En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

BMW850

Her ville jeg virkelig lagt vekt på det Funderud sier i motsetning til Senior Communications Manager Even Sandvold Roland hos Tesla. Rust er virkelig det som tar knekken på bilen. Spesielt i ett land som Norge. Ser virkelig ikke bra ut utifra bildene. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/14/195726479/mener-en-av-norges-mest-solgte-biler-er-en-rustfelle
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jalla

Sitat fra: BMW850 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:24
Her ville jeg virkelig lagt vekt på det Funderud sier i motsetning til Senior Communications Manager Even Sandvold Roland hos Tesla. Rust er virkelig det som tar knekken på bilen. Spesielt i ett land som Norge. Ser virkelig ikke bra ut utifra bildene. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/14/195726479/mener-en-av-norges-mest-solgte-biler-er-en-rustfelle
Det bekreftes også i en betal artikkel hos Vi Bilägares i Sverige.
Rosttest avslöjar allvarliga brister i Tesla Model 3. Vi Bilägares långtest av Tesla Model 3 avslöjar flera viktiga styrkor – men också allvarliga brister, framför allt när det gäller kaross och rostrisk.

arthur

Greit å være høy og mørk:

Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland.

men kanskje litt vel "eplekjekk"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.
Model 3 2019 LR Rwd

Vegard_br

Hva tenker en om typisk tid før dette evt får følger? Jeg har ikke hatt noe rustproblemer før (som jeg har vært klar over), men har stort sett hatt nye biler, og ikke lenger enn 3 år.

BMW850

Jeg vil ihvertfall tro at dette vil aktualisere seg lenge før bilen er 10 år. Har hatt ny Mercedes før hvor stålet ble kjøpt fra Kina i en periode på slutten av 90-tallet og hadde dårlig kvalitet. Når rusten først kommer er det begynnelsen på slutten. Og utifra bildene så er dette noe som California-bedriften ikke har hatt fokus på. Sett lite snakk om fordelen av 100% aluminium på Model S men det er en av tingene jeg setter mest pris på med min P85 som jeg har hatt i 6,5 år og skal ha lenge. Hadde jeg hatt Model 3 hadde jeg tatt denne eller annen understellsbehandling umiddelbart uansett hva Tesla måtte si.

royturbodiesel

Sitat fra: BMW850 på mandag 14. desember 2020, klokken 22:15
Jeg vil ihvertfall tro at dette vil aktualisere seg lenge før bilen er 10 år. Har hatt ny Mercedes før hvor stålet ble kjøpt fra Kina i en periode på slutten av 90-tallet og hadde dårlig kvalitet. Når rusten først kommer er det begynnelsen på slutten. Og utifra bildene så er dette noe som California-bedriften ikke har hatt fokus på. Sett lite snakk om fordelen av 100% aluminium på Model S men det er en av tingene jeg setter mest pris på med min P85 som jeg har hatt i 6,5 år og skal ha lenge. Hadde jeg hatt Model 3 hadde jeg tatt denne eller annen understellsbehandling umiddelbart uansett hva Tesla måtte si.
Helt klart enig.
Jeg har sveiset så vanvittig mye rust på biler de siste 35 årene, og har etter hvert lært litt om hvor det ruster. Så det blir nok en tur til Funderud for full pakke for min del på nyåret ja.
Kan jo ikke plukke ned bilen for å lekke og fuge all amerikansk latmannsarbe heller. Selv om det vel hadde vært det aller beste.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

jorgenask

Sitter litt på gjerdet mellom dinitrol og fluidfilm hos funderud. Her er vel meningene mange og forskjellige på hva som er best

royturbodiesel

Sitat fra: jorgenask på mandag 14. desember 2020, klokken 22:45
Sitter litt på gjerdet mellom dinitrol og fluidfilm hos funderud. Her er vel meningene mange og forskjellige på hva som er best
Det viktigste er å bruke NOE.
Selv fiskeolje (er vel noe lanolin greier, men lukta som fisk) fra Biltema er bedre enn ingenting.
En informasjonssjef uten noen som helst erfaring med rustbehandling (min antakelse) er vel ikke den JEG stoler på når det gjelder dette temaet.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 14. desember 2020, klokken 20:56
Akuratt i denne debatten så velger jeg heller å stole på en som har rust behandlet biler i flere ti år enn 10 år gammel bil leverandør fra California, har vel og vært noen artikler at model 3 i canada har begynt å ruste alt.
Teslas rust garanti er nesten null verdt uansett da rusten vil mest sannsynlig komme andre vei altså utenfra og inn, min forrige bil begynte å ruste etter 10 år men overflate rust på hjulbuer og bakluke og da gjaldt ikke rust garantien.

Men hva hjelper understellsbehandling, om rusten kommer i hjulbuer og på bakluke? På vår gamle Touran kom den i skjøten på bakluka samt i dørterskler. Ingen antirustbehandling hadde hjulpet mot det. Vår Model 3 er derimot helfoliert, det har jeg tro på at beskytter en del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BMW850

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. desember 2020, klokken 23:04

Men hva hjelper understellsbehandling, om rusten kommer i hjulbuer og på bakluke? På vår gamle Touran kom den i skjøten på bakluka samt i dørterskler. Ingen antirustbehandling hadde hjulpet mot det. Vår Model 3 er derimot helfoliert, det har jeg tro på at beskytter en del.

Understellsbehandling inkluderer selvfølgelig hjulbuer også.

jorgenask

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. desember 2020, klokken 23:04

Helfoliering hjelper ingenting mot rust under, og ja som andre nevner her: Understellsbehandling inkluderer hjulbuer med enten ekstra plastdeksler som funderud , eller et slags slitestoff som feks dinitrol legger på

arthur

Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. desember 2020, klokken 00:06
Så denne bilen må helfolieres utvendig for å hindre rust og gjennomgå en dyr og grundig understellsbehandling for å hindre rust fra undersiden? Ikke en bil å eie så lenge med andre ord.

Er nok slik med fleste biler, ta litt søk på google så finner du fort en del

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/498vG/denne-bilen-ruster-etter-fire-aar

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10391698.ece

Forskjellen er at noen tilbyr rust behandling som standard/ekstra utstyr mens tesla er imot det
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Får da håpe at også Opel har lært noe på de syv årene siden oppslaget om en bil produsert for elleve år siden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA