Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Fint MG Norge, BNH og de andre ordner opp i dette :+1:  :+1: :+1:

En inne på MG FB har oppdatert BMSen på MGen, har redusert rekkevidde som følge av oppdateringen, sendt mail til Birger N. Haug og fått dette til svar. Se bilde.

Ingeniøren

Kan det være at bilen er utstyrt med Litium Jern Fosfat (LFP) og ikke Litium Nikkel Magnesium (NMC) batterier slik det sies at Tesla M3 får i Kina. Disse skal ha betydelig redusert rekkevidde om vinteren...

Edit: Litium
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. desember 2020, klokken 08:29
Kan det være at bilen er utstyrt med Nikkel Jern Fosfat (LFP) og ikke Nikkel Metal Hydrid (NMC) batterier slik det sies at Tesla M3 får i Kina. Disse skal ha betydelig redusert rekkevidde om vinteren...
Da må de ha skiftet batteriet til alle de som nå sliter :P

Men nå ser det ut til at MG også inrømmer en gedigen tabbe i oppdateringene og at det kommer en løsning.

Electric cars in Norway

1000kwh :+1: :+1: enig i din vurdering.

"Men nå ser det ut til at MG også inrømmer en gedigen tabbe i oppdateringene og at det kommer en løsning."

Electric cars in Norway

Nå har MG-snøballen begynt å rulle og gratis fix er snart på vei  :+1: :+1:

Fra MG FB gruppen postet for 20 timer siden.

knute

Fra en PDF brandet med MG-logo, også fra FB-gruppa:

SitatVi har beklageligvis registrert at noen kunder får redusert rekkevidde etter
oppgradering av Coldgate/varmefunksjon på batteriet. Etter testing, og rapportering til
MG-fabrikken, har det blitt oppdaget feil i programvaren som ble sluppet. Derfor er
software trukket tilbake inntil feilen er korrigert.

Denne saken har selvfølgelig høy prioritet hos MG, og en korrekt programvare er
ventet i det nærmeste.

Når denne foreligger, vil alle kunne motta den via sin forhandler. Alle berørte kunder
vil bli informert.

Det er selvfølgelig ingen kostnader ved korrigering eller oppgradering i denne
sammenhengen for MG kunder.

Har du flere spørsmål, er det bare å kontakte din lokale MG-forhandler.

Jeg var innom min forhandler for to dager siden for å sutre litt, og jeg var nummer 8 den dagen som hadde tatt kontakt.

La oss håpe de klarer å fikse dette før kinesisk nyttår (ca. 8. - 26. februar), ellers kommer det til å ta lang tid...
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Min forhandler hadde ikke mye nyttig og komme med. Og skulle vi ønske lånebil måtte vi ringe MG.

Kjenner jeg stadig merker fordeler med at produsenten har hele ansvaret og kjeden mot kunden. Jeg tror forhandlers rolle er fullstendig utspillt. Hadde vi hatt mulighet ville vi bestillt MGen på nett og fått den levert på døra.

1000kwh

Da skal vi inn 18. for reperasjon. Da antar forhandler at de har riktig oppdatering på plass.

Er visst cellebalansering som er feil.

JohnPGriff

Her en post fra MG ZS EV forum i UK fra en som jobber for en MG forhandler som har god peiling på bilen, og bekrefter feil is siste BSM oppdatering.

Hi all,

I've had confirmation today that MG has spotted a bug in the BMS code from the recent August/October updates.
It looks like the August update caused cell balancing issues when full (so the end balance took 5hours or so). They tried to rectify this in the October update, but then found that this caused cell balancing issues when SOC was lower. This has caused range issues, as the car isn't able to use the full pack capacity.
By the end of next week, there will be a new BMS update released to the dealer network, which will be able to fix the affected vehicles.
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

1000kwh

Sitat fra: JohnPGriff på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:59

Her en post fra MG ZS EV forum i UK fra en som jobber for en MG forhandler som har god peiling på bilen, og bekrefter feil is siste BSM oppdatering.

Hi all,

I've had confirmation today that MG has spotted a bug in the BMS code from the recent August/October updates.
It looks like the August update caused cell balancing issues when full (so the end balance took 5hours or so). They tried to rectify this in the October update, but then found that this caused cell balancing issues when SOC was lower. This has caused range issues, as the car isn't able to use the full pack capacity.
By the end of next week, there will be a new BMS update released to the dealer network, which will be able to fix the affected vehicles.
Mye synsing, men cellebalanseringen tar ikke lang tid. Den skjer aldri!

Folk opplever (som meg) at rekkevidden blir dårligere og dårligere for hver dag. Vi for også opp beskjed om å saktelade bilen selv om den utelukkende saktelades.

Så her er det totalt svikt i programvaren og jeg håper ikke batteriet tar skader.

Elendig at hverken MG eller forhandlere går ut med informasjon når det rammer så ekstremt mange.

Radial

Kan kjenne meg godt igjen av beskrivelsen om Cellebalansering fra UK.

Jeg har 13-14mil rekkevidde nå (litt snaut), men det balanseres i 3-4...ja faktisk opptil 6 timer innimellom.
Forbruket kommer ikke under 25kwh/100km...vaker i 27-29 på normal bruk.

Har bare knappen for forvarming, men død.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Kan la bilen stå i en hel helg uten at det hjelper. Nå er vi på under 100km rekkevidde, forbruket viser 21-23kwh/100km.

Kjører kun fram og tilbake til barnehagen. Tør ikke bruke denne bilen til noe annet.

knute

I dag har det (endelig) kommet en uttalelse fra importør som er sendt til alle:

SitatKjære MG kunde,

MG er svært opptatt av å ha fornøyde kunder. I forbindelse med en ny software oppdatering viser det seg at den inneholdt en feil. Det beklager vi på det sterkeste og vil rette opp dette så raskt det lar seg gjøre. Vi vet nå hva problemet er.

Vi har registrert at noen kunder får redusert rekkevidde etter en oppgradering av varmefunksjonen på batteriet.

Årsaken til redusert kjørelengde er at oppdateringen har en feil i forbindelse med balanseringen av batteriet. Det vil si at battericellene får forskjellig spenning.

Det er oppdatert i ca 1000 biler i Norge og av disse har ca 10% fått problemer.

Denne saken har selvfølgelig høyeste prioritet hos MG, og en korrekt programvare er ventet i løpet av kort tid.

Vi tester ut denne uken ny programvare, men full utrulling til alle kunder vil skje når fabrikken har klargjort hele prosessen.

Når denne foreligger, vil alle kunne motta denne nye oppdateringen via sin forhandler. Alle berørte kunder vil bli informert.

Det er selvfølgelig ingen kostnader ved denne korrigeringen eller oppgraderingen for MG kunder.

Har du problemer med bilen, ta kontakt med din forhandler.

Med vennlig hilsen

MG Team
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Daniel_0007

Rekkeviddeproblemet kommer på toppen av en rekke andre problemer Åkernes har hatt med bilen, som har vært i alt 13 ganger på verksted siden april, blant annet fem ganger for vannlekkasjer.

Hmm burde han ikke krevet å få opphevet kjøpet?
Er jo verre en han fyren med løst sete på model s som krever ny bil.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA