Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:31
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:34
Sa ikke Tesla på et eller annet tidspunkt at man kunne legge til hengerfeste manuelt hos Tesla for 10.000,-?
De sa ikke pris, men at det skulle bli en ordring hvor man kunne få utlevert bilen med hengerfeste. Om det blir som en bestilling ved siden av eller ikke.

"– Vi vet at hengerfeste er spesielt viktig for nordmenn, og de siste dagenes store engasjement fra norske Model Y-kunder og Tesla Owners Club Norway har bekreftet dette. Vi har jobbet tett med kollegaer i Europa og USA for å finne en løsning, og er glade for å kunne bekrefte at ettermontering av hengerfeste på Model Y vil bli mulig. Mer informasjon vil komme senere, skriver han i en e-post.

– For å gjøre prosessen så enkel som mulig for alle parter prøver vi også å finne en løsning som gjør det mulig for kunder å legge til hengerfeste før levering, uten å betale for prisøkninger som har skjedd siden bestilling. Vi kan på det nåværende tidspunkt ikke love dette, men ettermontering vil altså i alle fall bli mulig, skriver Roland."
Stemmer. Og for oss som kjenner Tesla/Elon-tid, så kan det bety at det blir mulig noen år nedi veien.  :P Ikke akkurat noen god garanti. Furoren blant de tidlige Model 3-eierne har vel fortsatt ikke båret frukter...

nosi1202

Ja, der var det ja. Dette kan jo bety hva som helst. Hvis differansen mellom ny og gammel bestilling er 70.000,- kan de ta hva som helst mellom 10.000,- og 69.000,- og like vel ha ordene sine i behold. (Og for så vidt under 10.000,- også, men det anser jeg som usannsynlig)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 08. mai 2021, klokken 18:17
Furoren blant de tidlige Model 3-eierne har vel fortsatt ikke båret frukter...
Det blir en litt søkt parallell å trekke. De første TM3 som ble levert var ikke typegodkjent med hengerfeste. Faktisk var ikke TM3 å få med hengerfeste i noen land.

TMY derimot har hatt hengerfeste som en opsjon i lange tider nå, og vil åpenbart typegodkjennes med det siden det er mulig å bestille bilen med det.

Så alle TMY vil være typegodkjent med hengerfeste. Da er det bare snakk om at man kan få ett offisielt levert fra Tesla, eller fra tredjepart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: geear på lørdag 08. mai 2021, klokken 18:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:31
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:34
Sa ikke Tesla på et eller annet tidspunkt at man kunne legge til hengerfeste manuelt hos Tesla for 10.000,-?
De sa ikke pris, men at det skulle bli en ordring hvor man kunne få utlevert bilen med hengerfeste. Om det blir som en bestilling ved siden av eller ikke.

"– Vi vet at hengerfeste er spesielt viktig for nordmenn, og de siste dagenes store engasjement fra norske Model Y-kunder og Tesla Owners Club Norway har bekreftet dette. Vi har jobbet tett med kollegaer i Europa og USA for å finne en løsning, og er glade for å kunne bekrefte at ettermontering av hengerfeste på Model Y vil bli mulig. Mer informasjon vil komme senere, skriver han i en e-post.

– For å gjøre prosessen så enkel som mulig for alle parter prøver vi også å finne en løsning som gjør det mulig for kunder å legge til hengerfeste før levering, uten å betale for prisøkninger som har skjedd siden bestilling. Vi kan på det nåværende tidspunkt ikke love dette, men ettermontering vil altså i alle fall bli mulig, skriver Roland."
Stemmer. Og for oss som kjenner Tesla/Elon-tid, så kan det bety at det blir mulig noen år nedi veien.  :P Ikke akkurat noen god garanti. Furoren blant de tidlige Model 3-eierne har vel fortsatt ikke båret frukter...
Husker godt tiden når jeg ventet på TM3. Ble veldig fornøyd når TM3 skulle få luftfjæring :police:
https://electrek.co/2017/08/31/tesla-model-3-to-have-smart-air-suspension-with-dual-motor-next-year-says-elon-musk/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Turfsurf, Vel, jeg sitter med en følelse av at når det gjelder Tesla så er tilfeldigheter/vilje det handler om, ikke hva som praktisk kan la seg løse, for de har vist at de kan få til veldig mye. Derfor tar jeg ingenting for gitt før det er en realitet.

Churchill

Har ventet siden mars 2019 på bilen, og klarer fint å vente en stund til. Skal da sies at jeg har en helt annen pris enn det som er i dag, og hadde nok ikke bestilt med dagens pris nei. Når det gjelder hengerfeste så er jeg sikker på at det er mulig å ettermontere på Y. Det kan man helt fint gjøre i USA uten problemer, så ser ikke hvorfor dette ikke skal kunne gjøres i Norge. 3ern har jo ikke hengerfeste i USA en gang, så der blir det nok litt annet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Churchill på søndag 09. mai 2021, klokken 11:19
Har ventet siden mars 2019 på bilen, og klarer fint å vente en stund til. Skal da sies at jeg har en helt annen pris enn det som er i dag, og hadde nok ikke bestilt med dagens pris nei. Når det gjelder hengerfeste så er jeg sikker på at det er mulig å ettermontere på Y. Det kan man helt fint gjøre i USA uten problemer, så ser ikke hvorfor dette ikke skal kunne gjøres i Norge. 3ern har jo ikke hengerfeste i USA en gang, så der blir det nok litt annet.

Det sies at det eneste Tesla hadde behøvd å gjøre var å sende et brev som sier at Model 3 2019-modeller tåler hengerfeste. Det vil de ikke. En av grunnene til at de ikke vil det er fordi de ikke hadde lagt kabler klar for hengerfeste på 2019-modeller...og det da blir litt ekstra dill (selv om det finnes clip-on-løsninger med kabler). Med Model Y vil de nok ha klart både typegodkjenning med hengerfeste og kabler fra dag 1...skulle en tro....
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.
Min bestilling fra august -19 koster 533 320 med følgende spec;

  • Long Range firehjulsdrift
  • Pearl White lakk
  • 19'' Gemini Wheels
  • Alt svart Premium-interiør
  • Interiør med fem seter
  • Autopilot
  • Fullverdige selvkjørende egenskaper
I dag koster samme oppsett kr. 608.742. Altså 75 422,- i differanse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thob

Sitat fra: Handyman på mandag 17. mai 2021, klokken 22:13
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:03
Det er ikke så lett å bli klok på ny og gammel pris. Men husker jeg riktig kunne man først reservere model y LR til 474.000,- Dette var med 1" mindre hjul enn hva tilfellet er nå og svart farge. Etter det har hvit som tidligere kostet 17.000,- blitt standard farge, hjulene er 1" større og det har blitt lagt til en "dokumentavgift" på 11.000,-. Dette gjelder også tidligere reservasjoner.

For å oppsummere; valgte man 18" hjul og sort farge så har man fått bilen 72.000,- billigere enn nåværende pris for sort bil. Og man har fått 19" hjul på kjøpet.
Min bestilling fra august -19 koster 533 320 med følgende spec;

  • Long Range firehjulsdrift
  • Pearl White lakk
  • 19'' Gemini Wheels
  • Alt svart Premium-interiør
  • Interiør med fem seter
  • Autopilot
  • Fullverdige selvkjørende egenskaper
I dag koster samme oppsett kr. 608.742. Altså 75 422,- i differanse.

Min (også fra aug 19)
LR
Hvit
Hvitt interiør
20 toms felger (reserverte med 19toms)
Pris 504
Dagens pris 575

E_S

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å reservere i dag, siden man gratis kan kansellere bestillingen dersom de skulle prøve seg på noe "lurt", som for eksempel om de skulle nekte reservasjoner fra nå å få ny lavere pris om prisene går ned før levering.
:)

nosi1202

Jeg lurer på om de venter til det kommer biler fra Berlin, eller om de i første omgang henter fra USA? På meg virker det som leveranser med ny struktur og nytt batteri er et stykke frem i tid
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Thob

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 20. mai 2021, klokken 19:17
Jeg lurer på om de venter til det kommer biler fra Berlin, eller om de i første omgang henter fra USA? På meg virker det som leveranser med ny struktur og nytt batteri er et stykke frem i tid

Ja enig. Ikke usannsynlig at de første kommer fra freemont eller hva den eksisterende fabrikken heter. Men, siden etterspørselen etter model Y er så stor som den er nå både i USA og Kina, med flere måneders ventetid, spørs det om de gidder det. Og da blir spørsmålet hva de skal gjøre med giga Berlin og Texas ( gitt at det tar lang tid før 4680 er på plass, noe jeg også tror) de har helt sikkert en plan men for meg er det vanskelig å se hvordan de skal løse denne «floken»


nosi1202

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 20. mai 2021, klokken 19:59
Dette diskuteres i det vide og brede bla her:



https://elbilforum.no/index.php?topic=45085.0



Jepp, men disse temaene henger litt sammen.

Min betalingsvilje for model Y med dagens batteri, skrudd sammen av noen yankeer med presisjon til nærmeste inch, er veeeeldig mye lavere enn for en tysk model Y som etter eget utsagn skal gjøre tysk ingeniørkunst til skamme.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Electric cars in Norway

Tror nok at US TMY vil komme før til Norge enn Berlin produserte.... er villig til  å vedde på det. :+1: Så da vil vi på sikt ende med to produksjonssteder av TMY i Norge og så med to batteri typer.
Herlig! Dette blir bra. Det ordner seg.

Det er et supergodt marked for begge typene av TMY i Norge :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA