Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester

Startet av Ebe, fredag 11. desember 2020, klokken 20:54

« forrige - neste »

EV_Mor10

Fikk testet både bil og fører i går med en tur fra Rælingen og til Tretten ovenfor Lillehammer.
Delvis regn, snø og tåke med +-0 grader.
Valgte 16" felger med 205/60 GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 og de fungerte meget godt på dette vekslende føret som det er mye av i området jeg kjører om vinteren.
Startet med 100% batteri og hadde den obligatoriske stoppen på Espa for boller og frokost. Hadde ikke helt tenkt at det var utfartsdag i går, men vi var ikke helt alene på Bolleland. Det var 58% igjen på batteriet etter ca 93km på vått føre med adaptiv cruisekontroll på 110km/t og 23 grader i kupeen.
Batteriet hadde holdt helt fint til Lillehammer som var neste stopp, men vi valgte å forsøke å lade litt allikevel. Var mye tull med ladeapp som stoppet og diverse, og da vi fikk satt i gang lading, fikk vi bare 31kw lading. Dette var også gjengs for de andre bilene ved siden, bl.a. ny e-golf, Leaf og andre, så kan ikke skylde på bilen her.
Ble veldig lite og kontrollert lading, så dro til Lillehammer i god fart, med kø inn til sykehuset.
Etter litt roting rundt i Lillehammer, var det kun 12km igjen på GOM ved lading på Hafjell ved Øyer.
Her var det gamle ladere uten visning av kW, men den lå nok på ca 35kwh.
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.

Var oppe i fjellskråningene ved Tretten på tildels bratte og svingete, mer eller mindre glatte vinterveier, og jeg synes bilen oppførte seg meget bra. Traction control fungerte veldig bra og vi hadde ingen problemer med å igangsette bilen midt i bakker og ABS/motorbrems tok oss trygt ned igjen.
Hadde en situasjon dagen før i en bratt bakke med glatt slaps på Rælingen hvor det stod 3 biler på tvers og en 4-hjulstrekker som nesten stoppet foran meg. Var sikker på at jeg ble stående, men med nye dekk dro Euniq'en seg sakte forbi👍

Jeg har kjørt Chevrolet Astro i mange år tidligere, før jeg gikk over til el-bil, og føler endelig jeg har fått tilbake plassen og kjørestilen med Euniq med grønn teknologi😀

Ja , det er en stor kasse og det er litt støy avhengig av dekkene spesielt, men det er mye bil for pengene. Litt frustrerende menyer og visninger i display, men dette tas opp med importør, og vi satser på litt bedre software.

For meg som bestefar med mye dyi-prosjekter, kjøring av vaskemaskiner for barn og opptil 6 stk. i bilen med barnebarn, noen langturer i året, er dette helt i blinken for meg👍

Sutcivni

Hentet bilen min idag..... Virker bra foreløpig :)

En kommentar om lading:

* Selger mente at problemet med lynlading var at bilen skal klare dette, men kommunikasjonen som setter igang ladingen mellom bil og lynlader ikke er helt på plass ennå. Dette SKAL komme. Og er ikke spørsmål om det engang, da det er solgt en del til taxivirksomhet allerede.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#17
Sitat fra: EV_Mor10 på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:26
...
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.
...

For en stor bil med typegodkjent WLTP kombinert rekkevidde på 260km er dette meget bra effektivitet, men du kjørte ikke ned til de siste 90% som jeg vil anbefale at man ikke gjør i praksis; dvs du kan regne praktisk minst 10% kortere rekkevidde. (Prøv i praksis , og du vil forstå hva jeg mener).

Hadde den vært typegodkjent for 356km som RSA importøren prøver å lure forsamlingen til å tro, så hadde det vært katastrofalt dårlig effektivitet...

Jeg holder tilbake lovordene om Maxus/BYD elbiler fram til importør RSA blir ærlig om WLTP rekkevidden elbilene deres er typegodkjent for i Europa.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#18
Har tilbrakt 8 timer og 328km med Euniq 5 og er totalt sett positivt overrasket. For mange (inkludert meg selv) er dette en overraskelse siden jeg har vært veldig kritisk til importøren RSA sin bruk av «WLTP bysyklus»; en tåpelig ting siden typegodkjenning av nye biler krever at man oppgir WLTP er kombinert syklus (WLTP kombinert består av 4 testsykluser som til sammen utgjør 23,4km hvorfra man estimerer total rekkevidde,- men nok om det)

Da barna var mindre hadde vi en 7s Ford Galaxy; hadde de hatt samme alder i dag ville Euniq 5 vært et sikkert valg for familien.

En stor og komfortabel bil med god plass – dog ikke uten svakheter; men noen av disse kan rettes med oppdatering av programvare. Maxus produseres av SAIC som også produserer MG ZS EV. Sistnevnte har fått rettet på flere av de samme svakhetene som jeg fant med Euniq 5 og dermed er det håp også her 😉

Når jeg prøvesatt Euniq 5 hadde jeg notert flere punkter som jeg strøk etter å ha faktisk å ha brukt bilen i flere timer. Første negative punkt gikk til plastaktig ratt og framseter som virket som hadde dårlig støtte, men etter 6 timer fant jeg ut at rattet opplevdes bedre enn utseendet og rygg og kropp ikke klaget på setene likevel.

Kona som er 10cm lavere enn mine 176 mente dette var enn av de mest behagelige bilene vi har kjørt på langtur (jeg har eid over 25 biler og prøvekjørt minst det dobbelte av dette). Med langtur i denne sammenheng tenker vi turer på over 4 timer.

Som sagt er dette en veldig komfortabel bil å kjøre (tenkt fransk komfort – ikke sport) og  det er veldig god plass for både passasjerer og bagasje – dog kanskje ikke for de mer langbente. I forhold til den største konkurrenten eNV200 som jeg også har kjørt mye, var det mye mer komfort både for fører og passasjerer – og ikke minst bedre rekkevidde. Noen har påpekt lav nyttelast som stor minus for Euniq 5, men i forhold til eNV200 7s er det bare 11kg som skiller disse to  - og disse kiloene ofrer jeg gjerne for en mer behagelig og praktisk bil (så lenge det ikke er en ren varebil  man jakter på.

Erfart praktisk rekkevidde ved ca 5-6 grader i luften og regn er nesten 190km. Jeg kjørte bilen over 200km, men de siste var ubehagelige da motorkraften ble betydelig redusert da GOM viste ca 20km igjen (antatt ca 15%).
Dette er godkjent for en elbil med typegodkjent WLTP rekkevidde på 260 km

Samme runde var totalt stryk for eNV200 lenge før denne tid og en disiplin som Leaf (ulike modeller) og Model 3 uten varmepumpe også viste svakheter.


Plusspunkter:
•   Myk, duvende, fransk. Gir god komfort for passasjerer og last. Ikke stumpet som NV200 og typiske varebiler i personbilutførelse.
•   GOM (rekkeviddemåler)  noe optimistisk, men heldigvis ikke «jo-jo» som Nissan.
•   ACC fungerer greit inkl start-stopp
•   Trafikkskiltlesing m/varsel er en god løsning!
•   God plass i alle seter (bare man ikke er altfor langbent)
•   Overraskende god oversikt ved rygging

Minuspunkter:
•   Seter kunne vært høyere. Spesielt mulighet for å justere forseter høyere
•   Ratt ikke lengdejusterbart (men bedre plassert enn i eNV200)
•   Analog speedometer vanskelig å lese; kunne hatt digitalvisning her (kan oppdateres)
•   Mangler utetemperatur (kan oppdateres som MG ZS EV)
•   Mangler rattvarme (men rattet var bedre enn førsteinntrykket)
•   Mangler prosentvisning av batterikapasitet (kan oppdateres som MG ZS EV
•   Ved lading vises status bare en kort tid etter at dør er åpnet og lukket.
•   Problem med nyere typer ladestasjoner på; ingen kommunikasjon. Er ofte et problem på nye elbiler; opplevd det samme på mage andre produsenter i starten.
•   Regenerering fungerer ikke med ACC (SAIC utfordring: gjelder også MG ZS EV)


Takk til RSA BIL Forus for lån av Euniq 5

Moas

Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Moas på mandag 01. mars 2021, klokken 23:32
Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.

Har du prøvd hovedkonkurrenten eNV200 Evalia?

Moas

#21
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 02. mars 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Moas på mandag 01. mars 2021, klokken 23:32
Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.

Har du prøvd hovedkonkurrenten eNV200 Evalia?
Ja, og fjæringene var også varebilaktiv her som på Maxus.

Totalt sett så hadde jeg ikke vært redd for å gå for Maxus dersom man må ha en 7 seter i denne prisklassen. Pris er tross alt en viktig faktor for mange.

Forøvrig er det lenge siden jeg har kjørt "bil" generelt hvor man kan oppleve å gi bånn gass på motorveien i skilthastighet uten at det skjer noe som helst med akselerasjonen :o
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

batterimannen

Artikkel i Broom:
Åpenbart en graverende mangel:
Problemer i fleng på ny kinesisk elbil

https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Sitat fra: batterimannen på søndag 07. mars 2021, klokken 18:02
Artikkel i Broom:
Åpenbart en graverende mangel:
Problemer i fleng på ny kinesisk elbil

https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620

Syns synd på fyren, blir vel diesel eller hybrid på han tenker jeg.
Føler Norge har blitt landet for å teste nye el biler både fra ukjente og kjente merker. Tenk deg rabalderet hvis denne bilen hadde vært solgt i Tyskland eller USA.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Trist sak. Ser på Facebook gruppen for bilmerket at en skriver at når de kommer under en viss prosent gjenværende batteri, så vil ikke bilen hurtiglade. Den grensen ligger rundt 40%. Helt uavhengig av lade merke  / type enten det er  Bkk, Mer, fortum og circlek.

Jeg vet ikke om disse feilene gjelder bare noen få biler eller mange.
Uansett RSA er på saken ift dette. Håper det ordner seg raskt for de med disse feilene.

Ojaa

Synes det høres rart ut jeg har kjørt snart 7000 km med min Euniq, å har kun en gang ikke fått ladet på fortum da ringte jeg til fortum å vips så ladet den
har heller ikke  noen utfordring med krabbe modus da jeg lader før det sikkert :-)

Electric cars in Norway

#26
Her er  samme bilen som fra motor no nyheten men nå i VG nett men ligger på pluss.

Dette er ikke god reklame for bilmerket. Dette burde blitt ordnet opp.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mB325g/kjoepte-ny-elbil-det-er-russisk-rulett-paa-hurtiglading

Sjalabais

Hvordan gar det gått med dere som har bestilt denne bilen? Vi vurderer seksseteren med 70kWt til 470000 kr komplett. Men jeg ser i artikkelen øverst at man ikke kan programmere bilen til et ladetidspunkt? Er det sant? Har det i mellomtiden kommet en app? Det har jo vår 2012 Leaf...som for øvrig også har batteri uten kjøling, men med 300W varmeapparat. Det forstår jeg mangler her?
2012 Leaf Tekna

Radial

Denne bilen er helt merkelig, for den har ikke nyttelast som matcher hverken antall seter eller størrelsen på bagasjerom.
Mangler all form for app/tidsstyring av AC.

Tror faktisk Euniq 6 har bedre nyttelast, og koster mindre med samme batteri, uten at jeg husker detaljene nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sjalabais

Er ikke nyttelasten et litt teoretisk tall? Vi er bare en familie på fire likevel. Men jeg hogger min egen ved. Leafen har tatt i underkant av 500 kg før, uten synlig skade og betydelig over nyttelasten. Mer erfaringer fra hverdagsbruk hadde vært kjekt å se!
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA