Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fre 01. jan 2021, kl. 12:31

« forrige - neste »

geear

Det er mulig det skjer, men det har ikke jeg opplevd. Har bestilt noen Teslaer etterhvert, og alltid fått bil som blir produsert etter bestilling, og har også opplevd at det har blitt solgt lik bil som jeg har bestilt som inventory i mellomtiden.

VoltWay

Da jeg prøvekjørte sa de at andre som hadde bestilt på den tiden med riktig spesifikasjon fikk tildelt bil rett ut fra fabrikken.

hELgenen

Er det noe nytt mhp HW4 på model Y? Forsvinner gir hendel og erstattes med knapper - og er det da snakk om knapper på skjerm, eller blir det ekte knapper?

Jeg hadde tenkt å sitte på gjerdet og vente på HW4 da jeg antok at parkeringssensorløsningen (det være seg kamera eller event. radar) ville kunne bli bedre med HW4 enn med dagens HW3 - selvkjøringsfunksjoner er helt uten interesse her i gården selv når det event. fungerer perfekt - men parkeringssensorer eller gode løsninger på dette området - betyr noe.
Tesla endrer mye på bilene løpende slik at man ikke vet med sikkerhet hva man faktisk får om man bestiller i dag - og prisen kan jo også fort stupe slik kundene som kastet seg på før nyttår fikk oppleve. Tesla har jo et produksjonsmål - og slik situasjonen nå er i Europa så sliter vel egentlig alle merker i et tungt marked....
Derfor er min tanke å enten hoppe på en lagerbil (HW3) med rabatt i min ønsket farge, eller fortsette å vente til det var sikkert at HW4 kom og så gjøre et endelig valg der og da basert på hva som er endret.

Nero

Sitat fra: hELgenen på tir 08. aug 2023, kl. 13:06Er det noe nytt mhp HW4 på model Y? Forsvinner gir hendel og erstattes med knapper - og er det da snakk om knapper på skjerm, eller blir det ekte knapper?

Jeg hadde tenkt å sitte på gjerdet og vente på HW4 da jeg antok at parkeringssensorløsningen (det være seg kamera eller event. radar) ville kunne bli bedre med HW4 enn med dagens HW3 - selvkjøringsfunksjoner er helt uten interesse her i gården selv når det event. fungerer perfekt - men parkeringssensorer eller gode løsninger på dette området - betyr noe.
Tesla endrer mye på bilene løpende slik at man ikke vet med sikkerhet hva man faktisk får om man bestiller i dag - og prisen kan jo også fort stupe slik kundene som kastet seg på før nyttår fikk oppleve. Tesla har jo et produksjonsmål - og slik situasjonen nå er i Europa så sliter vel egentlig alle merker i et tungt marked....
Derfor er min tanke å enten hoppe på en lagerbil (HW3) med rabatt i min ønsket farge, eller fortsette å vente til det var sikkert at HW4 kom og så gjøre et endelig valg der og da basert på hva som er endret.

Sitter i samme båt, har ikke store troen på Tesla Vision  :o

Klykken

SitatForsvinner gir hendel og erstattes med knapper - og er det da snakk om knapper på skjerm, eller blir det ekte knapper?
Garantert ikke fysiske knapper. Blir nok samme som på S/X, med glideknapp på skjerm, og reserveløsning med touch nede ved ladeplaten som er for treg til at det kan benyttes til vanlig. Samt at bilen selv vil prøve foreslå kjøreretning med blandede resultater. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Siste jeg leste om HW4 analysene, er at "skjermen" har halvparten av minne og lagringsplass vs HW3.

Altså ser HW4 derfor mer ut som ett økonomisk tiltak, enn å øke kapasitet/ytelse/funksjoner.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Det går mange HW4 i USA, så om du søker litt kan du finne omtaler og sammenligninger. Større endringer kommer kanskje heller med Juniper.

HW4 er relativt fersk enda, så det kan komme forbedringer etter som de får mer brukerdata.

Nå er det ingen av bilene i inventaret som har rabatt lengre, så kanskje det er slutt for denne gang.

geear

Selv om jeg er klar over at jeg allerede har en slik bil og derfor bør erklære meg inhabil, så er jeg allikevel helt seriøs når jeg sier at den beste Y-en er 2022-modellene med den større batteripakken, forbedret understell, parkeringssensorer, hattehylle, lastekroker (muligens kun Berlin og kanskje også kun P som har dette i kombi med parkeringssensorer), HW3, MCU3 og maks nyttelast på 562 kg. Skulle jeg kjøpt en Y nå, så hadde mitt mål vært å finne en slik bil.

hELgenen

Sitat fra: Radial på tir 08. aug 2023, kl. 14:08Siste jeg leste om HW4 analysene, er at "skjermen" har halvparten av minne og lagringsplass vs HW3.

Altså ser HW4 derfor mer ut som ett økonomisk tiltak, enn å øke kapasitet/ytelse/funksjoner.

Hmmm...kan det tolkes dithen at kundene får mindre bil for pengene enn før? Det er jo det jeg frykter ettersom Tesla så helt åpenbart skal kutte kostnader. Kundene har jo stort sett jublet så langt,men det heter seg jo at man kan spare seg til fant også. Og Tesla følger jo Munro i tykt og tynt og Munro vil jo kutte alt og dytte alt inn på skjerm. Der er jo fokus mest mulig avanse for produsent,mens det kundene får er jo ikke i fokus. Etter en gjennomgang av Rivian mente jo karen at bilen til de grader var underpriset..og kjøpte seg en med en gang...Jeg hadde jo håpet på at Tesla leverte bedre kvalitet og mer bil for pengene over tid. Men jeg må si S og X er veldig stivt priset for øyeblikket sett opp mot konkurrentene i dette segmentet. Y er svært godt priset vs konkurrentene,men dersom HW4 faktisk medfører ennå flere ulemper slik det ble med fjerning av OSS så blir det jo en nedtur...Dagens vision løsning er jo ikke bra,så forventer bedre med HW4 over tid med bedre kamera..men dersom en må svelge ennå flere kameler og ikke får bedre vision med HW4,vel da blir jeg skuffet.

hELgenen

Sitat fra: geear på tir 08. aug 2023, kl. 14:54Selv om jeg er klar over at jeg allerede har en slik bil og derfor bør erklære meg inhabil, så er jeg allikevel helt seriøs når jeg sier at den beste Y-en er 2022-modellene med den større batteripakken, forbedret understell, parkeringssensorer, hattehylle, lastekroker (muligens kun Berlin og kanskje også kun P som har dette i kombi med parkeringssensorer), HW3, MCU3 og maks nyttelast på 562 kg. Skulle jeg kjøpt en Y nå, så hadde mitt mål vært å finne en slik bil.

Ja,kan si meg noe enig der...når OSS forsvant var det en nedtur...Har kjørt fake OSS og det er litt så som så...Kina TMY er de fineste mhp finish så langt...Men de siste med vision føles som et lite steg tilbake. I min egen lille boble håper jeg vel på HW4 skal løfte bilen ett hakk frem igjen,men det kan jo være en illusjon og selvbedrag...Får google litt rundt og se hva folk tenker mhp hva man får for pengene i HW4..er det en sparekniv versjon vs HW3,eller snakker vi reell forbedring her...

RJK

Sitat fra: hELgenen på tir 08. aug 2023, kl. 14:54
Sitat fra: Radial på tir 08. aug 2023, kl. 14:08Siste jeg leste om HW4 analysene, er at "skjermen" har halvparten av minne og lagringsplass vs HW3.

Hmmm...kan det tolkes dithen at kundene får mindre bil for pengene enn før? Det er jo det jeg frykter ettersom Tesla så helt åpenbart skal kutte kostnader. Kundene har jo stort sett jublet så langt,men det heter seg jo at man kan spare seg til fant også. Og Tesla følger jo Munro i tykt og tynt og Munro vil jo kutte alt og dytte alt inn på skjerm. Der er jo fokus mest mulig avanse for produsent,mens det kundene får er jo ikke i fokus. Etter en gjennomgang av Rivian mente jo karen at bilen til de grader var underpriset..og kjøpte seg en med en gang...Jeg hadde jo håpet på at Tesla leverte bedre kvalitet og mer bil for pengene over tid. Men jeg må si S og X er veldig stivt priset for øyeblikket sett opp mot konkurrentene i dette segmentet. Y er svært godt priset vs konkurrentene,men dersom HW4 faktisk medfører ennå flere ulemper slik det ble med fjerning av OSS så blir det jo en nedtur...Dagens vision løsning er jo ikke bra,så forventer bedre med HW4 over tid med bedre kamera..men dersom en må svelge ennå flere kameler og ikke får bedre vision med HW4,vel da blir jeg skuffet.

Bilene ser jo og ut til å bli billigere, så du får kanskje mindre bil for pengene.

Eller du får mindre bil for mindre penger, som fort kan bli mere bil for de mindre kronene du putter i den. Altså mer bil per krone...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

VoltWay

Her er en video som sammenligner kamera på 2018 HW3 TMS med 2023 HW4 TMY.

Radial

Sitat fra: VoltWay på ons 09. aug 2023, kl. 11:58Her er en video som sammenligner kamera på 2018 HW3 TMS med 2023 HW4 TMY.

Bedre data (i dette tilfelle mye bedre kamera?), pleier på hjelpe mye det😄

Men de burde heller sammenlignet TMY2022 mot 2023.
En S fra 2017 blir ikke direkte sammenlignbart, da kamera ikke er plassert likt på noen av bilene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på ons 09. aug 2023, kl. 12:02
Sitat fra: VoltWay på ons 09. aug 2023, kl. 11:58Her er en video som sammenligner kamera på 2018 HW3 TMS med 2023 HW4 TMY.

En S fra 2017 blir ikke direkte sammenlignbart, da kamera ikke er plassert likt på noen av bilene.

Om bedre kamera fører til bedre vision så er det jo et pluss. Alt annet med bedre kamera har null verdi her.
Synes Tesla fokuserer for mye på selvkjørende egenskaper som for mange kunder faktisk har null verdi. Ikke alle som bryr seg om dette. 

daktari

Sitat fra: Radial på ons 09. aug 2023, kl. 12:02

Hjelper ikke før de har trent opp AIen på nye data, dvs de nye bildene... Så da må de samle inne alle data på nytt, annotere dem og trene opp modellene på nytt. Resultatet blir da en helt ny versjon AP som ikke er kompatibel med den gamle.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA