Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Starte lading fra sikringsskap

Startet av Rubenel, tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:08

« forrige - neste »

Rubenel

Jeg har elbil lader på felles parkering. For å kunne starte lading på optimale tidspunkt planlegger jeg å til vanlig ha sikringen til laderen av, slik at jeg kan styre start og stopp av lading fra huset. Regner med det går helt fint, men for sikkerhetsskyld så lurer jeg på om det er trygt å slå på sikring til laderen mens den står plugget i bilen?
2020 MG ZS EV

Orbit

Var det ikke ZS som per default ikke startet opp igjen lading etter strømbrudd (i motsetning til andre elbiler)?

Uansett, sikringen kan slites ut av slik bruk. De er typisk beregnet på størrelsesorden 1000 operasjoner (siden en sikring normalt kun skal løse ut når du tester den). Så bruker du denne daglig (eller flere ganger om dagen) så sliter du den ut på noen få år.

Er dette tilkobling via ladestasjon, eller stikkontakt? En del ladestasjoner kan fjernstyres trådløst eller via kabel, så det er en bedre løsning om det er tilgjengelig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rubenel

Mener den siste BMS oppdateringen gjor at den starter etter strømbrudd. Jeg har en Centech elbillader fra Cenika, så kan ikke fjernstyre. Da må jeg nøye meg å springe ut en tur å plugge i før leggetid istedet :-\
2020 MG ZS EV

Erik Ola Ulvestad

Sikringsautomat er _ikkje_ meint for betjening som av/på bryter. Men du kan sikkert få montert en kontaktor som du kan betjene, også feks med timer eller smarthus controller.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

1000kwh

MGen gjenopptar nå lading, heldigvis!!

Hvis du kobler til alt utkoblet, så er det jo null stress å bruke sikringa. Hadde vært mer skeptisk til å koble fra med lading i full drift.

Høres ut som om at du skulle hatt en ladeboks med app.

storeulv

Å slå av og på sikring virker for meg direkte uansvarlig og i overkant drastisk. Som @Orbit sier skal en sikring kun løses ut ifm. testing eller reell overbelastning. Den er ikke egnet til å bruke som en ren bryter.

Kan du ikke sette ladeplanlegging i bilen da?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

1000kwh

Sitat fra: storeulv på onsdag 10. februar 2021, klokken 07:03
Å slå av og på sikring virker for meg direkte uansvarlig og i overkant drastisk. Som @Orbit sier skal en sikring kun løses ut ifm. testing eller reell overbelastning. Den er ikke egnet til å bruke som en ren bryter.

Kan du ikke sette ladeplanlegging i bilen da?
Det er ikke noe ladeplanlegging i en MG. Hva er det som er uansvarlig med å slå på en "død" kurs? Tenker du at selve bryteren slites?

Erik Ola Ulvestad

Har desverre ikkje den _tekniske_ begrunnelsen for kvifor automatsikring ikkje er egna som betjeningsbryter for handa. Fint om nokon kan finne dette.
Men, forskriftsmessig så har NK64 uttalt "NK64: "En service/sikkerhetsbryter er å anse som en bryter for mekanisk vedlikehold, jfr NEK 400-5-53, avsnitt 536.3. Enhver bryter som tilfredsstiller kravene i NEK 400-5-53, avsnitt 536.3 kan benyttes som bryter for mekanisk vedlikehold. Det vises spesielt til kravene som ligger i avsnittene 536.3.1.2, 536.3.2.1 og 536.3.2.2.[/size]
[/color][/size]NEK EN 61009-1 spesifiserer at RCBOs (jordfeilautomater) er anvendbare som utstyr for frakobling, og vil derfor tilfredsstille kravene i avsnitt 536.3.2.2.""
Så for sessongmessige (sommer/vinter,etc) og service/vedlikehald så er det OK å legge ut kurs med automatsikringa.
Ein betjeningsbryter er for "daglig bruk" og det er ikkje iht NEK400 å bruke automatsikring til dette. Dette har sikkert også mykje å gjere med at anlegg skal være sikre og føremålstenelige, dvs tilpassa tiltenkt bruk.


Men, tilbake til TS sitt opprinneleg spørsmål: "...om [/size]det er trygt å slå på sikring til laderen mens den står plugget i bilen?[/size][size=78%]"
[/size]

[/size]Ja, ein ladestasjon vil normalt forhandle fram tilkobling mellom bil og ladestasjon vha pilotsignalet som går gjennom ladekabelen. Først når denne forhandlinga er godkjent vil kontaktor i ladestasjon bli lagt inn og ombordlader i bil får strøm.  Logikken for dette vil starte opp når du slår på strøm til ladeboksen. Om bil og ladeboks er happy med å gjennoppta lading etter eit utfall, så vil dette fungere etter kort tid. Det kan ta litt tid før lading startar, avhengig av type bil og type ladeboks.[size=78%]
[/size]Min Leaf 30kWh er feks litt "surrete" dersom eg koplar ut og inn ladeboksen (ein BESEN 7.4kW med Wifi/Bluetooth app) for fort/mange gangar. Men etter eit minutt går det som regel i gang igjen.[size=78%]
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rubenel

Ok, takk for svar folkens. Jeg skal ikke bruke sikringen til dette er konklusjonen. Får håpe MG snart kommer med en oppdatering for ladeplanlegging.
2020 MG ZS EV

TB

Sitat fra: Rubenel på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:08
Jeg har elbil lader på felles parkering. For å kunne starte lading på optimale tidspunkt planlegger jeg å til vanlig ha sikringen til laderen av, slik at jeg kan styre start og stopp av lading fra huset. Regner med det går helt fint, men for sikkerhetsskyld så lurer jeg på om det er trygt å slå på sikring til laderen mens den står plugget i bilen?
Det beste er å benytte ladeboksen eller bilen for å styre når lading skal skje. MG ZS har ikke støtte for ladeplanlegging. Tolker det slik at ladeboksen heller ikke har støtte for styring?

Du skriver du lader på felles parkering. Forstår det er fremført egen kabel fra din ladeboks, til ditt sikringsskap, og måler? I så fall er det ikke krav om en bestemt type ladeboks? Ved å bytte ladeboksen til en type som har støtte for planlagt lading vil du oppnå styrt lading. Det vil være rimeligere enn å bytte bil. Men, er det nok å spare på det i forhold til innspart kostnad til strøm?

Eller, er problemet du har for lite strøm, kan overbelaste egen hovedsikring pga. annet forbruk?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rubenel

Sitat fra: TB på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Rubenel på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:08
Jeg har elbil lader på felles parkering. For å kunne starte lading på optimale tidspunkt planlegger jeg å til vanlig ha sikringen til laderen av, slik at jeg kan styre start og stopp av lading fra huset. Regner med det går helt fint, men for sikkerhetsskyld så lurer jeg på om det er trygt å slå på sikring til laderen mens den står plugget i bilen?
Det beste er å benytte ladeboksen eller bilen for å styre når lading skal skje. MG ZS har ikke støtte for ladeplanlegging. Tolker det slik at ladeboksen heller ikke har støtte for styring?

Du skriver du lader på felles parkering. Forstår det er fremført egen kabel fra din ladeboks, til ditt sikringsskap, og måler? I så fall er det ikke krav om en bestemt type ladeboks? Ved å bytte ladeboksen til en type som har støtte for planlagt lading vil du oppnå styrt lading. Det vil være rimeligere enn å bytte bil. Men, er det nok å spare på det i forhold til innspart kostnad til strøm?

Eller, er problemet du har for lite strøm, kan overbelaste egen hovedsikring pga. annet forbruk?

Bakgrunnen for å styre ladingen er for å ikke lade på forbrukstoppene. Men slik jeg har forstått så faktureres vi ikke ekstra om vi bruker strøm når den er dyrest, enn så lenge.

Ladeboksen er montert av utbygger og er koblet til mitt sikringsskap ja. Den er ikke smart, og siden jeg brukte flere tusen kroner for å få den ferdig installert ved overtakelse, er det ikke aktuelt å bytte den ut.

Men nå er det bekreftet at det kommer en app til bilen i løpet av 2021, så da er det problemet forhåpentligvis løst snart, gitt at allerede kjøpte biler får  støtte for kommende app.
2020 MG ZS EV

TB

#11
Å slå på strømmen via sikringen bør gå greit, da ladeboks og bil bruker litt tid på å starte opp. Dermed er det ingen last når sikring blir slått på. Men, ville unngått å bryte strømmen via sikringen ofte. Sikringer er ikke egnet som bryter.

Ville ikke holdt pusten når jeg ventet på App. Jeg har selv 2019 utgave av Hyundai KONA electric. 2020 utgaven har app, men ingen støtte for app på 2019 utgaven, da det krever ekstra utstyr montert i bilen.
(edit: siste setning manglet.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rubenel

Sitat fra: TB på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:41

Ville ikke holdt pusten når jeg ventet på App. Jeg har selv 2019 utgave av

Har på mail at den kommer i 2021 iallefall
2020 MG ZS EV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA