Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Er det BMS feil? Bilder fra 2 stk FB innlegg under.

1000kwh

Har bedt forhandler om å ta den inn for sjekk.

Jeg har kjørt det meste av elbil og det som alltid skjer er at forbruket er skyhøyt når bilen er iskald. Det er det som dreper rekkevidden. Slik det er nå er jeg stuck med 26kwh, men også ingen regen, maks 60-80% akselerasjon og full limp-mode allerede ved 10-20% kapasitet.

Electric cars in Norway

#17
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. desember 2020, klokken 06:33
Har bedt forhandler om å ta den inn for sjekk.

Jeg har kjørt det meste av elbil og det som alltid skjer er at forbruket er skyhøyt når bilen er iskald. Det er det som dreper rekkevidden. Slik det er nå er jeg stuck med 26kwh, men også ingen regen, maks 60-80% akselerasjon og full limp-mode allerede ved 10-20% kapasitet.

1000, trist at du har fått denne situasjonen. Hører på TV2 nyhetene at det er 34 minus på Finnmarksvidda  -  godt vi ikke bor der :-)

Jeg har jo bare kjørt MG noen ganger men sitter men lurer på om det er BMS oppdateringen som lurer litt. Videre er jo manglende regen... et moment som merkes nå i kulden. og at "GOM is drunk" det vet vi jo.

Så det blir spennende å følge din reise for å fixet dette. Håper du rapporterer her inne om hva du finner ut av så også andre MG eiere kan lære av deg. :+1: :+1:

Jeg synes at denne bilen er trolig et av de beste kjøpene i dag derom man bare ser på innvendig størrelse og hva som følger med bilen sett opp mot lav kostand. :+1: :+1: Når det er sagt så har den mangler da..

Men rundt 220 til 230 km på vintertestene i fjor er jo kjempebra til den prisen :+1: :+1:. Den blå her https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/

Bilde fra testen under.


Vi snakker jo om halv pris ift en Tesla M3 basis pluss pluss... og det er ikke alle som vil legge 500 tusen i en bil heller....

Radial

Bilen er helt fin den (minus ett par funksjonsmangler), men de roter med noe software som krøller det til her...

Hører noen skrekkhistorier om frafall av batterigaranti, ingen auto-varming og man må fullt og holdent styre varmingen selv i UK dersom noen skulle velge denne batterivarmingen.
Høres jo helt merkelig ut på øya der, her har vi ikke hørt om noe slikt, og knappen for Batterivarme sier ingenting om frafall av auto.

Vi får nok mer informasjon over nyttår
Personlig spratt forbruket mitt opp mye i Oktober, da jeg fikk en ladeoppdatering som gjør at jeg ikke må låse dørene for å lade (AC)...men utover høsten og vinteren har forbruket steget bratt oppover.

Får håpe en endelig oppdatering fikser opp det meste nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Bilen er konge, masse plass og god fremkommelighet.

Håper dette er en bug ja. Får det ikke til å rime at de som har testet bilen på vinterføre ikke har erfart at den streiker helt ved kaldt batteri.

Radial

Og mtp alle "oppdateringer" som trolig har blitt småforhastet ut i markedet siden lanseringen, så kommer det sikkert en kræsj som dette til slutt.

Det var jo smartlading som ikke virket først, så kom lading uten låste dører, og så skulle denne batterivarmingen komme.
Så da bugger sikkert hele greia ned pga klattinga av funksjonalitet som kræsjer med hverandre ett sted.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodalse

Jeg kjørte selv en tur like før jul strekning på 8 mil, deretter tre timer pause og tilbake 8 mil.
Totalt 16 mil etter lading til 100%.
Vel hjemme sto det 4mil rest (21% kapasitet da lading startet).
Utetemperatur jevnt -6.
Bilen har ikke fått siste oppdatering.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Electric cars in Norway

kodalse  :+1: :+1: takker.

Merkelig fenomen for de det gjelder.  Vintertest 2019 i foreningen viste 230 km. Ustabil GOM er jo kjent sak.

1000kwh

Sitat fra: kodalse på mandag 28. desember 2020, klokken 10:12
Jeg kjørte selv en tur like før jul strekning på 8 mil, deretter tre timer pause og tilbake 8 mil.
Totalt 16 mil etter lading til 100%.
Vel hjemme sto det 4mil rest (21% kapasitet da lading startet).
Utetemperatur jevnt -6.
Bilen har ikke fått siste oppdatering.
Ikke sant. Det er jo dette vi forventer.

Takk for info, ikke be om noen oppdateringer ;D

leafnor

Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

1000kwh

#25
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)

Stikkkontakt

Fruen kjørte fra Bergen til hytten igår. Vel130 km med god varme og ACC mye av veien. 400 meter klatring. Kom frem med 41% og 92 km i rest. Det syns jeg var bra. 0-3 plussgrader. Har 17" uoriginale felger med 225/50 Pirelli piggfrie.

leafnor

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)
OK, eier Leaf så "know nothing", men tenkte at om batterivarmen står på konstant så går det med en del strøm som trakk ned rekkevidde. Men ikke 50% nei.
Det kommer sikkert en ny SW for dere MG-ere får man tro så bilen blir OK igjen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Fruen kjørte fra Bergen til hytten igår. Vel130 km med god varme og ACC mye av veien. 400 meter klatring. Kom frem med 41% og 92 km i rest. Det syns jeg var bra. 0-3 plussgrader. Har 17" uoriginale felger med 225/50 Pirelli piggfrie.
Sånn det skal være ja, så da er dere en av få som ikke har et batteri som sakte dør :)

1000kwh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:42
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)
OK, eier Leaf så "know nothing", men tenkte at om batterivarmen står på konstant så går det med en del strøm som trakk ned rekkevidde. Men ikke 50% nei.
Det kommer sikkert en ny SW for dere MG-ere får man tro så bilen blir OK igjen.
Går fint det! Dette er jo det alle er vant med.

Men i bilene våre vises det som om at vi kjører med 20kwh/100km, men etter 10 mil så er det rett før man må ringe taubil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA