Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

nosi1202

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:24
Det er et supergodt marked for begge typene av TMY i Norge :+1:

Det tror jeg avhenger mye av evt prisdifferanse. På en annen side er det sikkert nok av folk som ikke bryr seg om den har det ene eller andre batteriet osv. Men går den ene x-antall prosent lenger blir det jo en annen sak.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:14

Jepp, men disse temaene henger litt sammen.

Min betalingsvilje for model Y med dagens batteri, skrudd sammen av noen yankeer med presisjon til nærmeste inch, er veeeeldig mye lavere enn for en tysk model Y som etter eget utsagn skal gjøre tysk ingeniørkunst til skamme.
Nå er det ikke gitt at presisjonen på biler som kommer ut av en helt ny fabrikk er bedre enn fra en fabrikk som har tunet teknikken i et par år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thob

Sitat fra: kodax på torsdag 20. mai 2021, klokken 23:59

Min betalingsvilje for model Y med dagens batteri, skrudd sammen av noen yankeer med presisjon til nærmeste inch, er veeeeldig mye lavere enn for en tysk model Y som etter eget utsagn skal gjøre tysk ingeniørkunst til skamme.
Nå er det ikke gitt at presisjonen på biler som kommer ut av en helt ny fabrikk er bedre enn fra en fabrikk som har tunet teknikken i et par år.

Det er jeg enig i kodax. Samtidig begynner de nå å få noe erfaring med nye fabrikker/produksjonslinjer så får håpe at det blir riktig fra starten av i Berlin👍🏻 Uansett er det ikke så strategisk lurt av Musk å kommentere at de skal ned på mikron-nivå i toleranser, fallhøyden blir da stor. Tipper det er mange tyske bilprodusenter og mange i tysk bilindustri som vil bruke det for alt det er verdt dersom de ikke klarer det

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thob på fredag 21. mai 2021, klokken 08:13

Det er jeg enig i kodax. Samtidig begynner de nå å få noe erfaring med nye fabrikker/produksjonslinjer så får håpe at det blir riktig fra starten av i Berlin👍🏻 Uansett er det ikke så strategisk lurt av Musk å kommentere at de skal ned på mikron-nivå i toleranser, fallhøyden blir da stor. Tipper det er mange tyske bilprodusenter og mange i tysk bilindustri som vil bruke det for alt det er verdt dersom de ikke klarer det

Kan gjerne være at Texas løper forbi Berlin med å starte produksjon, og at det gjerne blir de første til å komme til Norge. I Texas har de i hvert fall begynt å trykke ut "Single Casting", så da vil det bli mindre sveising (fra 70 deler til 1 del), og da kanskje mindre kilder til skjevheter? Vet ikke hvor lik hver cast er? Gjerne derfor Musk går så høyt ut og opp på banen.
https://insideevs.com/news/508076/tesla-modely-megacast-giga-texas/
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Vil si at det er langt å gå fra cm til mikron ja :o
Toleransene de har hatt på model 3 er på det verste cm, så hvis de nå sier mikron kanskje de bare leverer ut millimeterfeil biler, det er jo et steg i positiv retning. På min model 3 var taket over 4mm skjevt montert og mange er nok enig i at det ikke kan kalles millimeterpresisjon, men cmpresisjon ettersom det er innenfor Tesla spec når man klager.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

nosi1202

Sant nok, men det er jo ikke akkurat som å hoppe etter Wirkola de greiene de tidvis har sendt ut fra Freemont. 
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

kodax

Sitat fra: Thob på fredag 21. mai 2021, klokken 08:13...Uansett er det ikke så strategisk lurt av Musk å kommentere at de skal ned på mikron-nivå i toleranser, fallhøyden blir da stor. Tipper det er mange tyske bilprodusenter og mange i tysk bilindustri som vil bruke det for alt det er verdt dersom de ikke klarer det
Er det én ting det virker som Elon aldri har vært redd for, så er vel det å gå høyt ut  :laugh:
Model Y - Model 3

kodax

Model Y - Model 3

chargedup

Sitat fra: kodax på fredag 21. mai 2021, klokken 13:13
Og US-prisene fortsetter å stige: https://electrek.co/2021/05/21/tesla-tsla-increases-model-3-y-prices/
Trenger bare en prisøkning (500USD) til før forskjellen på norsk vs us pris er under 100' (AWD LR i artikkel vs billigste man får kjøpt hos Tesla i Norge)...
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tomas_v

Pris gikk opp minst par ganger med 500USD nå, tviler at Tesla setter ned prisen.

RJK

Har ikke litt av problemet vært de første maskinene som ikke stamper ut delene i så konsistent presisjon som det de nye maskinene gjør? Samme er jo og det de mener om den nye "lakkeringsfabrikken", som skal gjøre det langt mindre sannsynlig med så dårlig og varierende kvalitet som i Freemont?

Shanghai-fabrikken har vel allerede visst at problemene med panel gaps og lakk er langt bedre enn i Freemont, om jeg har forstått det riktig. I så tilfelle er det vel god sjanse for at det blir enda bedre i Austin og Berlin.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

makki

Dvs det blir enda mer høyere enn dagen pris, selv musk har bekreftet via twitter.

Så bestill Model Y før Tesla setter opp prisen :)

Vaduz

Prisene går til himmels i påvente av statlige subsidier, som forventet. De kan nok sette ned prisen mye i Norge om ikke salget tar av eller moms innføres.

nosi1202

Godt mulig at prisene skal opp, men da tviler jeg på at de selger Berlinbiler til en pris som ble låst i mars 2019. Problemet er jo i alle fall for min del at man ikke vet hva man reserverer. Eller ut i fra det som står på nettsiden så er det jo spes for den amerikanske versjonen. Og da er prisen for høy i mine øyne. Jeg kan godt være villig til å betale 75-100.000,- mer for en tyskprodusert bil om denne har ny teknologi, bedre byggekvalitet og lenger rekkevidde.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA