Elbilforum.no
Bilmerker => MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) => Euniq 5 => Emne startet av: Ebe på fredag 11. desember 2020, klokken 20:54
https://elbil.no/test-av-maxus-euniq-mpv-budsjett-elbuss-for-familien/?fbclid=IwAR1nNfatG8Iy23-KTOyj1eWNP5g-N_FmCPqlvyR-BAluIefy0eXH-JF6J7k
Knusende nederlag for ladehastighet. Klarer aldri 50 kw, snittladehastighet rundt 40.
Stor fare for vi avbestiller vår, etter en så ræva ladekapasitet.
Litt usikker på kommentaren om at det er litt kronglete å komme seg inn i bakerste seterad.
Jeg er over 50 med en del ryggplager og stiv kropp, og hadde ingen problemer med å komme meg inn bakerst. Det er viktig å gå inn på høyre side av bilen, da setet her legges ned og skyves forover i en handling.
Også litt usikker på om støyen er spesielt sjenerende, da både svigersønn og jeg bemerket at det var veldig behagelig støynivå. Vi kjører hhv Kona, RAV4 EV og Soul EV.
Litt overrasket over hurtigladehastighet, men vi kjører nesten aldri langturer og lader hjemme i oppvarmet garasje, men skjønner bekymringen til andre.
Jeg er imponert etter 146,1 km med snitt på 72 km ble forbruket 1,9 pr mil parkerte bilen med 48 % gjenværende batteri det vil jo si 270 km på regnvåt dag, hvor vindus pusser gikk konstant og full varme. Turen var på riksveier i Østfold i mellom indre og ytre, lade hastighet er ikke den største utfordringen da de fleste rundt meg ikke gir mer en 50 kw/h, sete passer meg meget godt fin kjørestilling, støynivå er ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt, mye lavere en på feks e Nv
test til jobb i dag på e18. 67 km med snitt på 82 km for bruk på 2,03 rest på batteriet 74 % med kun 22 km med 80 sone og resten med 100 sone og en hastighet på 116 km på bilen Dette er mye bil for penga :-)
Gratulerer med ny bil :)
Dette hørtes lovende ut, gleder meg til å hente min om kort tid.
Vil også få gratulere. Alltid gøy med ny bil. Og denne har jo fått blandede mottakelser, både fra testere og ikke minst tastatur-synsere.
Jeg skal hente min bil etter sigende, på mandag. Så får vi se hva den duger til på egne premisser.
Prøvesatt og studerte den i detalj selv her om dagen (kjørte ikke).
Ett scoop for de som trenger 7-seter (vs EQV feks) pga unger feks tenker jeg.
Men setene forran er virkelig dårlige... Jeg kjører ZS EV i det daglige (som ikke er noe luksus), men Euniq vil jeg ikke holde ut lenge i😄 sammenligner den derfor med ZS. Ikke har den (som ZS) lengdejustering på rattet, mangler tilt på setet(must for lange ben, ZS mangler dette også), GLATTE skinnseter uten sidestøtte (ZS er mye bedre her) 😄
Bakseteplassen er dårlig til å være en så stor bil. du sitter veldig lavt på 2.seterad (sykt langt fra hodet til taket), jeg på 185cm ser så vidt ut vinduet...
Førere over 180 vil nok ha setet i bakerste posisjon og da kan man så vidt sitte bak seg selv uten at knærne kræsjer.. dette slipper du på ZS faktisk, der har du klaring.
3. Seterad stjeler masse høyde i bagasjen når de er sammenslått, og det er dessverre null innfesting for skikkelig lastenett. Det er derfor 50-60cm med plass over nakkestøttene du ikke får brukt bak der... Bagasjerommet ble plutselig veldig lite når dette ikke er på plass.
Knappen for el-bakluka slarker flere millimeter sideveis.
SAIC kan bedre enn dette, dette virker litt for "billig" i løsningene til å være en 400k bil 🤔
Jeg også fikk følelsen av at mye plass er bortkastet. Ikke mulighet for hverken lastenett eller skille mellom bagasjerom og cupé, noe som gjør at man ikke kan fylle bagasjerommet mer enn til seteryggen. Og som Radial skriver, men begynner å laste inn høyt.
Er veldig usikker på hva vi gjør.
En til test her. https://dinside.dagbladet.no/motor/storfamiliens-elektriske-alternativ/73203568
Får inntrykk av at RSA har annonsert en modell med større batteripakke enn det de har tatt inn når både rekkevidde og ladekapasitet ikke når opp til forventningene. RSA burde justere forventningene til denne bilen så de ikke får så mye negativ omtale.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:37
En til test her. https://dinside.dagbladet.no/motor/storfamiliens-elektriske-alternativ/73203568
Får inntrykk av at RSA har annonsert en modell med større batteripakke enn det de har tatt inn når både rekkevidde og ladekapasitet ikke når opp til forventningene. RSA burde justere forventningene til denne bilen så de ikke får så mye negativ omtale.
nja er vel heller at rsa annonserte med wltp urban tall først som reel rekkevidde slik at folk trodde rekkevidden var vesentlig bedre.
På Facebook skriver de at en software oppdatering skal gi en bil med maks 45 kWh under ideelle forhold og uten temperaturkontroll av batteriet, over 100 kWh lading. Ett sted går grensen for uheldig markedsføring og direkte mangel ved en bil og jeg er ikke den rette til å uttale meg når denne krysses. Vi får håpe hurtigladding blir bedre for de som har skrevet kontrakt på denne bilen.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:39
På Facebook skriver de at en software oppdatering skal gi en bil med maks 45 kWh under ideelle forhold og uten temperaturkontroll av batteriet, over 100 kWh lading. Ett sted går grensen for uheldig markedsføring og direkte mangel ved en bil og jeg er ikke den rette til å uttale meg når denne krysses. Vi får håpe hurtigladding blir bedre for de som har skrevet kontrakt på denne bilen.
Hadde jeg skrevet kontrakt med bakgrunn i tidlig info, og så nå fått høre at det var Urban-tallene og hurtiglading var så dårlig at tallene reklamert for fremstår som tåkeprat eller drømmer, så hadde jeg hatt mer enn nok gode argumenter for å kommet meg ut av kontrakt. Dette er langt under hva som var lovet, såpass mye at RSA har lite de skal ha sagt.
Værste er jo at de etablerer et inntrykk av at de er skikkelig useriøs, så enhver bil de selger, blir nå påvirket av det ryktet de legger opp til selv. Jeg kommer helt garantert til å unngå enhver bil fra dem. Hjelper lite hvor positivt man vurderer selve kjøretøyet, når man ikke har tiltro til forhandler/importør lengre.
Og det er selvpåført, og ikke bare uheldige omstendigheter.
Vi valgte i dag å avbestille bilen, pga den ikke holder kvaliteten som vi bestilte. Vi hadde heldigvis klausul om prøvekjøring i kontrakten, men det er ikke behov for å prøvekjøre engang med så dårlige dokumenterte kvaliteter i testene.
De bekrefter nå selv på sine nettsider at ladehastigheten er 45 kw, og ikke 120 som tidligere.
Men de reklamerer fortsatt med 356km rekkevidde wltp med stjerne så må man skrolle langt ned for å finne at det gjelder urban ;D
At de har satt på * og laget en fotnote på det, er faktisk en forbedring. Da er det mer opp til potensielle kunder å lese OG forstå, eller spørre om dette. Før var det ikke markert, og uten fotnote.
Fikk testet både bil og fører i går med en tur fra Rælingen og til Tretten ovenfor Lillehammer.
Delvis regn, snø og tåke med +-0 grader.
Valgte 16" felger med 205/60 GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 og de fungerte meget godt på dette vekslende føret som det er mye av i området jeg kjører om vinteren.
Startet med 100% batteri og hadde den obligatoriske stoppen på Espa for boller og frokost. Hadde ikke helt tenkt at det var utfartsdag i går, men vi var ikke helt alene på Bolleland. Det var 58% igjen på batteriet etter ca 93km på vått føre med adaptiv cruisekontroll på 110km/t og 23 grader i kupeen.
Batteriet hadde holdt helt fint til Lillehammer som var neste stopp, men vi valgte å forsøke å lade litt allikevel. Var mye tull med ladeapp som stoppet og diverse, og da vi fikk satt i gang lading, fikk vi bare 31kw lading. Dette var også gjengs for de andre bilene ved siden, bl.a. ny e-golf, Leaf og andre, så kan ikke skylde på bilen her.
Ble veldig lite og kontrollert lading, så dro til Lillehammer i god fart, med kø inn til sykehuset.
Etter litt roting rundt i Lillehammer, var det kun 12km igjen på GOM ved lading på Hafjell ved Øyer.
Her var det gamle ladere uten visning av kW, men den lå nok på ca 35kwh.
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.
Var oppe i fjellskråningene ved Tretten på tildels bratte og svingete, mer eller mindre glatte vinterveier, og jeg synes bilen oppførte seg meget bra. Traction control fungerte veldig bra og vi hadde ingen problemer med å igangsette bilen midt i bakker og ABS/motorbrems tok oss trygt ned igjen.
Hadde en situasjon dagen før i en bratt bakke med glatt slaps på Rælingen hvor det stod 3 biler på tvers og en 4-hjulstrekker som nesten stoppet foran meg. Var sikker på at jeg ble stående, men med nye dekk dro Euniq'en seg sakte forbi👍
Jeg har kjørt Chevrolet Astro i mange år tidligere, før jeg gikk over til el-bil, og føler endelig jeg har fått tilbake plassen og kjørestilen med Euniq med grønn teknologi😀
Ja , det er en stor kasse og det er litt støy avhengig av dekkene spesielt, men det er mye bil for pengene. Litt frustrerende menyer og visninger i display, men dette tas opp med importør, og vi satser på litt bedre software.
For meg som bestefar med mye dyi-prosjekter, kjøring av vaskemaskiner for barn og opptil 6 stk. i bilen med barnebarn, noen langturer i året, er dette helt i blinken for meg👍
Hentet bilen min idag..... Virker bra foreløpig :)
En kommentar om lading:
* Selger mente at problemet med lynlading var at bilen skal klare dette, men kommunikasjonen som setter igang ladingen mellom bil og lynlader ikke er helt på plass ennå. Dette SKAL komme. Og er ikke spørsmål om det engang, da det er solgt en del til taxivirksomhet allerede.
Sitat fra: EV_Mor10 på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:26
...
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.
...
For en stor bil med typegodkjent WLTP kombinert rekkevidde på 260km er dette meget bra effektivitet, men du kjørte ikke ned til de siste 90% som jeg vil anbefale at man ikke gjør i praksis; dvs du kan regne praktisk minst 10% kortere rekkevidde. (Prøv i praksis , og du vil forstå hva jeg mener).
Hadde den vært typegodkjent for 356km som RSA importøren prøver å lure forsamlingen til å tro, så hadde det vært katastrofalt dårlig effektivitet...
Jeg holder tilbake lovordene om Maxus/BYD elbiler fram til importør RSA blir ærlig om WLTP rekkevidden elbilene deres er typegodkjent for i Europa.
Har tilbrakt 8 timer og 328km med Euniq 5 og er totalt sett positivt overrasket. For mange (inkludert meg selv) er dette en overraskelse siden jeg har vært veldig kritisk til importøren RSA sin bruk av «WLTP bysyklus»; en tåpelig ting siden typegodkjenning av nye biler krever at man oppgir WLTP er kombinert syklus (WLTP kombinert består av 4 testsykluser som til sammen utgjør 23,4km hvorfra man estimerer total rekkevidde,- men nok om det)
Da barna var mindre hadde vi en 7s Ford Galaxy; hadde de hatt samme alder i dag ville Euniq 5 vært et sikkert valg for familien.
En stor og komfortabel bil med god plass – dog ikke uten svakheter; men noen av disse kan rettes med oppdatering av programvare. Maxus produseres av SAIC som også produserer MG ZS EV. Sistnevnte har fått rettet på flere av de samme svakhetene som jeg fant med Euniq 5 og dermed er det håp også her 😉
Når jeg prøvesatt Euniq 5 hadde jeg notert flere punkter som jeg strøk etter å ha faktisk å ha brukt bilen i flere timer. Første negative punkt gikk til plastaktig ratt og framseter som virket som hadde dårlig støtte, men etter 6 timer fant jeg ut at rattet opplevdes bedre enn utseendet og rygg og kropp ikke klaget på setene likevel.
Kona som er 10cm lavere enn mine 176 mente dette var enn av de mest behagelige bilene vi har kjørt på langtur (jeg har eid over 25 biler og prøvekjørt minst det dobbelte av dette). Med langtur i denne sammenheng tenker vi turer på over 4 timer.
Som sagt er dette en veldig komfortabel bil å kjøre (tenkt fransk komfort – ikke sport) og det er veldig god plass for både passasjerer og bagasje – dog kanskje ikke for de mer langbente. I forhold til den største konkurrenten eNV200 som jeg også har kjørt mye, var det mye mer komfort både for fører og passasjerer – og ikke minst bedre rekkevidde. Noen har påpekt lav nyttelast som stor minus for Euniq 5, men i forhold til eNV200 7s er det bare 11kg som skiller disse to - og disse kiloene ofrer jeg gjerne for en mer behagelig og praktisk bil (så lenge det ikke er en ren varebil man jakter på.
Erfart praktisk rekkevidde ved ca 5-6 grader i luften og regn er nesten 190km. Jeg kjørte bilen over 200km, men de siste var ubehagelige da motorkraften ble betydelig redusert da GOM viste ca 20km igjen (antatt ca 15%).
Dette er godkjent for en elbil med typegodkjent WLTP rekkevidde på 260 km
Samme runde var totalt stryk for eNV200 lenge før denne tid og en disiplin som Leaf (ulike modeller) og Model 3 uten varmepumpe også viste svakheter.
Plusspunkter:
• Myk, duvende, fransk. Gir god komfort for passasjerer og last. Ikke stumpet som NV200 og typiske varebiler i personbilutførelse.
• GOM (rekkeviddemåler) noe optimistisk, men heldigvis ikke «jo-jo» som Nissan.
• ACC fungerer greit inkl start-stopp
• Trafikkskiltlesing m/varsel er en god løsning!
• God plass i alle seter (bare man ikke er altfor langbent)
• Overraskende god oversikt ved rygging
Minuspunkter:
• Seter kunne vært høyere. Spesielt mulighet for å justere forseter høyere
• Ratt ikke lengdejusterbart (men bedre plassert enn i eNV200)
• Analog speedometer vanskelig å lese; kunne hatt digitalvisning her (kan oppdateres)
• Mangler utetemperatur (kan oppdateres som MG ZS EV)
• Mangler rattvarme (men rattet var bedre enn førsteinntrykket)
• Mangler prosentvisning av batterikapasitet (kan oppdateres som MG ZS EV
• Ved lading vises status bare en kort tid etter at dør er åpnet og lukket.
• Problem med nyere typer ladestasjoner på; ingen kommunikasjon. Er ofte et problem på nye elbiler; opplevd det samme på mage andre produsenter i starten.
• Regenerering fungerer ikke med ACC (SAIC utfordring: gjelder også MG ZS EV)
Takk til RSA BIL Forus for lån av Euniq 5
Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.
Sitat fra: Moas på mandag 01. mars 2021, klokken 23:32
Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.
Har du prøvd hovedkonkurrenten eNV200 Evalia?
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 02. mars 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Moas på mandag 01. mars 2021, klokken 23:32
Jeg har også kjørt Maxus 7 seter. Jeg opplevde gom som ganske realistisk. Forbruket var mye hyggeligere enn f.eks xc40 på akkurat samme testveier. Fjernlyset var dårlig og fjærene bråkte når vi kjørte over fartshumper. Varmestyring var ujevn og elendig i forhold til alle andre elbiler jeg har kjørt siden Think 00 modellen.
Har du prøvd hovedkonkurrenten eNV200 Evalia?
Ja, og fjæringene var også varebilaktiv her som på Maxus.
Totalt sett så hadde jeg ikke vært redd for å gå for Maxus dersom man må ha en 7 seter i denne prisklassen. Pris er tross alt en viktig faktor for mange.
Forøvrig er det lenge siden jeg har kjørt "bil" generelt hvor man kan oppleve å gi bånn gass på motorveien i skilthastighet uten at det skjer noe som helst med akselerasjonen :o
Artikkel i Broom:
Åpenbart en graverende mangel:
Problemer i fleng på ny kinesisk elbil
https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620
Sitat fra: batterimannen på søndag 07. mars 2021, klokken 18:02
Artikkel i Broom:
Åpenbart en graverende mangel:
Problemer i fleng på ny kinesisk elbil
https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620
Syns synd på fyren, blir vel diesel eller hybrid på han tenker jeg.
Føler Norge har blitt landet for å teste nye el biler både fra ukjente og kjente merker. Tenk deg rabalderet hvis denne bilen hadde vært solgt i Tyskland eller USA.
Trist sak. Ser på Facebook gruppen for bilmerket at en skriver at når de kommer under en viss prosent gjenværende batteri, så vil ikke bilen hurtiglade. Den grensen ligger rundt 40%. Helt uavhengig av lade merke / type enten det er Bkk, Mer, fortum og circlek.
Jeg vet ikke om disse feilene gjelder bare noen få biler eller mange.
Uansett RSA er på saken ift dette. Håper det ordner seg raskt for de med disse feilene.
Synes det høres rart ut jeg har kjørt snart 7000 km med min Euniq, å har kun en gang ikke fått ladet på fortum da ringte jeg til fortum å vips så ladet den
har heller ikke noen utfordring med krabbe modus da jeg lader før det sikkert :-)
Her er samme bilen som fra motor no nyheten men nå i VG nett men ligger på pluss.
Dette er ikke god reklame for bilmerket. Dette burde blitt ordnet opp.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mB325g/kjoepte-ny-elbil-det-er-russisk-rulett-paa-hurtiglading
Hvordan gar det gått med dere som har bestilt denne bilen? Vi vurderer seksseteren med 70kWt til 470000 kr komplett. Men jeg ser i artikkelen øverst at man ikke kan programmere bilen til et ladetidspunkt? Er det sant? Har det i mellomtiden kommet en app? Det har jo vår 2012 Leaf...som for øvrig også har batteri uten kjøling, men med 300W varmeapparat. Det forstår jeg mangler her?
Denne bilen er helt merkelig, for den har ikke nyttelast som matcher hverken antall seter eller størrelsen på bagasjerom.
Mangler all form for app/tidsstyring av AC.
Tror faktisk Euniq 6 har bedre nyttelast, og koster mindre med samme batteri, uten at jeg husker detaljene nå.
Er ikke nyttelasten et litt teoretisk tall? Vi er bare en familie på fire likevel. Men jeg hogger min egen ved. Leafen har tatt i underkant av 500 kg før, uten synlig skade og betydelig over nyttelasten. Mer erfaringer fra hverdagsbruk hadde vært kjekt å se!
Det er faktisk dårligere nyttelast på Euniq 6 enn på Euniq 5. De skryter jo av bagasjeromsvolumet på 6'eren, men med bare 325 kg nyttelast får du ikke utnyttet det noe videre.