Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Hen9ng

Også skal vi kanskje justere dieselprisen en smule også? Hadde noen solgt for 14.00 kr/liter'n nå hadde de gått tomme tror jeg. Hvis vi er snille kan vi si 15.00 men selv det virker sjeldent om dagen. Men i og med at jeg kun kjører EL følger jeg ikke så mye med. SSB oppgir 15,21 som gjennomsnittlig dieselpris for Juli

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Ikke overraskende med tanke på v4 som akkurat kom av Tesla-appen, der var en av de nye featurene dette med strøm/lading.

Counterpointer

Blir virkelig spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis med alle typer ladeportplasseringer.

Nå er det jo generelt god plass på de fleste SuC så på vanlige dager vil det uansett ordne seg.

Store utfartsdager vil bli svært utfordrende.

Gjenstår mye detaljer om pris ol dog.

Bellatrix

Blir spennende å se hvordan de skal løse dette i praksis ja, hvertfall med tanke på at de vil unngå Tesla-eierne å få mer ladekø kombinert med økte inntenkter fra andre merkers lading. Tesla er jo ikke dumme og vil ikke kaste bort konkurransefortrinnet superladerne gir kundene deres, såpass er åpenbart og de har garantert en god plan på dette. Synes dog de kunne kommunisert litt bedr rundt hvordan alt løses, men de har aldri vært best på kommunikasjon.

Counterpointer

Jeg er litt usikker på hvor god plan de har, det vil vise seg.
Synes fokus har svingt mer over på lønnsomhet enn andre hensyn. Tesla har en svært loyal kundegruppe tradisjonelt, og trenger ikke ta så veldig mye hensyn.

Informasjon fra Tesla = Twitter fra Elon dvs temmelig kort og overfladisk

Magnus Hansen

Ofte har Tesla en god plan. Noen ganger setter de i gang med noe lite gjennomtenkt etter et innfall fra Elon..

Logiske er vel de starter en svært begrenset åpning. Feks enkeltladere i ett land. Og høste erfaring derfra.

Porsgrunn

Tesla bruker jo ofte betatester systemer, både med lukkede betatester grupper og åpne betatestinger.

Tenker at de her kommer til å kjøre en modell litt midt imellom, hvor det raskt blir åpent for alle men begrenset antall plasser tilgjengelig. Målet deres vil nok være å finne og løse software og hardware problemer for å åpne helt raskest mulig.

Tror også Europa vil være først, muligens med et eller noen få land i starten men raskt alle(tror uansett Norge blir med fra dag en). De har fortsatt mulighet til å kontrollere implementeringen i alle land individuelt ved å regulere antallet med tilgang i starten.

Toalmar

Denne eventuell åpningen av SuC-nettverket blir nok kanskje mest spennende for oss uten Tesla som tenker at vi skal bruke det.
- Som nevnt en haug av ganger her allerede de fleste andre  elbilene har jo ladeluken ett helt annet sted enn at det passer med Tesla sine ladere, så hvordan har de tenkt å løse det?
- Skal de åpne kun noen av sine ladere på hvert sted, hvordan merke de som er åpne, kanskje de går får merking i app og ikke fysisk?
- Kan man eventuelt kjøpe en forlengelsesledning, ut i fra hva jeg har lest tidligere mener jeg det ikke er aktuelt
- Hva vil prisen være, noen lunden eller lik Tesla eiere eller priset høyere

Vi får se hvilken vei dette går, det blir helt sikkert en Tesla løsning hvor vi vet ingenting før det plutselig er klart  :+1: :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Counterpointer

Vi har diskutert i denne tråden siden 12.12-2020.

Snart har jo vært en tidsangivelse hele veien

z4rd

#430
Vi kan vel trygt slå fast at vi er nærmere nå enn tidligere? :)

På et generelt grunnlag stiller jeg meg i alle fall positiv til dette. Bedre at flere erstatter sin daily-ICE med elbil, og et godt ladenettverk som SuC, vil definitivt være en viktig faktor.

De som ikke har Tesla må nok belage seg på Tesla-konto og app for lading. Spørsmålet jeg stiller meg er hvor mye funksjonalitet som skal legges inn appen for de som ikke har Tesla? Det vil i alle fall ha noe å si for både back- og front-end av tjenesten som skal leveres.

Ellers gjetter jeg at vi vil se en kombinasjon av fysisk tilrettelegging og "tagging" av kompatible ladere i programvaren. Tesla gjør jo dette allerede i dag. De laderne som bilen din støtter vises. Også mht rekkevidde.

Prismodellen tør jeg ikke å spekulere i engang :)

Ellers er jeg spent på hvilke modeller som det faktisk vil åpnes opp for. Håper de stiller krav til produsentene av de bilene som får tilgang at de kan pre-heate batteriet sitt... men det er kanskje en ønsketenkning? En av styrkene med SuC er at bilene ikke står koblet til alt for lenge... dette skyldes etter min mening en kombinasjon av "erfarne" brukere, støtte for kurant ladekurve, samt forvarming av batteri som til sammen gir en god flyt inn og ut av SuC.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jeronan

If Tesla wants to avoid a total disaster at the SuC's, I think it will be unavoidable they might have to start replacing all the charge cables with much longer ones to reach charge ports on the right rear side or front (those can park in reverse).

That is going to be a costly operation.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Dieselgubben

Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 12:24
If Tesla wants to avoid a total disaster at the SuC's, I think it will be unavoidable they might have to start replacing all the charge cables with much longer ones to reach charge ports on the right rear side or front (those can park in reverse).

That is going to be a costly operation.  ::)

Det må jo i 2021 være mulig å produsere en ccs kabelforlenger? Etter samme prinsipp for CCS konverteringsadapterne som kan brukes til eldre Tesla. Jeg kjøper gjerne en slik fra Tesla til overpris dersom det er det som skal til for at jeg skal kunne lade på Teslas nettverk.

Men aller helst håper jeg de forlenger kablene på stasjonene. Men de er jo tilpasset Teslas standardlengde på kablene (kablene legges inni buen) , økes den med 2 meter vil det kreve mer ombygging.

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 05. september 2021, klokken 14:10
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 12:24
If Tesla wants to avoid a total disaster at the SuC's, I think it will be unavoidable they might have to start replacing all the charge cables with much longer ones to reach charge ports on the right rear side or front (those can park in reverse).

That is going to be a costly operation.  ::)

Det må jo i 2021 være mulig å produsere en ccs kabelforlenger? Etter samme prinsipp for CCS konverteringsadapterne som kan brukes til eldre Tesla. Jeg kjøper gjerne en slik fra Tesla til overpris dersom det er det som skal til for at jeg skal kunne lade på Teslas nettverk.

Men aller helst håper jeg de forlenger kablene på stasjonene. Men de er jo tilpasset Teslas standardlengde på kablene (kablene legges inni buen) , økes den med 2 meter vil det kreve mer ombygging.
Mener å ha lest at det ikke er iht. protokollen med forlenger på Mode 4. Uansett vil det by på utfordringer på V3 da kablen er vannkjølt, og en skjøtekabel vil måtte bli både kraftig og tung, eller få redusert ladeeffekt. En lengre kabel på V3 laderne vil sannsynligvis måtte bli tykkere da det vil trolig vil kreve større gjennomstrømning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Ja, fremdeles er det de samme ubesvarte spørsmålene som diskusjonen startet. Kunne vært greit å få noe skikkelig informasjon snart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA