

😂. Haha. Bra svar!
Hvis en vokser opp i et apebur så tror en verden er slik :)
Men "verden" er nok ikke like opptatt av slik som den gjengse forumbruker :)

Vquote author=Rosstopher link=topic=54372.msg1007355#msg1007355 date=1632845294]
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.
[/quote]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA