Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fre 01. jan 2021, kl. 12:31

« forrige - neste »

Svk

får vel lett solgt den videre til noen som ikke har tid til å vente. Farge er fare for mange....

thorerik

Da er prisjusteringene i gang.
Lr awd opp 5000,- i natt.

Kjetil-octavia

turfsurf

Sitat fra: Kjetil-octavia på lør 05. aug 2023, kl. 15:02Er nypris TMY nettopp satt ned?
Har ikke fulgt med, men det virker da sånn. 520k for en P  :o
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MooCow

Sitat fra: turfsurf på lør 05. aug 2023, kl. 16:53
Sitat fra: Kjetil-octavia på lør 05. aug 2023, kl. 15:02Er nypris TMY nettopp satt ned?
Har ikke fulgt med, men det virker da sånn. 520k for en P  :o

Neidå, same prisen som han har hatt lenge, prisen de ser der er oppgitt uten vektavgift, moms og vrakpant :)

Ferry

Nja, lagerbiler har en del rabatt. 513k for enkleste hvit LR inkl. vinterhjul. Det er 35k avslag. Akkurat hvor lagerbilene befinner seg vet jeg ikke. De er i hvert fall ikke i Norge, for det er minst 2 uker ventetid. På vei på en båt?

VoltWay

Ferdigbygde biler har rabatt, men prisene ved bestilling er ikke endret i senere tid. I praksis kan du nok bestille en bil, avbestille den og bestille den på nytt når den dukker opp i inventaret, med den risiko at den ikke dukker opp eller at noen andre tar den først.

Det dukker opp biler daglig, så er du i markedet for en så er det penger å spare på å ta en ferdigbygd bil, men de forsvinner fort.

De som dukker opp i inventaret kan være rett ut av fabrikken, stå klar hos Tesla i Norge eller noe mellom der. De fleste er på vei.

Så dukker det av og til opp demobiler.

geear

Sitat fra: Ferry på lør 05. aug 2023, kl. 21:31

Nja, lagerbiler har en del rabatt. 513k for enkleste hvit LR inkl. vinterhjul. Det er 35k avslag. Akkurat hvor lagerbilene befinner seg vet jeg ikke. De er i hvert fall ikke i Norge, for det er minst 2 uker ventetid. På vei på en båt?
Bare for å presisere, svaret på spørsmålet hans er "Nei". Prisene for å bestille en ny bil på tesla.com er akkurat den samme nå som det har vært de siste månedene, både for SR, LR og P. Inventory varierer...

Ferry

Forvirrende med inventory. Mandag for en uke siden var det ganske mange. Jeg vurderte en sort/sort, som selgeren hos Tesla viste meg på nett. Senere samme kveld var det kun én igjen. Jeg endte opp med å bestille standard hvit, med 29.100,- i avslag. En dag eller to seinere var det tomt. Men jeg mener det kom tilbake noen i helga, men nå er det tomt igjen. Hyggelig med avslag, men hvorfor? Bilene ser da ut til å selges uansett.

SurSnasen

Sitat fra: Ferry på søn 06. aug 2023, kl. 21:52Men jeg mener det kom tilbake noen i helga, men nå er det tomt igjen. Hyggelig med avslag, men hvorfor? Bilene ser da ut til å selges uansett.

For med avslag blir de mer attraktive og går raskere ut.

Ferry

Så hvorfor ikke selge alle bilene med rabatt? Og få alle raskt ut. Nå er jo situasjonen at du kan få rabatt om du vil ha bil raskt, men betaler full pris for å vente.

geear

Du betaler ekstra for å specce din egen bil, og er sikret at du får det nyeste. Kjøper du inventory får du en ferdigprodusert bil, speccet av andre, og for eksempel kansellert. Kanskje noe også er produksjonsfyll som Tesla selv speccer. Og den kan være gårsdagens spec siden den allerede er bygget. Tesla endrer på bilene hele året.

At inventory kan være veldig gode kjøp er helt klart, og at det er litt snålt gitt de svært få alternativene Tesla tilbyr, er så... Tesla kunne nok like godt solgt ferdigbyggede biler.

daktari

Ryktene sier at de største rabattene legges ut på sen kveld/natt.
Snappes opp av "oppkjøpere".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

VoltWay

De vil kanskje få opp salgstallene eller bli kvitt biler i systemet. Det blir lagt ut nye biler og forsvinner etter hvert som folk bestiller de. En kveld kom det ut en god del i alle farger og neste morgen var de borte. Jeg har vel observert at det enkelte dager dukker opp en god del på kveldstid.

Jo dyrere bilene er jo større rabatt, men jeg har ikke sett at det er noe forskjell på tidspunktene mtp. prisene. De største avslagene er på demobiler.

Rabattene får du på alle modellene, så det henger nok sammen med salg. Musk sa etter Q2 at det kunne komme flere kutt i år for å nå produksjonsmålene.

Marzo

Sitat fra: geear på man 07. aug 2023, kl. 08:46Du betaler ekstra for å specce din egen bil, og er sikret at du får det nyeste. Kjøper du inventory får du en ferdigprodusert bil, speccet av andre, og for eksempel kansellert. Kanskje noe også er produksjonsfyll som Tesla selv speccer. Og den kan være gårsdagens spec siden den allerede er bygget. Tesla endrer på bilene hele året.

At inventory kan være veldig gode kjøp er helt klart, og at det er litt snålt gitt de svært få alternativene Tesla tilbyr, er så... Tesla kunne nok like godt solgt ferdigbyggede biler.

Det stemmer ikke helt.
Når man bestiller så vil Tesla finne en bil som er på lager eller på vei, som matcher dine valg.
Har de en bil klar som er lik valget ditt så matches du med den.
Ser du feks på Teslastats.no så ser du hvor store varriasjoner det er i VIN på bilene som registreres i dag.
Det er ikke slik at de nyeste bilene finner veien til de siste kundene.

Det finnes flere eksempler på folk som har bestilt ny bil men fått en eldre bil med "gammel" spec, til og med biler som Tesla har registrert på seg selv før forrige kvartalsavsluttning...

Heldigvis selger Tesla det meste de har inne slik at selv om det er lotto hvilken bil man får når man kjøper ny, så har man gode odds for å få en rimelig fersk bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA