Elbilforum.no

Bilmerker => MG => MG ZS EV => Emne startet av: 1000kwh på onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

Tittel: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 23. desember 2020, klokken 14:16
Skulle 160km i dag med 800m høydeforskjell.

Viste seg at etter ca 117km var 90% borte og bilen viste —.

Det som er underlig er at forbruket var bra, ca 2,3kwh/10km.

Jeg tror at veldig mye av kapasiteten er utilgjengelig grunnet kaldt batteri. Først da vi hurtigladet fikk vi regen av betydning
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialtorsdag 24. desember 2020, klokken 10:00
Hvis du fikk den nye BMS oppdateringen nylig med batterivarme, så er det en feil i den software'n som skaper store rekkevidde-problemer.

Den er trukket tilbake visstnok av MG nå, kommer fiks.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 24. desember 2020, klokken 13:42
Sitat fra: Radial på torsdag 24. desember 2020, klokken 10:00
Hvis du fikk den nye BMS oppdateringen nylig med batterivarme, så er det en feil i den software'n som skaper store rekkevidde-problemer.

Den er trukket tilbake visstnok av MG nå, kommer fiks.
Dette er uten den.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialfredag 25. desember 2020, klokken 12:48
Har skrall rekkevidde selv i det siste, men jeg har påstått forbruk på 2,6-2,8kWh/mil ihvertfall, som stemmer bra med det jeg fyller på, og med 42,5kWh kapasiteten som TB regna på i sine tester.
Forbruket mitt er ca 0,6-0,8kwh/mil høyere enn i august, noe som er betydelig. Forventet kanskje 0,3-0,4maks i økt forbruk på blaute,kalde veier.

Oppdaterte Onsdag til "siste" versjon på alt unntatt batterivarmer, håper på ett lavere forbruk...men tror litt av problemet er i BMS'en/batteriet og varmingen av batteriet. Noe sluuuker strøm der, tror jeg.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 25. desember 2020, klokken 16:11
På tur ned i dag var det enda værre. Tro det den som kan. En katastrofe av en tur.  :'(

-10C, 108 km, 700-800moh ned! 100-11%. Forbruk rundt 21kwh/10km. Ikke galt i seg selv.

Siste 25km var det maks 80km/t og full rekkeviddeangst.

Hvis det er en batterivarmer på denne bilen funker den ikke, for batteriet blir overhodet ikke varmere.

Konklusjonen er at denne bilen har rekkevidde rundt 50-80km om vinteren. Helt tragikomisk.

Etter lading til «80%» fungerte alt som normalt. Jeg tror man har tilgang til 20-25kwh ved -10C. Og bilen struper kraften til maks 40% pådrag hele turen.

Helt fram til nå har «kina-bil»-forventnigene blitt motbevist. Men nå snudde det.

PS: vi har også kjørt 3 år med en TMS 75D og aldri kjent på rekkeviddeangst. Selv ved -15C og 5% igjen oppfører en Tesla seg helt normalt og man kommer så langt som ruteplanleggeren antyder. I MGen betyr 160km vist i praksis 80km. Og knapt det.

Rant over!
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialfredag 25. desember 2020, klokken 19:49
Får håpe det finnes løsninger for dette.

Får de batterivarmeren til å virke bedre, så kanskje det går bedre.

Jeg mistenker dog varmetapet i selve batteriet under der er stort... En SÅ stor flate som batteriets underside alene har i hastighet, må kjøle veldig mye?

Ved hurtiglading, står du stille og da får du varme i det igjen, men som sikkert forsvinner igjen når man kjører.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 25. desember 2020, klokken 20:09
Sitat fra: Radial på fredag 25. desember 2020, klokken 19:49
Får håpe det finnes løsninger for dette.

Får de batterivarmeren til å virke bedre, så kanskje det går bedre.

Jeg mistenker dog varmetapet i selve batteriet under der er stort... En SÅ stor flate som batteriets underside alene har i hastighet, må kjøle veldig mye?

Ved hurtiglading, står du stille og da får du varme i det igjen, men som sikkert forsvinner igjen når man kjører.
Hadde håp om at kjøring i seg selv skulle hjelpe, men det virker ikke ha noen effekt. Ved hurtiglading (30-40kw) varmes nok batteriet.

Fikk 90A regen rett etter hurtiglading. Maks 20-23A før det.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 26. desember 2020, klokken 11:03
Noen andre med samme erfaringer om vinteren?

Vi fikk opdateringen før den som fiksa smartlading, men ikke varming av batteriet.

En del på FB mener det er oppdateringen som gjør dette.

Jeg er skeptisk, og lukter forsøk på å heve kjøpet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutelørdag 26. desember 2020, klokken 21:46
Jeg har SC-11 og batterivarmeroppdateringen (er ikke skrudd på), og hadde akkurat en tur som endte opp med over 30kWh / 100km.
Turen var på 40km, 3/4 i 110-sone, resten blanding av 80, 60, 40.

Utetemp var 4 grader, og det regnet.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Ble ganske overraska over å komme meg over 30 kWh/100km ...

Hadde samme turen for noen dager siden, men da var det -2 og tørt, og endte da opp på 27.5kWh/100km.


Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 26. desember 2020, klokken 21:52
Sitat fra: knute på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:46
Jeg har SC-11 og batterivarmeroppdateringen (er ikke skrudd på), og hadde akkurat en tur som endte opp med over 30kWh / 100km.
Turen var på 40km, 3/4 i 110-sone, resten blanding av 80, 60, 40.

Utetemp var 4 grader, og det regnet.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Ble ganske overraska over å komme meg over 30 kWh/100km ...

Hadde samme turen for noen dager siden, men da var det -2 og tørt, og endte da opp på 27.5kWh/100km.
Og det er dette som er rart, for det er nesten ikke mulig å få høyt forbruk heller. Holder seg rundt 20-23 uansett i vår bil.

Kjørte du med kald bil? Evt fulladet?

Vi hadde en liten tur på 60km i dag. Gikk fra 180km til 50 da vi var tilbake igjen. Strekene tikker kjapt nedover, men forbruket er lavt.

Hadde nok knapt kommet med 100km, så virker jo som om at batteriet dør.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Lepet65lørdag 26. desember 2020, klokken 22:05
Kun en løsning;
Tenn fyr på driten og ta ut forsikringspengene .
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 26. desember 2020, klokken 22:13
Det må da være noe feil her?  Ser på FB gruppen MG at det er mange "kort rekkevidde" innlegg og BMS oppdateringen. 

Dette er svært uheldig hvis vinter rekkevidde er vesentlig mindre enn forventet. Det skrives om 12 og 13 mil....så er det nesten tomt.

Håper det ordner seg.

Kan det være at noen biler har feil for alle er jo ikke enig med at det er for kort vinter rekkevidde inne på FB gruppen? Jeg vet ikke.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 26. desember 2020, klokken 22:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 26. desember 2020, klokken 22:13
Det må da være noe feil her?  Ser på FB gruppen MG at det er mange "kort rekkevidde" innlegg og BMS oppdateringen. 

Dette er svært uheldig hvis vinter rekkevidde er vesentlig mindre enn forventet. Det skrives om 12 og 13 mil....så er det nesten tomt.

Håper det ordner seg.

Kan det være at noen biler har feil for alle er jo ikke enig med at det er for kort vinter rekkevidde inne på FB gruppen? Jeg vet ikke.
I Elbilforeningen sin test konkluderte de med 230km om vinter, noe som høres rimelig ut.

Vi får håpe det er noe feil, ellers er dette tidenes bomkjøp og ikke noe sparebøsse.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutelørdag 26. desember 2020, klokken 22:36
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:52
Kjørte du med kald bil? Evt fulladet?

Ja, bilen var kald og fullladet ved avreise.
GOM viste 165km når jeg startet, og endte på 93km som du ser.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 26. desember 2020, klokken 22:36
1000kwh :+1: :+1: magefølelsen min er at det er noe feil med de aktuelle bimene og at 230 km vil være normalen. Ser inne på FB at mange har 230 ish der nå i kaldt vær. Håper det ordner seg  :+1: :+1:
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 26. desember 2020, klokken 22:38
Er det BMS feil? Bilder fra 2 stk FB innlegg under.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhsøndag 27. desember 2020, klokken 06:33
Har bedt forhandler om å ta den inn for sjekk.

Jeg har kjørt det meste av elbil og det som alltid skjer er at forbruket er skyhøyt når bilen er iskald. Det er det som dreper rekkevidden. Slik det er nå er jeg stuck med 26kwh, men også ingen regen, maks 60-80% akselerasjon og full limp-mode allerede ved 10-20% kapasitet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 27. desember 2020, klokken 09:36
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. desember 2020, klokken 06:33
Har bedt forhandler om å ta den inn for sjekk.

Jeg har kjørt det meste av elbil og det som alltid skjer er at forbruket er skyhøyt når bilen er iskald. Det er det som dreper rekkevidden. Slik det er nå er jeg stuck med 26kwh, men også ingen regen, maks 60-80% akselerasjon og full limp-mode allerede ved 10-20% kapasitet.

1000, trist at du har fått denne situasjonen. Hører på TV2 nyhetene at det er 34 minus på Finnmarksvidda  -  godt vi ikke bor der :-)

Jeg har jo bare kjørt MG noen ganger men sitter men lurer på om det er BMS oppdateringen som lurer litt. Videre er jo manglende regen... et moment som merkes nå i kulden. og at "GOM is drunk" det vet vi jo.

Så det blir spennende å følge din reise for å fixet dette. Håper du rapporterer her inne om hva du finner ut av så også andre MG eiere kan lære av deg. :+1: :+1:

Jeg synes at denne bilen er trolig et av de beste kjøpene i dag derom man bare ser på innvendig størrelse og hva som følger med bilen sett opp mot lav kostand. :+1: :+1: Når det er sagt så har den mangler da..

Men rundt 220 til 230 km på vintertestene i fjor er jo kjempebra til den prisen :+1: :+1:. Den blå her https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/

Bilde fra testen under.


Vi snakker jo om halv pris ift en Tesla M3 basis pluss pluss... og det er ikke alle som vil legge 500 tusen i en bil heller....
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialsøndag 27. desember 2020, klokken 12:52
Bilen er helt fin den (minus ett par funksjonsmangler), men de roter med noe software som krøller det til her...

Hører noen skrekkhistorier om frafall av batterigaranti, ingen auto-varming og man må fullt og holdent styre varmingen selv i UK dersom noen skulle velge denne batterivarmingen.
Høres jo helt merkelig ut på øya der, her har vi ikke hørt om noe slikt, og knappen for Batterivarme sier ingenting om frafall av auto.

Vi får nok mer informasjon over nyttår
Personlig spratt forbruket mitt opp mye i Oktober, da jeg fikk en ladeoppdatering som gjør at jeg ikke må låse dørene for å lade (AC)...men utover høsten og vinteren har forbruket steget bratt oppover.

Får håpe en endelig oppdatering fikser opp det meste nå.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhsøndag 27. desember 2020, klokken 14:23
Bilen er konge, masse plass og god fremkommelighet.

Håper dette er en bug ja. Får det ikke til å rime at de som har testet bilen på vinterføre ikke har erfart at den streiker helt ved kaldt batteri.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialsøndag 27. desember 2020, klokken 14:29
Og mtp alle "oppdateringer" som trolig har blitt småforhastet ut i markedet siden lanseringen, så kommer det sikkert en kræsj som dette til slutt.

Det var jo smartlading som ikke virket først, så kom lading uten låste dører, og så skulle denne batterivarmingen komme.
Så da bugger sikkert hele greia ned pga klattinga av funksjonalitet som kræsjer med hverandre ett sted.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: kodalsemandag 28. desember 2020, klokken 10:12
Jeg kjørte selv en tur like før jul strekning på 8 mil, deretter tre timer pause og tilbake 8 mil.
Totalt 16 mil etter lading til 100%.
Vel hjemme sto det 4mil rest (21% kapasitet da lading startet).
Utetemperatur jevnt -6.
Bilen har ikke fått siste oppdatering.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 28. desember 2020, klokken 10:23
kodalse  :+1: :+1: takker.

Merkelig fenomen for de det gjelder.  Vintertest 2019 i foreningen viste 230 km. Ustabil GOM er jo kjent sak.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhmandag 28. desember 2020, klokken 10:57
Sitat fra: kodalse på mandag 28. desember 2020, klokken 10:12
Jeg kjørte selv en tur like før jul strekning på 8 mil, deretter tre timer pause og tilbake 8 mil.
Totalt 16 mil etter lading til 100%.
Vel hjemme sto det 4mil rest (21% kapasitet da lading startet).
Utetemperatur jevnt -6.
Bilen har ikke fått siste oppdatering.
Ikke sant. Det er jo dette vi forventer.

Takk for info, ikke be om noen oppdateringer ;D
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: leafnortirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her. 
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 29. desember 2020, klokken 10:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Fruen kjørte fra Bergen til hytten igår. Vel130 km med god varme og ACC mye av veien. 400 meter klatring. Kom frem med 41% og 92 km i rest. Det syns jeg var bra. 0-3 plussgrader. Har 17" uoriginale felger med 225/50 Pirelli piggfrie.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: leafnortirsdag 29. desember 2020, klokken 10:42
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)
OK, eier Leaf så "know nothing", men tenkte at om batterivarmen står på konstant så går det med en del strøm som trakk ned rekkevidde. Men ikke 50% nei.
Det kommer sikkert en ny SW for dere MG-ere får man tro så bilen blir OK igjen.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 29. desember 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Fruen kjørte fra Bergen til hytten igår. Vel130 km med god varme og ACC mye av veien. 400 meter klatring. Kom frem med 41% og 92 km i rest. Det syns jeg var bra. 0-3 plussgrader. Har 17" uoriginale felger med 225/50 Pirelli piggfrie.
Sånn det skal være ja, så da er dere en av få som ikke har et batteri som sakte dør :)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 29. desember 2020, klokken 10:54
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:42
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:24
Jeg er trolig på jordet her, men minnes å sett noe om at MG skulle komme med oppgradering for aktiv batterioppvarming (Så det i en video fra Bjørn Nyland/Teslabjørn) for å unngå "Coldgate". Om denne funksjonen er kommet med oppdatering og varmen er på hele kjøreturen blir det nok stort forbruk. Skal gå å slå av/på denne.
Men som sagt, kan være jeg er helt ut på jordet her.
Det er kommet flere oppdateringer, men det er en alvorlig feil med en av disse som begrenser batterikapasitet med ca 50% og masse andre feil.

Dette er veldokumentert på FB og flere melder at forhandlere har fått et hav av klager.

Husk at denne bilen har vært tilgjengelig siden sist vinter, så rekkevidde i kulde er ikke noe problem.

Og batterivarming gjelder ladehastiget, ikke øke rekkevidde :)
OK, eier Leaf så "know nothing", men tenkte at om batterivarmen står på konstant så går det med en del strøm som trakk ned rekkevidde. Men ikke 50% nei.
Det kommer sikkert en ny SW for dere MG-ere får man tro så bilen blir OK igjen.
Går fint det! Dette er jo det alle er vant med.

Men i bilene våre vises det som om at vi kjører med 20kwh/100km, men etter 10 mil så er det rett før man må ringe taubil.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 29. desember 2020, klokken 14:00
Fint MG Norge, BNH og de andre ordner opp i dette :+1:  :+1: :+1:

En inne på MG FB har oppdatert BMSen på MGen, har redusert rekkevidde som følge av oppdateringen, sendt mail til Birger N. Haug og fått dette til svar. Se bilde.

Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 30. desember 2020, klokken 08:29
Kan det være at bilen er utstyrt med Litium Jern Fosfat (LFP) og ikke Litium Nikkel Magnesium (NMC) batterier slik det sies at Tesla M3 får i Kina. Disse skal ha betydelig redusert rekkevidde om vinteren...

Edit: Litium
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 30. desember 2020, klokken 08:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. desember 2020, klokken 08:29
Kan det være at bilen er utstyrt med Nikkel Jern Fosfat (LFP) og ikke Nikkel Metal Hydrid (NMC) batterier slik det sies at Tesla M3 får i Kina. Disse skal ha betydelig redusert rekkevidde om vinteren...
Da må de ha skiftet batteriet til alle de som nå sliter :P

Men nå ser det ut til at MG også inrømmer en gedigen tabbe i oppdateringene og at det kommer en løsning.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 30. desember 2020, klokken 21:27
1000kwh :+1: :+1: enig i din vurdering.

"Men nå ser det ut til at MG også inrømmer en gedigen tabbe i oppdateringene og at det kommer en løsning."
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 30. desember 2020, klokken 21:29
Nå har MG-snøballen begynt å rulle og gratis fix er snart på vei  :+1: :+1:

Fra MG FB gruppen postet for 20 timer siden.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutetorsdag 31. desember 2020, klokken 00:38
Fra en PDF brandet med MG-logo, også fra FB-gruppa:

SitatVi har beklageligvis registrert at noen kunder får redusert rekkevidde etter
oppgradering av Coldgate/varmefunksjon på batteriet. Etter testing, og rapportering til
MG-fabrikken, har det blitt oppdaget feil i programvaren som ble sluppet. Derfor er
software trukket tilbake inntil feilen er korrigert.

Denne saken har selvfølgelig høy prioritet hos MG, og en korrekt programvare er
ventet i det nærmeste.

Når denne foreligger, vil alle kunne motta den via sin forhandler. Alle berørte kunder
vil bli informert.

Det er selvfølgelig ingen kostnader ved korrigering eller oppgradering i denne
sammenhengen for MG kunder.

Har du flere spørsmål, er det bare å kontakte din lokale MG-forhandler.

Jeg var innom min forhandler for to dager siden for å sutre litt, og jeg var nummer 8 den dagen som hadde tatt kontakt.

La oss håpe de klarer å fikse dette før kinesisk nyttår (ca. 8. - 26. februar), ellers kommer det til å ta lang tid...
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 31. desember 2020, klokken 07:07
Min forhandler hadde ikke mye nyttig og komme med. Og skulle vi ønske lånebil måtte vi ringe MG.

Kjenner jeg stadig merker fordeler med at produsenten har hele ansvaret og kjeden mot kunden. Jeg tror forhandlers rolle er fullstendig utspillt. Hadde vi hatt mulighet ville vi bestillt MGen på nett og fått den levert på døra.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 07. januar 2021, klokken 11:18
Da skal vi inn 18. for reperasjon. Da antar forhandler at de har riktig oppdatering på plass.

Er visst cellebalansering som er feil.

Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: JohnPGrifftorsdag 07. januar 2021, klokken 23:59

Her en post fra MG ZS EV forum i UK fra en som jobber for en MG forhandler som har god peiling på bilen, og bekrefter feil is siste BSM oppdatering.


Hi all,


I've had confirmation today that MG has spotted a bug in the BMS code from the recent August/October updates.
It looks like the August update caused cell balancing issues when full (so the end balance took 5hours or so). They tried to rectify this in the October update, but then found that this caused cell balancing issues when SOC was lower. This has caused range issues, as the car isn't able to use the full pack capacity.
By the end of next week, there will be a new BMS update released to the dealer network, which will be able to fix the affected vehicles.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. januar 2021, klokken 07:56
Sitat fra: JohnPGriff på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:59

Her en post fra MG ZS EV forum i UK fra en som jobber for en MG forhandler som har god peiling på bilen, og bekrefter feil is siste BSM oppdatering.


Hi all,


I've had confirmation today that MG has spotted a bug in the BMS code from the recent August/October updates.
It looks like the August update caused cell balancing issues when full (so the end balance took 5hours or so). They tried to rectify this in the October update, but then found that this caused cell balancing issues when SOC was lower. This has caused range issues, as the car isn't able to use the full pack capacity.
By the end of next week, there will be a new BMS update released to the dealer network, which will be able to fix the affected vehicles.
Mye synsing, men cellebalanseringen tar ikke lang tid. Den skjer aldri!

Folk opplever (som meg) at rekkevidden blir dårligere og dårligere for hver dag. Vi for også opp beskjed om å saktelade bilen selv om den utelukkende saktelades.

Så her er det totalt svikt i programvaren og jeg håper ikke batteriet tar skader.

Elendig at hverken MG eller forhandlere går ut med informasjon når det rammer så ekstremt mange.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialfredag 08. januar 2021, klokken 09:03
Kan kjenne meg godt igjen av beskrivelsen om Cellebalansering fra UK.

Jeg har 13-14mil rekkevidde nå (litt snaut), men det balanseres i 3-4...ja faktisk opptil 6 timer innimellom.
Forbruket kommer ikke under 25kwh/100km...vaker i 27-29 på normal bruk.

Har bare knappen for forvarming, men død.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. januar 2021, klokken 09:08
Kan la bilen stå i en hel helg uten at det hjelper. Nå er vi på under 100km rekkevidde, forbruket viser 21-23kwh/100km.

Kjører kun fram og tilbake til barnehagen. Tør ikke bruke denne bilen til noe annet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutefredag 08. januar 2021, klokken 15:47
I dag har det (endelig) kommet en uttalelse fra importør som er sendt til alle:

SitatKjære MG kunde,

MG er svært opptatt av å ha fornøyde kunder. I forbindelse med en ny software oppdatering viser det seg at den inneholdt en feil. Det beklager vi på det sterkeste og vil rette opp dette så raskt det lar seg gjøre. Vi vet nå hva problemet er.

Vi har registrert at noen kunder får redusert rekkevidde etter en oppgradering av varmefunksjonen på batteriet.

Årsaken til redusert kjørelengde er at oppdateringen har en feil i forbindelse med balanseringen av batteriet. Det vil si at battericellene får forskjellig spenning.

Det er oppdatert i ca 1000 biler i Norge og av disse har ca 10% fått problemer.

Denne saken har selvfølgelig høyeste prioritet hos MG, og en korrekt programvare er ventet i løpet av kort tid.

Vi tester ut denne uken ny programvare, men full utrulling til alle kunder vil skje når fabrikken har klargjort hele prosessen.

Når denne foreligger, vil alle kunne motta denne nye oppdateringen via sin forhandler. Alle berørte kunder vil bli informert.

Det er selvfølgelig ingen kostnader ved denne korrigeringen eller oppgraderingen for MG kunder.

Har du problemer med bilen, ta kontakt med din forhandler.


Med vennlig hilsen

MG Team
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutefredag 08. januar 2021, klokken 15:50
Motor.no har også kjørt en sak på dette i dag:
https://motor.no/coldgate-elbil-forum/kom-bare-44-kilometer-pa-n-lading-med-ny-kinesisk-elbil/189568
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Daniel_0007fredag 08. januar 2021, klokken 16:22
Rekkeviddeproblemet kommer på toppen av en rekke andre problemer Åkernes har hatt med bilen, som har vært i alt 13 ganger på verksted siden april, blant annet fem ganger for vannlekkasjer.


Hmm burde han ikke krevet å få opphevet kjøpet?
Er jo verre en han fyren med løst sete på model s som krever ny bil.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. januar 2021, klokken 18:28
Altså det er så selvfølgelig at det er gratis at jeg blir fornærmet når de skriver det er en selvfølge  :laugh:

Jeg inntar en skeptisk holdning til denne oppdateringen. En som fikk den på FB måtte jo bli tauet hjem kort etter verkstedet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutefredag 08. januar 2021, klokken 18:56
Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. januar 2021, klokken 19:27
Sitat fra: knute på fredag 08. januar 2021, klokken 18:56
Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
Hos meg har bilen vist et veldig lavt forbruk + null varme i batteriet .. så det er jo mye som er merkelig. Synes det er rart at ikke bilen bruker strøm på batterivarme i -10.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knuteonsdag 13. januar 2021, klokken 11:01
Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 13. januar 2021, klokken 11:11
Sitat fra: knute på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:01
Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
Vår er inne nå.

Vi er rundt 430V ved 100%
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljantorsdag 14. januar 2021, klokken 22:35
Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Rubenelfredag 15. januar 2021, klokken 18:15
Det siste du sier der stemmer. Bilen balanserer batteriet mens du kjører, og 2 timer etter bilen er fullada. For å balansere utover det kan man bare la den stå i ready, altså helt på. Men for at batteriet ikke skal tappes tar du på parklys, slår av radio og klimaanlegget. Du kan låse bilen ved å åpne ruta, gå ut av bilen med nøkkelen i lomma, lukke døra,  trykke låsknappen på innsiden av døren, og trykke vinduet igjen fra innsiden. Når du skal låse den opp igjen må du ha nøkkelen i nærheten og trykke på låseknappen på dørhåntaket. Nøkkelen vil ikke fungere når du har låst bilen fra innsiden. Men det er veldig viktig å passe på at du tar med nøkkelen ut av bilen, for hvis den ligger inni bilen når du låser på denne måten, fungerer ikke den knappen på dørhåndtaket.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 15. januar 2021, klokken 18:37
Sitat fra: siljan på torsdag 14. januar 2021, klokken 22:35
Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.
Vi har lånebil. De skal ha bilen en uke for å balansere batteri.

Spurte forhandler om de har diagnoseutstyr, men fikk vagt svar på det. Tror ikke de vet hva de driver med. Egentlig skulle man bare latt de ha bilen til den tok til seg 40-42kwh igjen.

Dette var en konge bil inntil dette greiene her. Nå kunne jeg tenkt meg å returnere hele sjiten.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 30. januar 2021, klokken 09:36
Da går vi inn i 4. uke med en Sassanyngnyong Korando.

Kunne egentlig bare beholdt denne bilen, for det var litt digg å slitte elbil f  :o
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutelørdag 30. januar 2021, klokken 14:17
Jeg fikk tilbake bilen på torsdag, så det ble to uker med en sliten Skoda Yeti diesel.
Er veldig glad for å ha fått tilbake ZS'en :)

Jeg er nå på 449 volt ved 100% (i -10 grader).
Tilgjengelig effekt og rekkevidde er ca. tilbake der det skal være.
Satser på at det kryper sakte oppover til 455v igjen.

Ubalansen (forskjellen på spenningen i høyeste og laveste celle) var på 236 millivolt (eller 0.236 volt) når jeg leverte bilen, og var visstnok nede på rundt 20 mv når jeg fikk den tilbake.


Oppsummering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
14.01.21 - 28.01.21 - bil hos forhandler for balansering
28.01.21: 449v
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 30. januar 2021, klokken 14:39
Da skjønner jeg det var digg å få tilbake bilen. Vi har jo en større og mer påkostet 2020 modell, så jeg har ikke noe hast.

Når vi får vår tilbake skal jeg registrere tilført kwh. Det som er interessant.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljanmandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljanmandag 01. februar 2021, klokken 11:57
Anbefaler folk å få til å lese av tilført kwh, er så mange som er så opptatt av den volten, det er tilført energi som kan vise om celler er ødelagt!
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialmandag 01. februar 2021, klokken 13:15
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?

Huff, det er jo 25% tap av kapasitet.... Tror du må observere dette over tid. Bedrer det seg ikke er batteriet permanent skadet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knutemandag 01. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Selv om ladeboksen har tilført 26,4 kWh, så har ikke 26,4 kWh gått inn i batteriet, det er litt tap i ladeprosessen. Ikke mange prosentene, men noe å ta høyde for det også.

Teslabjørn har testet / regnet seg fram til noen tall for Model 3 for en stund tilbake, som jo ikke er direkte overførbare til MGen, men det gir ihvertfall en pekepinn.

Regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ObXL-MDRLiQy_rUSeyTy0uh14cjm0enYBSBweg-MQoM/edit#gid=0
Video: https://www.youtube.com/watch?v=iLmIIe9N_aI
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljanmandag 01. februar 2021, klokken 16:57
Sitat fra: knute på mandag 01. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Selv om ladeboksen har tilført 26,4 kWh, så har ikke 26,4 kWh gått inn i batteriet, det er litt tap i ladeprosessen. Ikke mange prosentene, men noe å ta høyde for det også.

Teslabjørn har testet / regnet seg fram til noen tall for Model 3 for en stund tilbake, som jo ikke er direkte overførbare til MGen, men det gir ihvertfall en pekepinn.

Regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ObXL-MDRLiQy_rUSeyTy0uh14cjm0enYBSBweg-MQoM/edit#gid=0
Video: https://www.youtube.com/watch?v=iLmIIe9N_aI
Joda, men skal jeg ta høyde for tap, så blir jo resultatet enda værre når det kommer til batterikapasitet.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljanmandag 01. februar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Radial på mandag 01. februar 2021, klokken 13:15
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?

Huff, det er jo 25% tap av kapasitet.... Tror du må observere dette over tid. Bedrer det seg ikke er batteriet permanent skadet.
Jeg tror også det er skadet, men garantien gjelder vel bare hvis batteriet er under 70%. Så vet ikke om jeg har så mye å komme med til forhandler :( Men jeg skal fortsette å balansere og lade, så får vi se når våren/sommeren kommer.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenfredag 05. februar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:36
Da går vi inn i 4. uke med en Sassanyngnyong Korando.

Kunne egentlig bare beholdt denne bilen, for det var litt digg å slitte elbil f  :o

Er du som har bil fra MC & Fritidssenteret altså? Ellers fornøyd med bilen?
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 05. februar 2021, klokken 13:38
Nei, kjøpte bilen i Tønsberg :)

Fikk MGen tilbake i går og det var veldig deilig å slippe dieseldyret. Korandoen var veldig fin, men den hadde sine rariteter.

Ser umiddelbart at forbruket er riktig. Hadde 22kwt/mil uansett temp og hastighet, nå var den 30kwt/mil på motorveien i -11.

Ellers fikk jeg ca 27kwt inn på batteriet fra 33% til 100%. Tilsvarer 41,4 kwt totalt, men noe avvik siden bilen står og trekker 500W lenge etter avsluttet lading. Har sikkert noe med denne kalibreringsprosessen å gjøre. Gjenstår noe kalibrering av batteriet.

Bilen er helt konge den. Masse plass, ganske grei å kjøre og bra med utstyr. Du må leve med tidenes mest crappy infotainmentsystem (carplay fikser det greit) og halogen lys  :D

Før bilen har prestert slik som den skal over noe tid så kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe en MG. Man kan ikke ha en bil på verksted 1 av 4 måneders eierskap og så anbefale den til alle og enhver.

siljan: Skal sørge for at bilen tar til seg 41-42kwh før jeg er fornøyd. Dette er ikke relatert til 70% garantien fordi bilen er jo tilnærmet ny og levert med et svært avvik fra det man kjøpte.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljansøndag 07. februar 2021, klokken 23:32
Fikk i 19kWh før balansering startet i dag. Usikker på om balanseringen faktisk gjør økt rekkevidde, eller om det er tapt.

Men da begynner jeg å nærme meg 40+kWh, som er ok, fordi det vil være noe degresjon her siden den er høyest når bilen er ny. Kjørte en lengre tur i dag på typisk landevei i 80 sone, og virker å ha rundt 190-200 km rekkevidde nå, og det er jo fornøyd med.

Så ting peker i riktig retning :)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhmandag 08. februar 2021, klokken 07:44
Jeg mener vi er tilbake til normal rekkevidde og kapasitet selv om ikke volt er 455 eller hva det er som er optimalt. Tror det stod 447 i dag uten varme på.

I natt ble det tilført ca 30kwh fra 41% til 100%, som åpenbart er "for mye", men det går en del kwh i prosessen etter ladingen er ferdig. Ca 300W-500W som trekkes. Håper dette gir seg når alt er balansert så man ikke kaster bort masse strøm hver gang man lader.

I det hele og det store funker bilen med de forutsetningene den har. Vi kjørte en tur i går hvor halvparten var 80 sone og halvparten motorvei i 110, og fikk ca 25kwh/100km totalt. Det gir ca 15mil i -10 grader.

Viktigste er at bilen er forutsigbar selv om den er i overkant glad i strøm i høye hastigheter.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Radialmandag 08. februar 2021, klokken 09:57
Viktigste er kWh ja, at det stemmer ca med oppgitt kapasitet.
Spenning er ikke hele svaret, og 455v ryktes det at egentlig er for mye for battericellene over tid, så 447 kan fort være ett sunnt tall.

Jeg er mer betenkt over forbruket, som akselerer voldsomt fra 5°c og nedover.
Kan skru av all varmen i kupè, fremdeles ~2kwh/mil i 50-60 soner. Noe bruker myyye strøm i drivlinja ett sted, og det hele skjer rundt 5°c ute-temperatur.
Jevnt over bruker jeg 3kwh/mil i det daglige med -10/15c med 90% 100/110 sone t/R jobben , og det virker mye for en 1500kg bil på "tynne" 205 Michelin x-ice North4 lisser.

Tror dette er batterivarmingen, som står på "hele vinteren" nå tenker jeg (automatisk). Har BMS fra tidlig oktober.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 08. februar 2021, klokken 16:44
Ja det meldes om mye feil på Facebook gruppen også. Dette bildet viser et innlegg som ble postet for 2 timer siden. Nå må MG komme på banen og ordne dette.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhmandag 08. februar 2021, klokken 17:14
Vår bil var veldig dårlig da det ble levert inn. Jeg var veldig skeptisk til løsningen, men det har funket for oss.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 09. februar 2021, klokken 10:08
Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljantirsdag 09. februar 2021, klokken 18:58
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:08
Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.
Har du merket noe til redusert kraft, ser flere nevner det på facebook gruppa, men ikke vært plaget av det selv.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: siljantirsdag 09. februar 2021, klokken 19:00
brukte også akkurat bare en strek i dag på 24km. Og det er jo veldig bra, da jeg forstår den siste streken er fra 91% og oppover.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 09. februar 2021, klokken 19:04
Sitat fra: siljan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:58
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:08
Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.
Har du merket noe til redusert kraft, ser flere nevner det på facebook gruppa, men ikke vært plaget av det selv.
Midt i BMS krisa var det jo elendig kraft allerede ved 25%. Men før det kjørte ned til 10% og tenkte aldri jeg ikke hadde kraft.

Ikke prøvd noe særlig etter fiksen. Ved 40% lå jeg i hvertfall i 110.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: knuteonsdag 17. februar 2021, klokken 10:43
449/450 volt er visstnok den nye spenningen som fulladet.
Spenning i bunn er også senket, slik at tilgjengelig energi skal være det samme.

Se MG EV podcast fra ca. 20:25 her:
https://youtu.be/eJhAV9JX-eo?t=1225
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 17. februar 2021, klokken 11:15
Så hva er forbruk og kjørelengde for dere som har sliti med dette problemet og fått det løst?
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 17. februar 2021, klokken 11:27
Den er på måte tørst uansett. Nå har vi kun hatt bilen om vinteren og med ganske lave temperaturer. Men jeg vil si 20-22kwh/100km på landevei og opp mot 27kwh/100km på motorvei.

Det vil gi ca 150-200km rekkevide maks. I praksis mindre da man neppe vil ned til 1% før man lader.

Vi har 449/450V nå.

Skal kjøre 165km til ca 800moh i morgen kveld og det kan bli interessant i kraftig snøvær. Vel og merke en tur som gikk fint ved bart føre og 0 grader før BMS-skandalen.

(som sagt kun referanser til vintererfaringer.. antar sommer gir 200km+ normal rekkevidde)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 17. februar 2021, klokken 11:36
Erfaringene dine tilsier at jeg bør prøve å låne et eksemplar en dag og kjøre pendling og vanlig bruk. Slik at jeg ser om den passer eller ikke :-\

Revetal -Kongsberg t/r hver dag +  butikk småkjøring på kveld. Eventuelle turer fra Revetal - Drammen i blant  ???
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 17. februar 2021, klokken 11:49
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:36
Erfaringene dine tilsier at jeg bør prøve å låne et eksemplar en dag og kjøre pendling og vanlig bruk. Slik at jeg ser om den passer eller ikke :-\

Revetal -Kongsberg t/r hver dag +  butikk småkjøring på kveld. Eventuelle turer fra Revetal - Drammen i blant  ???
Tipper du unngår motorvei for det meste på turen?

Tror det skal gå fint.. du må på måte treffe worst case for at det skal bli krøll.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 17. februar 2021, klokken 12:03
Pendling foregår på landevei.

Revetal - Drammen blir motorvei fra Grelland til Drammen
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 17. februar 2021, klokken 12:29
Kan bli en bra bil for formålet. Man har jo ikke lyst å kjøre ihjel en veldig dyr bil på jobbpendling.

God adaptive cruise control.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 17. februar 2021, klokken 13:06
Det jeg tenkte også. Formålet blir pendling og hovedbil for turer generelt. Langkjøring kan bli en morsom test ut i fra hva jeg leser.

Fordelen vår er at vi har en halvannen åring i bakovervendt barnesete. Så stopp blir det nok uansett.

Hvordan føler du lydanlegget er i bilen? Går fra 2015 308 med Denon anlegg, så litt usikker på om jeg blir skuffa ved prøvekjøring ::)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 17. februar 2021, klokken 13:15
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 17. februar 2021, klokken 13:06
Det jeg tenkte også. Formålet blir pendling og hovedbil for turer generelt. Langkjøring kan bli en morsom test ut i fra hva jeg leser.

Fordelen vår er at vi har en halvannen åring i bakovervendt barnesete. Så stopp blir det nok uansett.

Hvordan føler du lydanlegget er i bilen? Går fra 2015 308 med Denon anlegg, så litt usikker på om jeg blir skuffa ved prøvekjøring ::)
Det er helt greit til NRK Nyheter. For musikk kan du umulig bli imponert :D Det er likevel levelig, ikke noe uttalt elendig. De billigste småbilene har fortsatt ganske mye dårligere lyd enn MGen.

Og som jeg har kommentert tidligere så er infotainmentsystemet det dårligste på markedet. Det er hovedsaklig pga. elendig respons på skjermen. Kobler man til Apple Carplay har man magisk en perfekt skjerm med telefonkjapp respons. Det er knapp for talekommando på rattet som funker veldig bra,.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 17. februar 2021, klokken 13:40
Det er såpass.. eventuelt titte på eksternt lydanlegg allerede som utgift :-\
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhonsdag 17. februar 2021, klokken 19:45
Kjørte 74,7km mest på motorveg i dag med mye slaps og salt på vegen. Ø64km/t, 23.3kwh/100km, 59% rest. -1 grader

Tilsvarer 182km rekkevidde og 42,45kwh kapasitet.

Meget fornøyd og må si at bilen er offisielt friskmeldt :)
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhfredag 19. februar 2021, klokken 17:17
I dag 165.5 km, 800moh, 20.2kwh/100km, 2:45t, 0 grader, 18% rest. Beregnet ca 200km rekkevidde. God aks helt til 18%.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. februar 2021, klokken 18:32
1000.. Ja, da er jo alt i orden igjen. Fint.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Rubenellørdag 20. februar 2021, klokken 15:29
Accumulated total fra 100% til 8% ved bykjøring, max 90 km/t. ECO mode hele tiden. Klimaanlegg på. Fra 50% til 8% ren bykjøring. Temp 5-6 plussgrader. Vær blandet tørt og regn. 20 km igjen på gom (accumulated total ble nullstilt ved 100%). Kjøring over 3 dager:

196,1 km, 39 km/t, 05:01 timer, 18,1 kwh/100 km.

Bilen fikk fixen i begynnelsen av januar og er blitt balansert av meg ved å la bilen stå på når jeg ikke brukte den.

Er dette OK i forhold til før den dårlige oppdateringen? Skal teste med Normal mode også.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 20. februar 2021, klokken 19:56
Det vil jeg absolutt si!

Du mister jo rekkevidde ved å starte og stoppe. Varmeapparatet er ikke særlig effektivt, men varmer bra.
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Rubenellørdag 20. februar 2021, klokken 20:09
Det var godt å høre at alt ser ut til å være normalt igjen.  Har vært litt redd for at noen celler har blitt ødelagt av å være utladet for lenge. Gleder meg til å prøve i sommer, ser den burde klare hvertfall 300 på bykjøring
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: 1000kwhlørdag 20. februar 2021, klokken 20:13
Sitat fra: Rubenel på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:09
Det var godt å høre at alt ser ut til å være normalt igjen.  Har vært litt redd for at noen celler har blitt ødelagt av å være utladet for lenge. Gleder meg til å prøve i sommer, ser den burde klare hvertfall 300 på bykjøring
Jeg var også nervøs for det, men mener at batteriet er OK!
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 20. februar 2021, klokken 20:28
Ja, ser den...Men man anbefaler å passe på...

Les TU saken under...

"Det er også viktig at batteriet ikke lades helt ut. Jevnt over lades batteriet ut med en prosent pr dag når bilen ikke brukes. Lades batteriet helt ut kan det skades permanent."

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: TBsøndag 21. februar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:28
Ja, ser den...Men man anbefaler å passe på...

Les TU saken under...

"Det er også viktig at batteriet ikke lades helt ut. Jevnt over lades batteriet ut med en prosent pr dag når bilen ikke brukes. Lades batteriet helt ut kan det skades permanent."

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965
De fleste elbiler har tap på langt mindre enn en prosent pr. dag. De fleste Fra artikkelen:

SitatDet som er spesielt med Tesla er at de har et veldig aktivt overvåkningssystem for batteripakken, så den bruker ganske mye strøm, også når den står parkert. Den overvåker hele tiden og regulerer temperaturen ved behov. Derfor tror jeg de gjerne vil at du skal plugge den i, ellers reduseres jo batterikapasiteten når bilen ikke brukes. De andre har kanskje ikke et slikt system, og trenger ikke nødvendigvis å plugges i så ofte.

Ved 1% utlading pr dag, der en starter på 100% vil det etter 150 dager være ca 20% igjen:
Tittel: Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
Skrevet av: Nasselitensøndag 21. februar 2021, klokken 15:40
Jeg fikk den nye oppdateringen med feil før jul, men med virkning som du beskriver uten oppdatering. Fulladet sto bilen i 150 km i kuldedagene, men med skyhøyt forbruk gikk det i rasende fart nedover.

Nå er bilen inne til balansering. Det tar hele 18 dager, men fikk gratis en helt ny leiebil så veldig bra. Håper og tror at alt ordner etter balansering.