Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Handyman

Med layout som på SuC nær Zwolle i Nederland vil mange forskjellige bilmodeller kunne lade med dagens kabler uten å oppta mer en en ladestolpe. Man trenger bare mer areal (opp til dobbelt så mye?). Ulempen er at mange Teslaer da vil slutte å rygge før lading, og heller gjøre det etter lading.    https://www.google.no/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.5319879,6.1570428,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMfD7Bd3gU4-btghyCaGSJhJLgVuYJ7y7JnGVY!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMfD7Bd3gU4-btghyCaGSJhJLgVuYJ7y7JnGVY%3Dw203-h101-k-no!7i4608!8i2304!4m5!3m4!1s0x47c7df8e1e4c5583:0x3b9a7a752ef4b331!8m2!3d52.5319428!4d6.1571503
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: overskyet på mandag 01. november 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 14:56
57 euro cent er ikke så ille, billigere enn ionity og på par med cirkle k her hjemme  :laugh:
Jeg betaler 1.8 kroner kilowatten på Ionity med Porsche Charging service. Betydelig mindre enn 57 euro cent.
Hva koster et slikt abonnement?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: overskyet på mandag 01. november 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 14:56
57 euro cent er ikke så ille, billigere enn ionity og på par med cirkle k her hjemme  :laugh:

Jeg betaler 1.8 kroner kilowatten på Ionity med Porsche Charging service. Betydelig mindre enn 57 euro cent.

57 Euro cent (5,56 kr) er drop-in pris. Hva er drop-in pris hos Ionity, 8 kroner?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Daniel_0007

Her en mach-e som lader, ikke helt optimal plassering men men

Model 3 2019 LR Rwd

overskyet

Sitat fra: Handyman på mandag 01. november 2021, klokken 18:11
Sitat fra: overskyet på mandag 01. november 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 14:56
57 euro cent er ikke så ille, billigere enn ionity og på par med cirkle k her hjemme  :laugh:
Jeg betaler 1.8 kroner kilowatten på Ionity med Porsche Charging service. Betydelig mindre enn 57 euro cent.
Hva koster et slikt abonnement?

Jeg har flere år dekket gratis, så det spiller jo ingen rolle. Det er 1.8 kroner per KW så lenge jeg har tenkt å eie bilen.

Rosstopher

Sitat fra: overskyet på mandag 01. november 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Handyman på mandag 01. november 2021, klokken 18:11
Sitat fra: overskyet på mandag 01. november 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 14:56
57 euro cent er ikke så ille, billigere enn ionity og på par med cirkle k her hjemme  :laugh:
Jeg betaler 1.8 kroner kilowatten på Ionity med Porsche Charging service. Betydelig mindre enn 57 euro cent.
Hva koster et slikt abonnement?

Jeg har flere år dekket gratis, så det spiller jo ingen rolle. Det er 1.8 kroner per KW så lenge jeg har tenkt å eie bilen.

Til sammenligning har tusenvis av Tesla-eiere gratis lading så lenge de eier bilen. Det er vel omtrent like relevant for diskusjonen om priser.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på mandag 01. november 2021, klokken 18:39

Til sammenligning har tusenvis av Tesla-eiere gratis lading så lenge de eier bilen. Det er vel omtrent like relevant for diskusjonen om priser.

Han elsker å nevne det i alle slags mer eller mindre relevante tråder så det er bare å jatte med.  :P
'21 3LR

OlaM

Direktelinken fra twitter var ikke synlig for meg, har lagt bildet opp på Imgur. Er vel masse å gå på her for denne sjåføren, kunne sikkert parkert enda bedre.

'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 01. november 2021, klokken 18:07
Med layout som på SuC nær Zwolle i Nederland vil mange forskjellige bilmodeller kunne lade med dagens kabler uten å oppta mer en en ladestolpe. Man trenger bare mer areal (opp til dobbelt så mye?). Ulempen er at mange Teslaer da vil slutte å rygge før lading, og heller gjøre det etter lading.
Med to parkeringsplasser etter hverandre og stolpe midt i mellom på ene siden vil alle biler med ladeluke ca i ene hjørnet kunne lade enten med å kjøre eller rygge inn. Men det ekskluderer da mange eksisterende stasjoner.

Areal er heller ikke gratis. Det må være mye bedre å få på plass lengre kabler. Tipper nye stasjoner etter hvert kommer med en ny design, både for parkering og kabler. Så vil noen stasjoner fortsette å være kun for Tesla og så blir det vel en mellomting på noen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: OlaM på mandag 01. november 2021, klokken 18:52
Direktelinken fra twitter var ikke synlig for meg, har lagt bildet opp på Imgur. Er vel masse å gå på her for denne sjåføren, kunne sikkert parkert enda bedre.

Hmm...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: OlaM på mandag 01. november 2021, klokken 18:48
Sitat fra: Rosstopher på mandag 01. november 2021, klokken 18:39

Til sammenligning har tusenvis av Tesla-eiere gratis lading så lenge de eier bilen. Det er vel omtrent like relevant for diskusjonen om priser.

Han elsker å nevne det i alle slags mer eller mindre relevante tråder så det er bare å jatte med.  :P
Samme tanke :-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Først og fremst betryggende at de begynner forsiktig og ser hvordan det går. Forhåpentligvis ser de an julerushet før de går videre. Jeg er også usikker på antall teslaer vs ikke-teslaer i Nederland sammenlignet med feks Norge. Ellers litt overrasket over at det ikke er tegn til dynamisk prising. Dvs at det er billigere når det likevel er lav utnytting og høyere når det er rush

Roy Aasen

Der hvor tesla har laderne montert slik som i videoen her, så kan vel de fleste lade uten noe styr.
Høyre foran og bak eller venstre foran eller bak spiller vel ingen rolle.


https://youtu.be/xFkz1vmvG-s

Og Tesla vil jo tjene penger...så det er (min antagelse) at det blir rimelige(re) priser på ladere som ikke brukes mye,  iaf i ukedagene. Så blir det adskillig dyrere ved stor pågang eller bare ett par søyler tilgjengelig. Vi får vel se hvordan det går.

Ladenettverk blir etterhvert så utbygd av andre tilbydere at laderne til Tesla ikke nødvendigvis er noe som kommer til å bli enorm mye frekventert av den gemene hop :-). 



turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 01. november 2021, klokken 19:04
Hmm...
Dette illusterer jo godt problemstillingen, selv om det ikke nødvendigvis var ett problem her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Problemet med biler og plassering av ladeport kan enkelt løses i appen.

Tesla mapper sikkert alle ladestasjonene, og kan sammen med info om hvor den enkelte bil har sin ladeport optimalisere utnyttelse ved å tvinge bilen til en bestemt ladestasjon. Så i appen at bruker velge ladestasjon, da kan man enkelt begrense valgene slik at man får optimert antall som kan  lade samtidig. Kommer en Id4 plasseres den slik at neste id 4 eller annen bil med ladeport venstre bak, må lade ved siden av Id4 som allerede lader. Da får man optimalisert utnyttelse, tatt ned potensiell irritasjon og konflikter. Er det lite trafikk, kan det være free seating. Ellers ikke. Problem solved.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA