Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lars667 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:31
Jeg tror de som har bestilt skal være utrolig glade om de får større batteri til dagens pris 👍Prisnedgang ser mindre og mindre aktuelt ut.

Jeg er forøvrig så sykt imponert over rekkevidden på Model Y, selv i dårlig vær, sammenlignet med min gamle 2019 TM3P, hvor jeg og var fornøyd. Er rett og slett sånn at jeg nesten ikke ville betalt særlig for å laste bilen opp med tyngre og større batterier...men avhenger jo hvor langt folk har til hytter osv..
Tipper det må være varmepumpen som bidrar så sterkt til å holde forbruket nede. Kina-model Y'en min virker forøvrig og veldig godt skrudd sammen...ikke noen ting gale som jeg har oppdaget, så blir jo spennende å se hvordan Berlin-bilene blir. Dersom Berlin-bilene med nye produksjonsmåter får mye feil kan en godt ende opp med at en skriver "laget i Kina" for å få høyere pris når en skal selge...at det blir kvalitetsstempelet...sånn som Japan opplevde da de gikk fra ræl til kvalitet...
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Enig ang. rekkevidde og effektivitet. Eneste jeg ser er at ladekurven kunne vært bedre, men Y har vel uansett klasseledende km/ladetid-ratio. Synes det er rart at de prioriterer å øke batterikapasitet nå, i stedet for å spare vekt og kostnader. Det er vel ikke uendelig tilgang på batteriråvarer heller.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Klasseledende er det vel Ioniq 5 som er?

TMY klarer seg godt langt nede på SoC, men med en gang en skal stå lenger enn fem minutter, så er den nok ikke klasseledende. Ser ut som man kan regne tett opp mot 20 mil på 15 minutter.

lars667

Tja, i test har TeslaBjørn vist at TMY er raskere enn IONIQ5 på tur. Den er jo veldig tørst, i alle fall om du skal kjøre over 80-90.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Daniel_0007

Sitat fra: lars667 på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:41
Tja, i test har TeslaBjørn vist at TMY er raskere enn IONIQ5 på tur. Den er jo veldig tørst, i alle fall om du skal kjøre over 80-90.

Ja i tillegg så var det et par v2 ladere, hadde det kun vært v3 ladere så hadde vært enda kjappere.
Model 3 2019 LR Rwd

lars667

Veel. Har ikke sett Tmy lade særlig over 150kW over tid uansett. Så v3 ser ikke ut til å utgjøre nevneverdig forskjell.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Sitat fra: lars667 på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:41
Tja, i test har TeslaBjørn vist at TMY er raskere enn IONIQ5 på tur. Den er jo veldig tørst, i alle fall om du skal kjøre over 80-90.
Tviler på TMY slår Ioniq 5 på norske veier/vanlig tempo her, da rapidgater den nok ikke pga varmgang (tragisk i så tilfelle, gikk jo tidvis knapt fremover), og Y må ha lav soc for å få god ladefart, mens Ioniq 5 har vel 200 kW+ i ganske stort område?

Y tjener litt på v3, starter rett over 200 kW (så 207 på min ved 15% eller noe), så går den gradvis nedover, men har jo også fått noen mil bare på 5-6 min.

Radial

Har en magefølelse på at disse ekstreme ladehastighetene,.er oppskriften på å knerte battericeller og kapasitet over tid.
Kravet i garantien er bare 70% gjenværende på 7/8år, men det er stor forskjell på 70% og 90% kapasitet ved garantiens utløp.

Only time will show.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Alas

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Radial på onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:01
Var det ikke en klausul rundt prisen på Y, for de som utsatte fra Q3 til Berlin/Q4 også?
Får håpe de får prisen de har booket, er litt annen ordlyd i den nye kontrakten.
Vet noen har skrevet her inne at Tesla IKKE ville garantere gammel pris om man ventet på Berlin for en modell som allerede var tilgjengelig. Altså ikke P eller 7s. Tipper allikevel de vil gjøre det. Men! Kinabil er iallfall ingen grunn til bekymring!

Vi reserverte mod Y første dag det åpnet for over to år siden. Vi utsatte fra første runde i august, noe som var greit. Men vi har fått beskjed lokalt fra forhandler i Trondheim om at det ikke er så sikkert vi beholder den lavere prisen hvis vi utsetter enda en gang til q1 2022 eller enda mer (jeg spurte om jeg kunne utsette til q2 2022). Det var åpenbart at gutten hos Tesla ikke hadde helt peiling på dette, annet enn at det var sannsynlig at hvis vi takker nei så kan vi miste mulighet til å bestille til den lavere prisen. Om vi fikk en slags advarsel el.l var ikke klart. I august fikk vi en konkret dato for å hente bilen, så regner med jeg får det igjen i desember nå.

Grenadier

Sorry litt off topic, men er det slik at man nå får 82kw batteriet ved bestilling av Y?

Ser flere her skriver at det blir større batteri nå. Eller er det jeg som misforstår?


Tahamre

Sitat fra: Grenadier på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:33
Sorry litt off topic, men er det slik at man nå får 82kw batteriet ved bestilling av Y?

Ser flere her skriver at det blir større batteri nå. Eller er det jeg som misforstår?
Kanskje neste år. Tyskerne som får utlevert nå i Q4 mottar papirene på bilene en god stund før de får de, der er det samme batteri som de som fikk utlevert her i Norge i Q3.

Kamil58

Så spørsmålet er om det er verdt å vente på "bedre" tysk bil ? Selv om denne blir produsert i Berlin så vet vi ikke hvilke batterier ( NCA,NCMA) den kommer med. Prisen er ikke garantert og jeg ville ikke bli overrasket om Tesla øker igjen på model Y. Det er flere tusen som har bestillinger datert tilbake til 2019 . Mange har tatt ut bilen fra Shanghai og mange som venter, inkludert meg. Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Biler som kommer er nøyaktig de samme som ble utlevert i august , samme batteriet og spec- eu standard /uk standard.

turfsurf

Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 10:34
Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Helt klart ikke. Tar ikke ut en Y med det elendige LG batteriet etter erfaringene med vår TM3 med samme batteri. Hurtiglader man ikke noe særlig og holder seg stort sett innenfor WLTP rekkevidde kan man jo vurdere annerledes.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av andre omstendigheter og. For oss er det helt greit å vente til Q2-Q3 neste år.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kamil58


Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:08
Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 10:34
Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Helt klart ikke. Tar ikke ut en Y med det elendige LG batteriet etter erfaringene med vår TM3 med samme batteri. Hurtiglader man ikke noe særlig og holder seg stort sett innenfor WLTP rekkevidde kan man jo vurdere annerledes.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av andre omstendigheter og. For oss er det helt greit å vente til Q2-Q3 neste år.


Har dere gammel bestilling ?

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:08
Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 10:34
Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Helt klart ikke. Tar ikke ut en Y med det elendige LG batteriet etter erfaringene med vår TM3 med samme batteri. Hurtiglader man ikke noe særlig og holder seg stort sett innenfor WLTP rekkevidde kan man jo vurdere annerledes.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av andre omstendigheter og. For oss er det helt greit å vente til Q2-Q3 neste år.

Ja trenger man ikke bil så er det bare å vente og håpe på at det kommer noe bedre snart. Men skal man ha bil i år så fins det vel ingen biler i klassen som forflytter seg raskere uansett avstand, bortsett fra kanskje Ioniq 5 om man bare skal lade en gang på turen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA