Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:07
Men skal man ha bil i år så fins det vel ingen biler i klassen som forflytter seg raskere uansett avstand, bortsett fra kanskje Ioniq 5 om man bare skal lade en gang på turen?
Skal man lade raskt med LG batteriet må man holde seg mellom 10-40% sånn ca. T.o.m da har det falt av mye.

Så ofte gidder jeg ikke stoppe. På motorvei blir det latterlig. Kjøre med stor henger er langdrygt, med en rekkevidde med fullt batteri på under 20 mil. Da må man ofte lade til 80-90% som tar lang tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pew


geear

Dette er defintivt å overdrive, Y med LG 77kWh er helt i toppen på forflytningshastighet blant alt man finner på veien.

Østlandsturen vår, som typisk betydde 45 minutters lading (på to ladestopp) med X75D, er nå en tur vi kan ta med 6-7 minutters lading. Enorm forskjell. På ingen måte noen krisestemning her i huset.

turfsurf

Sitat fra: Pew på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:36
Syns du overdriver endel her turfsurf.
Egentlig ikke. Man kan jo alltid diskutere hva som er raskt. Rekkevidde med henger er det jeg får med 2021 TM3 med samme batteri.

Og det er jo fakta at ladehastigheten stuper veldig fort. På norske landeveier har det ikke så mye å si, siden man sjelden må lade mer enn en gang i løpet av en dag.

Med stor henger og på motorvei er det for dårlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Er da enda ingen elbiler som er bra med stor henger. Hva sammenligner du med?

Hva slags fart kjører du med når du har mer enn dobbelt forbruk av normalt?

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:49
Er da enda ingen elbiler som er bra med stor henger. Hva sammenligner du med?

Hva slags fart kjører du med når du har mer enn dobbelt forbruk av normalt?
Kjører ca i 90. Stor skaphenger dog. Forbruk på nesten 400Wh/km. Vår X100 hadde lengre rekkevidde med samme hengeren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kamil58

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:20
Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:46

Har dere gammel bestilling ?
Før prisøkning på P.

Har meget god pris på LR ( 2019) og "vente bil" p.d.d . Kan vente , men samtidig ønsker ikke å betale dagens pris . Jeg er fremdeles på hold med ingen prisgaranti fra Tesla . Kun nyttelast som skremmer meg  :-\

turfsurf

Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:13
Kun nyttelast som skremmer meg  :-\
Er ikke så bekymret over den. Har henger hvis jeg må ha med mye
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:55
Sitat fra: geear på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:49
Er da enda ingen elbiler som er bra med stor henger. Hva sammenligner du med?

Hva slags fart kjører du med når du har mer enn dobbelt forbruk av normalt?
Kjører ca i 90. Stor skaphenger dog. Forbruk på nesten 400Wh/km. Vår X100 hadde lengre rekkevidde med samme hengeren.

Men...er ikke dette helt logisk? X100 har minst 20kwh større batteri, og forbruket med skaphengeren din er hinsides 🙂

Du må ha Y med minst 100kwh batteri for å få tilsvarende rekkevidde som X'en, og det vil neppe komme. 🙂 Bytt henger 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:27

Men...er ikke dette helt logisk? X100 har minst 20kwh større batteri, og forbruket med skaphengeren din er hinsides

Du må ha Y med minst 100kwh batteri for å få tilsvarende rekkevidde som X'en, og det vil neppe komme. Bytt henger
X har større forbruk i utgangspunktet. X med samme hengeren hadde ca 10-15% større forbruk. Men ja, 100kWh på Y og flatere ladekurve hadde vært bra...

Har mindre henger da, denne er en jeg låner innimellom.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:36
Sitat fra: Radial på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:27

Men...er ikke dette helt logisk? X100 har minst 20kwh større batteri, og forbruket med skaphengeren din er hinsides

Du må ha Y med minst 100kwh batteri for å få tilsvarende rekkevidde som X'en, og det vil neppe komme. Bytt henger
X har større forbruk i utgangspunktet. X med samme hengeren hadde ca 10-15% større forbruk. Men ja, 100kWh på Y og flatere ladekurve hadde vært bra...

Har mindre henger da, denne er en jeg låner innimellom.

Prøv å låne en ES8, blir fort bedre aerodynamikk av den med kasse på slep 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 29. oktober 2021, klokken 23:35
Prøv å låne en ES8, blir fort bedre aerodynamikk av den med kasse på slep 👍
Jo større bil (dårligere CdA) jo mindre har jo henger på slep å si. Men det skal være en ganske stor bil for ikke å merke en 2,5m+ høy henger på slep.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:50
Sitat fra: Radial på fredag 29. oktober 2021, klokken 23:35
Prøv å låne en ES8, blir fort bedre aerodynamikk av den med kasse på slep 👍
Jo større bil (dårligere CdA) jo mindre har jo henger på slep å si. Men det skal være en ganske stor bil for ikke å merke en 2,5m+ høy henger på slep.

Bilen vil minske vindfanget til hengeren betydelig mot dråpeformen til X/Y, så vil nok få bedre rekkevidde der.

Men alt i alt, så er det vel "give and take" uansett 😄
Ikke alltid man tegner ES8 størrelse bil heller 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

...og der satte de opp prisen på Model Y i USA med $1000 til. 12. gang i år at de øker. Er en del konfigurasjoner som ikke kan leveres før juni 2022 i USA.

https://youtu.be/Lx9dYvjYYZY
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA